Hjälp med bedömning av koppling m.m

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Hjälp med bedömning av koppling m.m

Post by chriss »

Bilen gäller en Mazda Miata. :think2: Detta har jag saxxat från rejsa då jag står i garaget och vill ha svar nu :burnout:
Motorn är en vass sug motor på 1,8 med ett rimligt mål på kring 200hk långt uppe i varv ~8-9000rpm. Kanske kommit till 160-170hk nu.

Problemet va från början att 3an skrapa. Tyckte att kopplingen slirade någon gång. Sen försvan trean och jag hittade denna när jag tömde oljan på den.

Image

Detta tolka jag som obra ;)

Ny låda har införskaffats. Och medans man va ändå där o rota beställde jag en ny orginal lamell och tryckplatta. Exedy. Som jag läste precis på lådan kan explodera om man övervarvar den :eek2:

Jag kommer inte köra strippen och resonerade att orginal kopplingen fungerar för detta. Det håller för turbo och kompressor matade Miator.

Det jag har tagit ur nu är en 4 pucks sinter och en bränd tryckplatta.


Image
Image
Image

Kopplingens anläggningsyta har 1-1,2 mm kvar innan nitarna är jäms med anläggningsytan.
Vad ligger en ny på? 1mm känns som det är dags att byta.


Image
Jag har inte tagit loss denna än men det gör inte saken roligare :(
Vad ska jag vänta mig till följdfel på denna?
Såg tråkigare ut än vad det va. Beställer nytt lager.

Jag har kikat över delarna lite nu.
Svänghjul är lättat! :up: Den väger in på 5 kg.
Tryckplattan är lättare än original :up: Men bränd :down:

Kan jag renovera ytorna på svänghjul och tryckplatta och bara byta lamell?
Det hade klart vart bäst!
Går det att använda den nya original lammell med de lättare svänghjul och tryckplatta? Vad blir effekten av det bättre/sämre?

Hur kan jag identifiera kopplingen?
Står 3k27 894000 på tryckplattan och Miba T1 på lamellen.

För jag vill inte riva lådan igen i onödan.
Chriss Rice
Göteborg
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Hjälp med bedömning av koppling m.m

Post by Myran »

Jag skulle lämna iväg original svänghjul för svarvning så får du ny fräsch yta. behövs förmodligen bara ta bort 0.1-0.2mm så är den som ny.

Ang tryckplattan skulle jag slängt den åt h****.. Inte värt att renovera tryckplattan.

Borde inte vara något problem ang lättat svänghjul med original lamell. Bara få svänghjulet renoverat och kasta dit nya kopplings kittet.


Sinter lamellen är nog inte så sliten som du tror. ska ut och mäta lite på minna grejjer i garaget.


Oh.. lagret i svänghjulet.. såg lite visstet ut. Bara byta ;)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Hjälp med bedömning av koppling m.m

Post by chriss »

Tack för kanon svar.

Bearbetningen av svänghjulet kommer att ske.

Sätter jag dit den nya original tryckplatta och lamell (Exedy) så kommer det funka till 99%. 1% till murphy.

Om sinter lamellen inte är slut kan den sättas på med den nya original tryckplatta? Eller vilka avstånd ska man kontrollera och hur vet man om trycket är tillräckligt?

För någonstans är det fel för detta skall inte slira. Men har hört att kopplingen har varit ganska misshandlad. Är det dem brända ytorna som gör att det blir halt o slirar? Förorenad eller dålig lamell?

För sinter hadde vart gött att ha men vill INTE stoppa tillbaka något som är trasig eller tveksam ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Hjälp med bedömning av koppling m.m

Post by chriss »

Fick en väldigt bra länk på rejsa hur man kollar trycket på tryckplattan. viewtopic.php?f=5&t=2529&p=25943#p25943
Ska se om de som fixar svänghjul har möjlighet till detta.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Hjälp med bedömning av koppling m.m

Post by Conny Lundell »

Hejsan Chriss!

Om detta kan hjälpa så har jag ett fräscht svänghjul till 1,8 liggandes och det sitter ett nytt stödlager i också. (du får det billigt). 1,8.ans svänghjul är inte så lätt att svarva av pga utformningen. Går säkert men bökigt.
Jag skulle struntat i sinterlamellen och satt i exedy kopplingen. Sänk varvstoppet till 7500 rpm så håller grejerna.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Hjälp med bedömning av koppling m.m

Post by chriss »

Tja Conny

Tack för tipset. Men detta svänghjul väger in på 5kg vilket jag tror är lättat en del :banana: Tror ~9kg är original vikt?!?
Sen ser den rätt bra ut. Men är lite pedantiskt och vill göra sakerna riktigt bra en gång så slipper man göra om dem sen :up:
Men ska lägga det på minnet när min bror byter koppling, för jag har för mig det är ganska trevlig uppgradering för en 1,6 att montera en 1,8 original koppling.
Får man fråga om du vet vikten på den på svänghjulet?

Jag skall ju öka varvstopp inte sänka ;) Varvstopp ligger på 8k så jag kör ganska snällt, man är ju bara där en gång per växel :D
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply