Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
jag håller inget hemligt, här är mitt snabbaste (vildaste?) varv ifrån träningen idag:
Konstruktiv kritik mottages tacksamt!
Konstruktiv kritik mottages tacksamt!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Ovant med trafik på banan för mig, bra träning dock...
Man ser ju tydligt att mattafaran är snabbare ialla fall
Man ser ju tydligt att mattafaran är snabbare ialla fall
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Ja den är snabb, vad jag kan dra mig till minnes så har jag bara blivit ifrån åkt så det visslar om det två gånger på den rakan och den ena var en kompressor matad miata och den andra mattafaran, nu mera den blanka 99:an.Lejban wrote: Man ser ju tydligt att mattafaran är snabbare ialla fall
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
http://www.mpunkten.se
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Snygg körning, först och främst! Kontrollerat och städat. En bra förutsättning för att varvtiderna kommer fortsätta neråt.
Rykten i göteborgstrakten säger att det faktiskt sitter en kompressor i den glänsande röda bilen. Lyssnar man noga kan man höra den vina på videon. Dessutom ett KERS-system, variabel aerodynamik, fyra extra cylindrar i v-formation och lustgas. För hastighet över rakor har väldigt lite med utgångshastigheten att göra. Eller?
Rykten i göteborgstrakten säger att det faktiskt sitter en kompressor i den glänsande röda bilen. Lyssnar man noga kan man höra den vina på videon. Dessutom ett KERS-system, variabel aerodynamik, fyra extra cylindrar i v-formation och lustgas. För hastighet över rakor har väldigt lite med utgångshastigheten att göra. Eller?
Jonas Bernhardt
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Det hade väldigt lite med balans/utgångshastighet och väldigt mycket med motoreffekt att göra när den Matte var lite ny i gamet...Bernie wrote:För hastighet över rakor har väldigt lite med utgångshastigheten att göra. Eller?
På Falkenberg 2009 skruvades det väldigt friskt för att fixa den dåliga effekten, som sen fixades med en bakre krängare
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
klart din utgångshastighet på rakan påverkar din ev pontiella fart i slutet, förutsatt du har bilNiklas Falk wrote:Det hade väldigt lite med balans/utgångshastighet och väldigt mycket med motoreffekt att göra när den Matte var lite ny i gamet...Bernie wrote:För hastighet över rakor har väldigt lite med utgångshastigheten att göra. Eller?
På Falkenberg 2009 skruvades det väldigt friskt för att fixa den dåliga effekten, som sen fixades med en bakre krängare
som orkar pinna på .
kurvan på en miata ,kan säker nån här ge en dyster / Ja positiv bild på .
Just min miata är otroligt stark ut o sen bara fortsätter den, hmm = lika med otroligt snabb
in i nästa böj på ett grymmt behagligt sätt, o vips där var chekers flag, höll på o missa den phuu.
har ni nån annan bil än jag så säg till så jag vet .
mvh AR
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Med min 5vxl låda tycker jag sista kurvan på Kinnekulle känns lite trög på 3an och alltför hystrisk på 2an. Kanske 3an på den 6vxl lådan passar perfekt? Kombinera det med en bra förare, en pigg motor, en stabil bil, lite slipp stream av en blå vaddetnuvarförnågot och vips så har man ganska stora skillnader en bit längre ned på rakan.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Ja, eller så var det pga jag fick bromsa på rakan för att inte den blå skulle preja mig i staketetTorkel k wrote:Med min 5vxl låda tycker jag sista kurvan på Kinnekulle känns lite trög på 3an och alltför hystrisk på 2an. Kanske 3an på den 6vxl lådan passar perfekt? Kombinera det med en bra förare, en pigg motor, en stabil bil, lite slipp stream av en blå vaddetnuvarförnågot och vips så har man ganska stora skillnader en bit längre ned på rakan.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
ja lite skit får man ju räkna med om man ska åka racerbil !
o vem faan den blå är blir ju kul att ta reda på.
tror först in o först ut är det som gäller även här.
AR
o vem faan den blå är blir ju kul att ta reda på.
tror först in o först ut är det som gäller även här.
AR
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Ett ironiskt svar på ett ironiskt inlägg som ironiserar kring ett annat ironiskt inlägg om en i mina ögon ironisk företeelse...Anders R wrote:klart din utgångshastighet på rakan påverkar din ev pontiella fart i slutet, förutsatt du har bilNiklas Falk wrote:Det hade väldigt lite med balans/utgångshastighet och väldigt mycket med motoreffekt att göra när den Matte var lite ny i gamet...Bernie wrote:För hastighet över rakor har väldigt lite med utgångshastigheten att göra. Eller?
På Falkenberg 2009 skruvades det väldigt friskt för att fixa den dåliga effekten, som sen fixades med en bakre krängare
som orkar pinna på .
kurvan på en miata ,kan säker nån här ge en dyster / Ja positiv bild på .
Just min miata är otroligt stark ut o sen bara fortsätter den, hmm = lika med otroligt snabb
in i nästa böj på ett grymmt behagligt sätt, o vips där var chekers flag, höll på o missa den phuu.
har ni nån annan bil än jag så säg till så jag vet .
mvh AR
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Som någon uttryckte det på Rejsa "De är nya tider nu." Har ingen berättat för dig att glasfiber är sååå 2009!?Ronnie wrote:Ja den är snabb, vad jag kan dra mig till minnes så har jag bara blivit ifrån åkt så det visslar om det två gånger på den rakan och den ena var en kompressor matad miata och den andra mattafaran, nu mera den blanka 99:an.Lejban wrote: Man ser ju tydligt att mattafaran är snabbare ialla fall
Skämt å sido. Hört att du fått till en fräck kärra! Blir spännande att se på Kullen.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Är du nervös/kisse-nödig nu Fredrik - botar du lätt genom att klistra bilen full med "Vem fan är Andreas ?" istället för "Vem fan är Josen"
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Dekalen är tyvärr borta då jag bytt lucka. Men vem vet, min anonyma dekalskärare kanske lurar mig i år igen, men då är det nog någon i modsport som får gratisreklam på bilen...Josen wrote:Är du nervös/kisse-nödig nu Fredrik - botar du lätt genom att klistra bilen full med "Vem fan är Andreas ?" istället för "Vem fan är Josen"
Fattar inte kissnödigkommentaren så jag släpper den då jag gissar att det är i 2010 års anda...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Du har inte mer film Lejban?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Jag har massa film, men det tar tid att processa vilket jag inte har just nu :/Fredrik Henriksson wrote:Du har inte mer film Lejban?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Full respekt för det. Har det rätt tight själv...Lejban wrote:Jag har massa film, men det tar tid att processa vilket jag inte har just nu :/Fredrik Henriksson wrote:Du har inte mer film Lejban?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011
Hela sista passet
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se