HEJ
HAR PROBLEM MED LADDNINGEN PÅ MIN BIL. DET BÖRJADE MED ATT LADDLAMPA BÖRJADE LYSA ÖVER 4000RPM.
BYTTE DÅ TILL EN NY GENERATOR,FUNKADE BRA I 14 DAGAR. SEDAN BÖRJADE LAMPAN LYSA KONSTANT.
HAR KOLLAT ALLA JORDPUNKTER MM.VAD JAG FÖRSTÅR SÅ STYRS GENERATORM AV ECU.
ÄR DET VANLIGT ATT ECU KRÅNGLAR? ELLER ÄR DET KANSKE NÅGOT ANNAT SOM ÄR PROBLEMET?
TACKSAM FÖR SVAR DÅ JAG SKA TILL KINNEKULLE PÅ FREDAG!
Laddningsproblem
Re: Laddningsproblem
Det är lätt att byta ECU och se om det löser problemet. Låna en kompis ECU eller köp en för en hundring på e-bay.
Sedan, snälla skriv inte med stora bokstäver, det uppfattas som du skriker.
Sedan, snälla skriv inte med stora bokstäver, det uppfattas som du skriker.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Laddningsproblem
Det är inte alla årsmodeller där ECU:n styr generatorn. Om jag inte mins fel så är det bara NB karosserna som har regulatorn i ECUn.
Vilken årsmodell har du? Har box till nb 1.8 liggandes fall du bor nära örebro och bara vill prova fall det är boxen som strular.
Vilken årsmodell har du? Har box till nb 1.8 liggandes fall du bor nära örebro och bara vill prova fall det är boxen som strular.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Laddningsproblem
Var generatorn som du bytte ut till helt ny?
Det är ju ingen omöjlighet att du har fått fel på den generatorn också.
Hur många volt ger den ut? Bör väl ligga på 13-5-14 volt.
Conny L
Det är ju ingen omöjlighet att du har fått fel på den generatorn också.
Hur många volt ger den ut? Bör väl ligga på 13-5-14 volt.
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Laddningsproblem
Har du nått bra sätt att mäta hur många volt som generatorn ger? vilka mätpunkter?Conny Lundell wrote:Var generatorn som du bytte ut till helt ny?
Det är ju ingen omöjlighet att du har fått fel på den generatorn också.
Hur många volt ger den ut? Bör väl ligga på 13-5-14 volt.
Conny L
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Laddningsproblem
Mät på batteripolerna med en multimeter.
Börja med att mäta spänningen över batteriet, det ska normalt vara ungefär mellan 13.6-14.6 V med motorn igång strax över tomgång. Om den är mycket lägre/högre så kan det vara så enkelt att laddregulatorn lagt av och det är en enkel/billig sak att byta.
Sen bör man även kolla allt kablage så att det är friskt och har bra kontaktytor, gäller även samtliga jordkablar.
Här är en bra länk till felsökning av generator http://www.startmotor.se/page/generator
Conny L
Börja med att mäta spänningen över batteriet, det ska normalt vara ungefär mellan 13.6-14.6 V med motorn igång strax över tomgång. Om den är mycket lägre/högre så kan det vara så enkelt att laddregulatorn lagt av och det är en enkel/billig sak att byta.
Sen bör man även kolla allt kablage så att det är friskt och har bra kontaktytor, gäller även samtliga jordkablar.
Här är en bra länk till felsökning av generator http://www.startmotor.se/page/generator
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Laddningsproblem
Hur hårt har du spänt remmen? Jag har varit med om att en gammal rem slirat vid höga varv även utan oljud. Du ska knappt kunna vrida remmen 90grader. Då är det lagom.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.