Lätt batteri

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Lätt batteri

Post by Nille »

Kan någon tipsa om ett lätt MC batteri som man kan ha i Miatan?
Tror att mitt börjar bli lite trött och när det ger upp ska det bytas ut mot något lätt batteri!
Bilen används inte dagligen på sommaren utan bara till nöjeskörningar. Jag hittade ett MC batteri som flertalet Miataägare körde med i USA som heter DEKA EXT9 och väger 2.9 kilo.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lätt batteri

Post by Niklas Falk »

User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Lätt batteri

Post by Alexander Mullaart »

Biltema har ganska lätta MC-batterier för hyffsade pengar.
Alexander Mullaart
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Lätt batteri

Post by Victor »

Fast just i höger bak vill man ha en del vikt för bättre balans.

Finns en flerfaldig cupvinnarbil som hade en batterilåda modell stadig tillverkad i 4 mm stål p.g.a. detta.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lätt batteri

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Fast just i höger bak vill man ha en del vikt för bättre balans.

Finns en flerfaldig cupvinnarbil som hade en batterilåda modell stadig tillverkad i 4 mm stål p.g.a. detta.
Det går att fixa balansen på annat vis, om man ska ha lägre vikt.
Men siktar man på 1080kg i en vänsterstyrd NB så finns det ingen anledning alls att ha ett lätt batteri ;)
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Lätt batteri

Post by Nille »

Om man bara vill passa på att lätta bilen när batteriet är slut är det inte bra att köpa ett lätt batteri? :think2:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Lätt batteri

Post by glitch »

Jag har sneglat på Deka ETX15 respektive 20. Inte superlätta men prisvärda och kanske lite mer vardagsdugliga än de allra minsta batterierna. ETX15 är ju ändå i princip halva vikten av originalet.
Däremot är frågan om de säljs i Europa av någon, kanske under ett annat namn? USA-handling blir lätt dyrare än man tänkt sig med frakt, moms och tull som kan tillkomma.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Lätt batteri

Post by Victor »

Nille wrote:Om man bara vill passa på att lätta bilen när batteriet är slut är det inte bra att köpa ett lätt batteri? :think2:
Jo, det blir ju lättare men frågan är till vilken nytta eftersom viktfördelningen blir sämre när man tar bort vikt i bakre högra hörnet (som redan är bilens lättaste hörn på en högerstyrd MX-5:a).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lätt batteri

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Jo, det blir ju lättare men frågan är till vilken nytta eftersom viktfördelningen blir sämre när man tar bort vikt i bakre högra hörnet (som redan är bilens lättaste hörn på en vänsterstyrd MX-5:a).
Korrigerat ;) (om du inte har en tung passagerare i vänsterstolen)

Det går att få till balansen ändå, men om man ändå måste barlasta så är det bästa stället.
Ibland är låg vikt snabbare än massbalans (krossvikten fixar man till ändå), men måste man släpa på kilon så kan de lika gärna fördelas så jämnt som möjligt.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Lätt batteri

Post by ephas »

Orkar ett sådant batteri ett normalt liv i en entusiastbil och att dra runt en 2liters spis?

//Robert
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lätt batteri

Post by Niklas Falk »

ephas wrote:
Orkar ett sådant batteri ett normalt liv i en entusiastbil och att dra runt en 2liters spis?
Jag skulle nog satsat på ett 16cellers om du tänker dig vardagsanvändning, och ladda upp med deras laddare nån gång då och då för att balansera cellerna ordentligt.
Men CCA är ju tillräckligt och sen är det ju generatorn som driver allt ändå. Men 12Ah är ju bara 12Ah, så det räcker inte så länge (stereo, korta starter). Sen blir det väl att lära sig hur det beter sig när det är nära slut (ECUn lägger väl av vid 9V osv). För race skulle jag satsa på kontakter för att snabbt kunna ansluta reservbatteri för start (vem vill missa lineup...)

På NCn sitter ju batteriet helrätt för att skjuta vikten bakåt.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Lätt batteri

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:...sen är det ju generatorn som driver allt ändå...
Pluspolen på min bil hoppade av vid en träning, bilen fungerade fint ändå... till jag skulle starta den nästa gång :D
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply