MSM intake cam

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

MSM intake cam

Post by Nille »

Jag var inne på att byta till en Mazdaspeed insugskam http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Artnr är BP5A 12420 och jag ringde Mazda i Västerås och dubbelkollade innan jag beställde från USA om den redan finns på EU Miatorna och det gjorde den :bananahead: .
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MSM intake cam

Post by Niklas Falk »

Mät gärna maxlyftet så får du se att det kan variera lite.

Maxlyftet på de Europeiska BP4W (98-00) är samma som på den amerikanska marknaden (USAspec användes vid koll av tre EU-motorer och det stämmer), trots olika märkning. Den Europeiska har samma märkning som den japanska, men de har olika maxlyft...
Snurrigt, jomensvisst.

Men två customslipade kammar kostade inte mycket, ca 2å5 styck, ska du lägga på material så får du nog lägga på en femhundring. Men utan att ända bascirkel kan du inte gå upp så mycket i lyft innan det tar i lyftargrottorna, det gäller att mäta och ha koll i så fall.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: MSM intake cam

Post by Nille »

Så det är en annan insugskam på MSM med med samma artnr som vi har på Eu modellen?
Låter ju bra att kan få några hästar till då! :up:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MSM intake cam

Post by Niklas Falk »

Nille wrote:Så det är en annan insugskam på MSM med med samma artnr som vi har på Eu modellen?
Låter ju bra att kan få några hästar till då! :up:
Mät gärna på din egen först så du verifierar det själv.

Sidan 16 i denna använde vi som spec och den stämde (maxlyftet) iaf på tre EU-bilar.
http://www.nasaproracing.com/rules/spec_miata_rules.pdf
Post Reply