Värmeskydd

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Värmeskydd

Post by Nille »

Är det värt att köpa detta eller är det bortkastade pengar? :think2:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1030.html
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Värmeskydd

Post by Niklas Falk »

Grenröret går igenom efter nåt år (ca 8h racetimmar), och dessutom ser grejerna ut som skit efteråt (inre aluskiktet smälter fast etc).

Har du ett plåtskydd närmast grenröret så kanske, men inte rakt på rören.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Värmeskydd

Post by Miatamannen »

Jag har ett sånt skydd men tillsammans med lindat grenrör, först då gör det nytta...
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Värmeskydd

Post by Victor »

Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Värmeskydd

Post by Nille »

Victor wrote:Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: http://www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.
Det låter intressant! :up:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Värmeskydd

Post by Lejban »

Victor wrote:Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: http://www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.
Intressant, vad har detta för biverkningar? Det posivita är att motorummet inte värms upp lika mycket, men borde inte katalysatorn få ta smällen istället då?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Värmeskydd

Post by Victor »

Lejban wrote:
Victor wrote:Ett alternativ är att keramik-coata grenröret på både in- och utsidan: http://www.weirdperformance.se
Coatingen på insidan hindrar till stora delar värmen från att ens värma upp grenröret.
Intressant, vad har detta för biverkningar? Det posivita är att motorummet inte värms upp lika mycket, men borde inte katalysatorn få ta smällen istället då?
Jo, det lär ju bli varmare avgaser längre bak i systemet. På en tävlingsbil kan detta vara nog ett problem men på en gatbil så brukar det vara svårt att få en sport/metallkatalysator att "tända" över huvudtaget vid normal körning och med tanke på hur nära motorn katalysatorn sitter på nyare bilar (ibland i grenröret) så tror jag inte det är något större problem på våra bilar. Men visst, man kanske bör placera katalysatorn lite längre bak så att avgaserna hinner svalna mer om man bygger ett racesystem.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Värmeskydd

Post by Myran »

Om ni är rädda för värmestrålningen så kör med helt vanlig Avgasbandage.. Linda ordentligt tajt lås med slangklämmor. Gör underverk för värmen under huven.


Vet av erfarenhet.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply