2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Alla, nybörjare såväl som erfarna, är hjärtligt välkomna på MX-5 Racing Clubs traditionsenliga bankalas på den krävande motorbanan Kinnekulle Ring strax utanför Götene den 3 augusti.
Programmet är späckat med en väldigt mycket asfalts-tid och instruktörer kommer att finnas tillgängliga under dagen. Körningen kommer ske i ca 15 minuter långa pass med en indelning i 3 grupper (lugna, lagom och race) beroende på er ambitionsnivå och erfarenhet.
I race-gruppen har vi som ambition att erbjuda några avancerade övningar under dagen för de som så önskar.
Under dagen kommer även Bengan från Racefoto vara med och fotografera våra bilar. Bengan har en otrolig erfarenhet av racing i allmänhet och att foto bilar på motorbanor i synnerhet: Dagen startar med inskrivning mellan 08:00 och 09:00. Den obligatoriska förar och säkerhetsgenomgången startar prick 09:00. Efter denna förargenomgång är det fri körning på banan fram till ca.16:30.
Notera att anmälan till förarövningen sker i två steg.
Först anmäler du dig via formuläret under "träffar" på hemsidan och sedan betalar du in avgiften (600 kr för medlemmar och 900 kr för övriga) till klubbens BankGiro: 223-0811 eller PlusGiro: 45 31 46-3.
Bankalaset körs med SBF-försäkring vilket betyder att alla som är med och kör behöver licens. Har man inte licens kan man lösa PR-licens på plats till en kostnad av 150 kr.
Här hittar du anmälningsformuläret till våra träffar:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan
OBSERVERA: På vår träff på Kinnekulle krävs det att öppnar bilar har störtbåge. För mer information om detta krav kan ni kika på denna länken:
viewtopic.php?f=8&t=2217
Slutligen är här en länk till inbjudan:
http://www.mx5racingclub.se/uploads/PDF ... bjudan.pdf
Varmt välkomna till bankalaset den 3 augusti
/Andreas E
Programmet är späckat med en väldigt mycket asfalts-tid och instruktörer kommer att finnas tillgängliga under dagen. Körningen kommer ske i ca 15 minuter långa pass med en indelning i 3 grupper (lugna, lagom och race) beroende på er ambitionsnivå och erfarenhet.
I race-gruppen har vi som ambition att erbjuda några avancerade övningar under dagen för de som så önskar.
Under dagen kommer även Bengan från Racefoto vara med och fotografera våra bilar. Bengan har en otrolig erfarenhet av racing i allmänhet och att foto bilar på motorbanor i synnerhet: Dagen startar med inskrivning mellan 08:00 och 09:00. Den obligatoriska förar och säkerhetsgenomgången startar prick 09:00. Efter denna förargenomgång är det fri körning på banan fram till ca.16:30.
Notera att anmälan till förarövningen sker i två steg.
Först anmäler du dig via formuläret under "träffar" på hemsidan och sedan betalar du in avgiften (600 kr för medlemmar och 900 kr för övriga) till klubbens BankGiro: 223-0811 eller PlusGiro: 45 31 46-3.
Bankalaset körs med SBF-försäkring vilket betyder att alla som är med och kör behöver licens. Har man inte licens kan man lösa PR-licens på plats till en kostnad av 150 kr.
Här hittar du anmälningsformuläret till våra träffar:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan
OBSERVERA: På vår träff på Kinnekulle krävs det att öppnar bilar har störtbåge. För mer information om detta krav kan ni kika på denna länken:
viewtopic.php?f=8&t=2217
Slutligen är här en länk till inbjudan:
http://www.mx5racingclub.se/uploads/PDF ... bjudan.pdf
Varmt välkomna till bankalaset den 3 augusti
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Anmäld! Ska bli kul det här.
Andreas/Niklas: Såg i anmälningslistan att jag tydligen missat efternamnet , men det är alltså bara jag som slarvat.
Andreas/Niklas: Såg i anmälningslistan att jag tydligen missat efternamnet , men det är alltså bara jag som slarvat.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Påminnelse:
Ni som ännu inte anmält er till årets Bankalas på Kinnekulle med MX-5 Racing Club den 3 augusti - nu är det hög tid att göra det samt att göra er redo för en dag med mycket körtid på en kanonrolig bana i mycket trevligt sällskap
/Andreas E
Ni som ännu inte anmält er till årets Bankalas på Kinnekulle med MX-5 Racing Club den 3 augusti - nu är det hög tid att göra det samt att göra er redo för en dag med mycket körtid på en kanonrolig bana i mycket trevligt sällskap
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Anmäld!! Ska bli dunderkul!
Extra kul för mig att det kommer några toyota mr2or med, får se om jag får med båda bilarna.
Extra kul för mig att det kommer några toyota mr2or med, får se om jag får med båda bilarna.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Film ifrån förra året:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Hur är det med lunch, finns det någon möjlighet att köpa sådan vid banan på fredag?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Grillvagnen skall vara öppen enligt uppgift.Mats Lundin wrote:Hur är det med lunch, finns det någon möjlighet att köpa sådan vid banan på fredag?
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Nu har olja blivit bytt, alla bultar i hjulupphängning kontrollerade och bilen packad med däck. Min vän Staffan ska bli av med banoskulden, så vi har även bytt bromsvätska i hans Honda CTR EP3, och han har fått sitta och kört en himla massa varv i simulatorn så han hittar runt på fredag!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Fick precis mailet ang. racinglicens på denna träff. Enligt det så får man inte lösa PR-licens om man tidigare haft banlicens. Det gör det det ju lite knepigt för mig eftersom jag inte löst ut min racinglicens och aldrig lyckats ta mig in på "Bilsport Online" där man köper dem och kundtjänsten för licens-frågor bara är öppen till 12.00.
*Update
Ringde ändå och det visade sig att någon stavat fel till min e-postadress när jag registrerade.
Trevlig dam i supporten korrigerade och nu är Bilsportlicens enkel inhandlad!
*Update
Ringde ändå och det visade sig att någon stavat fel till min e-postadress när jag registrerade.
Trevlig dam i supporten korrigerade och nu är Bilsportlicens enkel inhandlad!
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Häftig animering, men ... Är det så du lär ut hur man kör Kinnekulle? Blir inte någon lätt uppgift för din elevLejban wrote:... Min vän Staffan ska bli av med banoskulden, så vi har även bytt bromsvätska i hans Honda CTR EP3, och han har fått sitta och kört en himla massa varv i simulatorn så han hittar runt på fredag!
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Haha nej, det var bara en random film jag hittade på youtube Dock inte en animering utan faktist någon som kör i en simulator (ej spel).Anders S wrote:Häftig animering, men ... Är det så du lär ut hur man kör Kinnekulle? Blir inte någon lätt uppgift för din elevLejban wrote:... Min vän Staffan ska bli av med banoskulden, så vi har även bytt bromsvätska i hans Honda CTR EP3, och han har fått sitta och kört en himla massa varv i simulatorn så han hittar runt på fredag!
Så här lär jag ut att man ska köra:
Tänkte själv försöka slå den tiden imorn
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Tror nog att 2/4 av Gokarting.nu får komma och leka lite imorgon tillsammans med finfolket.
Om någon på allvar funderar på att börja köra Mx-5 cup, så har jag monterat i en passagerarstol
Är det ok med "tävlingsledningen", så kan framtida Mx-5 cupare åka med en sväng i Mattafaran.
Så är ni fast sen
Väl mött på kullen imorgon
Om någon på allvar funderar på att börja köra Mx-5 cup, så har jag monterat i en passagerarstol
Är det ok med "tävlingsledningen", så kan framtida Mx-5 cupare åka med en sväng i Mattafaran.
Så är ni fast sen
Väl mött på kullen imorgon
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Tillbaks hemma med någorlunda hela bilar och en den där sköna känslan man bruka få efter ett banmöte med klubben. Slog mitt personbästa med Z och får vara nöjd med det...
/Sture Bloom, Huddinge
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Instämmer med föregående talare. Konstaterar att jag åkt ca 70 varv idag på Kinnekulle. Skitkul har det varit! T o m kurvan under bron som jag tidigare haft en viss skäck inför känns nu nästan som en favorit.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
-
- Posts: 4
- Joined: Sat 04 Aug 2012, 11:02
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Tackar för en toppendag på banan, väldigt imponerad av era arangemang, de flyter på riktigt fint och massvis körning. TUMMEN UPP
Om någon har lite bilder på min vita Toyota Mr2 Turbo så får ni jättegärna posta dom till: marten_heller@hotmail.com
Om någon har lite bilder på min vita Toyota Mr2 Turbo så får ni jättegärna posta dom till: marten_heller@hotmail.com
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo -86
Mazda Mx-5 -02
Porsche 944 Turbo -86
Mazda Mx-5 -02
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Tackar för en kul dag på banan som alltid. Ska bli kul att se bilderna "proffset" tog av oss alla.
Lennart Pettersson
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Jag vaknade nöjd i morse efter gårdagens trevliga evenemang, men man inser att man kör för lite när man har träningsvärk i axlarna.
Eller så har man fel körteknik. Vet med mig att jag håller väldigt hårt i ratten under bron, som om jag försöker hålla i bilen med muskelkraft , och det verkar ju dumt ...
Eller så har man fel körteknik. Vet med mig att jag håller väldigt hårt i ratten under bron, som om jag försöker hålla i bilen med muskelkraft , och det verkar ju dumt ...
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Tack alla för en fantastiskt lyckad, rolig och väl genomförd bandag!
Efter första passet var jag lite lätt besvärad, dels för att jag inte var så snabb som jag hoppats (1.03.4) och dels för att jag kände att jag kanske inte var man nog att våga köra det där monstret som den förtjänar.
Men sakta men säkert började jag känna mer och mer att jag bemästrade bilen istället för tvärt om och efter halva dagen log jag så brett ute på banan att om det inte vore för hjälmen hade övre halvan av skallen trillat av. Tiderna förbättrades inte nämnvärt dock, dels pga passagerare (no offence), dels pga tunga 15"-hjul och för att jag släppte av på rakan.
Efter första passet fick jag nämnligen veta att jag mätts upp till mysiga 98dB, därav coastandet förbi start/mål större delen av dagen.
Till näst sista passet som bara blev 5 varv slängde jag på mina 14kg lättare 13" Yokohama-hjul, glömde bort att släppa av på rakan (sorry Niklas ) och åkte ut själv i bilen och på varv 5 hade jag förbättrat min tid med 2sek och landade på 1.00.8.
Sista passet blev 10 varv med passagerare och en bästatid på 1.01.3 så med lite fler varv på de hjulen och i den bilen framför allt så ska nog den där retliga ettan i början av varvtiden snart vara ett minne blott.
Kamerorna dog dessväre runt lunch men film från första passet finns på min Youtube-kanal om någon är intresserad. Kanske lägger den i tråden sen när jag sitt vid datorn nästa gång.
Tack och bock igen till alla!
Efter första passet var jag lite lätt besvärad, dels för att jag inte var så snabb som jag hoppats (1.03.4) och dels för att jag kände att jag kanske inte var man nog att våga köra det där monstret som den förtjänar.
Men sakta men säkert började jag känna mer och mer att jag bemästrade bilen istället för tvärt om och efter halva dagen log jag så brett ute på banan att om det inte vore för hjälmen hade övre halvan av skallen trillat av. Tiderna förbättrades inte nämnvärt dock, dels pga passagerare (no offence), dels pga tunga 15"-hjul och för att jag släppte av på rakan.
Efter första passet fick jag nämnligen veta att jag mätts upp till mysiga 98dB, därav coastandet förbi start/mål större delen av dagen.
Till näst sista passet som bara blev 5 varv slängde jag på mina 14kg lättare 13" Yokohama-hjul, glömde bort att släppa av på rakan (sorry Niklas ) och åkte ut själv i bilen och på varv 5 hade jag förbättrat min tid med 2sek och landade på 1.00.8.
Sista passet blev 10 varv med passagerare och en bästatid på 1.01.3 så med lite fler varv på de hjulen och i den bilen framför allt så ska nog den där retliga ettan i början av varvtiden snart vara ett minne blott.
Kamerorna dog dessväre runt lunch men film från första passet finns på min Youtube-kanal om någon är intresserad. Kanske lägger den i tråden sen när jag sitt vid datorn nästa gång.
Tack och bock igen till alla!
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Underbar dag som vanligt, tack till Niklas och Hasse och alla andra som hjälpte till och deltog denna klockrena dag.
Här är en film på mitt snabbaste varv. Som jämförelse så har Henrik Pihl kört 1.01.1 så jag har en bit kvar. Fort går det iaf
Här är en film på mitt snabbaste varv. Som jämförelse så har Henrik Pihl kört 1.01.1 så jag har en bit kvar. Fort går det iaf
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Snyggt och skitbra kört!!! Grattis till tiden!!
Lennart Pettersson
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Och här är Staffans körning, ett helt pass (det sista). Grymt impad av en kille som bara haft körkort i ett halvår och inte kör bil till vardags.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Hade oxå en riktigt bra dag Putsade min gamla tid från i fjol med över 1 sek, dock har jag ganska många sekunder kvar till er övriga i Full race-gruppen, men 1:06:378 är jag fullt nöjd med;)
Får tacka Timmy för de roligaste 10 min jag haft på länge! Den där bilen är helt "Bonkers"...kanske Timmy oxå lite granna
Kanske ska satsa på att bli passagerare istället, det blir ju uppenbarligen bra tider när jag åker med
Får tacka Timmy för de roligaste 10 min jag haft på länge! Den där bilen är helt "Bonkers"...kanske Timmy oxå lite granna
Kanske ska satsa på att bli passagerare istället, det blir ju uppenbarligen bra tider när jag åker med
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Kinnekulle
Mazda MX-5 Racing Clubs traditionella "Bankalas" kördes på Kinnekulle Ring fredagen den 3:e augusti. Det var ett 40-tal bilar som mötte upp. Bilarna delades in i tre olika grupper och sedan körde man så mycket man orkade hela dagen. Instruktörer fanns på plats för att lära nybörjarna hur man hittar runt den tekniskt svåra Kinnekullebanan, som är en verklig utmaning för alla förare. Banan är mycket populär då den verkligen är underhållande att köra på. Vi fick se allt från erfarna tävlingsförare, som tävlar i Mazda MX-5 Cup till rena nybörjare som för första gången satte sin fot på banan. Stämningen var på topp och alla kunde åka hem med ett brett leende på sina läppar efter en lärorik dag. Nu återstår bara finalen i Mazda MX-5 Cup som körs ihop med SPVM & RHK i Falkenberg andra helgen i september.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se
Bildgalleri:
gallery/album.php?album_id=66
Mazda MX-5 Racing Clubs traditionella "Bankalas" kördes på Kinnekulle Ring fredagen den 3:e augusti. Det var ett 40-tal bilar som mötte upp. Bilarna delades in i tre olika grupper och sedan körde man så mycket man orkade hela dagen. Instruktörer fanns på plats för att lära nybörjarna hur man hittar runt den tekniskt svåra Kinnekullebanan, som är en verklig utmaning för alla förare. Banan är mycket populär då den verkligen är underhållande att köra på. Vi fick se allt från erfarna tävlingsförare, som tävlar i Mazda MX-5 Cup till rena nybörjare som för första gången satte sin fot på banan. Stämningen var på topp och alla kunde åka hem med ett brett leende på sina läppar efter en lärorik dag. Nu återstår bara finalen i Mazda MX-5 Cup som körs ihop med SPVM & RHK i Falkenberg andra helgen i september.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se
Bildgalleri:
gallery/album.php?album_id=66
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Vill tacka alla arrangörer så mycket!!!
Hade en riktigt trevlig (första)dag på banan, sjukt kul
Här kommer bilderna som tjejen knäppte Bankalas bilder klicka på första bilden och bläddra framåt
Körde själv den röda Mr2'an så ursäkta om den är lite överrepresenterad på bilderna, har redan valt bort 95% av bilderna på min bil
Hoppas vi syns snart på banan igen
(är det någon som saknar bild på sin bil, hojta till vi kanske har något)
Hade en riktigt trevlig (första)dag på banan, sjukt kul
Här kommer bilderna som tjejen knäppte Bankalas bilder klicka på första bilden och bläddra framåt
Körde själv den röda Mr2'an så ursäkta om den är lite överrepresenterad på bilderna, har redan valt bort 95% av bilderna på min bil
Hoppas vi syns snart på banan igen
(är det någon som saknar bild på sin bil, hojta till vi kanske har något)
Re: 2012-08-03: Bankalaset på Kinnekulle Ring
Som många andra, tack till Niklas, Hans, Andreas med flera som sköter arrangemanget.
Det var en solig och trevlig dag på banan, körde inte så mycket jag önskade men alltid skoj att köra.
Pass1:
Det fanns fortfarande spöken i huvudet efter föra årets manöver och tog det ganska lugnt runt bana, specielt över Moholins knäpp där jag fegbromsade innan varje gång även fast det inte gick så fort. När passet var över så var det dax att kolla däcktrycket för att se om man ligger någorlunda rätt.
Jag gick ut på ca 1,6bar fram och 1,7bar bak, när jag kommer in så ligger alla däck på ca 2,0bar förutom vänster bak som ligger på 1,55bar i varmtryck
Första tanken var att jag gjort något helt galet när jag pumpade däcken innan och märkte inte av något när jag körde så det var bara att pumpa i så jag hamnade på 2,0 bar, vänta, vänta, vänta och så hade det sjunkit till 1,8bar.
Vågade inte köra mer på detta däck underdagen.
Räddaren i nöden
Stort tack till Björn som lånade ut 2st däck, balansen blev inte den bästa med nästan nya däck fram och helt slut däck bak men jag kan ju köra!!!!
Pass2:
Kör lite varv och fixar däcks trycket
Pass3:
Kommer sent ut på banan men börjar få mera förtroende för bilen även fast balansen är skum, spöket börjar försvinna. Det går inte så fort men skoj att få nöta lite varv för att det är skoj att köra.
Det går inte så snabbt och måste svänga mycket på ratten, lugnt och säkert med andra ord.
Det var en solig och trevlig dag på banan, körde inte så mycket jag önskade men alltid skoj att köra.
Pass1:
Det fanns fortfarande spöken i huvudet efter föra årets manöver och tog det ganska lugnt runt bana, specielt över Moholins knäpp där jag fegbromsade innan varje gång även fast det inte gick så fort. När passet var över så var det dax att kolla däcktrycket för att se om man ligger någorlunda rätt.
Jag gick ut på ca 1,6bar fram och 1,7bar bak, när jag kommer in så ligger alla däck på ca 2,0bar förutom vänster bak som ligger på 1,55bar i varmtryck
Första tanken var att jag gjort något helt galet när jag pumpade däcken innan och märkte inte av något när jag körde så det var bara att pumpa i så jag hamnade på 2,0 bar, vänta, vänta, vänta och så hade det sjunkit till 1,8bar.
Vågade inte köra mer på detta däck underdagen.
Räddaren i nöden
Stort tack till Björn som lånade ut 2st däck, balansen blev inte den bästa med nästan nya däck fram och helt slut däck bak men jag kan ju köra!!!!
Pass2:
Kör lite varv och fixar däcks trycket
Pass3:
Kommer sent ut på banan men börjar få mera förtroende för bilen även fast balansen är skum, spöket börjar försvinna. Det går inte så fort men skoj att få nöta lite varv för att det är skoj att köra.
Det går inte så snabbt och måste svänga mycket på ratten, lugnt och säkert med andra ord.
Daniel Jonsson