Erfarenhet av EBC Kevlar bromsbelägg
Erfarenhet av EBC Kevlar bromsbelägg
Efter att gjort slut på ett par Mintex belägg per banträff så funderar jag på något som håller lite längre. Endast plåten kvar fram.
Någon som har erfarenhet av EBC Kevlar bromsbelägg
Eller klarar man sig en säsong på Greenstuff beläggen?
Någon som har erfarenhet av EBC Kevlar bromsbelägg
Eller klarar man sig en säsong på Greenstuff beläggen?
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Menar du dessa: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/270
Har sådana runt om sedan -05, fortfarande samma dvs. Finns fortfarande mycket kvar
Har gått några banträffar (7 kanske), men mest på gata. Tja, man bromsar väl kanske inte så mycket
Har inte så mycket annat att jämföra med vad gäller bettet i dem, säkert bättre bett i Green stuff men livslängden är det iaf inget fel på
Har sådana runt om sedan -05, fortfarande samma dvs. Finns fortfarande mycket kvar
Har gått några banträffar (7 kanske), men mest på gata. Tja, man bromsar väl kanske inte så mycket
Har inte så mycket annat att jämföra med vad gäller bettet i dem, säkert bättre bett i Green stuff men livslängden är det iaf inget fel på
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
jo, det är dom jag menade.Menar du dessa: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/270
Låter ju lovande, får be brorsan ta hem ett kit från England.Har sådana runt om sedan -05, fortfarande samma dvs. Finns fortfarande mycket kvar
Har gått några banträffar (7 kanske), men mest på gata. Tja, man bromsar väl kanske inte så mycket
Hållbarheten är det primära just nu, jobbigt att hela tiden byta belägg innan hemresan efter banträffarna.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Om du inte ska köra jättehårt så håller dom väl..
Själv förkolnade ju mina EBC (redstuff) på Mittsverige banan och jag for av i sandfållan i 100 km/h. Ingen bromsverkan där inte.
Nu kommer jag inte ihåg vad dom kostar EBC, men jag skulle ändå rekomendera att kontakta Per på PEAN AB. Det blir lite dyrare med ex Carbotech men det är 10 gr bättre grejor.
Själv förkolnade ju mina EBC (redstuff) på Mittsverige banan och jag for av i sandfållan i 100 km/h. Ingen bromsverkan där inte.
Nu kommer jag inte ihåg vad dom kostar EBC, men jag skulle ändå rekomendera att kontakta Per på PEAN AB. Det blir lite dyrare med ex Carbotech men det är 10 gr bättre grejor.
Eftersom det bara blir banträffar i år så provar jag EBC GreenStuff + EBC Kevlar i år.
Får kanske prova Carbotech nästa år när det blir på allvar
Prismässigt så kostar EBC GreenStuff + EBC Kevlar 700:- på Mx5Parts,
slipper moms+tull+frakt .
Vi får väl se om man är dumsnål, eller inte? (hoppas beläggen håller hela sommaren)
Får kanske prova Carbotech nästa år när det blir på allvar
Prismässigt så kostar EBC GreenStuff + EBC Kevlar 700:- på Mx5Parts,
slipper moms+tull+frakt .
Vi får väl se om man är dumsnål, eller inte? (hoppas beläggen håller hela sommaren)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Är snart dags att byta bromsbelägg på min NA. Ni som kör med Carbotech, kan man köra med orginal/Mekonomen bromsskivor eller behöver är det läge att byta upp sig?Per Hammarsjö wrote:Om du inte ska köra jättehårt så håller dom väl..
Själv förkolnade ju mina EBC (redstuff) på Mittsverige banan och jag for av i sandfållan i 100 km/h. Ingen bromsverkan där inte.
Nu kommer jag inte ihåg vad dom kostar EBC, men jag skulle ändå rekomendera att kontakta Per på PEAN AB. Det blir lite dyrare med ex Carbotech men det är 10 gr bättre grejor.
Kör med Green stuff idag och tycker det funkar OK (dammar en del men har inte haft problem med fading - kör kankse inte hårt nog...), men om Carbotech är så bra som det sägs kan det vara värt att investera (ca 2000 kr för Carbotech jämfört med 1000 kr för Green Stuff)
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Läste någonstans att miatan från 94 och framåt har ganska bra bromsar som det är. Jag kör med orginalskivor och orginalbackar och tycker bilen stannar ganska bra med dessa prylar. Är jag för feg i körningen tro? Finns det mkt att plocka när d gäller varvtider här eller är det mer känsla och enstaka tiondelar vi pratar om?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Jag körde FERODO (minns inte exakt just nu vad dom hette) å Josen har kört dom nån gång med. Nåt långloppsteam (kommer nu inte ihåg vem) testade massor och föll för dessa att köra med på sin S40(WOW!). Körde dessa Ferodo ihop med Brembo orginal skivor. Finns på Mekonomen.
Josen din brunsås , hur upplevde du dom?
Josen din brunsås , hur upplevde du dom?
Last edited by JOnas on Mon 09 Jun 2008, 16:30, edited 2 times in total.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
För varvtiderna är det viktigare att ha exakt rätt hastighet in i kurvan och snabbast möjliga ut. För att säkerställa detta kan man gott bromsa tio meter tidigare än max.Fredrik Henriksson wrote:Finns det mkt att plocka när d gäller varvtider här eller är det mer känsla och enstaka tiondelar vi pratar om?
Ska man däremot försvara placering i en bromsduell så gäller det att inte bromsa tidigare än nödvändigt ibland (dvs offra varvtid för placering).
På Knutan så finns det ett antal ställen där tio meter senare (kontrollerad) bromsning möjliggör många fler omkörningstillfällen.
Ibland kan man tom lura ut motståndaren i gräset/sandfållan och då har man det enklare resten av racet.
Se till att ha fasta punkter som referenser, inte bromsljusen på den framför.
På Knutans långaraka är 50meterskylten en riktmärke, men om det kniper så verkar det gå att bromsa vid 45 (ABS som jobbar vid turn-in iofs) med en Miata, men inte med en 924a .
Olika belägg ger olika friktion, detta ger skillnad i möjligheterna till kontroll. Rent friktionsmässigt för en inbromsning skulle det räcka med möjlighet att låsa upp hjulen, men det är kontroll vid upprepade inbromsningar under en kvart som gäller för vår del.
Bettigare belägg samt kylning till frambromsarna är allt som behövs för att klara sig bra med original bromsar (tom 1.6ans uppenbarligen).
Vette katten om inte bantid för pengarna av en bromsstorleksuppgradering ger mer i varvtid .
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Bra, då väntar iaf jag och uppgraderar när bromsarna är slut...Niklas Falk wrote: Vette katten om inte bantid för pengarna av en bromsstorleksuppgradering ger mer i varvtid .
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Skillnade mellan XP- och gat-belägg är enorm tycker jag. Helt klart värt pengen. Det går att åka med gat-belägg också men det finns en säkerhet att ha race-belägg då man vet att de pallar för värmen/belastningen. Det är gott att veta när man ger sig in i broms-fajter
För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg
För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Super!Niklas Falk wrote: På Knutans långaraka är 50meterskylten en riktmärke, men om det kniper så verkar det gå att bromsa vid 45 (ABS som jobbar vid turn-in iofs) med en Miata, men inte med en 924a .
Fasen, ett skäl till att välja Miata som rejssugen nybörjare är ju att alla hjälper alla. Ingen håller igen på info som tar andra framåt.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Hehehe, jo frågan var väl egentligen retorisk, men Per stod ju där så jag slapp prata med mig själv...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Tack för era tips. Har nu ringt och beställt XP-belägg från PEAN Sweden AB (riktigt trevlig och service-vänlig kille). Får se på Kinnekulle om de är så bra som ni säger...Josen wrote:Skillnade mellan XP- och gat-belägg är enorm tycker jag. Helt klart värt pengen. Det går att åka med gat-belägg också men det finns en säkerhet att ha race-belägg då man vet att de pallar för värmen/belastningen. Det är gott att veta när man ger sig in i broms-fajter
För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Carbotech rekommenderar nya skivor eller en ordentlig rengörning av ytan om man ska köra med gamla skivor. Det står mer på hemsidan och i instruktionerna som följer med. Om/hur mycket det påverkar friktionen vet jag inte men kanske värt att följa om möjligt.Andreas K wrote:Tack för era tips. Har nu ringt och beställt XP-belägg från PEAN Sweden AB (riktigt trevlig och service-vänlig kille). Får se på Kinnekulle om de är så bra som ni säger...Josen wrote:Skillnade mellan XP- och gat-belägg är enorm tycker jag. Helt klart värt pengen. Det går att åka med gat-belägg också men det finns en säkerhet att ha race-belägg då man vet att de pallar för värmen/belastningen. Det är gott att veta när man ger sig in i broms-fajter
För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg
/Andreas K
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Ja, skivorna är billiga! Jag kör på eftermarknadsskivor från Mx5parts samt Carbotech utan problem.Dennis Kullman wrote:men skivor är billigare än belägg.Per Hammarsjö wrote:sliter mer på skivorna
Priset på framskivorna har t.o.m. gått ner med £3 sedan jag beställde. Totalt £73 (~880:-) för en uppsättning fram+bak!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Jupp.. Verkar som man köra 2 omgångar PFC 97:or på en uppsättning skivor iaf.. Man får nöta in de nya beläggen ett par mil extra bara sa herr Stacke..Dennis Kullman wrote:men skivor är billigare än belägg.Per Hammarsjö wrote:sliter mer på skivorna
Nya PFC på väg med posten.. Håller kvar vid dom.. Varför byta när man är 100% nöjd?
// Per