Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!

Post by ephas »

Nåja,


I helgen gjorde jag nog ett av de mest puckade sakerna jag någonsin gjort på en bil...










Se bild lite längre ner...










Så himla puckat...









Jag har numera SIF-klassade diffbussningar...









psp_1353.JPG




:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:





Ja, och för övrigt så har jag mekat hela helgen, och hela natten för att hinna få ihop bilen.
Snart ska jag iväg till jobbet och därefter bär det av för setup med geometri och Cornerweight.

Jag passade även på att ta en åktur i nattens regnväder och man kan sladda och ha kul även utan Torsen, jag som hade hoppats på att göra "fritaten" av en massa bakdäck :-)

Inatt var det första gången jag körde bilen sedan SSM, den har stått på pallbockar sedan dess...

Om ingenting allvarligt händer med bilen så är det Sturup som gäller på Tisdag :banana:

För övrigt så rekommenderar jag varmt att använda hockeypuckar till annat än bara hockey. De kostar ca 15:-/st och i skrivande stund så är mina diffbussningar samt motorbussningar/kuddar gjorda med just hockeypuckar som utgångsmaterial :-) Har man bara en massa vilja, en svarv och lite tålamod så går allt och fixa.

Således kostar mina motorfäste i material ca 45:-/st och likaså för varje diffbussning :-)
Tid är ju för visso pengar men det är som tur var inte en kostnad...

Hej hopp :-)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Kimmen
Posts: 66
Joined: Wed 07 Jul 2010, 10:52

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Post by Kimmen »

Vad föreställer din avatarbild? :think2:
Joakim Granfors www.modsport.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Post by Niklas Falk »

Kimmen wrote:Vad föreställer din avatarbild? :think2:
Inverterat foto ovanifrån på ett Miatamotorrum. Fronten har besökt en stolpe in till kylaren.
Cold-air intake har flyttat sig en del :)
Robert.png
Robert.png (50.64 KiB) Viewed 4370 times
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Post by ephas »

Hehe, 1-0 till Niklas :-)

Tyckte det var en rolig grej.
Jag fick juh äran att köpa en Miata med mest friktion.... i hjulupphängningen, lösa delar (som tex ottomotorn) som borde ha suttit fast, sneda subframes och marknadens kanske tyngsta 15x7 fälgar. Två uppsättningar dessutom :bang2: .

Slutligen kan huven inte ha varit aluminium som på alla andra Miator utan måste ha varit av modellen "jättemagnetisk" och stolpen som attackerade bilen har senare visats innehålla en elektromagnet som var väldigt stark just på olycksdagen pga av att luftfuktigheten överskridit normen för vad konsumentverket rekommenderar på Gibraltar, södra Gibraltar för att vara mer specifik. :think2: :mrgreen:

Just det, R-däck o minusgrader kan ha haft ett samband för attraktionen mellan stolpe och huv också :idea:

Därför tänkte jag att det kunde vara skoj med denna bild på mitt något osymmetrisk motorytrymme som avatar och för att krydda till det något även invertera en svart/vit bild, som avatar. (kan ha varit sämst meningsbyggnad det där).
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Post by Niklas H »

Du råkar inte ha masstillverkning på puckarna?
Praktiskt taget samma hårdhet som mazdaspeed motorsportfästen :)
Niklas Holmlöv
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Post by ephas »

Niklas H wrote:Du råkar inte ha masstillverkning på puckarna?
Praktiskt taget samma hårdhet som mazdaspeed motorsportfästen :)
Tjenare Nicklas,

Jag masstillverkar inget eftersom det dels tar mer tid än vad jag troligtvis kan ta betalt för och att jag dessutom gör allting "individualanpassat" till det jag gör det till. Mao skulle puckar till min bakaxel troligtvis inte passa din eftersom
det lär diffa på tillräckligt mycket för att det antingen ska bli för trångt eller för löst.

Samma sak med bussningarna. Det finns inte två bussningar som har samma dimension i princip någonstans i min hjulupphängning, hehe.

Sen är väl "passa" ett väldigt diffust begrepp som alla definierar på sitt sätt.
I min bok passar inte vissa saker som i någon annans bok är "one size fits all".

Allting är Insomnia Individual ;-)

Finns det "massiva" bussningar att köpa, färdiga med metallhylsa (som bulten går igenom)? Pris?

Jag har sett en bussning som är av samma konstruktion som orginal, men styvare (dvs fortfarande med hålrum).
Den är garanterat mycket styvare än orginal om man ser till gatbruk, men inte för tävlingsbruk, tycker jag.

Känner du till någon som köpt någon av de bättre som finns färdiga att köpa?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by ephas »

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Vinnare MX-5 Cup 2010.jpg



Säsongen 2010 summeras kort och gott;




:racesmile:.....Serievinst i MX-5 Cup 2010.....:racesmile:




Tack till företagen som hjälpt mig under säsongen 2010:

- Megaspeed Motorsport Innovation med Stefan Mumm

- JapTuning AB

- Highway Ljud och Ljus

- Gokarting Majorna

- Kumho




Tack till privatpersonerna som hjälpt mig under säsongen 2010

- Martin Ring

- Pontus Rastbäck

- Alla andra polare som ihärdig håller sällskap i garaget och mobbar mig för att jag är så passionerad kring min

homofarkost som jag så bestämd hävdar "men den är ju lite tuff med alla dekaler och raceprylar" :think2:


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Last edited by ephas on Mon 16 May 2011, 01:40, edited 1 time in total.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"

Post by TPR »

ephas wrote:
Vinnarbil MX-5 Cup 2010 är nu ett minne blott...

.
Det där får du nog förklara lite bättre...? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by ephas »

Ojdå, här var det ett tag det skrevs något men det har dessvärre inte hänt något intressant med bilen :oops:.

Omständigheterna och prioriteringarna har helt enkelt varit sådana att bilen helt enkelt inte kunnat prioriteras eller utvecklas pga en massa andra bollar som man kastat upp i luften och vägrar tappa, däribland ett jobb-byte med betydligt mer pendling än förut. Många vill ju hävda att uppsägningstid är den tid man har på sig att avsluta sina ansvarområden, lämna över projekt, prata en sista gång med kunderna etc för att efter denna period börja jobba på det nya jobbet. Andra kan hävda att uppsägningstid är den tid det tar för chefen att berätta för dig att du inte är önskvärd på företgaget längre... :think2:
I mitt fall innebär uppsägningstid den tid man har dubbla jobb, hahahahaha :bang2:.
Nåja, skoj är det i alla fall.

Några praktiska uppgraderingar har dock hänt i form av tex termostat monterats (man kan ju hävda att det underlättar uppvärmningsprocessen något), Putsbögen inom mig kom väl också fram lite så jag har lackat hela "bagage" -utrymmet och helt enkelt gjort det lite snyggare, tagit bort vassa kanter, gjort en fin-fin batterilåda, satt pinbultar till hjulen med rätt gänga etc. Sådant man helt enkelt inte hann med förra vintern när bilen byggdes i sista stund och man använde det material som fanns att tillgå, hehe (vagnboksbesiktningen gjordes samma fredag som Cup-Premiären 2010 var :mrgreen: ).

Ny främre kofångare och framskärm är också införskaffad, för man kan ju hävda att de som satt på efter säsongen 2010 vart något osymmetriska. Förresten, shit vad bra med den nya Regeln om att bilarna måste se fräscha ut :-)
Jag är övertygad om att det enbart kommer få positiv inverkan på allt. (utom ekonomin för den med dynamisk körstil och de drabbade)

På torsdag ska den besiktas hos SBP och därefter ska den årliga vagnbokskollen göras.
Därefter händer det faktiskt inte mycket mer med bilen inför 2011.

Nåja, det var allt för denna gången.

Hej hopp...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by ephas »

Nåväl, bilen blev juh uppenbarligen färdig innan Kinnekulle.

Tävlingen var riktigt skoj på alla sätt och vis. Mycket tight racing och flera som var väldigt jämna.
Ytterst tråkigt att Halbigs kamrem gav upp då jag är övertygad att han hade varit med och figtats om vinst.

Sammanfattningsvis så är min bil mer symmetriskt nu än den var 2010, lite saker är lackerade och den är några kilon lättare. Annars är det samma bil som kördes och utvecklades under hela 2010. Skoj att den fortfarande hänger med :banana: .

Tack för en supertrevlig racehelg.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by ephas »

Nåväl...

Här har det inte skrivits så mycket under säsongen och det är nog mest eftersom det inte hänt så mycket under året. Bilen fick innan säsongen en llättare hardtop i glasfiber, lättades lite grann. Inför Mantorp bjöd jag på en ny utväxling (4,44) med Torsendiff och mot slutet på säsongen fick bilen en massa nya fina klistermärke och lite estetisk kärlek.

Hela säsongen 2009 samt 2010 bestod av skruvande, testande, skruvande och ja... testande.
Innan premiären på Kinnekulle 2011 gjorde jag en hjulinställning samt Cornerweigt och sedan dess har jag ändrat bilen ungefär, eller ganska exakt 0 gånger :mrgreen: .

Bilen gjorde precis det jag bad den göra i alla situationer, så varför skulle jag pilla på något? :think2:
Precis, och det gjorde jag inte heller, hehehe.

Snart kommer det ut en annons på bilen för betydligt mindre än vad den är värd, mest eftersom jag vill bege mig mot nya utmaningar och jobbet ger min stora möjligheter i detta och vill då inte ha en tävlingsbil och onödig garageplats ståendes för att fresta en till ytterligare en säsong :twisted: .

Säsongen 2011 kommer jag länge att minnas.
Stämningen var väl lite sådär efter att min framdel kommit åt Pihls bakdel (lämnar lite utrymme för tolkning här) på premiärhelgen på Kinnekulle men redan mot helgens slut var det bra stämning. På Mantorp kändes det fortfarande lite stelt bland alla men sedan Knutstorp tycker jag det har varit toppenstämning bland alla på både bana och i depå, varför vet jag egentligen inte, men mycket trevligare än "förr" i alla fall och mer "vi" känsla tycker jag.

Även uppförandet på banan blev mycket schysstare och mer "racing". Det var fortfarande defensiv körning när det behövdes från de flesta parter, men fortfarande på en nivå att man kan kalla det defensivt och inte fult eller osportsligt.

Något som gör denna säsongen extra minnesvärd är de supertighta och cleana fighter säsongen bjudit på.
Att kunna:
Gå två bilar i bredd under bron på Kinnekulle, på full gas...
Gå tre bilar i bredd i efterföljande kurva på Kinnekulle...
Gå två bilar i bredd hela vägen från T1 på Knutan till svackan efter NGK...
Gå två bilar i bredd driftandes runt idioten på Knutan...
Gå två bilar i bredd i de flesta kurvor på Anderstorp och dessutom repetera det flera gånger...
Byta placeringar med olika deltagare flera gånger per varv...

...utan att gå ihop har litegrann satt ribban för hur MX-5 Racing i toppen skall se ut.
Tack till Andreas Halbig, Henrik Pihl samt Ronnie Hoffberg för dessa underbara, cleana och professionella fighter ni bjudit upp till under säsongen.

Att både SPVM samt MX-5 Cup avgjordes i säsongens sista race vart ju också riktigt skoj.

Nåväl...
Tack för denna säsongen.

MEN!... Var inte glada i onödan för jag kommer säkert och hälsar på med mina dåliga skämt (eller så kör jag en säsong till om ingen vill ha bilen, hahaha)

Sköt om er och frys inte ihjäl i garaget under vintern :-)

/R
4Road110724-682 (1).jpg
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by Torkel k »

Mycket trevlig läsning. Du kommer att vara saknad!

Lycka till med dina nya djärva mål. Se till att komma tillbaka (men snälla, skämta inte) och hälsa på oss!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by gokarting.nu »

Fr.v Robert Serwanski, Andreas Halbig ,Henrik Pihl
Fr.v Robert Serwanski, Andreas Halbig ,Henrik Pihl
Du skriver bra Robert.


Själv hoppas jag att du tar ditt förnuft till fånga och inser riktigt HUR kul denna "kör" säsong faktiskt varit.
och inte s........
Mx-5 cup/Spvm tappar en färgstark och duktig förare


Att ...ribban... :oops: sattes iår hur cleant man kan köra har du varit en mycket stor del i.
Eftersom du alla race utom ett, i år toppstridat.
Kinnekullesmällen tolkas genom vilka glasögon man ser.
Men att kollisionen inte var bra, är alla rörande övverens om.


Bredvid dig på banan har Mattafaran inte varit minsta orolig, oavsett om det stått gokarting.nu eller inte på din bil.

Du är, i mina ögon, den föraren som är starkast när vi är därute.
Du har funnit vägar förbi mig när vi både rejsat och lekt, som höjt mungiporna på mig många gånger.


På Ssm när vi gick över NGK jämsides var jag livrädd.
Hade full gas och lite ställ (kanske lite kiss i understället också... :shock: ) men trygg eftersom jag visste att nästa sväng kommer vi båda fortfarande ha plats.
Så blev det ju med.
Att Bengt Metz efter rejset applåderade framfarten, det är en värdemätare av rang.
Tack för det Bengt.


Samma tävling gick Pihl och jag side to side från kurva ett, ända till krönet:)
Alla som känner till oss vet att Pihl och jag haft våra duster.
Vi gav varandra nog med plats och inga sura miner efteråt.

Vi har nått miataracing nirvana :burnout:


Som du skrev, redan i depån på Ssm kändes stämningen bättre.

Och det ska du också ha cred för Robert, du delar med dig när någon ställer setup frågor.
Både du och Pontus (Roberts mek) rycker in om någon behöver hjälp.
Därigenom visar på god sportmanaanda.

-Drar vitsar och är ...."rolig"......på polskt maner.... :bananabehind: är ju också trevligt.....


Visst, efter alla gått och lagt sig i sina EGNA rum nu på senaste tävlingen....
Var det ingen vild överraskning när det knackade på min dörr :? och att just du stod där frågande om jag hade socker...då ditt tagit slut... ;I

Vad ska jag säga, även den polska solen har fläckar.
Men dina nära gläds väl åt din dubbelseger åtminstone. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Robert.
Det har runnit en del vatten under broarna sen du körde på mig... vid STARTUPPSTÄLLNINGEN inför racet?????
på MSCC´s klubbtävling!!

Jag hoppas det kanske händer igen:)


Tack för säsongen 2011.

Andreas "Mattafaran" Halbig -99
Attachments
fr.v Andreas Halbig - Robert Serwanski
fr.v Andreas Halbig - Robert Serwanski
fr.v Andreas Halbig - Robert Serwanski -Ja ja Robert, du vann -jag vet det redan, -Lugna ner dig..
fr.v Andreas Halbig - Robert Serwanski -Ja ja Robert, du vann -jag vet det redan, -Lugna ner dig..
fr.v Robert Serwanski - Andreas Halbig
fr.v Robert Serwanski - Andreas Halbig
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
HenkaE
Posts: 23
Joined: Mon 07 Jun 2010, 12:24

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by HenkaE »

Serwanski - att du inte kör '12 tror jag på när jag ser det...... :wink: HA HA
Varvtider 2010: Falkenberg: 53.5 | Kinnekulle: 1.02.3 | Knutstorp: 1.10.7 | Mantorp: 1.35.1| Gotland: 1.36.3
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by ephas »

Tack Torkel och Andreas för era fina ord :)

HenkaE, "Den har man hört förr" hade man ju kunnat säga :mrgreen:

Jag vill på riktigt sälja bilen och inte vara "tvungen" att köra nästa år, haha.
Om bilen står i garaget och dammar så kommer mina tvångstankar besegra viljan och sannolikt blir det någon enstaka tävling eller helt plötsligt ytterligare en full säsong, hahahahaha.

Med tanke på hur det tightat till sig i toppen så får jag nog damma av bilen lite tidigare än vad jag gjorde i år om jag vill vara med på pallen i alla fall, hahaha. Du hade juh lite strul i början på året men sätter bra tider. Halbig, Pihl och Ronnie är ju också toksnabba :bow:

//Robert
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by ephas »

Såld!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by gokarting.nu »

http://www.expressen.se/motor/han-har-t ... som-finns/



Men håller oss alla påminda om sin närvaro:)


Bra jobbat Robert :up:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r

Post by Nille »

Vilket tråkigt jobb! Jag känner mig inte ett dugg avundsjuk på dig Robert :roll:
Keep up the good work :up:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Post Reply