Min bil råkade ju bli lite skynklig på SSM.
Jag skulle nog behöva mäta upp om den är rak - och dra i den, om den visar sig vara sned. Kryssmätning/riktbänk alltså.
Är det någon som har tips om var man kan göra det?
Framgångsrika upplysningar kan leda till Kranielskt sällskap i Falkenbergsdepån. Som om nu det skulle vara någon fördel.
BTW: köpes: framskärmar, högerdörr... och någonting som botar mina misständningar.
Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Åk och gör en 4hjuls inställning, Mekonomen t.ex, har fin utrustning oftast.
Där får du en fin vink om något är snett.
Och inte mer camber bak än fram nu Daniel
Där får du en fin vink om något är snett.
Och inte mer camber bak än fram nu Daniel
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Instämmer med Andreas, och tror inte att bilen behöver riktas.
De är rätt tuffa dessa bilar som tål mycket
De är rätt tuffa dessa bilar som tål mycket
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
hej från en som HAR bulat några bilar haha
den där lilla bucklan borde omöjligt gjort nån åverkan på chassit
och gick inget sönder på fälg och hjulupphängning så ännu mindre troligt.
andreas tips är bäst i nuläget och klart mycket billigare
mvhAR
den där lilla bucklan borde omöjligt gjort nån åverkan på chassit
och gick inget sönder på fälg och hjulupphängning så ännu mindre troligt.
andreas tips är bäst i nuläget och klart mycket billigare
mvhAR
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Hej,
ett gammalt rallyknep för att se om bilen är rak kanske går att använda på en banbil.
1. Kör bilen genom en vattenpöl på slät yta och se om hjulen spårar efter varandra. (axelbredden kan ju vara olika så se bara efter om hjulen följer lika på varje sida)
2. Lyft upp bilen och mät avstånd med en tråd/lina som inte sträcker sig.
a. Mät mellan två identiska punkter i längdled mellan fram och bakhjulsupphägning på vardera sida. Bör vara lika långt.
b. Mät avståndet diagonalt mellan dessa punkter. Bör vara lika långt.
Stämmer dessa mått torde bilen vara rak. I gamla tider kunde man se rallybilar som spårade rätt men vars kaross gick med sidan före då karossen fått sig en smäll – Såg konstigt ut men fungerade ändå bra på rallyvägen.
Med vänliga hälsningar och reservation för att detta inte gäller MX5.
Lars F.
ett gammalt rallyknep för att se om bilen är rak kanske går att använda på en banbil.
1. Kör bilen genom en vattenpöl på slät yta och se om hjulen spårar efter varandra. (axelbredden kan ju vara olika så se bara efter om hjulen följer lika på varje sida)
2. Lyft upp bilen och mät avstånd med en tråd/lina som inte sträcker sig.
a. Mät mellan två identiska punkter i längdled mellan fram och bakhjulsupphägning på vardera sida. Bör vara lika långt.
b. Mät avståndet diagonalt mellan dessa punkter. Bör vara lika långt.
Stämmer dessa mått torde bilen vara rak. I gamla tider kunde man se rallybilar som spårade rätt men vars kaross gick med sidan före då karossen fått sig en smäll – Såg konstigt ut men fungerade ändå bra på rallyvägen.
Med vänliga hälsningar och reservation för att detta inte gäller MX5.
Lars F.
Lars Fredriksson
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Lysande! Ska provas.aviacons wrote:Hej,
ett gammalt rallyknep för att se om bilen är rak kanske går att använda på en banbil.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Men TÄNK PÅ att inte grubbla och överanalysera detta för mycket. Klart man vill ha en rak bil, men vad är "rak" egentligen? Våra racejärn är inte en moderna premiumbilar, direkt. Jag har en känsla av att oavsett vilken av våra gamla krigare du mäter upp kommer de vara lite skeva. Men det brukar funka bra i alla fall med corner weight och hjulinställning.Kraniel wrote:Lysande! Ska provas.aviacons wrote:Hej,
ett gammalt rallyknep för att se om bilen är rak kanske går att använda på en banbil.
Mäta är aldrig fel... men jag skulle bli förvånad om den där lilla mes-bucklan du grejade gjorde din bil skevare än den var innan racet.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Jag var med och mätte, som ovan, på en räserbil en kompis har och det visade sig att dom byggt fel flera år tidigare och framvagnen suttit bortåt en centimeter skevt hela tiden. Bilen gick inte sämre för det Även om det nog kommer att gå fortare när dom fixat till det, kanske...
Att göra en fyrhjulsintällning är nog rätt väg att gå.
Att göra en fyrhjulsintällning är nog rätt väg att gå.
Christian Lund
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
Huuuuuuuur menar du nu?? Min fina deluxesportbil!Torkel k wrote: Våra racejärn är inte en moderna premiumbilar, direkt.
Nja, eftersom bilen kändes som en påse strumpor att köra hem kan det ju vara vettigt att se om den är knaskrokig eller om det bara är inbillning – huven står på trekvart och växelspaken pekar i sydväst, kanske inte de bästa tecknen, men kanske är det bara något motorfäste som glidit lite.
Jaja, jag ska på med fälgar som är någorlunda runda först så att jag kan känna på bilen.
Lite glas gick också åt, det är väl en utmärkt ursäkt för att skaffa polykarbonat?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Kryssmätning? Riktbänk? Stockholmsområdet...
OK, jag ska erkänna... det där hade gjort mig ganska orolig. Håller tummarna för att det inte är så illa.Kraniel wrote:... och växelspaken pekar i sydväst, kanske inte de bästa tecknen, men kanske är det bara något motorfäste som glidit lite.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.