Då bågen hamnar i vägen för övre bältesmojängen som bältet löper igenom så funkar inte tillbakarullninge tillfreställande längre. Har sett att i blecket som båltesinfästningen nu är skruvad fast i så finns det ett till gängat hål bredvid. Att helt enkelt flytta infästningen dit skulle lösa alla problem men jag blir inte klok på gängan.
Den existerande bulten (fingängand, tum) är nämligen precis för liten så den glappar.
Åkte då till Sifverts Skruv glad i hågen men de hittade ingen som passade. Eventuellt trodde han att det kunde vara M11 som tydligen bara finns på italienska udda bilar typ Maserati.
Någon som lyckats med konststycket att flytta bältesinfästningen inåt och använda detta hål?
/C
Vilken gänga kan det vara då? Flytta bältesinfästningen...
Vilken gänga kan det vara då? Flytta bältesinfästningen...
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Vilken gänga kan det vara då? Flytta bältesinfästningen.
Det hör nog inte till vanligheterna för de flesta som har en båge som går ned framför bältestornen har en CC-, Bossfrog- eller Hard Dog-båge och så sätter man bältesfästet på bågen istället. TR Lane TD har uppenbarligen inte denna "feature". Men i England där den bågen är vanligare borde det finnas lösningar, kolla t.ex. forumet på mx5nutz.com.
Att använda det andra gängade hålet vet jag inte om jag skulle rekommendera. Vem vet vilka krafter det är dimensionerat för?
Att använda det andra gängade hålet vet jag inte om jag skulle rekommendera. Vem vet vilka krafter det är dimensionerat för?
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Vilken gänga kan det vara då? Flytta bältesinfästningen.
Hålet är nog dimensionerat för exakt samma krafter som det som används. Det är ju ett gängat bleck med två hål med exakt lika mycket gänga. I det ena hålet fäster bältesföraren idag, det andra hålet är placerat likadant fast på andra siden om mitten av blecket. Möjligtvis att man använde detta bleck i olika bilmodeller och därför då i vissa fall använder hålet som är längre in mot mitten. Således finns det ingen anledning att det ena är starkare än det andra, de sitter båda i samma del och med samma avstånd från kanterna / mitten.
Det märkliga är som sagt var gängan.
Det märkliga är som sagt var gängan.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Vilken gänga kan det vara då? Flytta bältesinfästningen.
glitch wrote:Hålet är nog dimensionerat för exakt samma krafter som det som används. Det är ju ett gängat bleck med två hål med exakt lika mycket gänga. I det ena hålet fäster bältesföraren idag, det andra hålet är placerat likadant fast på andra siden om mitten av blecket. Möjligtvis att man använde detta bleck i olika bilmodeller och därför då i vissa fall använder hålet som är längre in mot mitten. Således finns det ingen anledning att det ena är starkare än det andra, de sitter båda i samma del och med samma avstånd från kanterna / mitten.
Det märkliga är som sagt var gängan.
Bälten använder en speciell gänga.. samma på i stort sett ALLA bilar. Har för mig att du kan köpa en såndär fia-bult för 6punkt att anväda.. dom har rätt gängstigning.
7/16 dels tum fingängat har jag för mig att det är. Väldigt udda.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Vilken gänga kan det vara då? Flytta bältesinfästningen.
"Bälten använder en speciell gänga.. samma på i stort sett ALLA bilar. Har för mig att du kan köpa en såndär fia-bult för 6punkt att anväda.. dom har rätt gängstigning. "
Du har helt rätt i den saken, men det är det som är det luriga. Det där andra hålet har en annan gänga. Dvs. det är inte gängat som vanlig bältesgänga.
Du har helt rätt i den saken, men det är det som är det luriga. Det där andra hålet har en annan gänga. Dvs. det är inte gängat som vanlig bältesgänga.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld