Om ! man tänker sig följ.
I en o samma tävling så startar alla dom som vill köra original/ standard .
Dom startar en mille sekund efter dom som vill åka modified / snabbast.
Det tar trots allt en stund innan ev varvningar kommer.
men precis innan det sker ( går att räkna ut)
så blir det målgång för standard.
vinsten, standard får tävla samtidigt, men slipper trasslande varvningar, modified får
tävla in i mål o slipper kaoset med varvningar av standard.
Sug på den ni, var inte det fiffigt !
mvh AR
En Jävligt tokig ide som inte prövats!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: En Jävligt tokig ide som inte prövats!
Delad start har testats förr, kanske inte med MX-5or men med flera andra varianter.
Det bästa exemplet var väl S60 framför S40 challange.
Vid stående start kan det blir lite bökigt. 10 sek skillnad i start hinner man inte och tar man mer så hinner inte följebilarna undan...
Men stående start med fyra platser lucka kanske? Om man nu vill synliggöra skillnaden mera.
Det bästa exemplet var väl S60 framför S40 challange.
Vid stående start kan det blir lite bökigt. 10 sek skillnad i start hinner man inte och tar man mer så hinner inte följebilarna undan...
Men stående start med fyra platser lucka kanske? Om man nu vill synliggöra skillnaden mera.
Re: En Jävligt tokig ide som inte prövats!
Ok ! nya ider är till för att testas!Niklas Falk wrote:Delad start har testats förr, kanske inte med MX-5or men med flera andra varianter.
Det bästa exemplet var väl S60 framför S40 challange.
Vid stående start kan det blir lite bökigt. 10 sek skillnad i start hinner man inte och tar man mer så hinner inte följebilarna undan...
Men stående start med fyra platser lucka kanske? Om man nu vill synliggöra skillnaden mera.
Man gör följ. Rullande start, första gäng modifided gasar när lampan slocknar.
Gäng två med poolbil får sakta in vid första postering innan mål/startrakan.
och får inte ! dra över startlinjen föränn startflag getts, på så vis kan starten styra start på grupp 2.
krävs iof mycket av starten i detta senario.
var inte detta fiffigt haha.
mvh AR
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: En Jävligt tokig ide som inte prövats!
Tror ett större problem än starten är hanteringen av målgång. Om man släpper iväg standardklassen lite senare och samtidigt ska undvika varvningar måste man i så fall antingen:
1) dra ner på antalet varv för både modifierad och standard så att varvning inte hinner ske (gissar att det normalt handlar om två varv färre än vi kör idag) vilket jag tror inte många i modifierat klassen skulle uppskatta
2) dra ner på antalet varv för standard riktigt ordentligt så att standard hinner gå i mål och dessutom hinner köra in i depån efter avslutat lopp. Tror inte varvningarna skulle bli lättare om de sker när standardklass förarna i lugnare takt är på sitt invarv och ska rulla in i depån. Dessutom blir det ett helsike för både tävlingsledning och förare och veta vilka som går i mål när.
För att vara fortsatt negativ så är ju ett annat problem att det är ganska stort överlapp i varvtider mellan klasserna vilket skulle göra det svårt att köra med olika antal varv i ett och samma race. Per B. som körde i standard var ju 2011 snabbare än många av de som körde i modifierad.
Om jag istället för att vara negativ skulle leta efter lösning för att slippa varvningar skulle ett alternativ kunna vara att vi stället för 2 heat med 10-12 varv per heat kör 3 heat med 7-8 varv per rejshelg.
Annars är ju en "enkel" lösning att vi ser till att startfält växer ordentligt så att vi inom något (läs: ganska många) år kan köra standard och modifierad i två egna heat.
/Andreas E
1) dra ner på antalet varv för både modifierad och standard så att varvning inte hinner ske (gissar att det normalt handlar om två varv färre än vi kör idag) vilket jag tror inte många i modifierat klassen skulle uppskatta
2) dra ner på antalet varv för standard riktigt ordentligt så att standard hinner gå i mål och dessutom hinner köra in i depån efter avslutat lopp. Tror inte varvningarna skulle bli lättare om de sker när standardklass förarna i lugnare takt är på sitt invarv och ska rulla in i depån. Dessutom blir det ett helsike för både tävlingsledning och förare och veta vilka som går i mål när.
För att vara fortsatt negativ så är ju ett annat problem att det är ganska stort överlapp i varvtider mellan klasserna vilket skulle göra det svårt att köra med olika antal varv i ett och samma race. Per B. som körde i standard var ju 2011 snabbare än många av de som körde i modifierad.
Om jag istället för att vara negativ skulle leta efter lösning för att slippa varvningar skulle ett alternativ kunna vara att vi stället för 2 heat med 10-12 varv per heat kör 3 heat med 7-8 varv per rejshelg.
Annars är ju en "enkel" lösning att vi ser till att startfält växer ordentligt så att vi inom något (läs: ganska många) år kan köra standard och modifierad i två egna heat.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: En Jävligt tokig ide som inte prövats!
Jaja! tur det finns kloka människor haha!
men alltid kul o testa ider , du ser själv det kommer ut tanke verksamhet av det.
Jag laddar om , nya friska en annan dag.
Mvh Anders
men alltid kul o testa ider , du ser själv det kommer ut tanke verksamhet av det.
Jag laddar om , nya friska en annan dag.
Mvh Anders