Kalluft
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kalluft
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Har försökt kopiera detta med grejer som fanns i garaget
Vet dock inte hur mycket beräkningar som ligger bakom för utformningen av luftintaget, detta är gjort av Leif G.
Se om jag hittar nån bild...
Jo då, bilen går fasen så mycket fortare
Vet dock inte hur mycket beräkningar som ligger bakom för utformningen av luftintaget, detta är gjort av Leif G.
Se om jag hittar nån bild...
Jo då, bilen går fasen så mycket fortare
- Attachments
-
- Filter1.JPG (79.65 KiB) Viewed 1156 times
-
- Filter2.JPG (61.73 KiB) Viewed 1156 times
Last edited by Jari Olavison on Sun 15 Jun 2008, 20:27, edited 1 time in total.
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
"Man tager vad man haver" funkar oftast kanon!Jari Olavison wrote:Har försökt kopiera detta med grejer som fanns i garaget
Vet dock inte hur mycket beräkningar som ligger bakom för utformningen av luftintaget, detta är gjort av Leif G.
Se om jag hittar nån bild...
Jo då, bilen går fasen så mycket fortare
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Det är klart Om inte annat så har man ju slagit ihjäl några timmar och så är det roligare att öppna huvenMagnus Pettson wrote:Det ser inte dumt ut Måste funka helt enkelt
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ett annat sätt att ta ett djupt andetag...
- Attachments
-
- paulds_avatar.jpg (7.86 KiB) Viewed 1084 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Mina luftintag funkar ganska skapligt också. Denna är ansluten till CAI -boxen.. Tyvärr ganska klumpiga saker som kunde varit nåt hekto lättare..
- Attachments
-
- AUT_5801.JPG (19.72 KiB) Viewed 1080 times
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Lurar på att härma dig, har ju samma "ögon". Kanske är JR-kitet "cold air intake" en lite vassare lösning, men den verkar den inte säljas längre och jag har för mig att det kitet var riktigt dyrt...Peter Sandström wrote:Mina luftintag funkar ganska skapligt också. Denna är ansluten till CAI -boxen.. Tyvärr ganska klumpiga saker som kunde varit nåt hekto lättare..
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Luftslang in från sidan framför kylaren direkt till filtret (fungerar bäst till filterbox).Fredrik Henriksson wrote:Lurar på att härma dig, har ju samma "ögon". Kanske är JR-kitet "cold air intake" en lite vassare lösning, men den verkar den inte säljas längre och jag har för mig att det kitet var riktigt dyrt...
Du snor lite luft från kylaren (om du har det riktigt tätt där nu) men du öppnar inga nya öppningar och kanter i fronten.
Det är rätt bra fart på luften i "munnen" också men kan vara knepigt att få lagom stor slang runt kylaren.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Får gå ut i garaget helgen och grotta lite brevid kylet och se hur det ser ut. Tror du att det är en lika bra lösning som JR-kitet?Niklas Falk wrote:Luftslang in från sidan framför kylaren direkt till filtret (fungerar bäst till filterbox).Fredrik Henriksson wrote:Lurar på att härma dig, har ju samma "ögon". Kanske är JR-kitet "cold air intake" en lite vassare lösning, men den verkar den inte säljas längre och jag har för mig att det kitet var riktigt dyrt...
Du snor lite luft från kylaren (om du har det riktigt tätt där nu) men du öppnar inga nya öppningar och kanter i fronten.
Det är rätt bra fart på luften i "munnen" också men kan vara knepigt att få lagom stor slang runt kylaren.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5