Tjenare! Tycker att det börjar bli lite dött här nu när säsongen är över så tänkte att en intressant tråd om lustgas skulle passa fint. Jag går/gick i tankarna att överladda pärlan men så läste jag en intressant tråd om lustgas (ska se om jag kan hitta länk senare). Tyvärr blev jag inte helt tillfredsställd av denna tråd så hoppas att ni kan hjälpa mig med detta. Har en original miata NA årsmodell 90 USA import, tänkte plocka ut max 50hk genom lustgas så räcker gasen länge och bilen håller (förhoppningsvis). Vad finns det för nackdelar och fördelar med lustgas, samt vått eller torrt system? Är det något jag behöver uppgradera? exempelvis koppling, diff? m.m.
Vore intressant om det finns någon som redan kör med detta, hellst ni som enbart har lustgas som "trim" men även ni som har detta utöver exempelvis kompressor.
Alltså:
Original miata 90 USA import
<50hk
vått eller torrt lustgassystem?
Vad kan behöva uppgraderas?
Mvh
Simon
Lustgas
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Lustgas
Inte direkt vanligt med lustgas på Miatan.
Däremot finns det en hel del med kompressor och några med Turbo.
Lustgas passar knappast för banracing så du får nog inte så mycket svar här på dina frågor.
Prova på http://www.miataturbo.net där kanske det finns folk som kör med lustgas.
Conny L
Däremot finns det en hel del med kompressor och några med Turbo.
Lustgas passar knappast för banracing så du får nog inte så mycket svar här på dina frågor.
Prova på http://www.miataturbo.net där kanske det finns folk som kör med lustgas.
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Lustgas
Jag ska erkänna att jag var inne på lustgas innan jag skaffade kompressor.
Halvsvårt att montera och montera bort för besiktning men...
DYRT !!!!
Inte själva kitet men gasen.
Jag räknade lite på det och kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att en tub räcker cirka 7-9 minuter.
Vid varje gastillfälle går det några sekunder och det blir dyrt att hinna fram till nästa rödljus.
En tub kostar väl i runda slängar cirka 1500:-. att fylla (för dessa minuter, 150-170:-/minut)
Vet inte om du kommer åt Miataklubbens forum men där finns det lite skrivet
http://www.mx-5.se/vbulletin/showthread ... ht=lustgas
Halvsvårt att montera och montera bort för besiktning men...
DYRT !!!!
Inte själva kitet men gasen.
Jag räknade lite på det och kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att en tub räcker cirka 7-9 minuter.
Vid varje gastillfälle går det några sekunder och det blir dyrt att hinna fram till nästa rödljus.
En tub kostar väl i runda slängar cirka 1500:-. att fylla (för dessa minuter, 150-170:-/minut)
Vet inte om du kommer åt Miataklubbens forum men där finns det lite skrivet
http://www.mx-5.se/vbulletin/showthread ... ht=lustgas
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Lustgas
Motorn håller säkert för spraya en 50-70hk
Akta dig för skyhöga förbränningstryck då stakarna är miata-motorernas svaga länk.
Sen behövs det förmodligen något att backa tändningen med om det inte följer med lustgas-kittet. Ca -1 grad/25hk gas.
Sen vette tusan om det är värt kostnaden då det är dyrt att fylla tuberna som tar slut relativt fort.
Akta dig för skyhöga förbränningstryck då stakarna är miata-motorernas svaga länk.
Sen behövs det förmodligen något att backa tändningen med om det inte följer med lustgas-kittet. Ca -1 grad/25hk gas.
Sen vette tusan om det är värt kostnaden då det är dyrt att fylla tuberna som tar slut relativt fort.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Lustgas
Har gått lite i kompressortankarna med, det som gör att jag funderar på lustgas är framförallt att jag inte vill ändra gasrespons och karaktär på motorn (Vet inte hur mycket detta ändras). Sen kostar ju ett kompressorkit 20k:- + ny koppling och ny diff om man ska plocka över 50hk? Sen har jag läst att många fyller på för ca 400:-, men är det närmare 1500:- så känns det inte lika roligt längre.Miatamannen wrote:Jag ska erkänna att jag var inne på lustgas innan jag skaffade kompressor.
Halvsvårt att montera och montera bort för besiktning men...
DYRT !!!!
Inte själva kitet men gasen.
Jag räknade lite på det och kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att en tub räcker cirka 7-9 minuter.
Vid varje gastillfälle går det några sekunder och det blir dyrt att hinna fram till nästa rödljus.
En tub kostar väl i runda slängar cirka 1500:-. att fylla (för dessa minuter, 150-170:-/minut)
Vet inte om du kommer åt Miataklubbens forum men där finns det lite skrivet
http://www.mx-5.se/vbulletin/showthread ... ht=lustgas
Kan även tillägga att det står såhär på transportstyrelsen:
F97B INFÖRTS TULLFRITT
T31S BIL MED REGLERAD TREVÄGSKAT(BENSIN)ELLER USA-GODKÄNNANDE
(DIESEL).BENSINDRIVEN BIL SKA UPPFYLLA TOMGÅNGSKRAVEN FÖR L1-BIL
(CO0,5% HC100PPM).DIESELDRIVEN BIL SKA UPPFYLLA KRAV PÅ RÖKTÄTH
(3,5FSU/45HARTRIDGE)OCH KÖLDSTARTANORDNING.
Vet inte om jag har någon nytta av detta? Vill minnas att jag läst flyttgods någonstans men hittar inte detta nu
Mvh
Simon.
Simon Jonson
Göteborg
Göteborg
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Lustgas
Beroende på storlek på tub kanske man inte ska prata om hur mycket det kostar att fylla en tub.
Hansen Racing tar 60:-/hg inkl moms
http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/lustgas
Hansen Racing tar 60:-/hg inkl moms
http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/lustgas
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Lustgas
Det låter vettigt däremot borde ju minutpriset bli det samma. Men känslan att ha tillgång till lustgas borde ju vara likvärdig med att ha en oskrapad trisslott i fickan .
Fin länk för övrigt, någon som vet om en sån lustgassats för 1900kr är något att ha? Tycker det låter väldigt billigt.
Fin länk för övrigt, någon som vet om en sån lustgassats för 1900kr är något att ha? Tycker det låter väldigt billigt.
Simon Jonson
Göteborg
Göteborg