Ställa tändningen
Ställa tändningen
Det står i min verkstadshandbok (och jag har läst samma på andra ställen) att man ska öppna diagnosboxen, sammankoppla två uttag och koppla in sin lampa. Något sånt. Jag tycker att det verkar något omständigt och med min Biltemalampa, så kan man inte koppla in den på det sättet. Är det något som hindrar att man kör på the old fashioned way - att koppla lampan till + och - samt till en av tändkablarna (ettans, tror jag)? För övrigt, finns det något särskilt lämpligt ställe att koppla +? Jag är ju van vid engelska stenåldersteknik, så jag vill inte göra bort mig.
Re: Ställa tändningen
Max wrote:Det står i min verkstadshandbok (och jag har läst samma på andra ställen) att man ska öppna diagnosboxen, sammankoppla två uttag och koppla in sin lampa. Något sånt. Jag tycker att det verkar något omständigt och med min Biltemalampa, så kan man inte koppla in den på det sättet. Är det något som hindrar att man kör på the old fashioned way - att koppla lampan till + och - samt till en av tändkablarna (ettans, tror jag)? För övrigt, finns det något särskilt lämpligt ställe att koppla +? Jag är ju van vid engelska stenåldersteknik, så jag vill inte göra bort mig.
Du på det old-fashioned-way men du måste ta bort förtändingen/skicka in ECU:n i ställa-in-läge och det gör du genom att bygla TEN och GND. Tycker det är bus-enklet att ställa den
- Lossa CAS så den är vridbar
- Bygla TEN och GND med en lite sladd/gem
- Starta motorn
- Ställ tomgång till runt 800 - 900 rpm
- Blinka med lampan och ställ tänding dit du vill ha den ( 14 - 18 )
- Stäng av och dra fast CAS
/Joachim
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
I diagnosuttaget på vänster inneskärm. +12v (på tändning) finns i det blå kontaktstycket framför diagnosen...Mats Lundin wrote:Här hoppar jag på och frågar.
TEN och GND? Vart?
Har ju tändinställning framför mig endera dagen.
M.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Re: Ställa tändningen
Tackar!Josen wrote:Du på det old-fashioned-way men du måste ta bort förtändingen/skicka in ECU:n i ställa-in-läge och det gör du genom att bygla TEN och GND. Tycker det är bus-enklet att ställa den
- Lossa CAS så den är vridbar
- Bygla TEN och GND med en lite sladd/gem
- Starta motorn
- Ställ tomgång till runt 800 - 900 rpm
- Blinka med lampan och ställ tänding dit du vill ha den ( 14 - 18 )
- Stäng av och dra fast CAS
/Joachim