Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Vid hämtningen i Skåne. Lilltjejen överlycklig.
Jag lär mig aldrig. Efter mina missöden med projektbilen Önos borde jag ha begripit att hålla mig till petuniaodling. Men nej, nu har jag trillat dit igen. På en vråltung NA med BP.
Jag lånar specen från säljesannonsen:
***
Allmänt
Omodifierad 1840cc grundmotor (BP)
ABS-fri (lättare variant som jag letade efter länge)
Svart lack (Något skrynklig h framskärm. Min anm.)
Motor
Coolant Re-Route (förbättrad kylvattenflöde)
Laminova Oljekylare (vatten-värmeväxlare)
Förstärkt Kylare helt i Aluminium (~52mm)
Rostfritt sportavgassystem från katalysator
Ny kamrem (<100mil)
Nya spännare (<100mil)
Ny vattenpump (<100mil)
H&R Kalluftintag
Custom Kolfiber Lyktlock med kalluftintag
Rostfritt extraktorgrenrör 4-2-1 [Nytt, ej monterat]
Hjulupphängning
GAZ Gold Pro (Aluminium) justerbara dämpare (coil-overs)
400lb fjädrar fram / 300lb fjädrar bak (=god komfort i mjukaste läget)
Eibach justerbara krängningshämmare fram och bak
Förstärka kräningshämmarfästen fram (blågalvaniserade)
Bromsar
Mazda Original skivor i bra skick
Carbotech XP-8 belägg fram (80%)
Ferodo DS belägg bak
Stålomspunna Goodridge bromsslangar
Motul RBF600 Bromsvätska
Drivlina
Specialbyggd Lamelldifferentialbromsad bakaxel (1,5-vägs) baserad på RX-7 Turbo II (original + en extra lamelldiff finns kvar)
Fräsch koppling
Växellåda i mycket fint skick (synkronisering m.m.)
Säkerhet
Skyddsbåge (Competition Cars Lund, Blågalvaniserad)
Cobra Suzuka Stol (FIA-godkänd, perfekt justerad till 187cm förare med större mått med custom skenor)
Schroth 6-punktsbälte (FIA-godkänt)
Snap-Off rattnav
Nödstopp (enligt SBF)
Dragöglor (enligt SBF)
Däck/Fälgar
1 komplett uppsättning 15" Toyo R888 på svarta (5%, däck dåligt skick)
1 komplett uppsättning 15" Toyo T1R på svarta "Enkei flerekrade" fälgar (80%, däck bra skick)
1 komplett uppsättning 17" Fälgar (dålig lack, inga däck, medföljer som bonus)
Övrigt
JVC CD-Stereo med Infinity Högtalare
I stort sett alla originaldelar kvar
Oljetemperaturmätare
Omodifierad inredning
Cabriolet i bra skick med ny bakruta i nyskick (vinyl).
***
Måste fixas akut:
* Stolen (Cobra Suzuka - underbar stol!) sitter för långt bak. Nya sidofästen ska fixas till på något sätt. Tips? Någon som har ett originalunderrede till salu?
* Någonting gör att den går ojämnt, sisådär var tionde sekund hackar den till som om någon rycker till i handbromsen. Soppa? Tändning?
* Nya R-däck. Någon som har två Toyo liggande?
* Kasta ut dödvikt (eller köra standard?).
* Skaffa "Jula-dragöglor". Rödmålade originalöglor tror jag inte duger åt SBF.
* Besiktiga och vagnboksbesiktiga.
* Och såklart piffa till för att passa cupens snygghetsregler. Någon som har en framskärm över?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Lysande! Varmt välkommen tillbaka!! Hoppas denna ryker lite mindre i depån...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Jätteskoj Daniel!
för återkomsten
Hackandet kanske bero på tändspolebekymmer, är iaf inte helt ovanligt problem för miatan.
Kör klass Standard året ut, bättre att komma ut på banan än att ha en massa: -borde jag inte...köpa....?...
Buckla ut skärmen till race ett, och invänta styrgruppens dom
Det finns två slitna Kumho över, som du kan få om det krisar på Ssm.
Dom har en däckmaskin där, jag kan montera dom åt dig.
för återkomsten
Hackandet kanske bero på tändspolebekymmer, är iaf inte helt ovanligt problem för miatan.
Kör klass Standard året ut, bättre att komma ut på banan än att ha en massa: -borde jag inte...köpa....?...
Buckla ut skärmen till race ett, och invänta styrgruppens dom
Det finns två slitna Kumho över, som du kan få om det krisar på Ssm.
Dom har en däckmaskin där, jag kan montera dom åt dig.
- Attachments
-
- finally.found.back.jpg (10.48 KiB) Viewed 13298 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Standard it is, i alla fall i år. Och så ska jag shoppa en tändspole. Biltema?
Och ditt däckerbjudande bockar jag för, herr Halbig! Krisar det så hör jag av mig.
Fan om man skulle ta och anmäla sig till SSM... det kan ju inte gå sämre än sist i alla fall. Om inte annat kan det säkert bli en textsnutt i någon tidning. Och Torkel, nä, den här verkar inte ryka fullt lika illa som Önos!
Och ditt däckerbjudande bockar jag för, herr Halbig! Krisar det så hör jag av mig.
Fan om man skulle ta och anmäla sig till SSM... det kan ju inte gå sämre än sist i alla fall. Om inte annat kan det säkert bli en textsnutt i någon tidning. Och Torkel, nä, den här verkar inte ryka fullt lika illa som Önos!
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Testa med tändkablarna först, det är billigare.
Gällande tändspole, se till att få tag på en från 1994 till halva 1995 (de utan OBD-II kontakt), de senare har inte signalen till varvräknaren (de tar den från datorn istället).
Att bytlåna med en fungerande är att föredra, att shoppa reservdelar en efter en är inget skoj, och tar en massa tid.
Gällande tändspole, se till att få tag på en från 1994 till halva 1995 (de utan OBD-II kontakt), de senare har inte signalen till varvräknaren (de tar den från datorn istället).
Att bytlåna med en fungerande är att föredra, att shoppa reservdelar en efter en är inget skoj, och tar en massa tid.
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Tur att vi får tillbaka någon som är lite mediavan i gänget. Jag kollade just på Henrikssons film förresten!
Daniel: "Sen hade dom sagt åt mig 'kör hårt här'. Så körde jag hårt. Så åkte jag av. "
Fredrik: "Perfekt!"
eller
"Rakt in i hela kvällsposten"
Allt medan Per ivrigt slickar dina öron i några av det mest homoerotiska filmsekunder jag sett på mycket länge.
Daniel: "Sen hade dom sagt åt mig 'kör hårt här'. Så körde jag hårt. Så åkte jag av. "
Fredrik: "Perfekt!"
eller
"Rakt in i hela kvällsposten"
Allt medan Per ivrigt slickar dina öron i några av det mest homoerotiska filmsekunder jag sett på mycket länge.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Tack Niklas! Någon som har en tändspole att låna ut?Niklas Falk wrote:Testa med tändkablarna först, det är billigare.
Gällande tändspole, se till att få tag på en från 1994 till halva 1995 (de utan OBD-II kontakt), de senare har inte signalen till varvräknaren (de tar den från datorn istället).
Att bytlåna med en fungerande är att föredra, att shoppa reservdelar en efter en är inget skoj, och tar en massa tid.
Medievan ...Torkel k wrote:Tur att vi får tillbaka någon som är lite mediavan i gänget. Jag kollade just på Henrikssons film förresten!
Henrikssons film har jag missat helt, men jag kommer ju ihåg att han tryckte upp en kamera i näsan på mig, det stämmer. Måste leta... få se nu... meh! Var hittar jag den?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Jag har tändkablar liggandes (orginal som jag använde förra året), även ett par beg Toyos kan du få köpa till bra pris om du vill. Hör av dig om nått är intressant.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Ett par beg Toyo skulle ju sitta som en sportmössa, eftersom jag har två till som är okej. Du har (snart) pm!Lejban wrote:Jag har tändkablar liggandes (orginal som jag använde förra året), även ett par beg Toyos kan du få köpa till bra pris om du vill. Hör av dig om nått är intressant.
Någon som känner en bra däckkrängare?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Klart du ska vara med på SSM
Svart, Supertung och Standardklassen är en helrätt kombination
/Andreas E
Svart, Supertung och Standardklassen är en helrätt kombination
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Jag köpte nyligen en uppsättning Toyo R1R hos TWS i Nacka. Grym service och sjukt bra pris.
Han är också flexibel gällande öppettider och tog emot mig redan 07:00 på morgonen så jag skulle hinnan innan jobbet.
Tummen upp!
Han är också flexibel gällande öppettider och tog emot mig redan 07:00 på morgonen så jag skulle hinnan innan jobbet.
Tummen upp!
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Hälsa ifrån mig TWS är min sponsor på däck och oljor.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Toppen, tack!De wrote:http://www.twsdack.se/
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Grattis!! Jag var på väg att göra nå`t men hann inte fram denna gång heller. Lycka till
Måste försöka hålla fingrarna i styr.
Måste försöka hålla fingrarna i styr.
Lennart Pettersson
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Tack! Det var tydligen flera som var där och högg, så jag var snabb med att stoppa in handpenning på hans konto.Lennart wrote:Grattis!! Jag var på väg att göra nå`t men hann inte fram denna gång heller. Lycka till
Måste försöka hålla fingrarna i styr.
Egentligen lekte jag med tanken att köra RX-7 FD3S i Roadsport A, men det här blev både billigare och enklare.
***
And now over to something completely different.
Vilka tändstift rekommenderas?
Och, är det här rätt spole: http://www.mx5parts.co.uk/coil-pack-maz ... p-789.html
Eller den här: http://www.mx5parts.co.uk/coil-pack-maz ... p-708.html
*Edit: jag skulle ju kunna gå ut till bilen och titta ...
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Fyra begagnade Toyo hämtade, stolsunderrede ordnat, dekaler levererade, transponder och lite annat jox beställt, besiktning hos Bilprovningslotteriet på måndag och vagnboksbesiktning på tisdag.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Medan de andra roar sig på Gotland har jag legat och krälat på ett smutsigt garagegolv.
Fick snickra till bogseröglor till vagnboksbesiktningen. Jula har bytt färg på stroppen, trevligt.
Dimljus? Jaja, de får väl ryka så småningom.
Bak också:
Stolsfäste som är skjutbart – tidigare satt jag alldeles för långt bak och nådde inte fram till pedalerna. Tyvärr hamnar jag liiiiite för högt. Är det någon som har provat det här eller har åsikter om det: Lowering Miata Seat Rails?
Försök till bättringslack av bucklor. Kommer Styrgruppen att acceptera såhär crappy lagningar?
Och så har en transponder landat hos mig. Tips på var i motorrummet man lämpligen hämtar ström till den?
Blir det inga besiktningskatastrofer i morgon och i övermorgon så anmäler jag mig till SSM. Ha!
Fick snickra till bogseröglor till vagnboksbesiktningen. Jula har bytt färg på stroppen, trevligt.
Dimljus? Jaja, de får väl ryka så småningom.
Bak också:
Stolsfäste som är skjutbart – tidigare satt jag alldeles för långt bak och nådde inte fram till pedalerna. Tyvärr hamnar jag liiiiite för högt. Är det någon som har provat det här eller har åsikter om det: Lowering Miata Seat Rails?
Försök till bättringslack av bucklor. Kommer Styrgruppen att acceptera såhär crappy lagningar?
Och så har en transponder landat hos mig. Tips på var i motorrummet man lämpligen hämtar ström till den?
Blir det inga besiktningskatastrofer i morgon och i övermorgon så anmäler jag mig till SSM. Ha!
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Transpondern på min bil fick sitta på höger motorbalk (eller vad det nu heter ). Om du också vill sätta din på höger sida i motorrummet så funkar det bra att tjuva ström från kabeln till spolarpumpen. Där finns 12V när tändningen är påslagen.Tips på var i motorrummet man lämpligen hämtar ström till den?
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Här finns oxå lite tips vart du kan hitta det på vänster sida:seved wrote:Transpondern på min bil fick sitta på höger motorbalk (eller vad det nu heter ). Om du också vill sätta din på höger sida i motorrummet så funkar det bra att tjuva ström från kabeln till spolarpumpen. Där finns 12V när tändningen är påslagen.Tips på var i motorrummet man lämpligen hämtar ström till den?
viewtopic.php?f=5&t=2350
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Toppen, tack!seved och Andreas E wrote:Strömtips
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Stolsfäste som är skjutbart – tidigare satt jag alldeles för långt bak och nådde inte fram till pedalerna. Tyvärr hamnar jag liiiiite för högt.
Ryck ur stoppningen i botten av racerstolen, så kommer du ner några centimeter till. Låter tokigt men funkar faktiskt alldeles utmärkt för mig. Stoppningen åker i igen när jag kör tillbaka hem från banan med bilen.
Ryck ur stoppningen i botten av racerstolen, så kommer du ner några centimeter till. Låter tokigt men funkar faktiskt alldeles utmärkt för mig. Stoppningen åker i igen när jag kör tillbaka hem från banan med bilen.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Precis som mats skriver har jag ingen stoppning, har en kudde jag sitter på när jag åker hem
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Så får det kanske bli: kuddlöst.
Lejban, du hade några lurar du använder när du åker till och från banorna - vilka?
Lejban, du hade några lurar du använder när du åker till och från banorna - vilka?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994
Hmm... då har man fått en spansk flagga. Nåja, någon gång ska ju vara den första.
Höger bakhjul satt liksom inte riktigt fast. Behöver hjullager och kanske några bitar till - det såg inte vackert ut.
Höger bakhjul satt liksom inte riktigt fast. Behöver hjullager och kanske några bitar till - det såg inte vackert ut.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se