Sidomontera stolar i NB

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
xtimmyx

Sidomontera stolar i NB

Post by xtimmyx »

Har nu googlat runt som en galning efter möjliga lösningar och alternativ för att montera skalstolar i min NB och tror mig ha kommit fram till att använda sidomontering på originalskenorna skulle vara att föredra i mitt fall.

Jag har köpt 2st Sparco Sprint 5 och vill gärna ha kvar glidskenorna eftersom det är min bruksbil och tjejen kommer köra den då och då.

Men det är ju som bekant vansinnigt tight på bredden nere under stolarna så sidomonteringsfästen av liknande modell har jag hört inte ska fungera alls:
SS00490BLK_1417.jpeg
SS00490BLK_1417.jpeg (24.03 KiB) Viewed 757 times
Vilket är lite synd eftersom det medföljde 2 set till stolarna. :bang2:
Men däremot funderar jag på dessa:
OMPHC733E_579.jpeg
OMPHC733E_579.jpeg (19.84 KiB) Viewed 757 times
Någon som har en aning om sidomontering går att använda med underreden av den modellen?
Tillverka egna går ju alltid men samtidigt känns det rätt bra att ha FIA-godkänt. Plus att jag då även enkelt kan ställa vinkeln på stolen, och de är ju ganska stiliga att titta på också för den delen. :banana:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
xtimmyx

Re: Sidomontera stolar i NB

Post by xtimmyx »

Jag la en beställning nu så får det gå som det går. Behöver helst ha dem innan nästa helg.
Verkar det stört omöjligt så kan jag ju alltid sälja dem. :)
Timmy Lundin
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Att plocka i/ur stolarna om du har dem bultade i originalfästen går snabbt, så att ha original till vardags och andra stolar (tom fasta och lågt monterade) när det är dags för rejs är en lösning.
Tänk bara på att lacken tar stryk (förr eller senare) om du ska byta stolar i ett trång garage :oops: .

Det enklaste är i princip att skapa egna fästen i 3mm stålplåt (som fästs där originalskenorna bultas) efter att ha testat dig fram med tunnare plåt (2mm alu eller kombination av lite bleck och plywood).
Det låter som om du inte börjat att banka på tunneln än, så du har gott om plats :D
Men när det blir tajt mellan tunnel och katt så blir det rejält varmt i plåten (nånstans mellan "AJ" och "baconfräs").
xtimmyx

Post by xtimmyx »

Mina förhoppningar ligger i att kunna använda OMP-fästena ovanpå original-skenorna och vid behov borra hål i OMP-fästena för att få dem att passa till original-hålen i glidskenorna.
Sidofästena jag beställde var "av modell låg" så förhoppningsvis så blir det inte så högt. Så länge det inte blir högre än original är jag iaf nöjd.

Jag hoppas lite naivt på att mina Sparco Sprint ska vara "bekväma" nog att stå ut med till vardags också, några planer på att byta fram och tillbaka har jag inte haft hittills iaf. :)
Timmy Lundin
Torkel k

Post by Torkel k »

Originalstolarna är ju själva inga kaptensfotöljer direkt. Jämfört med dem tycker jag faktiskt Sparco Sprinten är helt OK att åka i. Men jag kanske råkar vara passande byggd för stolen...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
xtimmyx

Post by xtimmyx »

Efter en helg i garaget kan jag för de intresserade meddela att det knappast "bara är att köpa smala stolsfästen och borra/skruva fast i originalskenorna" som naivt hade hoppats. :oops:

För det första så kan jag meddela att jag och OMP inte delar uppfattning om hur ett stolsfäste med benämningen "Low profile" ska se ut.

Så det var bara gå loss med tigersåg, vinkelslip och borrmaskin efter att ha gjort en kartongmall a'la Tobias och noggrant testat den åtskilliga timmar i min vindtunnel som synes på dess aerodynamiska design...
DSCN2009.JPG
När väl höjden var ordnad visade det sig att skruvhålen i skenorna breddvis tycktes hamna i princip exakt i innerkanten på båda sidofästenas under plåt. Dessa behövde alltså breddas med plattjärn och för att slippa behöva borra/skruva precis i skarven så sågade vi av halva bredden och svetsade på plattjärn på dessa. Detta gäller alltså vänsterstolen, högerstolen lär enligt uppgift ha en tacksammare bredd.

Men i kom åtminstone förarstolen till slut om än lite provisoriskt så länge. På bilden sitter den inte i de lägsta hålen eftersom jag måste skaffa fram skruvar med lägre bultskalle för att den ska gå ner ordentligt. Sen ska jag experimentera lite med vinkeln på stolen också. Noterade att ändan hamnar ganska lågt medan kudden över låren är ganska hög. Men helt hopplöst verkar det åtminstone inte.

Före:
DSCN1998.JPG
Efter: (den skarpögde kanske kan notera en ytterligare detalj som tillkommit) :banana:
DSCN2010.JPG
Timmy Lundin
Post Reply