Servostyrning racemiata

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
lampler
Posts: 71
Joined: Wed 12 Dec 2012, 14:09
Location: Hovås

Servostyrning racemiata

Post by lampler »

Hej racers,
Servostyrning eller ej på en NB på 1080 kg.? servostyrningen väger och tar effekt men blir det tungstyrt utan med 205 däck och mycket camber? Frågan har säkert varit upp många gånger.
Leif
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Servostyrning racemiata

Post by gokarting.nu »

Ha kvar den.


Känslan blir lite bättre utan, men det är inte värt varken jobbet eller hur jobbig bilen blir när du ska flytta runt den.
Effektförlusten tror jag Bertil Thorsson mätt upp. På rullar iof.
Bertil har sin servo kvar. :idea:


Du ska däremot kolla så kopplingarna till ...vad det nu heter i motorummet(rund svart grej)...? inte är skadade.

Per Oleskogs bil började brinna i motorrummet på Mantorp, när en av hans kopplingar sprack.
Slocknade lika fort som tur är.
Den vätskan brinner tydligen bra.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Servostyrning racemiata

Post by gokarting.nu »

Leif.

Du kanske ska starta en tråd här ist, så får du allt på en plats.

viewforum.php?f=6
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Servostyrning racemiata

Post by TPR »

Om du kommer på något bra sätt att växla ner pumpen för att få mindre servoverkan så får du gärna höra av dig.
Funderar på att montera tillbaka servon på min.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
lampler
Posts: 71
Joined: Wed 12 Dec 2012, 14:09
Location: Hovås

Re: Servostyrning racemiata

Post by lampler »

Bra ide' , remskivan sitter med presspassning. NB skivan ca diam 125, Volvos är ca 130, ger 4% lägre varvtal. Det finns kanske större skivor någonstans.
Leif
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Servostyrning racemiata

Post by TPR »

Exakt min tanke, men behöver hitta större remhjul som passar samt få av originalet.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
lampler
Posts: 71
Joined: Wed 12 Dec 2012, 14:09
Location: Hovås

Re: Servostyrning racemiata

Post by lampler »

Hej,
Har tittat lite mer,org.skivan är snarare diam. 120 och det är plats för en 150. Axeln är ca 17. Det finns standard poly vee skivor i gjutjärn med klämbussning hos maskinfirmor. Det går nog också bra att även pressa på en annan skiva om man plockar isär servopumpen.
Är det någon som har en lös servopump som jag kan mäta på? Det finns ett par leverantörer av servopumpar i världen, troligen olika axeldim.
Leif
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Servostyrning racemiata

Post by TPR »

Min pump är lös, har garage nära Volvo PV.
Är inte där så ofta men borde åka dit och städa snart... ;)
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Servostyrning racemiata

Post by Torkel k »

Lika bra du får en åsikt från andra sidan också. Jag plockade bort servostyrningen och det enda jag ångrade var att jag inte gjort det tidigare. Men man måste göra det ordentligt, dvs ta isär styrningen och plocka bort de tätningar som hör till servostyrningen. FlyinMiata har en mycket bra steg-för-steg instruktion på sin hemsida och du kan också läsa om det i min tråd. Att "loopa linorna" är inte ett alternativ. Var mycket generös med kullagerfett överallt då du sätter ihop igen.

Utan servostyrning blev min bil såklart lättare och jag fick bättre plats i motorrummet, men framför allt blev känslan ratten milsvis bättre. Det blev långt mycket lättare att känna om framhjulen höll på att släppa eller om de tålde lite mera gaspådrag. Självklart blir styrningen tyngre och fickparkering kanske kräver lite mer, men inte alls så tung att den hindrar då bilen rullar.

Bara min åsikt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Servostyrning racemiata

Post by Niklas Falk »

Jag körde första året med pump men utan rem... och med 300mm ratt... Trögt i depån kanske men på banan märktes det inget.
Efter att ha sanerat bort pumpen så blev det lite lättare, men lat som jag är så har jag tätningen kvar i kuggstången så den pumpar runt luft.

Frågan är om servo ger större möjlighet att pricka samma decimeter varv efter varv. Känsla och feedback i rumpa och ratt spelar större roll än servo eller inte.
Längre stints gör att det är lättare att precionsköra med servo (om det inte maskerar nåt), precis som det är lättare om du sitter bra etc. Men 15 minuter kan man stå ut med lite mer krafter i armarna (men 45 minuter i en Hyrkart är ju smärtsamt).
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Servostyrning racemiata

Post by Anders Träff »

Tror inte att vi ska jämföra go-cart med mazdan! jag har aldrig haft servo i mina bilar, det fanns inte från början!
Jag har aldrig haft samma känsla i någon bil med servo, men långdistans race? ja bilarna är oftast tyngre mer motor effekt. Men go-cart är bra tränig :up:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Servostyrning racemiata

Post by Lejban »

Tycker du om att köra på ställ mycket (Halbig-style) så kan det nog vara fördelaktigt att ha kvar servo, om du har en mer städad körstil så tjänar du nog på att ta bort den och göra bilen 25kg lättare.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Servostyrning racemiata

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:... och göra bilen 25kg lättare.
Servon väger väl ca 3kg ungefär (vara vett drygt halvkilo är fästet på motorn) så de andra 22 kan du lika gärna lätta även med servo.

Långloppor med McPerson, 20 grader Caster och 100mm scrub kan inte körs utan servo, helt sant, men så illa har vi det inte.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Servostyrning racemiata

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:
Lejban wrote:... och göra bilen 25kg lättare.
Servon väger väl ca 3kg ungefär (vara vett drygt halvkilo är fästet på motorn) så de andra 22 kan du lika gärna lätta även med servo.

Långloppor med McPerson, 20 grader Caster och 100mm scrub kan inte körs utan servo, helt sant, men så illa har vi det inte.

Fel av mig tänkte på ACn
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Servostyrning racemiata

Post by Lejban »

Lejban wrote:
Niklas Falk wrote:
Lejban wrote:... och göra bilen 25kg lättare.
Servon väger väl ca 3kg ungefär (vara vett drygt halvkilo är fästet på motorn) så de andra 22 kan du lika gärna lätta även med servo
Fel av mig tänkte på ACn
Förvirrad och trltt Tobias borde inte få skriva i forum :P

Har försök få en motor att gå i två veckor nu, utan att lyckas. Det ger förvirrad och utmattad Tobias. Idag blir det kompprov för att utesluta det förhoppningsvis... På torsdag ska jag länmna garageplatsen. En sorts stress jag gärna inte haft.

Servon väger inte 25kg iaf det är en sak som lite rimligt tänkande borde ha insett hehe.

Bra att vi har Niklas som håller koll när man spårar ur :up:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply