Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?
Tänkte på det som hände Mats i helgen.
Man tittar ju inte speciellt mycket på tempmätaren under ett race. Frågan är, hur enkelt skulle det vara att montera en röd lampa som tänds om tempen går upp till en viss gräns?
Samma gäller kanske oljetrycket. Tror jag och Niklas snackade om det förra året och att den mätare som sitter egentligen bara är på eller av. Dvs den skulle man lätt kunna koppla lampa till..
// Per
Man tittar ju inte speciellt mycket på tempmätaren under ett race. Frågan är, hur enkelt skulle det vara att montera en röd lampa som tänds om tempen går upp till en viss gräns?
Samma gäller kanske oljetrycket. Tror jag och Niklas snackade om det förra året och att den mätare som sitter egentligen bara är på eller av. Dvs den skulle man lätt kunna koppla lampa till..
// Per
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?
Smart tanke vad gäller temperaturen !!Per Hammarsjö wrote:Tänkte på det som hände Mats i helgen.
Man tittar ju inte speciellt mycket på tempmätaren under ett race. Frågan är, hur enkelt skulle det vara att montera en röd lampa som tänds om tempen går upp till en viss gräns?
Samma gäller kanske oljetrycket. Tror jag och Niklas snackade om det förra året och att den mätare som sitter egentligen bara är på eller av. Dvs den skulle man lätt kunna koppla lampa till..
// Per
Men på NA har du faktiskt en mätare som VISAR oljetrycket och om man tappar oljetrycket helt tänds väl originallampan både på NA och NB och NC ??
Eller??
PS Kanske en switch som bryter tändningen oxå? (FoolProof !)
Last edited by Crazy Ivan on Wed 28 May 2008, 21:08, edited 1 time in total.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Detta går säkert att utveckla - se mina lösa ideer ovan Mats!Mats Lundin wrote:Här är jag också på. Vill ju inte göra samma misstag igen. Vore kanon med två lampor som visar olje- respektive värmelarm, eller varför inte båda i samma lampa.
Men jag behöver hjälp för att få det rätt.
M.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?
NC har både lampa och fejkad mätare (datorn fejkar till en rörlig mätare mha ojetryckskontakt och varvtal). NA och NB har ingen lampa alls (du förväntas glo på mätaren som 95-05 styrs av en oljetryckskontakt, 89-94 har analog givare).Crazy Ivan wrote:Men på NA har du faktiskt en mätare som VISAR oljetrycket och om man tappar oljetrycket helt tänds väl originallampan både på NA och NB och NC ??
Eller??
Lite uppslag:
http://www.pegasusautoracing.com/group. ... D=COOLWARN
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?
Du är insatt som vanligt, Niklas ......Niklas Falk wrote:NC har både lampa och fejkad mätare (datorn fejkar till en rörlig mätare mha ojetryckskontakt och varvtal). NA och NB har ingen lampa alls (du förväntas glo på mätaren som 95-05 styrs av en oljetryckskontakt, 89-94 har analog givare).Crazy Ivan wrote:Men på NA har du faktiskt en mätare som VISAR oljetrycket och om man tappar oljetrycket helt tänds väl originallampan både på NA och NB och NC ??
Eller??
Lite uppslag:
http://www.pegasusautoracing.com/group. ... D=COOLWARN
(Jag brukar inte heller sitta och glo på panelen, utan mer på vägen så jag har inte saknat någon oljelampa....)
Men då är det BARA att greja en lampa eller två för dessa vitala felfunktioner.......måste gå att fixa.
Men Niklas, vore inte en brytning av tändningen eller insprutningen något att satsa på?
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?
Det har vi redan! - Huvudströmbrytaren..Crazy Ivan wrote: PS Kanske en switch som bryter tändningen oxå? (FoolProof !)
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Det finns kombiinstrument som kan visa både vatten och oljetemp, samt har även separata varningslampor som är programmerbara för vardera mätområde..
Exempel på en dyr sak.. Har sett betydligt billigare, ska leta lite..
http://www.khmotorsport.se/shop/page1.htm
Betydligt billigare i England.
http://www.spa-uk.co.uk/design/temperaturegauges.asp
Finns även med singelmätare för tex enbart vattentemp...
(Är förvisso ingen jättelampa som tänds, men en extern diodlampa borde vara lätt att komplettera)
Exempel på en dyr sak.. Har sett betydligt billigare, ska leta lite..
http://www.khmotorsport.se/shop/page1.htm
Betydligt billigare i England.
http://www.spa-uk.co.uk/design/temperaturegauges.asp
Finns även med singelmätare för tex enbart vattentemp...
(Är förvisso ingen jättelampa som tänds, men en extern diodlampa borde vara lätt att komplettera)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?
Det går att pilla med massor av options men det får gärna konkurrenterna pyssla med. Allt hackande i original kabelhärva innebär felkällor. Om inte motorn går så kommer man inte i mål...Crazy Ivan wrote:Men Niklas, vore inte en brytning av tändningen eller insprutningen något att satsa på?
Det vanligaste är att bryta bränslepump eller tändning om oljetrycket försvinner en längre stund (> 2 sek tex). Då får man ha en overrideknapp att använda när man startar. Om det är manuellt kan jag ge mig på att man inte får igång motorn när man fått stopp efter en 180grads snurr (inte ens Hamilton klarar av att resetta växellådan under race...).
Coolant ReRoute och sen tuta och kör som det aldrig fanns nåt problem.
Men DL1 och Dash2 är ju ett kit som tillsammans med egna sensorer (parallellt med original) så har man många options parallellt (Dash2 har varningsnivåer för allt).
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Själv fick jag en tanke: Undrar hur gammal och sunkig kylvätskan är i min bil. Själv har jag inte bytt den under de snart 4 år jag har ägt den. Kanske läge att byta. Ny och fräsch vätska utan föroreningar (förutsatt rätt konc. m.m.) påverkar väl kokpunkten ganska mycket, eller?
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jag vet inte hur det påverkar temperaturen, men det påverkar definitivt vattenpumpen och man kan ju ana att om kylaren beläggs med ett skikt, så kanske den blir mindre effektiv. Jag fick spola länge innan den brunsvarta sörjan blev klar...Jari Olavison wrote:Själv fick jag en tanke: Undrar hur gammal och sunkig kylvätskan är i min bil. Själv har jag inte bytt den under de snart 4 år jag har ägt den. Kanske läge att byta. Ny och fräsch vätska utan föroreningar (förutsatt rätt konc. m.m.) påverkar väl kokpunkten ganska mycket, eller?