Har en Na -91 1,6.
har monterat på delar från miatas sportbromsar (270/276mm skivor). skivor, ok, belägg och slang är monterat.
sen köpte jag huvudcylinder, bromsservo och reduceringsventil från en tysk skrot. misstänker att jag fått de sistnämda grejerna från en "sportive" eller vad dom nu kallade den. har hört att dessa inte måste ha miatas sportbromsar.
när jag nu bromsar så behöver jag knappt lägga foten på bromsen för än hjulen låser sig. och jag får trycka ner pedalen längre än förut. (låter väl som cylindern skickar för lite bromsvätska?)
är huvudcylindern större (större kolvdiameter) på sportbromsarna? finns det något sätt att avgöra om jag fått rätt??
skillnaden på min orginalhuvudcylinder och min nya är att orginalet har 2 utgångar till frambromsarna och den nya har ändast en utgång.
huvudcylinder och servo passade fint utan problem.
sportbromsarna 270/276mm på en Na
sportbromsarna 270/276mm på en Na
Johan Andersson, Klippan
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: sportbromsarna 270/276mm på en Na
Huvudcylindern på Sportbromsarna är 15/16", på de tidigare 7/8" (1989-2002 non sport).
Så huvudcylindern är större, men inte så fasligt mycket.
Det finns inget stämplat gjutet på sidan av cylindern du petat dit?
En justerbar reducerventil från tex Wilwood hade gjort det enkelt att fixa till balansen efter uppgraderingen.
Och sportbromsarna nyper till ganska rejält, du får vara lite lättare på pedalen.
Den reducerventil du fixat, kommer den från en ABSbil (ABS+Sport har ju EBD, reducering via ABSen, då kan det nog bli lite mycket bakbroms för dig)?
Det du får vara noggrann med om du kör med en "för liten" huvudcylinder är att pedalrörelsen räcker till (efter inslitage osv). Även bromsvätskebehållaren behöver mer kontroll av nivå allteftersom beläggen slits, sportbronsarnas kolvar är större och rymmer mer vätska.
Så huvudcylindern är större, men inte så fasligt mycket.
Det finns inget stämplat gjutet på sidan av cylindern du petat dit?
En justerbar reducerventil från tex Wilwood hade gjort det enkelt att fixa till balansen efter uppgraderingen.
Och sportbromsarna nyper till ganska rejält, du får vara lite lättare på pedalen.
Den reducerventil du fixat, kommer den från en ABSbil (ABS+Sport har ju EBD, reducering via ABSen, då kan det nog bli lite mycket bakbroms för dig)?
Det du får vara noggrann med om du kör med en "för liten" huvudcylinder är att pedalrörelsen räcker till (efter inslitage osv). Även bromsvätskebehållaren behöver mer kontroll av nivå allteftersom beläggen slits, sportbronsarnas kolvar är större och rymmer mer vätska.
Re: sportbromsarna 270/276mm på en Na
nu har jag varit ute i garaget och kollat på cylinder o servo.
längst fram på cylindern var de stansat : NC78 V2
och på servot var de "målat" i vitt: NC78 201102. det satt oxo ett klistermärke: 833-04909 0x30.
har rejäl bakbroms ja:D ska inhandla en justerbar ventil. ventilen satt på sin hållare på servot.
har en miata med abs ens denna ventil?
varför kopplas frambromsarna in e ventilen? ser ut som att de är "fritt blås" igenom för för dom..
"-Huvudcylindern på Sportbromsarna är 15/16", på de tidigare 7/8". var är de måttet tagit? kan du måtten i mm?
måste ha fatt i en "sport cylinder". dels för att jag aldrig kommer stå ut med att knappt behöva peta på bromsen innan den nyper, och dels för bilen ska reggas som ombyggt fordon.
längst fram på cylindern var de stansat : NC78 V2
och på servot var de "målat" i vitt: NC78 201102. det satt oxo ett klistermärke: 833-04909 0x30.
har rejäl bakbroms ja:D ska inhandla en justerbar ventil. ventilen satt på sin hållare på servot.
har en miata med abs ens denna ventil?
varför kopplas frambromsarna in e ventilen? ser ut som att de är "fritt blås" igenom för för dom..
"-Huvudcylindern på Sportbromsarna är 15/16", på de tidigare 7/8". var är de måttet tagit? kan du måtten i mm?
måste ha fatt i en "sport cylinder". dels för att jag aldrig kommer stå ut med att knappt behöva peta på bromsen innan den nyper, och dels för bilen ska reggas som ombyggt fordon.
Johan Andersson, Klippan
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: sportbromsarna 270/276mm på en Na
Nå ser reducerventilen ut för de äldre iaf (kan gå ut och kolla på 03an (det var längesen jag var i motorrummet på den)). Dvs frambromsarna går rakt igenom. Det är nog denna märkning som är mest talande (och måttet är nog id på den ena kretsens kolv i tum).pj wrote:varför kopplas frambromsarna in e ventilen? ser ut som att de är "fritt blås" igenom för för dom..
Bilderna är tagna för en kvart sen så det har nog inte hunnit ändra sig så mycket. Om NC78 V2 är samma men äldre kan jag inte säga, men dimensionsgjutningen finns ju ingen anledning att tro att den ändrats genom åren.
Re: sportbromsarna 270/276mm på en Na
var ute o kollade på cylindern precis, det står 15/16. och på min gamla står det 7/8. måttade utsidan på dom med skjutmått. den där står 15/16 är ca 2mm större.
är det säkert att jag har en cylinder till en sport? har jag nu de så har jag problem. kollade om det skulle gå att ändra på pedalens infästning för att få lite mindre hävarmseffekt. men det såg mörkt ut, fästet för pedalen sitter nästan så långt upp det går:( och servot vill jag inte flytta på...
ingen som har sportbromsarna på en Na som upplever samma som mig?
först känner jag lite bromsverkan, trycker lite-lite till sen bromsar det för mkt.
ngn som har tips hur jag kan minska hävarmseffekten utan att flytta servo och infästning?
finns det inget servo som hjälper lite mindre?? eller andra trix?
EDIT: vad händer om man sätter på en justerbar ventil på bakbromsarna och en på frambromsarna..?
är det säkert att jag har en cylinder till en sport? har jag nu de så har jag problem. kollade om det skulle gå att ändra på pedalens infästning för att få lite mindre hävarmseffekt. men det såg mörkt ut, fästet för pedalen sitter nästan så långt upp det går:( och servot vill jag inte flytta på...
ingen som har sportbromsarna på en Na som upplever samma som mig?
först känner jag lite bromsverkan, trycker lite-lite till sen bromsar det för mkt.
ngn som har tips hur jag kan minska hävarmseffekten utan att flytta servo och infästning?
finns det inget servo som hjälper lite mindre?? eller andra trix?
EDIT: vad händer om man sätter på en justerbar ventil på bakbromsarna och en på frambromsarna..?
Johan Andersson, Klippan
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: sportbromsarna 270/276mm på en Na
Ser det ut unefär som på mina bilder så är det från en Miata och det är bara sportbromsarna som har 15/16.pj wrote:var ute o kollade på cylindern precis, det står 15/16. och på min gamla står det 7/8. måttade utsidan på dom med skjutmått. den där står 15/16 är ca 2mm större.
är det säkert att jag har en cylinder till en sport? har jag nu de så har jag problem.