Nille wrote:Hur mycket kostar det att lösa licensen?...
Om man inte har SBF-licens får man lösa PR-licens på plats och det kostar 150 kr per person.
Nille wrote:Som vanligt?? Körs det inte konbana ala Malmby länge?
Köra på små runbanor är ju kul i max 3 varv sen har man tröttnat på det tyvärr:(
Smaken är delad och baserat på medlemmarna synpunkter (både efter feedback under träffarna senaste åren och fråga på forumet:
viewtopic.php?f=8&t=2204 ) finns det önskemål om tekniskt utmanande rundbanor. Vet inte om du kört på Gröndal någon gång, Nille, men det är stor skillnad mot rundbanan på södra delen av Malmby t.ex.
Nille wrote:
...OTROLIGA tygliga information som har gått ut ??
Den enda jag hittade på hemsidan var detta:
Under dagen kommer vi även köra årets första MX-5 Sprint Cup deltävling då vissa partier kan komma att konas upp för att göra banan ännu mer utmanande.
Synd att du upplever information som bristfällig - vad är det du saknar i inbjudan (så vi kan göra det bättre framöver?
Anledningen till att det inte är mer detaljerat än så här är helt enkelt för att vi inte bestämt till 100% ännu om vi ska ha några partier med koner eller inte under MX-5 Sprint Cupen. Eftersom Sala är så teknisk och det svänger hela tiden finns det inte många ställen där det finns möjlighet/motivering att sätta upp koner.
För att ge lite mer info inför helgen kommer MX-5 Sprint Cupen på Sala köras med stående start ute på banan. Man kör sedan ett helt varv (målgång är på samma position som starten). Varje förare kör som tidigare år 3 gånger och de två bästa tiderna räknas ihop. Om vi väljer att placera ut koner kommer varje kon som körs på ge 3 sekunder tidstillägg.
Preliminärt kommer MX-5 Sprint Cupen köras med start 11:00 men det beror på vädret (är det blött men ser ut att torka upp på eftermiddagen kommer vi köra cupen efter lunch och årsmöte istället).
Miatamannen wrote:
...Cupen är alltså till för att hantera bilen under säkra former och det har hittills alltid varit någon form av konor på banan, Malmby, Gröndal och i Västerås.
Jag förutsätter att även denna gång att det blir några konor uplacerade för att göra banan mer utmanande men under säkra former och inte så höga hastigheter.
Därtill kommer tidtagning på varven vilket naturligtvis gör det hela lite utmanande.
För dom som bara vill "köra racing" så kommer det nog också att finnas tillfälle till det men det är olika saker som diskuteras i senaste inläggen.
Är man sen riktigt het på racing så finns ju MX-5 Cupen....
Hoppas vädret blir bra på söndag!
Stämmer att tanken med MX-5 Sprint Cup är att alla som vill ska få möjligheten att under säkra former utmana framför allt sig själv att köra på en teknisk bana (rundbana eller konbana). Tanken är också att MX-5 Sprint Cup ska vara öppen för alla oberoende om man aldrig provat på att köra på bana förut och har en helt original bil eller om man är mer erfaren - det viktigast är att man har roligt och som bonus lär man sig bli en bättre bilförare.
Att använda koner har två syfte:
- att göra körningen mer utmanande
- att hålla ner farten för att öka säkerheten
Sala Racing Park är som sagt redan utan koner en tekniskt utmanande bana och det finns bara ett parti (raken där depå infart/utfart sker) där farten är lite högre och där extra koner kan vara motiverande. Förmodligen kommer vi sätta ut en rad med koner där men det är inte hugget i sten ännu.
Hoppas också på lika fint väder på nästa söndag som det varit idag!
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.