Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Tänkte dela en diskussion som Waern och jag haft ett tag nu.
För att det inte ska bli för luddigt, skriver jag MINA åsikter i mina inlägg, så ingen hoppar på Christoffer för sånt han kanske inte stöder
Mattafaran(=min bil) har under flertalet år kostat en massa tid.
Har även varit delaktig i Per Oleskogs leksak, samma där...mycket tid har gått åt.
Roadsport C/ Miatacupen har blivit stor, tror att det mest beror på Miatan faktiskt.
Det är en mycket körvänlig bil.
Folk som SKA tävla, kommer alltid finna nån bil.
Men Miatan har något speciellt över sig, total avsaknad av prestige är en av de saker jag uppskattar.
Speciellt på banträffar med DYRA bilar
Men det bästa är nog just körglädjen.
Mattafaran är en Nb med 140 hk.
Har kört en Nc sport 2,0 (160 hk).
Den är rolig den med.
En av de "våra", Robert Serwanski. Är testpilot på KÖN-i-ägg:)
Han har en Nc 2,0
Han kör många feta bilar, men säger också att miatan är "speciell" i körglädjen.
Det är ett gott betyg.
Jag vill helst bara köra räserbil, byggandet intresserar mig inte speciellt.
Vet att jag inte är ensam om detta och jag tror att tidsaspekten med vår hobby är ett hinder för många.
Inte bara är rejsen 3 dagar, förarbetet förutom bilen är en hel del.
Roadsport där Miatacupen körs är enligt mig alldeles för tillåtande i reglementet.
Men det är som det är och bilarna är redan byggda.
Waern och jag har funderat på följande:
Vi släpper in Miata Nc 160 hk i klass Standard.
För att du ska få köra i standardklassen och få poäng där, med en så stark bil får du ändra...ingenting
Vagnboksgrejerna ska finnas Båge/bur/bälten/brytare/bogseringöglor.
Som det står i en tråd på rejsa:
-Mycket motor, dåligt grepp...Det är kul det:)
Och då kommer Roadsport tillbaka som det var tänkt från början.
Win Win.
Miataklubben är så bra för vi kan säga: -så här ska det vara om du ska få poäng i standard.
Roadsporttiteln är liksom inte målet i miataklassiklassen.
Hela j.vla bilen ska vara standard med Mazda grejer.
Det fina med detta är att då kan du använda bilen hemma också.
Köra en rejspreppad Miata till glasskiosken är bara obekvämt och stökigt.
(för all del, entusiaster finns alltid)
Beroende på varvtiderna som presteras, är det tveksamt om Nc ska få ha R-däck.
Den kommer bli svampig, tung och krängig och fullständigt vansinnigt underbart underdoggy för tävlingsbruk.
Om den blir alltför slö i jämförelse med de andra i Miatarejsen, ja då får vi ta det då. Learning by doing.
Blir vi några stycken kommer det bli ett däcktjutande skådespel med tight racing.
Minimivikten ska utgå från Miatan med plasttaket.
Vikten ska vara så hög att du inte KAN ta ut något ur bilen. Vilket inte kommer vara tillåtet heller.
Två stolar(ok med rejsstolar,säkerheten först), airbags, stereo, inredning...osv ALLT original ska vara kvar.
Hjulvinklar enligt original setup, bussningar och rubbet.
Det blir 2,0 med plasttaket och halvtank, som är tänkt som utgångsvikten.
Då borde en fulltankad softtop ligga på samma ungefär samma vikt.
Vad tror/tycker ni kollegor?
Framförallt ni som redan kör i standard.
För att det inte ska bli för luddigt, skriver jag MINA åsikter i mina inlägg, så ingen hoppar på Christoffer för sånt han kanske inte stöder
Mattafaran(=min bil) har under flertalet år kostat en massa tid.
Har även varit delaktig i Per Oleskogs leksak, samma där...mycket tid har gått åt.
Roadsport C/ Miatacupen har blivit stor, tror att det mest beror på Miatan faktiskt.
Det är en mycket körvänlig bil.
Folk som SKA tävla, kommer alltid finna nån bil.
Men Miatan har något speciellt över sig, total avsaknad av prestige är en av de saker jag uppskattar.
Speciellt på banträffar med DYRA bilar
Men det bästa är nog just körglädjen.
Mattafaran är en Nb med 140 hk.
Har kört en Nc sport 2,0 (160 hk).
Den är rolig den med.
En av de "våra", Robert Serwanski. Är testpilot på KÖN-i-ägg:)
Han har en Nc 2,0
Han kör många feta bilar, men säger också att miatan är "speciell" i körglädjen.
Det är ett gott betyg.
Jag vill helst bara köra räserbil, byggandet intresserar mig inte speciellt.
Vet att jag inte är ensam om detta och jag tror att tidsaspekten med vår hobby är ett hinder för många.
Inte bara är rejsen 3 dagar, förarbetet förutom bilen är en hel del.
Roadsport där Miatacupen körs är enligt mig alldeles för tillåtande i reglementet.
Men det är som det är och bilarna är redan byggda.
Waern och jag har funderat på följande:
Vi släpper in Miata Nc 160 hk i klass Standard.
För att du ska få köra i standardklassen och få poäng där, med en så stark bil får du ändra...ingenting
Vagnboksgrejerna ska finnas Båge/bur/bälten/brytare/bogseringöglor.
Som det står i en tråd på rejsa:
-Mycket motor, dåligt grepp...Det är kul det:)
Och då kommer Roadsport tillbaka som det var tänkt från början.
Win Win.
Miataklubben är så bra för vi kan säga: -så här ska det vara om du ska få poäng i standard.
Roadsporttiteln är liksom inte målet i miataklassiklassen.
Hela j.vla bilen ska vara standard med Mazda grejer.
Det fina med detta är att då kan du använda bilen hemma också.
Köra en rejspreppad Miata till glasskiosken är bara obekvämt och stökigt.
(för all del, entusiaster finns alltid)
Beroende på varvtiderna som presteras, är det tveksamt om Nc ska få ha R-däck.
Den kommer bli svampig, tung och krängig och fullständigt vansinnigt underbart underdoggy för tävlingsbruk.
Om den blir alltför slö i jämförelse med de andra i Miatarejsen, ja då får vi ta det då. Learning by doing.
Blir vi några stycken kommer det bli ett däcktjutande skådespel med tight racing.
Minimivikten ska utgå från Miatan med plasttaket.
Vikten ska vara så hög att du inte KAN ta ut något ur bilen. Vilket inte kommer vara tillåtet heller.
Två stolar(ok med rejsstolar,säkerheten först), airbags, stereo, inredning...osv ALLT original ska vara kvar.
Hjulvinklar enligt original setup, bussningar och rubbet.
Det blir 2,0 med plasttaket och halvtank, som är tänkt som utgångsvikten.
Då borde en fulltankad softtop ligga på samma ungefär samma vikt.
Vad tror/tycker ni kollegor?
Framförallt ni som redan kör i standard.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
1232kg som Roadsportvikt med 5% för ECU och 5% för ABS+stabilitet blir kanske för mycket.
Fundera på möjligheten att på nåt vis intyga (med löfte om buttrape om det inte stämmer) original ecuckod och kunna köra med 160hk som specat (dvs 1176kg istället). Detta kunde stödas med original luftbox/filter samt orignal grenrör (kanske hela avgassystemet).
Allt går att diskutera och nu är rätt tid på året att göra det.
Men tid kommer det gå åt i alla fall, det är ju bara en tidsfråga innan oförstörbara saker börja slitas ut. Men med endast 205 däck (trots att NCn kan hantera 245) så blir belastningarna lindrigare.
Specat Rdäck som inte är så extremt kanske (R888 GG kanske fungerar ok i den dimensionen, 205/50-16)?
Fundera på möjligheten att på nåt vis intyga (med löfte om buttrape om det inte stämmer) original ecuckod och kunna köra med 160hk som specat (dvs 1176kg istället). Detta kunde stödas med original luftbox/filter samt orignal grenrör (kanske hela avgassystemet).
Allt går att diskutera och nu är rätt tid på året att göra det.
Men tid kommer det gå åt i alla fall, det är ju bara en tidsfråga innan oförstörbara saker börja slitas ut. Men med endast 205 däck (trots att NCn kan hantera 245) så blir belastningarna lindrigare.
Specat Rdäck som inte är så extremt kanske (R888 GG kanske fungerar ok i den dimensionen, 205/50-16)?
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
grundide är ju god!
OM tanken var att nyare bilar som inte är med idag ska kunna vara det trots på pappret högre effekt så.
Så är min kommentar följ.
standard däck och den vikten ,samt det pulvret i motorn rent livsfarligt för övriga sas.
för ex dig halibig tror jag du klarar det men!! för alla dom som är nybörjare så blir det kaos på banan.
det kommer fara åt alla håll den bilen .
OM tanken var att få in bilen gör det enkelt.
tillåt som idag på standardklassen,däck stötdämpare etc .
däremot måste alla som vill tävla med en sån bil köpa en subventionerad ecu som med clubens
ombesörjande ner ställd så bilen inte längre lämnar 160 hp, den skall dessutom vara plomberad.
En ecu i större köp till en mazda kan inte kosta många kronor.
varför göra det svårt och farligt
Over and out , Mr Roos
OM tanken var att nyare bilar som inte är med idag ska kunna vara det trots på pappret högre effekt så.
Så är min kommentar följ.
standard däck och den vikten ,samt det pulvret i motorn rent livsfarligt för övriga sas.
för ex dig halibig tror jag du klarar det men!! för alla dom som är nybörjare så blir det kaos på banan.
det kommer fara åt alla håll den bilen .
OM tanken var att få in bilen gör det enkelt.
tillåt som idag på standardklassen,däck stötdämpare etc .
däremot måste alla som vill tävla med en sån bil köpa en subventionerad ecu som med clubens
ombesörjande ner ställd så bilen inte längre lämnar 160 hp, den skall dessutom vara plomberad.
En ecu i större köp till en mazda kan inte kosta många kronor.
varför göra det svårt och farligt
Over and out , Mr Roos
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Tycker idén är mycket bra men som Anders säger - mera farligt utan r-däck lite mera chassi
Spec miata är framgångsrikt med ett tillåtet dämpar/fjädrar/krängare kitt
Camber att tillåta till sämsta bilindividen så ingen gynnas
Spec miata är framgångsrikt med ett tillåtet dämpar/fjädrar/krängare kitt
Camber att tillåta till sämsta bilindividen så ingen gynnas
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Ang effekten.
Som vanligt är jag otydlig...sorry.
Man får alltså inte byta ut eller ändra någonting.
Inte dämpare, varken stöt eller ljud.
Inga krängare
Inga insug.
Stötdämparna t.ex, så fort man slänger på ett trackkit är bilen hemsk på farthinder och allt annat som är över 1 cm i höjdskillnad.
Så vipps är bilen skit för varjedagbruk.
Har alltid varit sugen på att köra rally, kollade på en sådan bil innan miataracingen slog sina klor i mig.
Där fanns något som kallades: Grupp N, som tydligen skulle vara standard...HA HA! ...standard....not.
Standardracing/roadsport är för mig är en bil ur bilhallen + Säkerhetsdetaljer.
Verkligheten och jag är sällan överens
Tror att jag inte är ensam om att inte vilja ha "sönder" Miatan
Eller att slippa bygga för den delen heller.
Med all respekt för Herr Roos och Mentor/hjälte Osbechs kunskap och erfarenheter.
Att tävlande inte kommer klara av en Nc som är helt standard, är taget ur luften. Kolla alla trackdays, de flesta som kommer ut på en bana har nog med förarkunskap.
En bil klarar vissa hastigheter och det gäller föraren med.
När man kört av för första gången,,,,, lär man av det och sen kör man av igen på samma ställe
Tänk om det funkar,
fyra fem bilar som har samma förutsättningar, Close racing, skitsamma om det går sakta.
Och den som står i publiken vet att bilen på banan är precis som den egna:)
Kanske det blir ett banmöte för att kolla sina varvtider? så har vi en medtävlare till sen:)
Visst, under tävling pressas det mer...men kom igen, är detta verkligen ett problem om det nu skulle gå lite brett?
Som vanligt är jag otydlig...sorry.
Man får alltså inte byta ut eller ändra någonting.
Inte dämpare, varken stöt eller ljud.
Inga krängare
Inga insug.
Stötdämparna t.ex, så fort man slänger på ett trackkit är bilen hemsk på farthinder och allt annat som är över 1 cm i höjdskillnad.
Så vipps är bilen skit för varjedagbruk.
Har alltid varit sugen på att köra rally, kollade på en sådan bil innan miataracingen slog sina klor i mig.
Där fanns något som kallades: Grupp N, som tydligen skulle vara standard...HA HA! ...standard....not.
Standardracing/roadsport är för mig är en bil ur bilhallen + Säkerhetsdetaljer.
Verkligheten och jag är sällan överens
Tror att jag inte är ensam om att inte vilja ha "sönder" Miatan
Eller att slippa bygga för den delen heller.
Med all respekt för Herr Roos och Mentor/hjälte Osbechs kunskap och erfarenheter.
Att tävlande inte kommer klara av en Nc som är helt standard, är taget ur luften. Kolla alla trackdays, de flesta som kommer ut på en bana har nog med förarkunskap.
En bil klarar vissa hastigheter och det gäller föraren med.
När man kört av för första gången,,,,, lär man av det och sen kör man av igen på samma ställe
Tänk om det funkar,
fyra fem bilar som har samma förutsättningar, Close racing, skitsamma om det går sakta.
Och den som står i publiken vet att bilen på banan är precis som den egna:)
Kanske det blir ett banmöte för att kolla sina varvtider? så har vi en medtävlare till sen:)
Visst, under tävling pressas det mer...men kom igen, är detta verkligen ett problem om det nu skulle gå lite brett?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Du tvingas att modda bilen med båge ändå, ett par enklare dämpare med rätt fjäder konstant gör bilen roligare och säkrare, det mera rättvist och billigare vs säga Mazda std då det finns sport kitt från Mazda som är dyra, folk kommer då leta upp något special kitt som finns hos Mazda för att hitta fördelar
Bra också att begränsa däcken till en storlek (205..)
Bra också att begränsa däcken till en storlek (205..)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Om man köper en Miata sport 2,0.
Då är väll den redan utrustad med sportdämparna?
Bågen gör bilen coolare
Då är väll den redan utrustad med sportdämparna?
Bågen gör bilen coolare
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Du kan inte jämföra att åka en trackday och en tävling med blandning på det du vill och ensuperoptimerad
miata av nuvarande sort som går i cupen.
Du kan glömma åka side by side med en bil med gat däck ,du har ingen aning omvart den tar vägen.
Åka över farthinder görs väl med en hel del av dagens standard klasbilar också.
En banbil är inte till för att åka runt med fyrhjulställ !! ( då är det nåt som är fel ).
Men återigen fartskillnaden och den precision en preppad miata har med rätt chaufför,vs en mita på 1250 kg
med gat däck och oerfarn förare gör detta på ren svenska farligt för övriga,
Din nya miata har ju krockkuddare etc kvar !! så den behöver ju inte fundera , den skulle ju vara orörd !
mvh Roos
miata av nuvarande sort som går i cupen.
Du kan glömma åka side by side med en bil med gat däck ,du har ingen aning omvart den tar vägen.
Åka över farthinder görs väl med en hel del av dagens standard klasbilar också.
En banbil är inte till för att åka runt med fyrhjulställ !! ( då är det nåt som är fel ).
Men återigen fartskillnaden och den precision en preppad miata har med rätt chaufför,vs en mita på 1250 kg
med gat däck och oerfarn förare gör detta på ren svenska farligt för övriga,
Din nya miata har ju krockkuddare etc kvar !! så den behöver ju inte fundera , den skulle ju vara orörd !
mvh Roos
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Det finns alltid kitt från Mazda på sikt, modellen uppdateras ju löpande
Känns fel att begränsa till en 2.0 sport ? Men rätt att 2.0 är den "övre" gränsen s.a.s
Bättre att låta alla NC vara med och bestämma chassit för alla - billigt, enkelt och säkert
Sätt samman ett kitt av allt man skall ha, bestäm max camber, min höjd, r-däcken (storlek)
Allt annat är OEM ( inte ens luftfilter burk får bytas)
Håll detta stenhårt och succén är given
Känns fel att begränsa till en 2.0 sport ? Men rätt att 2.0 är den "övre" gränsen s.a.s
Bättre att låta alla NC vara med och bestämma chassit för alla - billigt, enkelt och säkert
Sätt samman ett kitt av allt man skall ha, bestäm max camber, min höjd, r-däcken (storlek)
Allt annat är OEM ( inte ens luftfilter burk får bytas)
Håll detta stenhårt och succén är given
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Tycker idén att få in NC 2,0 i standardklassen låter mycket bra. Som pessimist ser jag dock ett problem när det gäller att med minimal instats kunna börja rejsa med en NC: Vad jag vet finns det ingen båge för NC som kan bli SBF-godkänd som fungerar med sufletten. För de som vill både glassåka och rejsa är det en ganska stor nackdel att inte kunna använda bilen utan tak (lite av tanken med cabriolet försvinner ju...).
Med andra ord är det frågan hur många som inte är hard-core man kan locka in denna vägen?
När det gäller däck tycker jag enhetsdäck (Toyo R888 i 205-dimension) skulle passa bra för denna "specialklass". Tror inte gatdäck är bästa lösningen då det skulle bli dyrt i längden (lätt att överhetta gatdäck och därmed köra helt slut på ett set på ett 15 minutersrejs).
När det gäller stötdämpare och krängare tycker jag gränsen kan vara 2,0 sportmodellen. För de som har vanlig 2,0 kan de om de vill uppgradera till 2,0 sport spec men inte mer.
/Andreas E
Med andra ord är det frågan hur många som inte är hard-core man kan locka in denna vägen?
När det gäller däck tycker jag enhetsdäck (Toyo R888 i 205-dimension) skulle passa bra för denna "specialklass". Tror inte gatdäck är bästa lösningen då det skulle bli dyrt i längden (lätt att överhetta gatdäck och därmed köra helt slut på ett set på ett 15 minutersrejs).
När det gäller stötdämpare och krängare tycker jag gränsen kan vara 2,0 sportmodellen. För de som har vanlig 2,0 kan de om de vill uppgradera till 2,0 sport spec men inte mer.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Båge i originalinfästningarna med löstagbart Pettystag borde inte vara omöjligt att få accepterat för vagnbok.
Betydligt kraftfullare än vissa accepterade Lotuslösningar.
Tex:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... 0412P.html
Sen kopierar man naturligtvis, kanske med andra rördimensioner för Svenskt bruk.
Auto-Mobil körde ju med en NC i år, så det är ju inte omöjligt (kollade aldrig vilken båge de körde med).
Betydligt kraftfullare än vissa accepterade Lotuslösningar.
Tex:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... 0412P.html
Sen kopierar man naturligtvis, kanske med andra rördimensioner för Svenskt bruk.
Auto-Mobil körde ju med en NC i år, så det är ju inte omöjligt (kollade aldrig vilken båge de körde med).
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Så fort stötdämparna får bytas, blir det labbningar med en gång.
För då kan höjden ställas, fjäderhårdheter ändras mycket lätt.
Bilen kan cornerweightas
Men det viktigaste, bilen blir obrukbar för vardagsbruk.
Hjulvinklarna inte får vara annat än fabrikspec.
Däcken måste vara enhetsdäck.
Detta får testas fram, beroende på varvtider med standard sulor.
Gott Niklas med lösningar.
På flyingmiata fanns en båge till Miatan med plasttaket.
Men den blir rätt låg...så frågan är om plasttaket kommer funka säkerhetsmässigt.
Soft toppen verkar inte ha några problem.
Kan någon invigd förklara för mig varför staget går snett över passagerarplatsen?
För då kan höjden ställas, fjäderhårdheter ändras mycket lätt.
Bilen kan cornerweightas
Men det viktigaste, bilen blir obrukbar för vardagsbruk.
Hjulvinklarna inte får vara annat än fabrikspec.
Däcken måste vara enhetsdäck.
Detta får testas fram, beroende på varvtider med standard sulor.
Gott Niklas med lösningar.
På flyingmiata fanns en båge till Miatan med plasttaket.
Men den blir rätt låg...så frågan är om plasttaket kommer funka säkerhetsmässigt.
Soft toppen verkar inte ha några problem.
Kan någon invigd förklara för mig varför staget går snett över passagerarplatsen?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Eftersom du inte kan köra stag bakåt pga toppens fällningsmekanism så stagar man framåt istället.gokarting.nu wrote:SKan någon invigd förklara för mig varför staget går snett över passagerarplatsen?
Och tröskeln ger mer stadga i sidled samt är kraftigare än tunneln.
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Ser den inte väldigt låg och ruskigt smal ut?gokarting.nu wrote:bild på båge
Har inte kollat min egen båge...
Christian Lund
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Det är tyvärr där du landar om du vill ha 3pt-bälten och original funktion kvar på toppen.hclund wrote:Ser den inte väldigt låg och ruskigt smal ut?gokarting.nu wrote:bild på båge
Har inte kollat min egen båge...
Rensa helt och endast köra med skal-HT (alt utan topp helt och hållet) så kan du gå bredare (utanför bältena).
Men då är det inte så enkelt och dual-purpose längre.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Riktigt synd om detta inte går med plasttakmiatan.
Den skulle blivit mitt val.......om stålarna räcker.
Vad kul det skulle vara om det blev en hel hög med dessa standardbilar.
Den skulle blivit mitt val.......om stålarna räcker.
Vad kul det skulle vara om det blev en hel hög med dessa standardbilar.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Lite polish och en hjulinställning?
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ma ... 14095.html
Nästan färdiglagad
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ma ... 29116.html
Ett motorbyte för att köra B (jag tjatar som vanligt om 2,5L swap för 170hk)?
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ma ... 74635.html
Men det finns några oskadade för under €10k
Högerstyrt med sällsynt fast hardtop
http://www.ebay.co.uk/itm/06-MAZDA-MX5- ... 1057279272
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ma ... 14095.html
Nästan färdiglagad
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ma ... 29116.html
Ett motorbyte för att köra B (jag tjatar som vanligt om 2,5L swap för 170hk)?
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ma ... 74635.html
Men det finns några oskadade för under €10k
Högerstyrt med sällsynt fast hardtop
http://www.ebay.co.uk/itm/06-MAZDA-MX5- ... 1057279272
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Shit också.
Är det airbag i stolarna....?
4 Airbags stod det.
Om så, blir det att tejpa airbags på sparcosprintstolarna....
Är det airbag i stolarna....?
4 Airbags stod det.
Om så, blir det att tejpa airbags på sparcosprintstolarna....
- Attachments
-
- miata.airbag.jpg (21.08 KiB) Viewed 7367 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Jupp, sidoairbags i stolarna, så det måste fuskas till så systemet fungerar ändå.gokarting.nu wrote:Shit också.
Är det airbag i stolarna....?
4 Airbags stod det.
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Tycker du är på rätt väg Halbig. Men varför måste det vara en NC? NA/NB är billigare, nyare NBs är inte svåra att hitta i fulltorginalskick. Bara ännu en idé...
Jag hoppar ju av Roadsport för jag inte pallar åka runt med hörselskydd. Tar ju redan min andra bil (helt orginal på gatdäck) till trackdays för jag inte orkade åka till och från banan i racemiatan längre, så nu säljer jag den och bygger en bil som är orginal, förutom båge stolar och bälten, precis som Andreas skriver (dock blir det inte en miata).
Ang stolar och airbags, det är ju flera bilar i cuppen som lyfter i racestolen inför tävlingshelgen och kör orginalstol till vardags, det funkar väl även här?
Jag hoppar ju av Roadsport för jag inte pallar åka runt med hörselskydd. Tar ju redan min andra bil (helt orginal på gatdäck) till trackdays för jag inte orkade åka till och från banan i racemiatan längre, så nu säljer jag den och bygger en bil som är orginal, förutom båge stolar och bälten, precis som Andreas skriver (dock blir det inte en miata).
Ang stolar och airbags, det är ju flera bilar i cuppen som lyfter i racestolen inför tävlingshelgen och kör orginalstol till vardags, det funkar väl även här?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Standard bilarna NA och NB tror jag på också, och dom finns i klass: standard redan .Lejban wrote:Tycker du är på rätt väg Halbig. Men varför måste det vara en NC? NA/NB är billigare, nyare NBs är inte svåra att hitta i fulltorginalskick. Bara ännu en idé...
?
Det har inte med pengar att göra i första hand.
Visst billigare ger en ännu lägre instegströskel, men jag tror mer på att köra med den aktuella Miata modellen.
Av samma anledning som Stcc slog igenom med dunder och brak när det startade.
Igenkänningen.
Nc´n blir standard i namnets rätta betydelse, om Klubben/styrgruppen ställer sig bakom Waerns och min linje.
(Tråkigt att du lämnar oss Tobias;/)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Vill inte vara nego men vilka är målgruppen för en bil som detta ?
Idag köper man ny räser med slicks och 200 hk tävlar med direkt för under 200 k, läs om D3 på rejsa
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83890
En beg formel ford fås med driftsäker Zetec för under 50 k
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83879
Finns massa track-days för std bilar
Var hitta man massor av folk som vill köra en std NC på banan ?
Tror NA/NB/NC och hålla std klassen som den är med R-däck och vettigt chassi-kitt, då kan det blir försvarbart mot utbud som finns.
Joachim
Idag köper man ny räser med slicks och 200 hk tävlar med direkt för under 200 k, läs om D3 på rejsa
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83890
En beg formel ford fås med driftsäker Zetec för under 50 k
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83879
Finns massa track-days för std bilar
Var hitta man massor av folk som vill köra en std NC på banan ?
Tror NA/NB/NC och hålla std klassen som den är med R-däck och vettigt chassi-kitt, då kan det blir försvarbart mot utbud som finns.
Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Josen wrote:Vill inte vara nego men vilka är målgruppen för en bil som detta ?
Idag köper man ny räser med slicks och 200 hk tävlar med direkt för under 200 k, läs om D3 på rejsa
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83890
En beg formel ford fås med driftsäker Zetec för under 50 k
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83879
Du måste totalt ha missat Andreas och Christoffers tanke med denna idé?
gokarting.nu wrote:Det fina med detta är att då kan du använda bilen hemma också.
Köra en rejspreppad Miata till glasskiosken är bara obekvämt och stökigt.
(för all del, entusiaster finns alltid)
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Nej Tomas trots den bra tanken har jag svårt att se en tillräckligt stor målgrupp/underlag
Men kanske har fel ?
Tack
Joachim
Men kanske har fel ?
Tack
Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Varför måste målgruppen vara stor (vad är stor i detta fall)? Jag tycka att bara öka antal startande med 1 är en framgång, det är ju inte en ny egen klass man vill skapa utan bara öka möjligheten att flera ska kunna köra i Standard klassen.
Daniel Jonsson