Hej Viktor
Tar ditt exempel, du har nog inte räknat riktigt rätt
Victor skrev:
8 kg/hk och 10% för ABS gör Miata NB omöjlig i Roadsport C. Ett räkneexempel:
Svensksålda 99:or har 1110 kg tjänstevikt i papperen. Min tyskimport har 1120 kg. En båge väger 15-20 kg, då hamnar vi på 1140 kg i bästa fall. Stolen är antagligen lättare än originalet men vi säger för enkelhets skull att de väger lika mycket inkl. bältena. Jag väger 80 kg raceklar så då lägger vi på 10 kg till eftersom tjänstevikten beräknas med 70 kg förare, summa 1150 kg, detta är alltså en helt olättad gatbil med varenda matta, panel reservhjul och domkraft kvar.
Motoreffekt 140 hk med 5% tillägg för datorsprut = 147 hk. Därefter +10% för ABS vilket ger 161,7 hk. 161,7*8=1293,60 kg. Totalvikten på bilen är 1270 kg
Enligt min beräkning (eller rättare sagt ett korrekt ifyllt SPVM beräkningsark) ger följande
140hk + 5% = 147hk
+10% ABS
Ger en minimivikt i Roadsport C på 1132 kg med maxbredd 255mm däck med nuvarande vikt effektförhållande
Med tänkt 8kg/hk blir det
Din bil vägde 1120 + bur 20 + förare (verklig vikt inte 70kg) 80 och kanske 5kg bränsle kvar i tanken vid målgång
Summa 1225kg
Bilen skall väga 1176kg (vid 8kg/hk)
Du kan banta bilen 49 kilo vilket kanske går att göra utan kapskiva och en massa plastdetaljer
Då återstår att trimma rejält och ta steget direkt till Roadsport B. Hur rimmar det med att hålla kostnaderna på rimlig nivå? Om man istället hade utgått från en NB 1,6 (110 hk) som kan vara marginellt billigare i inköpspris så hamnar man istället på 1016,40 kg, d.v.s. nu måste man istället för att lasta vikter toklätta för att överhuvudtaget närma sig klassgränsen.
Vi gör samma beräkning för en NA 116hk
116hk + 5% = 121,8 hk
Ingen ABS
då skall den väga 975kg (vid 8kg/hk)
Låter väl rimligt eller??
Tjänstevikt används inte utan det är bilens verkliga vikt inkl förare då den passerar mållinjen
Med nuvarande 5% tillägg för ABS hamnar vi på 1234,80 kg vilket innebär uppviktning med minst 84,8 kg (tänk på att tjänstevikten inkluderar full tank, vikten ska klaras vid målgång). Känns inte heller rimligt, det hade varit svårt att ta sig för egen maskin till racen utan att överstiga totalvikten (kan lasta 35 kg). Har inte läst reglementet angående barlastning, det kanske inte ens är tillåtet med så mycket barlast?
Nu finns det ju andra bilar än Miata som skulle kunna passa i Roadsport C men med tanke på startfältet känns det ganska dumt att straffa ut ungefär hälften av bilarna.
Vi kan ju ta ett helt annat exempel, min Caterham (då jag åkte Roadsport C med den)
86hk + 5% = 90,3 hk
ger 722kg vid 8kg/hk vilket hade gjort att jag inte hade kunna åkt Roadsport C, min tävlingsvikt var 640kg och max 50kgs uppviktning är tillåten
/ Bengt Metz