Jag har tänkt montera båge, stolar och bälten i min NB i helgen och funderar på om det är något särskilt att tänka på tills dess.
Bågen är en T R Lane GPV och jag har köpt till en harness bar som monteras mellan "bältestornen".
Kan man med gott samvete nöja sig med att skruva fast bågen utan att svetsa?
Detta är min bruksbil och vill inte behöva riva bort mer än nödvändigt och kanske rent av kunna montera av bågen i framtiden.
Är någon form av tektyl eller annat rostskydd att rekommendera mellan båge och chassi?
Och är det någonting i övrigt som är värt att tänka på eller som jag förmodligen glömt bort?
Att tänka på inför båge/stolar/bälten
Att tänka på inför båge/stolar/bälten
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Att tänka på inför båge/stolar/bälten
Känner inte till denna bågen men det ser ut som den ska stå på hyllan mellan bältestornen, dvs den är smalare än CC-bågen?
Och jag gissar att de främre infästningarna hamnar bakom den balk som CC-bågen står på, antar att man kan komma åt underifrån isf.
Den plåt som bågen ska fästas i är nog relativt tunn (gissar jag, har inte kollat) så isf hade jag nog svetsat förstärkningsplattorna. Ser bara två st förstärkningsplåtar men antar att det finns minst 4 st?
Ang montering av bälte, har du FIA-plattor för att fästa bältet i golvet och kardantunnel?
Och jag gissar att de främre infästningarna hamnar bakom den balk som CC-bågen står på, antar att man kan komma åt underifrån isf.
Den plåt som bågen ska fästas i är nog relativt tunn (gissar jag, har inte kollat) så isf hade jag nog svetsat förstärkningsplattorna. Ser bara två st förstärkningsplåtar men antar att det finns minst 4 st?
Ang montering av bälte, har du FIA-plattor för att fästa bältet i golvet och kardantunnel?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Att tänka på inför båge/stolar/bälten
Ja då ska jag kika hur det ser ut undertill där man ska fästa den, hur plåten är där. Iom att den sitter i bältestornen också så borde det ju addera en hel del till stabiliteten kontra om den bara suttit niere i botten.
Bilden är från deras hemsida. Jag tror och hoppas att jag fick 4 till min, annars får jag tilverka fler.
Jajamensan, köpte 10st plattor för säkerhets skull så det ska nog räcka. Behöver även midjebältena borras hål för? Det går/är inte tillåtet att använda original-fästpunkterna eller? Stolarna ska monteras på originalskenorna är planen, om det nu spelar någon roll.
Bilden är från deras hemsida. Jag tror och hoppas att jag fick 4 till min, annars får jag tilverka fler.
Jajamensan, köpte 10st plattor för säkerhets skull så det ska nog räcka. Behöver även midjebältena borras hål för? Det går/är inte tillåtet att använda original-fästpunkterna eller? Stolarna ska monteras på originalskenorna är planen, om det nu spelar någon roll.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Att tänka på inför båge/stolar/bälten
Såg nu att det även fanns hål i den vertikala delen av främre fästet, dvs det ska inta bara skruvas nedåt utan även i sidled. Gissar att det måste vara in i plåten bakom bältestornet på något sätt, osäker på om det finns befintliga hål där.
På NB sitter bälteslåset i stolen så i kardantunneln behöver du nog borra ett hål.
I tröskeln så kan du nog använda standardhål och mutter. Kanske inte optimalt men jag tror att de flesta har gjort så?
På NB sitter bälteslåset i stolen så i kardantunneln behöver du nog borra ett hål.
I tröskeln så kan du nog använda standardhål och mutter. Kanske inte optimalt men jag tror att de flesta har gjort så?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Att tänka på inför båge/stolar/bälten
Jag monterade en GP-båge förra våren, kolla min tråd här: http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... .php?25820xtimmyx wrote:Jag har tänkt montera båge, stolar och bälten i min NB i helgen och funderar på om det är något särskilt att tänka på tills dess.
Bågen är en T R Lane GPV och jag har köpt till en harness bar som monteras mellan "bältestornen".
Kan man med gott samvete nöja sig med att skruva fast bågen utan att svetsa?
Detta är min bruksbil och vill inte behöva riva bort mer än nödvändigt och kanske rent av kunna montera av bågen i framtiden.
Är någon form av tektyl eller annat rostskydd att rekommendera mellan båge och chassi?
Och är det någonting i övrigt som är värt att tänka på eller som jag förmodligen glömt bort?
Till i år ska jag dock sätta större plattor i ett stycke på sidorna, jag satte fyrkantsbrickor där eftersom jag fick slut på material. Mellanbitarna för att fylla upp i sidled ska bli i ett stycke också, inte separata som på bilderna.
Angående tectyl så sprutade jag på tjockflytande rostskydd utanpå (ej med på bilderna). Dock sitter plattorna ganska skyddat under bilen innanför en "plastsköld" i hjulhuset.
Men du kommer tyvärr inte kunna få dit en bältessträva mellan bältestornen för bågen står just där. Jag beställde min båge med isvetsad bältessträva.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Att tänka på inför båge/stolar/bälten
Ja den tråden har jag redan kikat på.Victor wrote:Jag monterade en GP-båge förra våren, kolla min tråd här: http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... .php?25820
Till i år ska jag dock sätta större plattor i ett stycke på sidorna, jag satte fyrkantsbrickor där eftersom jag fick slut på material. Mellanbitarna för att fylla upp i sidled ska bli i ett stycke också, inte separata som på bilderna.
Angående tectyl så sprutade jag på tjockflytande rostskydd utanpå (ej med på bilderna). Dock sitter plattorna ganska skyddat under bilen innanför en "plastsköld" i hjulhuset.
Men du kommer tyvärr inte kunna få dit en bältessträva mellan bältestornen för bågen står just där. Jag beställde min båge med isvetsad bältessträva.
Lite oroväckande gällande bältessträvan där. Någonstans måste den ju gå att montera eftersom den är tänkt som ett komplement till bågen. Det ska bli spännande att se hur/om det löser sig.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Att tänka på inför båge/stolar/bälten
Den här bilden ingav mig visst hopp om att kunna montera bältessträvan. Ser ju ut att finnas två ganska så ypperligt passande hål där bakom att skruva fast dem i. Däremot lär man nog kanske vilja svetsa dit plattor där för att förstärka. Den där plåten ser ju inte monster-tjock ut direkt.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition