Niklas Falk wrote:gokarting.nu wrote:Någon som vet var det finns (helst lite lättare..) 16" fälgar som funkar till Nc?
8" breda och nytt, dvs såna som går att köpa över disk:)
Tex; Rota Grid, Enkei RFP1, Dragwheels DR31
Det finns nog några till (RX7 FD original i nån konfiguration, men då gamla fälgar), men om de passar över bromsarna får du läsa dig till.
16x7,5" finns det några fler av.
RX-7 FD3 fälgar passar alldeles utmärkt, Jag använder själv dessa fälgar men de är inte lätta att få tag på.
Riktiga bra fälgar måttmässigt 16x8 ET50. Dessa borde varit standard från fabrik på Miatan tycker jag.
I slutet på 2013 kommer 3 set finnas till salu. hehe (jepp, jag köper dem så fort jag hittar ett set och har 3 set)
Om du vill sätta fälgbegränsningar på billiga fälgar så hade jag begränsat till följande
RX-7 FD3 fälgar 16x8 ET50 (dessa finns i två varianter, en lite vekare på bara ca 6kg och en förstärkt på ca 6,9kg) båda fungerar dock.
Enkei RP-F1 6,7kg
och fria spacers/ET så slipper man ET bråket. Bredare innebär inte rakt av snabbare...
Varför tillåta FD3s fälgar? Jo för att priserna på dessa brukar vara ganska överkomliga när de väl finns till salu.
Vet inte om Rota har någon rimlig storlek för våra bilar. Rota Grid verkar finnas i 16x8 men endast med ET20.
Är personligen inte big fan av Rota de rippar andras design utan att hålla samma kvalitet och är helt enkelt "kopior" till fälgar. Jag hade exempelvis aldrig slängt på ett par Rota för att smiska Ringen.
Samma sak känner jag för "Drag wheels". Styling i all ära men inte i racing där dessa runda alubitar är det enda
som tillsammans med däcken håller fast oss i backen. Att köpa billigt kan bli dyrt i slutändan om de enkelt går sönder, enkelt blir skev eller dylikt.
Däck hade jag satt till 225/45 16 och endast tillåtit denna dimension.