Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Synd att du inte kommer.
vad för fel på bilen?
vad för fel på bilen?
Jimmy Visshed
#97
#97
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Hmm... Brist på pengar är väl tyvärr det tråkiga svaret, är jag rädd.Torkel k wrote:Trist! Vad är din ursäkt / motivering / anledning / krypande bön om förlåtelse för att du inte kommer till Falkenberg och gör upp med oss andra?
Helt självförvållat dock, eftersom jag inte kunde hålla fingrarna borta från ännu en kolfibercykel , denna gång en landsvägscykel.
Tänk om man bara haft ett enda intresse...
Jag lovar som bot att bli snabbare både med bil och cykel 2011.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det är inget fel på bilen. Just nu har den inga strålkastare, men det får den snart igen.Jimmy wrote:Synd att du inte kommer.
vad för fel på bilen?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Idag dealade jag till mig ett par fyrkantiga Hella för 600 kr (ca halva priset).
På kartongerna står det "for various tractors"...
Nu ska jag hitta på någon superlätt infästning till dem.
På kartongerna står det "for various tractors"...
Nu ska jag hitta på någon superlätt infästning till dem.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Borra hål i bågenDennis Kullman wrote:På kartongerna står det "for various tractors"...
Nu ska jag hitta på någon superlätt infästning till dem.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Nu är det ju ingen amerikansk pickup för nattlig tjuvjakt jag har...Niklas Falk wrote:Borra hål i bågenDennis Kullman wrote:På kartongerna står det "for various tractors"...
Nu ska jag hitta på någon superlätt infästning till dem.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Nu har jag köpt julklapp(ar) till mig själv.
Det blev en ny ECU (MS PnP) och en LC-1 bredbandslambda.
Nu ska svängdörrsAFMen bort; kanske slipper jag den extra bränsletrycksregulatorn också...
Än så länge händer det annars inget i garaget; det blir först framåt våren.
Det blev en ny ECU (MS PnP) och en LC-1 bredbandslambda.
Nu ska svängdörrsAFMen bort; kanske slipper jag den extra bränsletrycksregulatorn också...
Än så länge händer det annars inget i garaget; det blir först framåt våren.
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Ja av sig själv får man dom bästa Julklapparna!Dennis Kullman wrote:Nu har jag köpt julklapp(ar) till mig själv.
Det blev en ny ECU (MS PnP) och en LC-1 bredbandslambda.
Nu ska svängdörrsAFMen bort; kanske slipper jag den extra bränsletrycksregulatorn också...
Än så länge händer det annars inget i garaget; det blir först framåt våren.
Roligt med fler Miator med megasquirt.
Med rätt tändmapp och AFR så kommer du hitta extra power.
God Jul Dennis!
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Jag hoppas det (jag har ju redan strafftillägget på 5 %).Conny Lundell wrote: Med rätt tändmapp och AFR så kommer du hitta extra power.
God Jul Dennis!
God Jul!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Om några dagar ska jag hämta en "ny" växellåda. Så den här säsongen behöver ni inte putta in mig i depåplatsen...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
It's alive!
Startade bilen med MSPNP och utan AFM idag (bredbandslambdan är inte inkopplad än).
Den gick igång, men tomgången är "lite" ojämn (800-2000 rpm)...
Får titta närmare på det i veckan.
Startade bilen med MSPNP och utan AFM idag (bredbandslambdan är inte inkopplad än).
Den gick igång, men tomgången är "lite" ojämn (800-2000 rpm)...
Får titta närmare på det i veckan.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Min LC-1 bredbandslambda verkar stendöd.
Den värmer upp sensorn, men det verkar också vara allt (inga felkoder; ingen kommunikation med PC).
Får försöka få bilen att gå hyfsat inför KM1 utan hjälp från LC-1an...
Jag har hyfsad tomgång nu, men skum gång upp till ca 3000 rpm; sen skjuter det på rejält.
Den värmer upp sensorn, men det verkar också vara allt (inga felkoder; ingen kommunikation med PC).
Får försöka få bilen att gå hyfsat inför KM1 utan hjälp från LC-1an...
Jag har hyfsad tomgång nu, men skum gång upp till ca 3000 rpm; sen skjuter det på rejält.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Inga blinkkoder på lysdioden alls?Dennis Kullman wrote:Min LC-1 bredbandslambda verkar stendöd.
Den värmer upp sensorn, men det verkar också vara allt (inga felkoder; ingen kommunikation med PC).
Har du testat med grundreset (ström ett tag med sensorn urkopplad var det tror jag, men kolla manualen)?
Vilken mjukvaruversion i LC1an? 1.0 verkar fungera bäst, 1.1 ger knas vid uppvärmningen.
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
FirmwareDennis Kullman wrote:Min LC-1 bredbandslambda verkar stendöd.
Den värmer upp sensorn, men det verkar också vara allt (inga felkoder; ingen kommunikation med PC).
Får försöka få bilen att gå hyfsat inför KM1 utan hjälp från LC-1an...
Jag har hyfsad tomgång nu, men skum gång upp till ca 3000 rpm; sen skjuter det på rejält.
OBS - Några har rapporterat in problem med uppgradering med Windows 7, gör uppgradering av firmware med Windows XP.
saxat från denna site http://www.hqtec.se/t-download.aspx
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Inga blink-koder alls... dioden lös upp snabbt när jag startade bilen för att ge LC-1an lite mera spänning, det var allt.
Eftersom jag inte kan kommunicera med den kan jag tyvärr inte heller byta/ladda om firmware...
Får pröva tålamodet lite till i kväll. Om inte annat måste jag göra bilen körklar, med eller utan LC-1.
Eftersom jag inte kan kommunicera med den kan jag tyvärr inte heller byta/ladda om firmware...
Får pröva tålamodet lite till i kväll. Om inte annat måste jag göra bilen körklar, med eller utan LC-1.
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Verkar som bilen funkade hyfsat idag...
1.10.7 med en 1.6a!
Grattis Dennis!
1.10.7 med en 1.6a!
Grattis Dennis!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tack!TPR wrote:Verkar som bilen funkade hyfsat idag...
1.10.7 med en 1.6a!
Grattis Dennis!
Satte PB med 1.11.02 (förra PB 1.11.32) på varv 3 i första heatet och var jättenöjd, men hade ju gärna velat ha en 10:a. I andra heatet lyckades jag och blev så nöjd att jag höll på att glömma av att bromsa i slutet av rakan..
På racet blev det en 10:a till.
Var lite nervös för bilen går väldigt dåligt innan den är riktigt genomvarm, men så kör jag ju på den map som levererades med MSPNPn... Varvtalsstoppet jag satte på 7500 verkar inte funka; jag drog ända till slutet på varvräknaren (8000 rpm) vid flera tillfällen (t ex i starten på racet; hjulspinn...). Undrar hur bra det är med en topp som gått 28000 mil...
Bredbandslambdan fick jag förresten aldrig igång; får skickas tillbaks till USA.
Vägde bilen på MSCC våg idag. 911 kg med cabben i. Med riktigt lätt HT skulle jag alltså kunna komma under 900. Sen är det bara 50 kg kvar. Det blir inte lätt att ta bort dem.
Nåja, det var en riktigt kul dag på Knutan; ruggigt väder på morgonen, sen blev det torrt och fint.
Kul att träffa MSCC-folket igen. Som vanligt funkade arrangemanget perfekt.
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Grattis Dennis till kanonresultat
En del har talang (Dennis) andra har pulver i ekipaget men det gick inte fort för det (1.10.2 med 227 hästar och 640kg tävlingsvikt, PB 1.07.8 satt 2009)
/ Bengt Metz
En del har talang (Dennis) andra har pulver i ekipaget men det gick inte fort för det (1.10.2 med 227 hästar och 640kg tävlingsvikt, PB 1.07.8 satt 2009)
/ Bengt Metz
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Kul Dennis! Hade slagits om medaljerna med den tiden på SSM förra året. Nu vore det nästan synd och skam om du inte kör Cupen. Att stå på läktaren när man lagt flera år på att få bilen konkurenskraftig kommer du nog att ångra när säsongen drar igång...
Här, buss på!... http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2011
Här, buss på!... http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2011
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Visst är det motiverande.Fredrik Henriksson wrote:Kul Dennis! Hade slagits om medaljerna med den tiden på SSM förra året. Nu vore det nästan synd och skam om du inte kör Cupen. Att stå på läktaren när man lagt flera år på att få bilen konkurenskraftig kommer du nog att ångra när säsongen drar igång...
Här, buss på!... http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2011
Tyvärr tillåter inte ekonomin fullt deltagande i år, men jag kommer att köra SSM och kanske Falkenberg, så det får väl bli en serieanmälan när lönen kommit.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Dennis Kullman wrote: men jag kommer att köra SSM och kanske Falkenberg, så det får väl bli en serieanmälan när lönen kommit.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Bredbandslambda inkopplad och tycks fungera.
Motorn går magert på grundmappen (det har den ju alltid gjort även innan MS). När jag provar att skruva upp bränsletrycket faller AFR , men först när regulatorn är i botten når jag 14,7 - iofs på tomgång...
Nu ska jag bara lära mig att tuna - utan tryckregulatorn...
Första målet: SBP 28 juni
Andra målet: SSM...
Motorn går magert på grundmappen (det har den ju alltid gjort även innan MS). När jag provar att skruva upp bränsletrycket faller AFR , men först när regulatorn är i botten når jag 14,7 - iofs på tomgång...
Nu ska jag bara lära mig att tuna - utan tryckregulatorn...
Första målet: SBP 28 juni
Andra målet: SSM...
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Dennis Kullman wrote:Bredbandslambda inkopplad och tycks fungera.
Motorn går magert på grundmappen (det har den ju alltid gjort även innan MS). När jag provar att skruva upp bränsletrycket faller AFR , men först när regulatorn är i botten når jag 14,7 - iofs på tomgång...
Nu ska jag bara lära mig att tuna - utan tryckregulatorn...
Första målet: SBP 28 juni
Andra målet: SSM...
Hejsan Dennis!
Första du behöver göra är att ta bort den justerbara BTR,en och montera in original BTR eller justera trycket till 2,7 bar på tomgång vilket original har som grundtryck och sedan börja mappa från det. Med en mappbar motorstyrning så behöver du inte leka med trycket på soppan.
mvh: Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Jag skulle vilja ändra det till att du inte SKA leka med bränsletrycket, det ska vara så konstant som möjligt (iaf över tid, att det reproducerbart sjunker vid höga varv kan ju hanteras).Conny Lundell wrote:Med en mappbar motorstyrning så behöver du inte leka med trycket på soppan.
Den normala mappningen du gör är ju för "open loop", dvs utan feedback från bredbandslamda när du sen har mappat klart. Gissa vad som händer med din perfekta mappning om bränsletrycket glider iväg lite...
Jag tror inte du behöver högre tryck än original, men om du får så mycket effekt ur motorn så spridarna inte räcker till kan du behöva kräma på lite (det bör inte hända), eller om du vill få en annan spridarbild.
Samma sak är det med tändningen och CAS, sätt grundläget och lås sen fast den rejält.
Några grader extra tändning och några psi lägre bränsletryck (av misstag) ska ju inte vara nyttigt om din mappning är värd namnet (knackeliknack och boom). Så stora marginaler så att du klarar såna missar utan problem är ju lite väl fegt
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Min justerbara BTR ligger i serie med original och behöver egentligen inte monteras bort, utan det räcker att skruva ur justerskruven. Jag är än så länge inte övertygad om att längre öppettid på spridarna ger samma effekt som högre bränsletryck - åtminstone inte när man kör med gammalt "skrot" som jag gör; spridarna har ju suttit där i 15000 mil så det är ju inte säkert att de ger riktigt samma fina "dimma" som nya...
Nåja, i helgen börjar experimenterandet.
Conny: det är inte omöjligt att jag slår dig en signal; inte minst för att få koll på en del basala saker (som t ex vad den långa rader med gröna och röda punkter längst ner på skärmen (Megatune) betyder )...
Nåja, i helgen börjar experimenterandet.
Conny: det är inte omöjligt att jag slår dig en signal; inte minst för att få koll på en del basala saker (som t ex vad den långa rader med gröna och röda punkter längst ner på skärmen (Megatune) betyder )...