Lämplig bromsuppgradering?
Lämplig bromsuppgradering?
Känner att det skulle sitta fint med nya skivor/belägg på Miatan (-99 med small brake) och funderar lite över vilket alternativ som är lämpligast.
Spontant känns det som om EBC Ultra Quiet med Redstuff-belägg skulle vara ganska trevligt.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1838
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/603
Och så stålomspunna bromsslangar också.
Kör mest på väg men räknar med en hel del bankörning nästa år också, och något bromsgnissel vill jag helst vara utan. Likaså att behöva byta belägg en gång i veckan om möjligt..
Så frågan är delvis. Hur är livslängden på redstuff? Bör man satsa på greenstuff istället? Eller något helt annat kanske?
Någon som testat det där bromsskivorna? Vill helst att de inte ska slå sig första dan på banan, men det kanske inte är någon större risk även med billigare alternativ?
Vad tror ni om den setupen och vad skulle ni rekommendera? Vill helst inte lägga mer än 4-5k på bromsar känner jag.
Spontant känns det som om EBC Ultra Quiet med Redstuff-belägg skulle vara ganska trevligt.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1838
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/603
Och så stålomspunna bromsslangar också.
Kör mest på väg men räknar med en hel del bankörning nästa år också, och något bromsgnissel vill jag helst vara utan. Likaså att behöva byta belägg en gång i veckan om möjligt..
Så frågan är delvis. Hur är livslängden på redstuff? Bör man satsa på greenstuff istället? Eller något helt annat kanske?
Någon som testat det där bromsskivorna? Vill helst att de inte ska slå sig första dan på banan, men det kanske inte är någon större risk även med billigare alternativ?
Vad tror ni om den setupen och vad skulle ni rekommendera? Vill helst inte lägga mer än 4-5k på bromsar känner jag.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Vanliga släta skivor är billigast och bäst (om vi inte väger in utseende). Beläggsmässigt finns det massor att välja på. *stuff verkar inte fungera så lysande på Miator av nån anlending, speceillt inte med 1,6ans små belägg.
Förkolnade rester av både GrennStuff och RedStuff finns rapporterade.
Men själv har jag bara kört Mazda original på 03an och Pagid RS19 opch Carbotec på den blå (med samma bromsar som du har). Carbotec AX6 kanske om man ska gå på det märket men Mazda original ska inte glömmas bort som alternativ.
Förkolnade rester av både GrennStuff och RedStuff finns rapporterade.
Men själv har jag bara kört Mazda original på 03an och Pagid RS19 opch Carbotec på den blå (med samma bromsar som du har). Carbotec AX6 kanske om man ska gå på det märket men Mazda original ska inte glömmas bort som alternativ.
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Jag har kört på Greenstuff hittills (satt på bilen när jag köpte den) men bara kört lättare bankörning och konbana. Bromsarna har funkat fint (originalskivor slitsade av mekanisk verkstad) men Greenstuffs temperaturtålighet är inte är den bästa så det blir inte så harmonisk bankörning när man efter ett par varv undrar om man har överhettat bromsarna varje gång man närmar sig slutet av rakan. Jag har inte haft av beläggen ännu, så jag vet inte om de har börjat vittra sönder (Greenstuff har en tendens att göra det vid för höga temperaturer).
Till nästa säsong blir det mer "riktig" bankörning så jag tänker uppgradera bromsarna. Mitt val föll till slut på Carbotech XP8 och nya originalskivor runt om eftersom de beläggen har fått gott betyg även för gatbruk. De tar bra redan som kalla, dammet är inte korrosivt och de sliter inte skivor som andra racebelägg heller. Angående gnissel vet jag inte men jag har fått intrycket av att det varierar mellan olika bilmodellers utformning av ok och belägg och att det inte är så farligt på våra bilar. Men så länge de inte skriker som ett godstågs bromsar så prioriterar jag funktionen.
Vi får se om det var ett bra val vad det gäller bruksegenskaperna, men jag lär få stopp innan sandfållan (förutsatt att jag har bra bromsvätska).
Såg nu att det står på 949 Racings hemsida att beläggavsättningen på skivorna från Mazdas originalbelägg är kompatibel med Carbotechs:
Till nästa säsong blir det mer "riktig" bankörning så jag tänker uppgradera bromsarna. Mitt val föll till slut på Carbotech XP8 och nya originalskivor runt om eftersom de beläggen har fått gott betyg även för gatbruk. De tar bra redan som kalla, dammet är inte korrosivt och de sliter inte skivor som andra racebelägg heller. Angående gnissel vet jag inte men jag har fått intrycket av att det varierar mellan olika bilmodellers utformning av ok och belägg och att det inte är så farligt på våra bilar. Men så länge de inte skriker som ett godstågs bromsar så prioriterar jag funktionen.
Vi får se om det var ett bra val vad det gäller bruksegenskaperna, men jag lär få stopp innan sandfållan (förutsatt att jag har bra bromsvätska).
Såg nu att det står på 949 Racings hemsida att beläggavsättningen på skivorna från Mazdas originalbelägg är kompatibel med Carbotechs:
Det hade ju varit guld att kunna byta till XP8 vid bankärning och sedan köra Mazda original på gata, men frågan är: Är de Mazda original bromsbelägg man köper över disk här och nu av samma typ som ovanstående? Det behöver ju inte vara samma saker som idag säljs som original reservdelar som de som satt på bilen som ny (med avseende på texten "dealer installed"). Leverantörer kan ha bytts, det kan ha varit olika spec på olika marknader osv.949 Racing wrote:READ THIS!
Carbotech brakes require their own, uncontaminated transfer layer made by Carbotech pads or a similar ceramic-kevlar compound like the dealer installed OE Akebono's. If this is not done, you will not experience the full potential of the ceramic-kevlar compound.
You will need to do one of the following:
•Resurface your old rotors
•Completely remove the old transfer layer with a steel wire brush/flapper disc on a drill/grinder
•New rotors
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Ok då lutar det kanske åt att det blir en uppsättning original-skivor ändå kanske. Det blir ju iaf helt klart billigare och som ni säger så lär ju beläggen hålla längre då med. Sen belägg återstår att se vad det blir.
Var kan man komma över Carbotech-beläggen annat än i staterna? Känns lite overkill att importera därifrån. Och de ska alltså passa i originaloken? Hade helt klart varit att föredra att behålla mina nuvarande ok.
*Hittade på japtuning nu till exempel. Men 1.500kr/paret är ju minst sagt över budget kan jag känna. :/
Var kan man komma över Carbotech-beläggen annat än i staterna? Känns lite overkill att importera därifrån. Och de ska alltså passa i originaloken? Hade helt klart varit att föredra att behålla mina nuvarande ok.
*Hittade på japtuning nu till exempel. Men 1.500kr/paret är ju minst sagt över budget kan jag känna. :/
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Lämplig bromsuppgradering?
PeanSweden osv. Men visst är belägg ganska dyrt, ca 50% av däckbudgeten för Rdäcken.xtimmyx wrote:Var kan man komma över Carbotech-beläggen annat än i staterna? Känns lite overkill att importera därifrån. Och de ska alltså passa i originaloken? Hade helt klart varit att föredra att behålla mina nuvarande ok.
*Hittade på japtuning nu till exempel. Men 1.500kr/paret är ju minst sagt över budget kan jag känna. :/
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Själv köpte jag 4st R1-R för 2.000kr så inte i mitt fall.Niklas Falk wrote:PeanSweden osv. Men visst är belägg ganska dyrt, ca 50% av däckbudgeten för Rdäcken.xtimmyx wrote:Var kan man komma över Carbotech-beläggen annat än i staterna? Känns lite overkill att importera därifrån. Och de ska alltså passa i originaloken? Hade helt klart varit att föredra att behålla mina nuvarande ok.
*Hittade på japtuning nu till exempel. Men 1.500kr/paret är ju minst sagt över budget kan jag känna. :/
Men samtidigt, om jag köper original-skivor istället för slitsade så går ju den kostanden ner. Så allt som allt blir det egentligen bara ungefär 300kr dyrare än slitsade + redstuff. Och får jag då bättre bromsar som dessutom håller längre så känns ju det som 300 välinvesterade kronor.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Hej,
tänkte köpa yellow stuff till min bil, och om jag förstått det rätt så behövs det inte bytas skivor ifall jag väljer dessa belägg. Stämmer det?
* http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1606
tänkte köpa yellow stuff till min bil, och om jag förstått det rätt så behövs det inte bytas skivor ifall jag väljer dessa belägg. Stämmer det?
* http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1606
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Toppen av Mx5:orna åker på HAWK HT10 och standardskivor. Martin på Orion erbjuder klubbens medlemmar ett kanonpris på just de beläggen och de finns dessutom hemma på lager. Jag kan ta med beläggen till klubbens olika event så slipper man lägga pengar på frakten också. Billigare och bättre blir det inte.
HAWK Performance Medlemsrabatt 2011
HAWK Performance Medlemsrabatt 2011
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Låter som bra bromsar, men billigare kan det inte bli när det kostar nästan dubbla prisetCyberoid wrote:Toppen av Mx5:orna åker på HAWK HT10 och standardskivor. Martin på Orion erbjuder klubbens medlemmar ett kanonpris på just de beläggen och de finns dessutom hemma på lager. Jag kan ta med beläggen till klubbens olika event så slipper man lägga pengar på frakten också. Billigare och bättre blir det inte.
HAWK Performance Medlemsrabatt 2011
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Det beror på hur man kommer använda bilen. Belägg som är tänkta för gatan kan slitas mycket snabbt om man börjar pressa dem hårt på bana. Om det blir till damm på en banträff måste det ha varit grymt billiga i inköp för att vara ett billigare alternativ.Lejban wrote:Låter som bra bromsar, men billigare kan det inte bli när det kostar nästan dubbla priset
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Absolut! kostnad och pris är olika saker. Fast nu jämförde jag två olika belägg gjorda för racing, och har inte läst nånstans att de ena skulle räcka längre än de andra. Rätta mig gärna om ni vet av erfarenhet.Torkel k wrote:Det beror på hur man kommer använda bilen. Belägg som är tänkta för gatan kan slitas mycket snabbt om man börjar pressa dem hårt på bana. Om det blir till damm på en banträff måste det ha varit grymt billiga i inköp för att vara ett billigare alternativ.Lejban wrote:Låter som bra bromsar, men billigare kan det inte bli när det kostar nästan dubbla priset
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Lämplig bromsuppgradering?
EBC belägg bör inte jämföras med Hawk eller Carbotech.
De är i en helt annan liga när det gäller grepp och livslängd vid bankörning.
Om det är något som man måste kunna lita på så är det bromsarna, inte kul om de fadear i slutet på rakan...
De är i en helt annan liga när det gäller grepp och livslängd vid bankörning.
Om det är något som man måste kunna lita på så är det bromsarna, inte kul om de fadear i slutet på rakan...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Ska det bara vara billigt så skulle jag rekommendera att köpa skivor och belägg från Mx5Parts då de har ett tillfälligt erbjudande med skivor och EBC belägg för £80. Men jag skulle inte rekommendera att använda det på bana och speciellt inte till tävling.Lejban wrote:Låter som bra bromsar, men billigare kan det inte bli när det kostar nästan dubbla prisetCyberoid wrote:Toppen av Mx5:orna åker på HAWK HT10 och standardskivor. Martin på Orion erbjuder klubbens medlemmar ett kanonpris på just de beläggen och de finns dessutom hemma på lager. Jag kan ta med beläggen till klubbens olika event så slipper man lägga pengar på frakten också. Billigare och bättre blir det inte.
HAWK Performance Medlemsrabatt 2011
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1110
Själv tänkte jag köpa skivorna därifrån och använda tillsammans med ett set nya HAWK HT-10. De är av samma sorts beläggtyp som Carbotech och funkar bäst på nya skivor enligt ovan. Efter ordentlig inkörning så för man över beläggmaterial till skivans yta. Därefter så bromsar man "belägg mot belägg" istället för "belägg mot stål" eller gamla rester av tidigare belägg. Detta ger ett helt annat bett i bromsarna och säkerställer livslängden på belägg och skivor.
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Det finns alltid ett bättre alternativ och ett billigare än det man väljer. Att köpa dom bästa skivorna och dom bästa bromsarna är ju att föredra om man har oändligt med pengar, men om jag hade det skulle jag inte köra miata. Det jag vill komma till är att jag behöver hjälp att välja rimliga bromsar. Just nu blir jag bara förvirrad. Hjälp!Cyberoid wrote:Ska det bara vara billigt så skulle jag rekommendera att köpa skivor och belägg från Mx5Parts då de har ett tillfälligt erbjudande med skivor och EBC belägg för £80. Men jag skulle inte rekommendera att använda det på bana och speciellt inte till tävling.Lejban wrote:Låter som bra bromsar, men billigare kan det inte bli när det kostar nästan dubbla prisetCyberoid wrote:Toppen av Mx5:orna åker på HAWK HT10 och standardskivor. Martin på Orion erbjuder klubbens medlemmar ett kanonpris på just de beläggen och de finns dessutom hemma på lager. Jag kan ta med beläggen till klubbens olika event så slipper man lägga pengar på frakten också. Billigare och bättre blir det inte.
HAWK Performance Medlemsrabatt 2011
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1110
Själv tänkte jag köpa skivorna därifrån och använda tillsammans med ett set nya HAWK HT-10. De är av samma sorts beläggtyp som Carbotech och funkar bäst på nya skivor enligt ovan. Efter ordentlig inkörning så för man över beläggmaterial till skivans yta. Därefter så bromsar man "belägg mot belägg" istället för "belägg mot stål" eller gamla rester av tidigare belägg. Detta ger ett helt annat bett i bromsarna och säkerställer livslängden på belägg och skivor.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Lämplig bromsuppgradering?
OK. Lite egna erfarenheter, hoppas det hjälper:
Om man ser till prestanda så tycker jag Hawks HT-10 är riktigt bra. Jag har tidigare kört på EBC Green Stuff, EBC Yellow stuff och ganska mycket på Hawk Blue. Jag har inte provat Carbotech. EBC är klart billigare i inköp, men dess prestanda kan inte jämföras med Hawks produkter. Både vad det gäller bromsverkar, men också vad det gäller hur lätta beläggen är att bromsa bra med. Jag som inte har ABS i min bil värdesätter att kunna känna när bromsarna är på väg att låsa uppför att kunna hålla bromsnivån just där. Kanske inte lika relevant om man har ABS.
Om jag bara åkt på väg hade jag glatt rullat på EBC green stuff. Det duger gått till att köra på väg och till att lattja lite på småvägar med. Men de smulas snabbt sönder (egna erfarenheter) då man börjar pressa dem på bana och jag skulle t o m säga att de inte är säkra för riktig bankörning eftersom de spricker och går sönder då de överhettas.
EBS Yellow köper jag aldrig mer efter att ha åkt till Carolina Motorsport Park, en bana som är känd för att vara hård mot bromsar (detta var då jag och bilen bodde i USA) med ett splitter nytt par EBS Yellowstuff för en hel helgs förarkurs och redan efter lördagen körde på stålet. Klossarna bara försvann, som en gammal opel i vägsalt.
Det är det jag menar med att billigt i inköp inte alltid är billigt per körd meter.
Vad det gäller skivor är det lättare: Köp billiga enkla skivor, utan hål eller krussiduller. Slitsar är bra, hål spricker på bana. Vanliga, billiga enkla skivor har alltid funkat bra för mig. Ett extra par för säkerhets skull, om de som sitte rpå bilen skulle spricka, är inte alls fel att ta med till banan.
Om man ser till prestanda så tycker jag Hawks HT-10 är riktigt bra. Jag har tidigare kört på EBC Green Stuff, EBC Yellow stuff och ganska mycket på Hawk Blue. Jag har inte provat Carbotech. EBC är klart billigare i inköp, men dess prestanda kan inte jämföras med Hawks produkter. Både vad det gäller bromsverkar, men också vad det gäller hur lätta beläggen är att bromsa bra med. Jag som inte har ABS i min bil värdesätter att kunna känna när bromsarna är på väg att låsa uppför att kunna hålla bromsnivån just där. Kanske inte lika relevant om man har ABS.
Om jag bara åkt på väg hade jag glatt rullat på EBC green stuff. Det duger gått till att köra på väg och till att lattja lite på småvägar med. Men de smulas snabbt sönder (egna erfarenheter) då man börjar pressa dem på bana och jag skulle t o m säga att de inte är säkra för riktig bankörning eftersom de spricker och går sönder då de överhettas.
EBS Yellow köper jag aldrig mer efter att ha åkt till Carolina Motorsport Park, en bana som är känd för att vara hård mot bromsar (detta var då jag och bilen bodde i USA) med ett splitter nytt par EBS Yellowstuff för en hel helgs förarkurs och redan efter lördagen körde på stålet. Klossarna bara försvann, som en gammal opel i vägsalt.
Det är det jag menar med att billigt i inköp inte alltid är billigt per körd meter.
Vad det gäller skivor är det lättare: Köp billiga enkla skivor, utan hål eller krussiduller. Slitsar är bra, hål spricker på bana. Vanliga, billiga enkla skivor har alltid funkat bra för mig. Ett extra par för säkerhets skull, om de som sitte rpå bilen skulle spricka, är inte alls fel att ta med till banan.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Gör som Henrik föreslår, köp standard skivor från MX5Parts och sedan några bra bromsbelägg, dvs inte EBC.
Kolla med tex Pean och Martin på Orion Racing, de har troligen alternativ som är lite mer gatinriktade men som ändå funkar på bana.
EBC har inte speciellt bra rykte som du kanske förstår...
Edit: Oops, Torkel hann före...
Kolla med tex Pean och Martin på Orion Racing, de har troligen alternativ som är lite mer gatinriktade men som ändå funkar på bana.
EBC har inte speciellt bra rykte som du kanske förstår...
Edit: Oops, Torkel hann före...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Tack Torkel och Thomas!
Jag körde 3 heldagar och en halv på banan förra året (plus massa konbana) och i min 1.6:a. Jag bromsade tills det låste, så jag mesade inte och bromsarna höll fint. Sedan var det Jimmy som förra helgen påpekade att jag bör byta bromsar på den bil jag har nu. Jag hade läst här att orginalbromsar skulle räcka och att någon tom hade vunnit med dem. Jimmy log och förklarade att orginalbromsar inte betydde orginalbelägg, så nu tillkommer denna oberäknade kostnad till min budget.
Några gatubelägg behöver jag inte. Bilen ska bara tävlas med, och åka till o fram banorna med. Inte ätas glass, det gör jag på longboarden
Jag köper helt enkelt Hawkbelägg, grundfrågan kvarstår, måste jag byta skivor då?
Jag körde 3 heldagar och en halv på banan förra året (plus massa konbana) och i min 1.6:a. Jag bromsade tills det låste, så jag mesade inte och bromsarna höll fint. Sedan var det Jimmy som förra helgen påpekade att jag bör byta bromsar på den bil jag har nu. Jag hade läst här att orginalbromsar skulle räcka och att någon tom hade vunnit med dem. Jimmy log och förklarade att orginalbromsar inte betydde orginalbelägg, så nu tillkommer denna oberäknade kostnad till min budget.
Några gatubelägg behöver jag inte. Bilen ska bara tävlas med, och åka till o fram banorna med. Inte ätas glass, det gör jag på longboarden
Jag köper helt enkelt Hawkbelägg, grundfrågan kvarstår, måste jag byta skivor då?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Du måste inte men jag skulle absolut rekommendera det. Som jag skrev ovan så blir både livslängd och prestanda bättre med nya skivor. Gamla skivor är inte heller jämna utan det tar ett tag innan skiva och belägg får samma form. Dessutom så kostar de i princip ingenting till Mx5an.Lejban wrote:Tack Torkel och Thomas!
Jag körde 3 heldagar och en halv på banan förra året (plus massa konbana) och i min 1.6:a. Jag bromsade tills det låste, så jag mesade inte och bromsarna höll fint. Sedan var det Jimmy som förra helgen påpekade att jag bör byta bromsar på den bil jag har nu. Jag hade läst här att orginalbromsar skulle räcka och att någon tom hade vunnit med dem. Jimmy log och förklarade att orginalbromsar inte betydde orginalbelägg, så nu tillkommer denna oberäknade kostnad till min budget.
Några gatubelägg behöver jag inte. Bilen ska bara tävlas med, och åka till o fram banorna med. Inte ätas glass, det gör jag på longboarden
Jag köper helt enkelt Hawkbelägg, grundfrågan kvarstår, måste jag byta skivor då?
Hjälm och bromsar är två saker som jag inte kompromissar med, av förklarliga skäl.
Re: Lämplig bromsuppgradering?
hej , det dom försökt säga dig är helt rätt, ett grund tips 1 A är att KÖRA in beläggen enligt instruktionerLejban wrote:Tack Torkel och Thomas!
Jag körde 3 heldagar och en halv på banan förra året (plus massa konbana) och i min 1.6:a. Jag bromsade tills det låste, så jag mesade inte och bromsarna höll fint. Sedan var det Jimmy som förra helgen påpekade att jag bör byta bromsar på den bil jag har nu. Jag hade läst här att orginalbromsar skulle räcka och att någon tom hade vunnit med dem. Jimmy log och förklarade att orginalbromsar inte betydde orginalbelägg, så nu tillkommer denna oberäknade kostnad till min budget.
Några gatubelägg behöver jag inte. Bilen ska bara tävlas med, och åka till o fram banorna med. Inte ätas glass, det gör jag på longboarden
Jag köper helt enkelt Hawkbelägg, grundfrågan kvarstår, måste jag byta skivor då?
om du vill ha nån livslängd o bett i dom, ta ur dom rugga av dom sätt dit dom o bromsa lyckligare o framförallt
LÄNGRE.
sen ingen ide att sätta på nya fina belägg på gamla slitna skivor,då kan du lika gärna låta bli om du inte måste byta nu .
Inte för jag vet om man skall rekomendera det men finns nog dom som svarvat av skivorna lite om dom är måttligt slitna, som en billighets lösning.
och helt övertygad om att original skivor duger bra på den bilen , o man inte vill / kan köpa slitsade.
hur som billiga belägg blir dyra belägg,
Tipset att ringa pean sweden ab är bra då får du korrekta svar på dina undringar,: 0370-766 50
mvh A.Roos
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Du MÅSTE inte men du BÖR absolut. Behåll de gamla skivorna som reservskivor i fall att du skulle råka spräcka en skiva någon gång.Lejban wrote:Jag köper helt enkelt Hawkbelägg, grundfrågan kvarstår, måste jag byta skivor då?
Edit: Henke Benke hann visst före... och Anders. Detta båda inte gott för säsongen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Tror jag blandade ihop din och Timmys fråga...Lejban wrote:Några gatubelägg behöver jag inte. Bilen ska bara tävlas med, och åka till o fram banorna med. Inte ätas glass, det gör jag på longboarden
Jag svarvade/slipade mina skivor till Porschen som jag hade tidigare när jag bytte belägg, det funkar om skivorna är i bra skick. Betalade 100 kr per skiva.
Men Porsche skivor kostar betydligt mer än Miata skivor, så till Miatan har jag köpt nytt.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Överdriven bromsuppgradering?
Vill man uppgradera mera (och inte vill hålla sig inom CUPbegränsingar) så är ju det självklara valet (idag):
Fram: Wilwoodkit DynaPro för Mini (11.75") med bromsslangar för Miatakitet och lite längre bult för oken.
Bak: 1.8 Bakok med M-tuned adaptrar och sportskivorna (279mm)
Alla 15" passar inte på långa vägar över DynaPro-oken, men 6UL fungerar med lite tunn spacer (ekrarna kan gå emot). DynaPro har även fördelen att beläggen är mycket tjockare, så det finns mer att slita på. Skivorna ska man försöka byta till oslitsade curved vanes, så det blir ett ganska custom kit, men inte så mycket dyrare än andra wilwood framkit.
Men det ska nog gå lite fortare in mot bromspunkten än original innan det är "nödvändigt", detta är ju en kombination som passar fint för 250rwhp-miator (för att nöta 45min pass med den effekten.)
Fram: Wilwoodkit DynaPro för Mini (11.75") med bromsslangar för Miatakitet och lite längre bult för oken.
Bak: 1.8 Bakok med M-tuned adaptrar och sportskivorna (279mm)
Alla 15" passar inte på långa vägar över DynaPro-oken, men 6UL fungerar med lite tunn spacer (ekrarna kan gå emot). DynaPro har även fördelen att beläggen är mycket tjockare, så det finns mer att slita på. Skivorna ska man försöka byta till oslitsade curved vanes, så det blir ett ganska custom kit, men inte så mycket dyrare än andra wilwood framkit.
Men det ska nog gå lite fortare in mot bromspunkten än original innan det är "nödvändigt", detta är ju en kombination som passar fint för 250rwhp-miator (för att nöta 45min pass med den effekten.)
Re: Lämplig bromsuppgradering?
Vill bara nämna att jag monterat Hawk Ht10 på gamla rostiga skivor utan svarvning eller slipning med gott resultat. Körde in dem genom att åka till och från jobbet en gång, samt till Kinnekulle inför Bankalaset. Fungerade mycket bra, och bromsverkan var suverän!
/Sture Bloom, Huddinge