Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Tack Osbech (hjälten).


Anders, jag tror inte detta blir en budgetracingklass.
På annat sätt än att du har en bil du kan använda till vardags, alltså som Roadsport var menat från början.

Ska naturligtvis inte fördyra heller.



Det blir en billigare "rejs"bil än mattafaran iaf, det är helt klart :racesmile:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by ephas »

Helt rätt!

Vad kul!

NCn är en fantastisk bil :-)

Ni borde även låta modellen med fällbar Hardtop vara med.
Hardtopen ger inga som helst fördelar, enbart nackdelar med tyngre HT och högre tyndpunkt.

De är ju några kg tyngre än modellen med soft-top men då kanske de bilarna kan få dispens på att få "lätta ur något extra" så att bilarna hamnar i jämnvikt :-)

Nej, jag har inte tänkt börja köra med min NC i cupen men det kommer finnas till salu till hösten :-)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Kul Robert att du tycker iden är bra.

Du har ju dessutom erfarenhet av Nc som seriös ringenunderdog:)


Kommer bli en minimivikt, så Htén får vara med den också.
Men vikten, 23 kg mer ...nja vi ska fundera.

Så sälj inte, häng på ist.
Vad är ringen liksom?
-Tänk Mantorp Robert!!!!...........åååhhhh, en bana som ser ut som en grå miljonprojektkorrupptsovjetsosse satt sin lägsta designprägel på den
Tänk: En Mcdonaldsegensponsrad SBF domare i sitt sämsta maktmissbrukmotarbetande.....

-Om du inte är tyst nu -diskar jag dig med!!!!!
(måtte Spvm gå över till Sma snart...)

Vilka minnen Robert: -mrgreen:



Hade gärna utgått efter Ht Ncén, men att få en båge/bur i den kärran blir en nöt att knäcka.
Tvivlar på att det går, kollade Flyinmiata.
Lösningen dom har, kommer inte bli godkänd för vagnbok tror jag.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Någon som vet var det finns (helst lite lättare..) 16" fälgar som funkar till Nc?

8" breda och nytt, dvs såna som går att köpa över disk:)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Någon som vet var det finns (helst lite lättare..) 16" fälgar som funkar till Nc?

8" breda och nytt, dvs såna som går att köpa över disk:)
Tex; Rota Grid, Enkei RFP1, Dragwheels DR31
Det finns nog några till (RX7 FD original i nån konfiguration, men då gamla fälgar), men om de passar över bromsarna får du läsa dig till.
16x7,5" finns det några fler av.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by ephas »

gokarting.nu wrote:Kul Robert att du tycker iden är bra.

Du har ju dessutom erfarenhet av Nc som seriös ringenunderdog:)


Kommer bli en minimivikt, så Htén får vara med den också.
Men vikten, 23 kg mer ...nja vi ska fundera.

Så sälj inte, häng på ist.
Vad är ringen liksom?
-Tänk Mantorp Robert!!!!...........åååhhhh, en bana som ser ut som en grå miljonprojektkorrupptsovjetsosse satt sin lägsta designprägel på den
Tänk: En Mcdonaldsegensponsrad SBF domare i sitt sämsta maktmissbrukmotarbetande.....

-Om du inte är tyst nu -diskar jag dig med!!!!!
(måtte Spvm gå över till Sma snart...)

Vilka minnen Robert: -mrgreen:



Hade gärna utgått efter Ht Ncén, men att få en båge/bur i den kärran blir en nöt att knäcka.
Tvivlar på att det går, kollade Flyinmiata.
Lösningen dom har, kommer inte bli godkänd för vagnbok tror jag.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Hahaha, trevliga minnen det där :-)

Jag menar inte att man ska utgå ifrån HT varianten, men göra så att den också är välkommen på ett konkurrenskraftigt vis :-)

Fällbara HTn har mer plats för bågen om man snitsar till en egen permanent HT, soft-top HTn passar inte.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by ephas »

Niklas Falk wrote:
gokarting.nu wrote:Någon som vet var det finns (helst lite lättare..) 16" fälgar som funkar till Nc?

8" breda och nytt, dvs såna som går att köpa över disk:)
Tex; Rota Grid, Enkei RFP1, Dragwheels DR31
Det finns nog några till (RX7 FD original i nån konfiguration, men då gamla fälgar), men om de passar över bromsarna får du läsa dig till.
16x7,5" finns det några fler av.
RX-7 FD3 fälgar passar alldeles utmärkt, Jag använder själv dessa fälgar men de är inte lätta att få tag på.
Riktiga bra fälgar måttmässigt 16x8 ET50. Dessa borde varit standard från fabrik på Miatan tycker jag.
I slutet på 2013 kommer 3 set finnas till salu. hehe (jepp, jag köper dem så fort jag hittar ett set och har 3 set)

Om du vill sätta fälgbegränsningar på billiga fälgar så hade jag begränsat till följande
RX-7 FD3 fälgar 16x8 ET50 (dessa finns i två varianter, en lite vekare på bara ca 6kg och en förstärkt på ca 6,9kg) båda fungerar dock.
Enkei RP-F1 6,7kg

och fria spacers/ET så slipper man ET bråket. Bredare innebär inte rakt av snabbare...

Varför tillåta FD3s fälgar? Jo för att priserna på dessa brukar vara ganska överkomliga när de väl finns till salu.

Vet inte om Rota har någon rimlig storlek för våra bilar. Rota Grid verkar finnas i 16x8 men endast med ET20.
Är personligen inte big fan av Rota de rippar andras design utan att hålla samma kvalitet och är helt enkelt "kopior" till fälgar. Jag hade exempelvis aldrig slängt på ett par Rota för att smiska Ringen.
Samma sak känner jag för "Drag wheels". Styling i all ära men inte i racing där dessa runda alubitar är det enda
som tillsammans med däcken håller fast oss i backen. Att köpa billigt kan bli dyrt i slutändan om de enkelt går sönder, enkelt blir skev eller dylikt.

Däck hade jag satt till 225/45 16 och endast tillåtit denna dimension.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Nu är en bil inlämnad för båge/bur installation. :up: :burnout:


En Sparco sprint är imonterad, men hamnade lite högt med Sparcos egna sidofästen.
Får hitta på en lösning.

Iom stolsairbagen, blinkar airbaglampan när orginalstolen inte är monterad.
Hoppas att ett enkelt motstånd kan lösa även detta.


Då originalratten inte får bytas ut, blir airbagen i den kvar...eftersom detta "reglemente" ska vara standard i ordets rätta mening.

Är lite fundersam dock på.....OM airbagen löser ut vid en "lättare" kollision....vet någon vilken "hastighet" en airbag löser ut?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Josen »

Airbags löser ut baserat på G-krafter och tryck och det skall till rätt mycket för att de skall lösa ut - tror inte du behöver oroa dig för mindre kontakt

Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Är lite fundersam dock på.....OM airbagen löser ut vid en "lättare" kollision....vet någon vilken "hastighet" en airbag löser ut?
Integralhjälm är en fördel för att slippa få en snyting.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Nu ska ingen i Miataracingen bonka på varandra ändå, men tack för svaren :up:.


Om det blir som planerat med buren, kommer den skruvas i golvet fram och i bågen bakom nackstöden.
Burbyggaren har en grymt bra lösning för detta, nu har jag förmodligen missförstått vad han sa, men det verkar som att det blir svetsade hylsor med gänga.

4 Bultar som du skruvar loss, två bak där huvudbågen möter strävorna framåt, två vid infästningen för buren mot golvet
Vipps lyfter man ut främre (från huvudbågen och framåt) buren.
Godkänt för racing med buren i och färdigt för svensk bilprovnings besiktning med buren ur,

Alla vinner :D
Last edited by gokarting.nu on Wed 30 Jan 2013, 10:46, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by TPR »

Det där får du gärna lägga upp bilder på när det är klart. :up:
För din beskrivning förstår jag mig inte på alls... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Nu ska ingen i Miataracingen bonka på varandra ändå, men tack för svaren :up:.
Räcken och murar är mycket hårdare än andra tävlande. Sen vet man aldrig hur kraftfull gräsklippning (eller lecadykning ;)) som behövs för att trigga nån av luftkuddarna.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:
gokarting.nu wrote:Nu ska ingen i Miataracingen bonka på varandra ändå, men tack för svaren :up:.
Räcken och murar är mycket hårdare än andra tävlande. Sen vet man aldrig hur kraftfull gräsklippning (eller lecadykning ;)) som behövs för att trigga nån av luftkuddarna.
Fast då är man ju redan av banan.
Värsta fallet är ju om airbag skulle lösa ut och man inte längre kan kontrollera bilen.
Men som Josen säger så krävs det ganska stora krafter och då spelar det troligen ingen roll längre.

Fast jag hade nog bytt ut ratten ändå, för att vara säker.
Samt att det är en kost mindre att fixa om/när det smäller.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Anders R »

Skulle det var billig standard klass !
så åker man med airbags kvar o tar risken inget jävla fusk här nu .
lagt kort ligger haha
har ju redan spårat ur med fullbur
Kram Roos
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Anders R wrote:Skulle det var billig standard klass !
så åker man med airbags kvar o tar risken inget jävla fusk här nu .
lagt kort ligger haha
har ju redan spårat ur med fullbur
Kram Roos


Racing är svårt att få "billigt".
Fördelen vi ser med denna idén är att du har en bil för gatan som fungerar för banan också.
Alltså 2 bilar i 1.
Där sitter den ekonomiska vinsten.


Sidoairbagen kommer kopplas ur, eftersom stolen måste bytas ut.
Passagerarairbagen stänger man av med nyckeln.
Rattairbagen, känns som att den får vara som ifred.

Buren har visat sig bli ett måste, för i reglementet står det att strävorna ska utgå från bågens högsta punkt.
Framåt eller bakåt.
Soft toppen ska vara intakt/original.

Så strävorna får gå framåt.


Sugen att hänga på Anders?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Anders Träff »

Nja inte än! men vi får väl se :wink:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Ska förtydliga en sak, som det nu kommit två frågor om.


Nc "klassen" bli ingen ny klass i Cupen.
utan hamnar i klass: -standard.

Och får poäng i standard.


Fått en intresseförfrågan idag av en seriös förare.
:)

Bara att fråga på: 0705 - 64 61 51
Andreas
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Och där tog denna satsning slut :?



Två bilar inhandlade, ena stått på burbyggeri en tid nu.

Och efter många olika försök med vinklar o tankar, + en besiktningsmans åsikter.


Det går inte att bygga in en båge/bur i Ncén utan att göra för mycket åverkan.
Det går med en lös Hardtop, men då faller grundtanken vi hade med nc ´n.


Tråkigt
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Josen »

Då kan jag rekommedera Lotus Elise istället :)
Behöver inte en stå hos någon bur-byggare, klart out-of-the-box :lol:
Skämt och sido - skall ni inte försöka lite till ? Bultat bur ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by Lejban »

gokarting.nu wrote:Och där tog denna satsning slut :?



Två bilar inhandlade, ena stått på burbyggeri en tid nu.

Och efter många olika försök med vinklar o tankar, + en besiktningsmans åsikter.


Det går inte att bygga in en båge/bur i Ncén utan att göra för mycket åverkan.
Det går med en lös Hardtop, men då faller grundtanken vi hade med nc ´n.


Tråkigt
Väldigt tråkigt att höra, jättebra idé var det! NB 146hk bil borde vara jättelätt att bygga på istället, billigare med. Bara bygga kopior av Eckemarks bil ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by ulf w »

Väldigt trist om Ni inte kommer vidare med Ert projekt med en Roadsportbil i traditionell anda, detprojektet känns helt rätt
Hoppas att Ni kan komma fram till en kompromiss på båge/bur
som fungerar med softtop/hardtop
som "enkelt" kan demonteras inför den årliga besiktningen hos ASB

Jag kollade lite vad som gäller för helbilsgodkännda bilar, eftersom min bil är det
Strikt så får man inte ändra någonting, inte ens skära ut lite efter A-stolpen för att kunna montera rör till bur
En tjurig besiktningsman kan kräva att man återställer bilen i originalskick
De besiktningsmän jag frågat reagerar inte på en båge i bilen, men burdelen måste demonteras och ev urskärningar maskeras
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Josen wrote:Då kan jag rekommedera Lotus Elise istället :)
Behöver inte en stå hos någon bur-byggare, klart out-of-the-box :lol:
Skämt och sido - skall ni inte försöka lite till ? Bultat bur ?


Strävorna hamnade helt galet, så det spelar ingen roll om det var svetsat eller bultat.
Denna installation skulle bultas.

Får kolla på LOTUS då ist :mrgreen: dom går jättejättejätte fort har jag sett
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

Lejban wrote:
Väldigt tråkigt att höra, jättebra idé var det! NB 146hk bil borde vara jättelätt att bygga på istället, billigare med. Bara bygga kopior av Eckemarks bil ;)


Tror att iden lockat en annan typ av deltagare....kanske...?
Men det får vi inte veta nu, vilket kanske är lika bra :mrgreen:


Nåja, Nb finns ju en hög av redan så det funkar ju redan.
Och därmed finns ett "billigt" räserbilkoncept.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.

Post by gokarting.nu »

ulf w wrote:Väldigt trist om Ni inte kommer vidare med Ert projekt med en Roadsportbil i traditionell anda, detprojektet känns helt rätt
Hoppas att Ni kan komma fram till en kompromiss på båge/bur
som fungerar med softtop/hardtop
som "enkelt" kan demonteras inför den årliga besiktningen hos ASB

Jag kollade lite vad som gäller för helbilsgodkännda bilar, eftersom min bil är det
Strikt så får man inte ändra någonting, inte ens skära ut lite efter A-stolpen för att kunna montera rör till bur
En tjurig besiktningsman kan kräva att man återställer bilen i originalskick
De besiktningsmän jag frågat reagerar inte på en båge i bilen, men burdelen måste demonteras och ev urskärningar maskeras


Ja det är trist, men vi försökte iaf. :banana:

Det är numera ett avslutat kapitel med denna Nc satsning.



Precis Ulf, när man bara har bågen i var besiktningen lugna gatan.

När buren kom i...inte lika avslappnat
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Post Reply