Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Då var man äntligen Miataägare igen. Denna gång en svart NB (faceliftade NB - sportmodellen från 2001) där planen är att den ska gå från komfortkryssare när den köptes till helgracer = Vardagsbil för transport som med byte till R-däck och racestol blir helgracer vid behov. Tanken är att den precis som min förra Miata i framtiden ska vara en kompromiss mellan bruksbil och banbil för MX-5 Cup och konbana.
SLU 036 vänster fram.jpg
SLU 036 höger bak.jpg
Chassi
- KH Motorsport dämpare och fjädrar (12 / 8,5 i fjäderhårdhet)******
- Offset bussningar i övre bärarmarna fram för att möjliggöra mer camber*****
- Hjulinställning med 2 mm toe-out fram och 0 i toe bak, -3 camber fram och -2,3 camber bak******


Drivlina
- 1,8-motor (146 hästar) med KN luftfilter
- Exedy stage 1 koppling **
- 6-växlad låda
- Torsendiff


Hjul o Broms
- 15-tums fälgar (König Dial-in 8" breda) med Nankang AR-1 205/50-R15 för racing*******
- 15-tums fälgar (ATS DTC 8" breda) med Kumho 205/50-R15 för racing*****
- 15-tums fälgar (OZ Racing - Ultraleggera) med Kumho 205/50-R15 för racing***
- 16-tum fälgar (OZ Racing) med Continental SportContact 205/45-R16 för gata
- 15-tums fälgar (OZ Racing) med Gislaved UltraGrip Ice+ 195/55-R15 för vinterväglag*
- Carbotech Bromsbelägg (XP8 fram och bak)***


Säkerhet
- RRS 6-punktsbälte*
- Huvudströmbrytare*
- CC-båge*
- ABS bromsar
- Airbags

Övrigt
- Sparco Sprint V racestol*
- Bogseröglor enligt Roadsportreglementet fram och bak*
- Race-katalysator (100 cells)*******
- Transponder*
+ En hel del komfortlyx som min förra NA inte hade (centrallås och larm med fjärrkontroll, elhissar, elspeglar, eluppvärmd glasbakruta, skinnsäte, stolvärme…)

Lättning
Nada - Inför rejsa räcker det att plocka bort det som är löst för att hamna rätt (1160 kg i klass Standard)


Bästa varvtider 2012
Kinnekulle: 1:04,67 (1:05,97 som bäst med gamla bilen) :)
Knutstorp: 1:14,537 (1:15,58 som bäst med gamla bilen) :?
A-sprinten: 52,22 (50,97 som bäst med gamla bilen) :(
Anderstorp: 2:03,788 :oops:
Falkenberg: 55,103 (56,37 som bäst med gamla bilen) :?

Resultat 2012
1:a i standardklassen i MX-5 Cup :D
1:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup :D


Bästa varvtider 2013
Kinnekulle: 1:04,188 :)
Knutstorp: 1:13,915 :)
Mantorp: 1:37,886 :|
A-sprinten: 51,588 :|

Resultat 2013
1:a i standardklassen i MX-5 Cup :D
1:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup :D


Bästa varvtider 2014
Kinnekulle: 1:03,76 :)
Knutstorp: 1:13,416 :)
Gelleråsen: 1:21,068 :|
Falkenberg: 54,680 :)
A-sprinten: 51,560 :|

Resultat 2014
1:a i standardklassen i MX-5 Cup :D
1:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup :D


Bästa varvtider 2015
Kinnekulle: 1:03,627 :)
Knutstorp: 1:13,103 :)
Falkenberg: 54,277 :)
A-sprinten: 51,203 :)

Resultat 2015
3:a i standardklassen i MX-5 Cup :|
3:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup :|

Bästa varvtider 2016
Kinnekulle: 1:03,66 :|

Resultat 2016
N/A (Blev väldigt lite kört)


Bästa varvtider 2017
Kinnekulle: 1:03,75 :|
Knutstorp: 1:12,974 :)
Falkenberg: 54,749 :cry:

Resultat 2017
6:a i standardklassen i MX-5 Cup :cry:
3:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup :|


Bästa varvtider 2018
Kinnekulle: 1:03,38 :D (PB)
Knutstorp: 1:12,308 :D (PB)
Gelleråsen: 1:19,280 :D (PB)
Falkenberg: 53,858 :D (PB)

Resultat 2018 (missade början av säsongen)
5:a i standardklassen i MX-5 Cup :(
7:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup :(


Bästa varvtider 2019
Kinnekulle: 1:02,796 :D (PB)
Knutstorp: 1:11,73 :D (PB)
Gelleråsen: 1:19,82 :(
Falkenberg: 53,70 :D (PB)

Resultat 2019
4:a i standardklassen i MX-5 Cup :(
2:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup :)


Bästa varvtider 2020
Kinnekulle: 1:02,067 :D (PB)
A-sprinten: 50,578 :D (PB)
Gelleråsen: 1:18,85 :D (PB)
Falkenberg: 53,043 :D (PB)

Resultat 2020
3:a i standardklassen i MX-5 Cup :)
2:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup :)


Bästa varvtider 2021
Kinnekulle: 1:02,16 med Kumho och 1:02,847 med Nankang
Knutstorp: 1:12,218 med Nankang
Falkenberg: 53,433 med Nankang
Gelleråsen: 1:19,18 med Kumho och 1:19,34 med Nankang
Sviestad: 1:08,28 med Kumho
A-sprinten: 49,868 med Kumho :D (PB)

Resultat 2021
3:a i standardklassen i MX-5 Cup :)
3:a i R-däcks klassen i MX-5 Sprint Cup :|

/Andreas E

* = Fixat 2012
** = Fixat 2013
*** = Fixat 2014
**** = Fixat 2016
***** = Fixat 2018
****** = Fixat 2019
******* = Fixat 2021
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Miatamannen »

Härligt Andreas !
Välkommen till den underbara NB världen :mrgreen:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Torkel k »

Ja, varm välkommen tillbaka. :bananahead: Alla 5 SPVM-helgerna 2012 var det! Vi kommer tråkiga livet ur dig om du inte håller det löftet. :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Fin bil med helrätt spec! :up:
Men nu måste definitivt viktreglerna i Standard justeras... ;-)
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Miatamannen wrote:Härligt Andreas !
Välkommen till den underbara NB världen :mrgreen:
Känns lite som man gått över till "the dark side" både bokstavligt i och med att bilen är svart och bildigt då det blivit en NB som jag tidigare som NA-ägare tittat snett på.

Torkel k wrote:Ja, varm välkommen tillbaka. :bananahead: Alla 5 SPVM-helgerna 2012 var det! Vi kommer tråkiga livet ur dig om du inte håller det löftet. :wink:
Får se om det blir alla 5 SPVM-helgerna (lovar inget) men jag ska göra allt i min makt att köra alla deltävlingar i MX-5 Cup iallafall.

TPR wrote:Fin bil med helrätt spec! :up:
Men nu måste definitivt viktreglerna i Standard justeras... ;-)
En mindre justering av vikterna skulle inte göra något om jag får vara egoistisk eftersom jag inte kommer kunna lätta bort så mycket då jag ska fortsätta ha kvar alla komfortdetaljer.

Har förresten gjort första race-investeringen: Ksport circuit racing coilovers med hårdhet 12 fram och 8 bak.(raidopower.se har kampanj med längre pris om man står ut med leverans i februari-mars).

/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Alexander Mullaart »

Måste vara härligt att återigen vara Miataägare :D! Lycka till med preppandet Andreas!
Alexander Mullaart
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Besiktigade bilen igår - rent papper och fick mycket positiv feedback från besiktningsmannen så det känns som det inte var en alltför dålig affär jag gjorde.

Dock slog det mig under besiktningen att jag inte var smart som jag trodde som sparade mina originalfälgar från NA med vinterdäck för att ha till nya bilen. De större bromsarna på NB sport har ju inte en chans att få plats med 14-tummare :bang2:
Så nu blir det att sälja 14-tummarna med knappt använda vinterdäck och istället fixa 15-tummare och vinterdäck så jag kan förflytta mig vid behov i vinter.
Någon som vill köpa 14" med fina vinterdäck och/eller har 15" med vinterdäck till salu?

/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Lejban »

Mycket saker på din todo list Andreas, men väligt lite bilder och uppdateringar i tråden :think2: :mrgreen:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Lejban wrote:Mycket saker på din todo list Andreas, men väligt lite bilder och uppdateringar i tråden :think2: :mrgreen:
Anledningen att det inte blivit några uppdateringar i tråden beror på att det har inte hänt så mycket här i Västerås.

Det jag lyckats med som är rejsrelaterat sedan jag köpte bilen är:
1. Beställa fjädrar och dämpare (halvbudget med Ksport circuit racing coilovers med hårdhet 12 fram och 8 bak)
2. Beställa båge från Competition Cars (den är på gång att skickas nu efter lite försening pga att de höll på med båge till en NC som ska köra i cupen nästa år :up: )
3. Beställa bälte och stol (6-punkt bälte + Sparco Sprint V - vet att det finns risk att jag ångrar mig när jag köpt HANS Ronnie :oops: men dels är jag snål ocvh dels vill jag ha en stol som får plats i sidled med originaldörrsidan) som jag förmodligen kommer hämta i veckan
4. Velat fram och tillbaka vilka fälgar jag ska köpa (OZ Ultraleggera (15x7) eller 6UL (15x8) som är dyrare) utan att jag lyckats bestämma mig ännu
5. Sytt bogseröglor. Hade tänkt använda samma lösning som på förra bilen med infästning av dem men när kröp under bilen visade det sig att NBns bogseröglor monteras på ett helt annat, krångligare sett så nu har jag fått tänka om lite.
Bogseröglor.JPG
6. Lättat bort några hundra gram (mattor på sidorna i bagageutrymmet). Försökte ikväll lätta bort den ena bogseröglan bak men när jag upptäckte att man måste ta bort hela kofångaren för att komma åt bultarna den sitter fast med orkade jag inte fullfölja utan sparar det tills jag har lite mer tid och ork.

Sedan har jag även gjort ett tar o-rejsiga saker oxå:
1. Köpt begagnade 15x7 OZ fälgar (gjorda för Renault Clio Sport) som det ska vinterdäck på
OZ fälgar för vinterkörning.JPG
2. Beställt dubbfria vinterdäck (spendera några hundralappar extra på testvinnaren Gislaved UltraGrip Ice+) som är på väg.

Planen är att under jul och nyår montera i båge + lätta bilen lite och förhoppningsvis även stolen och huvudströmbrytaren, men vi får se hur mycket tid och ork jag har.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Lejban »

Det har ju hänt massor! :) Kämpa på! Fälgarna vad ju snygga :up: :up:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Förresten, jag hade en vag förhoppning om att få prova bilen (innan några modifieringar) på bana i helgen (trackday den 11/12 på Sala Racing Park för de som är sugna). Men igår kväll kom första snön här i Västerås och med enbart sommardäck till bilen känns det lite osannolikt att det blir av som det ser ut nu :bang2:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Kan du beskriva lite mer ingående vad som var problemet med bogseröglorna?
Är det framför allt bak som det skiljer sig?
Jag har bara kollat fram än så länge och kunde inte se några problem med Julas bogserrem, om det nu var den lösningen du hade på din förra bil? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Svarar på min egen fråga. :D

Tog en titt bak ikväll och konsolen med bogseröglan är svetsad i karossen. Tror det lättaste blir att bara knyta en bit rem i befintlig ögla och tejpa upp den så den inte hänger ner.
Fram kan jag inte se något problem att använda Julas bogserrem eller liknande.

Kollade förresten även en annan sak som jag inte kände igen:
Jag har ingen isolering på insidan av motorhuven, måste vara något som kom -01.
Tror inte det är några som helst problem att ta bort den, gissningsvis bara ljudisolering.
Det är skillnad på värmen från en turbomotor... :wink:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

TPR wrote:...
Tog en titt bak ikväll och konsolen med bogseröglan är svetsad i karossen. Tror det lättaste blir att bara knyta en bit rem i befintlig ögla och tejpa upp den så den inte hänger ner.
Fram kan jag inte se något problem att använda Julas bogserrem eller liknande
...
Jag började fixa med bogseröglan bak (eftersom bilen står med fronten mot garageväggen...) så jag har inte hunnit kika på hur det ser ut fram. Kom fram till samma slutsats som dig med rem i befintliga öglan bak.
Låter bra att det är mer likt NA fram :up: .

TPR wrote:...
Kollade förresten även en annan sak som jag inte kände igen:
Jag har ingen isolering på insidan av motorhuven, måste vara något som kom -01.
Tror inte det är några som helst problem att ta bort den, gissningsvis bara ljudisolering.
Det är skillnad på värmen från en turbomotor... :wink:
Låter även det bra. Då borde jag kunna plocka bort (iallafall del av) den utan problem :up:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Här går det lite sakta framåt.

Har fått klart lösningen för den bakre bogseröglan:
bogserögla bak.JPG
Original bogserögla kommer sitta i den lilla öglan och den stora öglan kommer titta fram under kofångaren bak.

Kollade upp status på bågen jag beställt från Competion Cars och den är tyvärr ytterligare försenad och ser nu ut att vara klar i början på januari. Lite surt, men jag kommer nog ha tillräckligt att fixa med bilen under jul och nyårhelgerna med att få stol, bälte och huvudbrytare på plats...

Har även efter mycket velande fram och tillbaka nu beställt fälgar och däck - det blev 15x7" OZ Ultraleggera (duger det åt MX-5 Cup vinnaren 2009 och 2010 duger det för min ambitionsnivå) med 205mm breda Yokohama A048.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Är det en standard CC-båge eller är den ändrad något pga glasruta?
Om man inte bockar bakåtsträvorna utan drar dem rakt ner till plattan blir det lite mer plats för cabben och rutan kommer längre ner.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

TPR wrote:Är det en standard CC-båge eller är den ändrad något pga glasruta?
Om man inte bockar bakåtsträvorna utan drar dem rakt ner till plattan blir det lite mer plats för cabben och rutan kommer längre ner.
Det jag beställt är en CC-båge för NB (med lite bockade bakåtsträvor) där jag kommer få "bältessträvan" lös vilket ska (om jag har rätt) göra att glasrutan ska gå att få ner helt. Bältessträvan kommer jag fixa till själv och bulta fast i bältestornen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

På min båge var det inte bältessträvan som var problemet utan att tyget i cabben sträcks runt bakåtsträvorna. Med raka strävor blir det lite mer plats och cabben kommer längre ner.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

TPR wrote:På min båge var det inte bältessträvan som var problemet utan att tyget i cabben sträcks runt bakåtsträvorna. Med raka strävor blir det lite mer plats och cabben kommer längre ner.
Hmm :think2: Trodde att CC-bågen för NB med bockade bakåtsträvor var framtagen för att det skulle gå fritt med glasruta? Kollade på Peter Dahlqvists bil i somras och där fungerade CC-bågen med glasruta (det var visserligen inte mycket marginal men det fungerade).
Hur mycket tog det i på din och hur långt från att gå hela vägen ner var rutan på din bil?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Gör han en specifik NB båge numera?
När jag beställde våren 2010 så hade han inte en sådan.
Martin Wahlberg hade en CC-båge i sin NB så jag mätte en del på hans och skickade ritning till CC.
Har för mig att bakåtsträvorna sitter ngt mer isär, men det rör sig om några mm.
Möjligen satte vi bockningen ngt längre ner vilket ger lite brantare vinkel och någon extra cm utrymme för cabben.
Men om man drar dem rakt ner utan bockning ger det mest plats utan nackdelar som jag ser det.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

TPR wrote:Gör han en specifik NB båge numera?
När jag beställde våren 2010 så hade han inte en sådan.
Martin Wahlberg hade en CC-båge i sin NB så jag mätte en del på hans och skickade ritning till CC.
Har för mig att bakåtsträvorna sitter ngt mer isär, men det rör sig om några mm.
Möjligen satte vi bockningen ngt längre ner vilket ger lite brantare vinkel och någon extra cm utrymme för cabben.
Men om man drar dem rakt ner utan bockning ger det mest plats utan nackdelar som jag ser det.
Det är nog läge för mig att kolla upp noga med Bengt om hur väl bågen fungerar med glasruta? Jag hade fattat det som att han hade tagit fram en båge för NB där de bockade bakåtsträvorna var gjorda speciellt för att lämna plats för rutan (jämfört med bågen för NA). Att bakåtstävorna är böjda misstänkte jag var för att annars skulle bakåtsträvorna få för brant vinkel från huvudbågen. Ett lite ritat försök att visa hur jag gissade med bågen i grått och caben i svart:
CC-båge.JPG
CC-båge.JPG (7.96 KiB) Viewed 18704 times
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by TPR »

Låter som en bra idé, så vet du vad du får. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Några små steg har det blivit i helgen för att få bilen närmare MX-5 Cup:
Bakre bogseröglan är på plats:
Bakre bogseröglan.JPG
Efter en del slit lyckades jag få bort de främre original bogseröglorna. Bultarna satt som berget och då jag inte har varken vettigt garage eller vettiga verktyg för att skruva fick jag vara lite kreativ (silvertejp är lösningen på alla problem):
Budgetverktyg.JPG
Totalt har jag nu lättat bort "hela" 3 kg (bogseröglarna fram, isoleringen på insidan av motorhuven och mattorna på väggarna i bagaget).
Sedan har jag hämtat stol och bälte:
Budget skol och bälte.JPG
Har lovat mig själv att stol, bälte och främre bogseröglan ska vara på plats innan nyår.

Sedan har jag gjort en orejsig modifiering också - nu rullar bilen på vinterdäck (bra timing då snön kom till Västerås idag):
Vinterdäck på och vinter ute.JPG
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Lejban »

Snygga vinterfälgar! Ser ut som riktigt kul kombo det där (snö och miata) :up:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Lejban wrote:Snygga vinterfälgar! Ser ut som riktigt kul kombo det där (snö och miata) :up:
Tack, tack. Nu blir det faktiskt OZ Racing fälgar på alla mina uppsättningar däck (race, sommar och vinter) - undrar om man kan få spons då jag är så märkestrogen :wink:

Snö och miata är riktigt kul, du borde prova.
I helgen blev det dock inte mycket nöjeskörning. Var iväg och handlade bara (bland annat julgran vilket är riktigt smidigt med miata - bara att fälla cabben och stoppa in granen i passagerarsätet).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply