Hjælp mig med at komme igang med at køre MX-5 CUP !!!

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Lunding
Posts: 14
Joined: Thu 05 Jun 2008, 23:42
Location: Fredensborg, Denmark
Contact:

Hjælp mig med at komme igang med at køre MX-5 CUP !!!

Post by Lunding »

Kære svenske Miata freaks...

Jeg har siden 2003 kørt track day i min MX-5 (et par gange sammen med den svenske miata klub) og har stor interesse for MX-5'ere og har den danske MX-5 nerd site www.five-speed.dk

Har en periode kørt mere track day i min daglige Mini Cooper S, bl.a. 3 x Scuderia Hanseat, end MX-5'eren. Men nu har jeg besluttet mig for at bygge en ekstra MX-5 som jeg kun vil bruge til at køre track day med og også gerne køre rigtig løb (tävling).

Jeg har derfor kigget en del på jeres hjemmeside og kunne godt tænke mig at køre med i de svenske løb (alle danske løb foregår alligevel altid i sverige).

Jeg har også brug en del tid på at samle inspiration ved at kigge hos Keith Tanner's Newfoundland Targa Miata http://www.targamiata.com/

Hvilke muligheder findes der for at køre race med en Miata i Sverige ?

Hvis jeg skal bygge en racer Miata som kan køre i MX5-Cup, hos MX-5 Race club og andet, hvordan skal den så være ombygget?

Jeg kan se at Miata spec bilerne kører med fuldt bur, mens flere af jer kører med halvt bur. Hvad er påkrævet ? Jeg havde tænkt mig at montere fuldt bur!

Hvad tilades der af ændringer på motoren. Kan jeg montere anden ECU, turbo, cams etc.. ?? Hvad er mindstekravene til en godkendt racerbil, og hvad må jeg IKKE ændre på? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at bygge en bil i samme stil som Keith Tanner..!

Jeg tager til Sverige 14. juni for at køre tur sammen med den svenske Miata club. Hvis nogen af jer herinde fra siden kommer til samme møde, så hiv lige fat i mig.. (1991 LE BRG med grå OZ Racing 15" fælge)
Christian Lunding / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 Project Race Car!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Hej Lunding !

Självklart skall du vara med oss och åka. Vad som krävs för att kunna köra är en vagnsbok jag vet inte hur det fungerar med danska motsvarigheten ? Någon som vet ?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Hej Christian.

Det bästa är om du tar kontakt med Jan Nordgren som är ansvarig för Sportvagnsmästerskapet.

Jag vet flera danskar som kör under Clubman och även Modsport tror jag. Dom har ju löst det på något sätt.

Jan vet med 100% säkerhet vad du behöver göra för att få deltaga.

Du når honom på info@spvm.se

Gällande bilen så så måste ju den matcha gällande reglemente. Ska du köra i MX-5 Cup så är ingen trimning tillåten. 7.0 KG per hästkraft.

Läs reglementet för Roadsport C under www.spvm.se

Mvh,
Per
Last edited by Per Hammarsjö on Fri 06 Jun 2008, 23:18, edited 2 times in total.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hjælp mig med at komme igang med at køre MX-5 CUP !!!

Post by Per Hammarsjö »

Lunding wrote:Jeg har også brug en del tid på at samle inspiration ved at kigge hos Keith Tanner's Newfoundland Targa Miata http://www.targamiata.com/
Fan va coolt med en Martini stripad bil...

Min skulle istället passa bra med Norrlands Guld... :)
User avatar
Lunding
Posts: 14
Joined: Thu 05 Jun 2008, 23:42
Location: Fredensborg, Denmark
Contact:

Post by Lunding »

Per Hammarsjö wrote: Gällande bilen så så måste ju den matcha gällande reglemente. Ska du köra i MX-5 Cup så är ingen trimning tillåten. 7 KG per hästkraft.

OK.. betyder det så at man i princippet godt må lægge en 2001 drivline i et 1991 chassis. Sålænge at man ikke ændrer på ydelsen af grundkomponenterne?
Christian Lunding / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 Project Race Car!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Om du får den godkänd för gata på så sätt och håller dig under vikt/effekt så borde inte det vara några problem.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

7,5 kilo/hkr :?: :? Är det så? trodde det va 7 :? Kan väl försöka läsa regelboken själv men har den inte i närheten, på nätet finns väl men det är ju så jä...
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Är inte helt säker på att det är ok med motor från en annan modell alltså motor från NB i NAbil. NA:s 1,8 (131hkr) i tidig na är ok, håller just på och konverterar... men den andra varianten är oviss, men det dyker säkert snart upp nån som vet säkert. (när dom nationaldagsfestat klart :D )
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:7,5 kilo/hkr :?: :? Är det så? trodde det va 7 :? Kan väl försöka läsa regelboken själv men har den inte i närheten, på nätet finns väl men det är ju så jä...
Schhh!!Det e 7kg men säg inget, d e därför Per åker med så tung bil... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Haha.. :)

Skrev fel igen... Eller borde kanske läsa reglementet igen? :shock:

PS.. Bra val av avatar Fredrik.. Härmar dig... (En sån kan man ha om man kör MX-5 Cup..) Nä mer öl.. Hej!
Bo Artved
Posts: 4
Joined: Sat 24 May 2008, 10:52
Location: Landskrona
Contact:

Post by Bo Artved »

Christian. du kan vel slå et signal på 20 86 22 28 så kan jeg forklare lidt om hvad det er som gælder for miata serien i sverige.

mvh
Bo
inaktiv banåkare
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Fredrik Henriksson wrote:
Magnus Pettson wrote:7,5 kilo/hkr :?: :? Är det så? trodde det va 7 :? Kan väl försöka läsa regelboken själv men har den inte i närheten, på nätet finns väl men det är ju så jä...
Schhh!!Det e 7kg men säg inget, d e därför Per åker med så tung bil... :wink:
:D :D :D
Underbar kommentar. Skrattade gott och länge.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Magnus Pettson wrote:7,5 kilo/hkr :?: :? Är det så? trodde det va 7 :? Kan väl försöka läsa regelboken själv men har den inte i närheten, på nätet finns väl men det är ju så jä...
Schhh!!Det e 7kg men säg inget, d e därför Per åker med så tung bil... :wink:
:D :D :D
Underbar kommentar. Skrattade gott och länge.
:wink: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Lunding
Posts: 14
Joined: Thu 05 Jun 2008, 23:42
Location: Fredensborg, Denmark
Contact:

Post by Lunding »

Bo Artved wrote:Christian. du kan vel slå et signal på 20 86 22 28 så kan jeg forklare lidt om hvad det er som gælder for miata serien i sverige.

mvh
Bo
Hej Bo... Tak for tilbudet. Ringer til sidst på ugen, da jeg er bortrejst de næste par dage!
Christian Lunding / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 Project Race Car!
Post Reply