När man nu skall satsa på Modsport så har några Miataspecifika frågor kommit upp.
Med mer pulver samt slicks kommer det att gå betydligt snabbare i kurvorna och G-krafterna kommer slunga vätskor i betydligt större omfattning än tidigare. Är torrsump alt bafflar nödvändigt tro, eller förses BP-motorn med olja hur mkt man än dansar med dom? Har egentligen samma fråga vad det gäller bensintanken, löper man risk för små soppatorskar i de snabbaste kurvorna?
Hittade en sida med lite väl valda grejer för Miator på slicks: http://www.epmiata.com
De verkar nöja sig med oljekylare och accusump (kylare på diffen också, hmm, tur att man inte vet hur varm den blir).
Oljetempmätare skadar inte heller, med du ska nog ha en mekanisk
Friska hjullager är nog ett större problem än soppatorsk (men en 30L säkerhetscell gör att du kan köra med mindre soppa) .
Gott, torrsump hade varit mer än vad jag hinner med denna vår. Tre tävlingsbilar att få ihop till säsongsstart är ett styvt jobb. Kanske får jag hoppa premiären med min "Budgetroadsportare"...
TPR wrote:
Tänkte faktiskt själv ta mig till garaget imorgon, första gången på ett halvår typ...
Som nybliven Pappa har man dispens några månader för att slippa garaget, men nu är det bara på´t igen! Jag räknar kallt med att se en grön NB i klass.2 till sommaren!