Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Daniel Jonsson
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Wow, den dekalen får du spara, det är nog inte många Miator som har fått den
Skämt åsido, det känns typiskt att just din bil skulle få en sådan men hellre det än att hjulet lossnar över krönet på Knutan.
Skämt åsido, det känns typiskt att just din bil skulle få en sådan men hellre det än att hjulet lossnar över krönet på Knutan.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Victor, jag är VÄLDIGT glad att hjulet inte stack i väg österut under färden från Skåne upp till Stockholm...
Hursomhelst, i kväll bärgades aset. Så sorgsen den såg ut där den stod utanför Bilprovningen i Solna.
Upp med den på släpet bara. Tack Lars, du har räddat mitt liv ganska många gånger vid det här laget.
Äsch, det var ju lika bra att riva ner och se hur det såg ut.
Banka banka pressa mosa såga döda...
Men längre än så här kom vi inte med handverktyg. Lagrets yttre bana behöver hydraulik (eller övervåld) för att släppa greppet om spindeln.
Så vi gav upp och åkte hem. Sedan återstår förstås, utöver lagerknaset, att åtgärda avgasvärdena. Så jag tröstshoppade en rejskatalysator i dag och tillsammans med det fräsiga grenröret som ligger i garaget kanske det kan bli något fint i bilens buk snart.
Hursomhelst, i kväll bärgades aset. Så sorgsen den såg ut där den stod utanför Bilprovningen i Solna.
Upp med den på släpet bara. Tack Lars, du har räddat mitt liv ganska många gånger vid det här laget.
Äsch, det var ju lika bra att riva ner och se hur det såg ut.
Banka banka pressa mosa såga döda...
Men längre än så här kom vi inte med handverktyg. Lagrets yttre bana behöver hydraulik (eller övervåld) för att släppa greppet om spindeln.
Så vi gav upp och åkte hem. Sedan återstår förstås, utöver lagerknaset, att åtgärda avgasvärdena. Så jag tröstshoppade en rejskatalysator i dag och tillsammans med det fräsiga grenröret som ligger i garaget kanske det kan bli något fint i bilens buk snart.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
I går hann jag med en sväng till garaget. Dörrarna fick lite ny vinyl.
Inget grenrör ...
Det här kommer att bli bra!
Men vad är det för metallisk nätstrumpa som jag hittade i katalysatorn??
Hjullager på plats.
Men hur får jag bort den gamla lagerbanan härifrån? HUR?
Inget grenrör ...
Det här kommer att bli bra!
Men vad är det för metallisk nätstrumpa som jag hittade i katalysatorn??
Hjullager på plats.
Men hur får jag bort den gamla lagerbanan härifrån? HUR?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Du kan värma lagerbanan eller spräcka den. Värma är enklast.
Lennart Pettersson
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Köpes: lite värme!
(Det tycks vara ont om värme i dag om man tittar ut genom fönstret.)
(Det tycks vara ont om värme i dag om man tittar ut genom fönstret.)
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Biltema har små gasol brännare som värmer okay
En förklaring hur man spräcker den annars (ser ganska enkelt ut men det är det mesta om man redan kan det)
Kolla från ca 5min
En förklaring hur man spräcker den annars (ser ganska enkelt ut men det är det mesta om man redan kan det)
Kolla från ca 5min
Daniel Jonsson
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Låt oss vara ärliga här: Att såga och hamra på grejorna tills de käcks och släpper är drängamekanik. Det är sällan så enkelt som på filmen och risken att man skadar delarna är ganska stor. Ni missade väl inte att han faktiskt sågade ett märke i huben?
En blåslampa bör finnas i varje mans garage! Bultar och muttrar som sitter fast, bussningar som behöver brännas bort, asfaltsmatta som ska bort i lättningssyft, korv och marshmallows. Svaret är alltid detsamma.
En enkel lageravdragare kostar inte heller många slantar och gör många jobb klart lättare.
En blåslampa bör finnas i varje mans garage! Bultar och muttrar som sitter fast, bussningar som behöver brännas bort, asfaltsmatta som ska bort i lättningssyft, korv och marshmallows. Svaret är alltid detsamma.
En enkel lageravdragare kostar inte heller många slantar och gör många jobb klart lättare.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Om man har förbud emot dessa fina verktyg i sitt garage får man helt enkelt göra manuellt arbete, jag vet som inte får kapa, slipa, lacka eller svetsa, och absolut inte ha öppen låga.Torkel k wrote:En blåslampa bör finnas i varje mans garage! Bultar och muttrar som sitter fast, bussningar som behöver brännas bort, asfaltsmatta som ska bort i lättningssyft, korv och marshmallows. Svaret är alltid detsamma.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Vad man får och vad man gör, är sällan samma...
Man får göra en egen riskbedömning bara.
Man får göra en egen riskbedömning bara.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Håller delvis med Torkel (Som troligen har mycket mera erfarenhet) att såga och hamra på grejorna tills de "käcks?" inte borde vara det första man gör.
Dock har jag svårt att se vad det stora problemet blir om man råkar göra ett märke efter som det nya lagret ändå ska sitta med press passning, men göra man för mycket skada kanske det blir problem att få ditt det nya lagret?
Dock har jag svårt att se vad det stora problemet blir om man råkar göra ett märke efter som det nya lagret ändå ska sitta med press passning, men göra man för mycket skada kanske det blir problem att få ditt det nya lagret?
Daniel Jonsson
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Drängamekanik är bättre än ingen mekanik alls!
Hursomhelst, lagerbanan gav sig med lite knackande med huggmejsel, tillräckligt för att jag skulle komma åt med en avdragare och sedan var det inga problem att få ihop allting.
Meh! Autoexperten hade skickat med mutter med fel gänga! Den var åt skogen för stor, så det blev ingen komplett montering i dag heller.
Hursomhelst, lagerbanan gav sig med lite knackande med huggmejsel, tillräckligt för att jag skulle komma åt med en avdragare och sedan var det inga problem att få ihop allting.
Meh! Autoexperten hade skickat med mutter med fel gänga! Den var åt skogen för stor, så det blev ingen komplett montering i dag heller.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Det finns två lager satser med olika muttrar två olika art nr beroende på vilken bakaxel som du har troligt vis
Är det inte org axel på bilen.
Är det inte org axel på bilen.
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Oj! Det förklarar ju saken.Anders Träff wrote:Det finns två lager satser med olika muttrar två olika art nr beroende på vilken bakaxel som du har troligt vis
Är det inte org axel på bilen.
Eftersom det sitter en lamelldiff i bilen är det ju möjligt att fler bitar inte är original.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Stämningsbild från TWS i Nacka:
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Katalysator med ditsvetsade flänsar. Det krävdes ett par improviserade jiggar för att få alla vinklar rätt – och det återstår att se om den passar på bilen ...
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Bra jobbat:)
Och en hel vecka tillgodo
Och en hel vecka tillgodo
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
gokarting.nu wrote: en hel vecka tillgodo
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Menvaffaaaaaaaan?!
Längre ner än så här kommer inte mitt coola extraktorgrenrör.
För att det är konstruerat för bilar utan styrstång. Tyvärr har ju jag styrning i min bil.
Säljes: ballt grenrör. Passar bra i bilar som saknar styrstång (eller som är högerstyrda?). Pris: bud. Eller öl.
Men vänta nu – i en låda med hjulmuttrar hittade jag en annan mutter. En mutter som gärna hade fått sitta fast på bilen för ett par veckor sedan ...
Men se så bra den passade ...
Sen skruvade jag ihop avgassystemet, drog fast hjullagret, fixade små anmärkningar från vagnboksbesiktningen, klistrade på lite dekaler och installerade transpondern. Wow, den är på hjul igen!!
Sen drog jag ut till morsan på Värmdö och drog i mig sportdryck på hennes brygga. Skölj!
Längre ner än så här kommer inte mitt coola extraktorgrenrör.
För att det är konstruerat för bilar utan styrstång. Tyvärr har ju jag styrning i min bil.
Säljes: ballt grenrör. Passar bra i bilar som saknar styrstång (eller som är högerstyrda?). Pris: bud. Eller öl.
Men vänta nu – i en låda med hjulmuttrar hittade jag en annan mutter. En mutter som gärna hade fått sitta fast på bilen för ett par veckor sedan ...
Men se så bra den passade ...
Sen skruvade jag ihop avgassystemet, drog fast hjullagret, fixade små anmärkningar från vagnboksbesiktningen, klistrade på lite dekaler och installerade transpondern. Wow, den är på hjul igen!!
Sen drog jag ut till morsan på Värmdö och drog i mig sportdryck på hennes brygga. Skölj!
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Inget direkt flyt du har med Miata-mekandet. Men nu verkar du vara klar för SSM i alla fall. Schyst!
Grenrören kan vara kämpiga att få på plats. Om det är just mellan motor/motorfäste och styrstång det är trångt kan en domkraft under motorn och liiiite försiktigt lyftande ge de extra millimetrarna man behöver.
Grenrören kan vara kämpiga att få på plats. Om det är just mellan motor/motorfäste och styrstång det är trångt kan en domkraft under motorn och liiiite försiktigt lyftande ge de extra millimetrarna man behöver.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Sen ska man lirka å krångla.Torkel k wrote:Grenrören kan vara kämpiga att få på plats. Om det är just mellan motor/motorfäste och styrstång det är trångt kan en domkraft under motorn och liiiite försiktigt lyftande ge de extra millimetrarna man behöver.
Tom ett RB4-1 kan ge huvudvärk, men på nåt sätt så trillar det på plats när man är nära att ge upp.
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Ja, men, alltså, det saknades ju ett par kilometer? Ska det passa ändå?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Jag tog loss styrstången.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!