2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Ni har väl inte missat att anmäla er till klubbens sista bankörning för säsongen som sker på Gröndals gocartbana utanför Eskilstuna på söndagen den 25 september? Inte nog med att det blir mycket fri körning på banan (vi kommer dela in körningen i lugna, medel och snabba grupprn så alla ska få köra baserat på sin ambitionsnivå och erfarenhet), det blir även final i MX-5 Sprint Cup med prisutdelning till årets 3 bästa förare i respektive klass.
För er som inte varit på Gröndal kan jag varmt rekommendera den tekniska banan som är superkul och passar miatorna perfekt. Inför denna träff har dessutom sista delen (rakan + några kurvor) fått ny asfalt och del av depån har även den blivit asfalterad.
För er som inte varit med oss på Gröndal tidigare är här lite eftersnack från tidigare träff i år som visar vad de som kört tyckt:
viewtopic.php?f=8&t=2044
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74461
Mer information om träffen den 25/9 hittar ni i kalendern.
Så ta chansen och anmäl er om ni inte redan gjort det!
/Andreas E (fd Andreas K)
För er som inte varit på Gröndal kan jag varmt rekommendera den tekniska banan som är superkul och passar miatorna perfekt. Inför denna träff har dessutom sista delen (rakan + några kurvor) fått ny asfalt och del av depån har även den blivit asfalterad.
För er som inte varit med oss på Gröndal tidigare är här lite eftersnack från tidigare träff i år som visar vad de som kört tyckt:
viewtopic.php?f=8&t=2044
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74461
Mer information om träffen den 25/9 hittar ni i kalendern.
Så ta chansen och anmäl er om ni inte redan gjort det!
/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Om intresse finns, så kan jag erbjuda liten utbildning i häl-tå nedväxlingar. Har märkt att många som inte känner till/använder detta.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Lejban wrote:Om intresse finns, så kan jag erbjuda liten utbildning i häl-tå nedväxlingar. Har märkt att många som inte känner till/använder detta.
/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
..och det är bra för?Lejban wrote:.....utbildning i häl-tå nedväxlingar. Har märkt att många som inte känner till/använder detta.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Man gasar till med hälen medan man bromsar och växlar ned för att varvtalsmatcha motorn med lådans varvtal på den nya växeln för att undvika "motorbromsryck" som sätter bilen ur balans (man får ju mer bromsverkan bak plötsligt). Dessutom sliter det mindre på kopplingen om varvet mellan låda och motor är nästan rätt istället för inte alls rätt när man släpper upp kopplingen.Miatamannen wrote:..och det är bra för?Lejban wrote:.....utbildning i häl-tå nedväxlingar. Har märkt att många som inte känner till/använder detta.
Jag brukar tå-häla ofta i normal trafik, dock har jag svårt att få till det på bana eftersom man bromsar mycket hårdare och då blir avståndet i djupled mellan pedalerna längre så jag lyckas inte få upp hälen tillräckligt långt utan att slå knäet i ratten.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Miatamannen wrote:..och det är bra för?Lejban wrote:.....utbildning i häl-tå nedväxlingar. Har märkt att många som inte känner till/använder detta.
- Stabilare bil under nedväxlingar/inbromsningar, vilket leder till
- Kortare bromssträcka och
- Bättre varvtider
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Kan bara instämma med att heel-toe är bra grejer och skulle Tobias ha fullt upp så kan även jag agera instruktör. Gröndal är perfekt bana att öva på!
Jag kör alltid heel-toe oavsett om det är på bana eller i trafik. Mina pedaler funkar perfekt för det oavsett.
Däremot när jag provkörde Exige S i somras var det nära på omöjligt om man inte tokstämplade bromsen. Bromsade aldrig särskillt hårt och då var gaspedalen alldeles för långt ner för att jag skulle ha en chans att nå. Men Miatan är perfekt!
Jag kör alltid heel-toe oavsett om det är på bana eller i trafik. Mina pedaler funkar perfekt för det oavsett.
Däremot när jag provkörde Exige S i somras var det nära på omöjligt om man inte tokstämplade bromsen. Bromsade aldrig särskillt hårt och då var gaspedalen alldeles för långt ner för att jag skulle ha en chans att nå. Men Miatan är perfekt!
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Motorbromsryck upplever jag ofta så det hrär med tå/häl grejen kanske är något man ska lära sigVictor wrote:Man gasar till med hälen medan man bromsar och växlar ned för att varvtalsmatcha motorn med lådans varvtal på den nya växeln för att undvika "motorbromsryck" som sätter bilen ur balans (man får ju mer bromsverkan bak plötsligt). Dessutom sliter det mindre på kopplingen om varvet mellan låda och motor är nästan rätt istället för inte alls rätt när man släpper upp kopplingen.Miatamannen wrote:..och det är bra för?Lejban wrote:.....utbildning i häl-tå nedväxlingar. Har märkt att många som inte känner till/använder detta.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Alla pedaler är ju justerbara, även gaspedalen med lite våld.xtimmyx wrote:Men Miatan är perfekt!
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Så, då har programmet stuvats om så att Miatan och jag kan få svettas lite på söndag.
Tå häl?! Låter svårt och intressant, den utmaningen kan jag inte låta passera!
Vi syns imorgon!
Tå häl?! Låter svårt och intressant, den utmaningen kan jag inte låta passera!
Vi syns imorgon!
En röd NC med lite bättre bromsar, that is ! So far..
-
- Posts: 27
- Joined: Sun 09 Mar 2008, 16:42
- Location: Valbo
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Hejsan, jag har möjlighet att komma imoron också. I sista minuten kan tyckas.
Om jag inte får negativ respons här i tråden tolkar jag det som att det finns plats kvar.
// Roger
Om jag inte får negativ respons här i tråden tolkar jag det som att det finns plats kvar.
// Roger
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Det går bra att du kommer Roger, men det var i sista stund för nu är det fullt.Roger Edström wrote:Hejsan, jag har möjlighet att komma imoron också. I sista minuten kan tyckas.
Om jag inte får negativ respons här i tråden tolkar jag det som att det finns plats kvar.
// Roger
/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 27
- Joined: Sun 09 Mar 2008, 16:42
- Location: Valbo
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Laddar!
En röd NC med lite bättre bromsar, that is ! So far..
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Hoppar morgondagen p.g.a. RYGGSKOTT. AJf-n!!
Lennart Pettersson
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Tack alla härliga människor som gjorde den sista träffen för i år fantastisk. Speciellt tack till Andreas som än en gång hade tumme med vädergudarna. Nu blir det att montera av diverse motordelar inför den årliga besiktningen av SBP. Känns underbart att ställa undan bilen som vinnare av MX-5 Sprint Cup i klass gatdäck. Nu har man något att försvara till nästa år. Vi ses snart igen!
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Tack allihop för en trevlig förarövningssäsong 2011.
Resultatet från dagens deltävling och även totalresultatet är nu upplagt på hemsidan:
viewtopic.php?f=8&t=1937
Grattis Janne, Rolf, Peter, Tobias och Timmy till pokalerna!
Efter dagens deltävling får jag speciellt tacka:
- Rolf som ställde upp med lastbil återigen (vilket gjorde att vi slapp regn)
- Tobias och Timmy som ställde upp och lärde ut tå-häl teknik
- Timmy som bjöd mig en åktur med högklassig drifting
- Lasse B som gjorde dagens snyggast målgång i MX-5 sprint cupen
- Alla som, som vanligt, gjorde dagen riktigt trevlig och enkel att arrangera (trots att jag var billös)
Hoppas vi ses även nästa år
/Andreas E (fd Andreas K)
Resultatet från dagens deltävling och även totalresultatet är nu upplagt på hemsidan:
viewtopic.php?f=8&t=1937
Grattis Janne, Rolf, Peter, Tobias och Timmy till pokalerna!
Efter dagens deltävling får jag speciellt tacka:
- Rolf som ställde upp med lastbil återigen (vilket gjorde att vi slapp regn)
- Tobias och Timmy som ställde upp och lärde ut tå-häl teknik
- Timmy som bjöd mig en åktur med högklassig drifting
- Lasse B som gjorde dagens snyggast målgång i MX-5 sprint cupen
- Alla som, som vanligt, gjorde dagen riktigt trevlig och enkel att arrangera (trots att jag var billös)
Hoppas vi ses även nästa år
/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Man får tacka för ett väl genomfört arrangemang (som vanligt)!
Själv deltog jag för första gången i sprintcupen och lyckades räkna fel när jag skulle räkna till 1...(varv)
Nåja, det fixade sig ju ändå! Är skitnöjd med min snittid på 50,0055!
Tack alla!
Själv deltog jag för första gången i sprintcupen och lyckades räkna fel när jag skulle räkna till 1...(varv)
Nåja, det fixade sig ju ändå! Är skitnöjd med min snittid på 50,0055!
Tack alla!
/Sture Bloom, Huddinge
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Tackar alla för en supertrevlig dag som alltid och grattis till allas resultat i sprintcupen!
Här har ni en bunt fantastiskt fina bilder som min vän Peter tog under dagen:
http://peterforsman.com/bil/bil.html
Här har ni en bunt fantastiskt fina bilder som min vän Peter tog under dagen:
http://peterforsman.com/bil/bil.html
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
-
- Posts: 27
- Joined: Sun 09 Mar 2008, 16:42
- Location: Valbo
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Instämmer med alla föregående!
Trevliga människor, trevligt väder och trevlig bana!!!
och -Wow!!! PeterForsman rules !!!!!!!
Jag kommer också att lägga upp några bilder vad det lider...
// Roger
Trevliga människor, trevligt väder och trevlig bana!!!
och -Wow!!! PeterForsman rules !!!!!!!
Jag kommer också att lägga upp några bilder vad det lider...
// Roger
-
- Posts: 27
- Joined: Sun 09 Mar 2008, 16:42
- Location: Valbo
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Underbara bilder! Framförallt den första! Den får inte förglömmas i nån tråd så här
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
-
- Posts: 27
- Joined: Sun 09 Mar 2008, 16:42
- Location: Valbo
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Tackar !
Upptäckte soluppgångs-vyn med lite dimma på fälten och passade på.
Jag pysslade om miatan lite grann igår.
Original luftburk sattes tillbaka, öppet filter togs bort.
Jag ville försöka känna om det gav nåt extra med öppet.
Efter en kortare provtur känns det som det enda som förändrades var att insugsljudet försvann.
Och handen på hjärtat, vid gaspådrag med 1,6an är den största upplevelsen just insugsljudet.
Kändes dessutom som att motorn går jämnare på tomgång med original.
Ska försöka hinna med att få igång byggsatsen med megasquirt i vinter, kanske ta bort luftmängdsmätaren.
// Roger
Upptäckte soluppgångs-vyn med lite dimma på fälten och passade på.
Jag pysslade om miatan lite grann igår.
Original luftburk sattes tillbaka, öppet filter togs bort.
Jag ville försöka känna om det gav nåt extra med öppet.
Efter en kortare provtur känns det som det enda som förändrades var att insugsljudet försvann.
Och handen på hjärtat, vid gaspådrag med 1,6an är den största upplevelsen just insugsljudet.
Kändes dessutom som att motorn går jämnare på tomgång med original.
Ska försöka hinna med att få igång byggsatsen med megasquirt i vinter, kanske ta bort luftmängdsmätaren.
// Roger
Re: 2011-09-25: Förarövning - Gröndal utanför Eskilstuna
Här är mitt snabbaste åk ifrån dagen, som ni ser så har jag faktist lite marginaler... tror det skulle gå att åka en hel del fortare om man bara pressar lite mer.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se