Var kan man köpa begagnad motor?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Var kan man köpa begagnad motor?

Post by Andreas E »

Om jag får tid och energi över planerar jag att byta motor på min 91:a i vinter. Vart kan man vända sig (vettigt utbud av motorer och bra att ha och göra med) och är det något speciellt att tänka på innan man slår till?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Fredrik Henriksson

Re: Var kan man köpa begagnad motor?

Post by Fredrik Henriksson »

Jag köpte min 1.8 som gått 6000miles för ca6000:- från england. Frakten kostade mig 3600:- men då var dom shysta och tog min frakt fast dom egentligen inte kör åt privatpersoner. DHL skulle ha 32 000:- i frakt!:shock:
Hittar du frakt med vettigt pris på en pall med vikt 120-130kg så kan import vara intressant.

Annars kanske vi skulle dela på en tyskimport? Du tar motorn, jag tar resten, men till våren isf, har en del projekt nu...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Sen lunch idag finns det en mindre på begagnatmarknaden i Sverige iaf... :wistle:

Denna är ju för dyr generellt och speciellt eftersom historiken är "känd" :D
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19131121
och det är ju bara en 131hk BP, inte en 140hk som du är ute efter.

Hade du haft gott om plats och tid så hade det nog varit nollekonomi (dvs gratis motor och resa) att hämta en högerstyrd NB och sälja av i delar (dvs inte ens regga in den). Men det blir mycket delar över på slutet som ingen behöver.

Ebayexempel (men de ska ju skickas från UK också..).
Ett annat från Holland, inklusive växellåda(?), men skada på ventilkåpa.
Magnus Pettson

Post by Magnus Pettson »

Dom där grabbarna i Götene som det var repotage om i Miata-bladet, de var väl på Kinnekulle i våras, verkar ha väldigt bra kontakt med skrot i Tyskland, släkting eller nåt. Dom driver firma som importerar sportbilar, mest Miator.
Pratade en del med en av dom och de verkar bra att ha och göra med. Kommer tyvärr inte ihåg vad firman heter och telefon-nummret har jag.... :think2: Nån annan som vet kanske.

Lycka till, det blir en helt annan bil :twisted:
De e mycke nu...
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Conny Lundell »

Magnus Pettson wrote:Dom där grabbarna i Götene som det var repotage om i Miata-bladet, de var väl på Kinnekulle i våras, verkar ha väldigt bra kontakt med skrot i Tyskland, släkting eller nåt. Dom driver firma som importerar sportbilar, mest Miator.
Pratade en del med en av dom och de verkar bra att ha och göra med. Kommer tyvärr inte ihåg vad firman heter och telefon-nummret har jag.... :think2: Nån annan som vet kanske.

Lycka till, det blir en helt annan bil :twisted:
Den firman som du nämner Magnus heter BKM Convertible.
Länk: http://www.bkm-convertible.com/contact.aspx

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote:...
Annars kanske vi skulle dela på en tyskimport? Du tar motorn, jag tar resten, men till våren isf, har en del projekt nu...
Låter intressant, för en slant (eller två) kanske du kan tänka dig att hjälpa till med byte och motormappning oxå?

Niklas Falk wrote: ...Hade du haft gott om plats och tid så hade det nog varit nollekonomi (dvs gratis motor och resa) att hämta en högerstyrd NB och sälja av i delar (dvs inte ens regga in den). Men det blir mycket delar över på slutet som ingen behöver...
Eftersom jag har varken tid eller plats (eller energis nog för den delen) är det inte aktuellt att fixa med en bil till. Att hitta en motor och byta ut ligger på gränsen vad jag tror jag mäktar med.

Är det några fler som har tips vart man kan hitta billiga 140/146 hk motorer som ligger och skräpar?

/Andreas K
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Fredrik Henriksson

Andreas K wrote:
Fredrik Henriksson wrote:...
Låter intressant, för en slant (eller två) kanske du kan tänka dig att hjälpa till med byte och motormappning oxå?
Inga slantar om det inte kostar mig något i andra änden. Om jag är klar med ordningställande av den röda och fått i den trimmade i den svarta så det finns det plats. Är man två så är motorn i på en dag. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Är man två så är motorn i på en dag. :)
Mjo, men att lova arrive-change-drive (inklusive elektronik) över dagen är lite vågat :D
Möjligen med en övernattning om problemfri el (dvs över helg).
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Är man två så är motorn i på en dag. :)
Mjo, men att lova arrive-change-drive (inklusive elektronik) över dagen är lite vågat :D
Möjligen med en övernattning om problemfri el (dvs över helg).
Tänk på att en dag för Fredrik (så länge det finns tillgång till Red Bull) har runt 28 timmar :mrgreen:

/Andreas K
Fredrik Henriksson

Gästsäng finnes, och 1km till stockholmståg och 1.5mil till Stockholmsflyg... :mrgreen:
Men jag har ju fram till dess gjort tre motorbyten på relativ kort tid där två av dom inneburit standalonepyssel. Allt går med lite vilja... Till slut iaf... :roll: :mrgreen:

Edit: 32h om du lägger till kanelbulle och kexchoklad... :mrgreen:
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Ett objekt
USmodell så vänsterstyrd och inte helbilsgodkänd...
Det är ingen lågmilare men borde kunna fungera ganska bra för priset (auktionerna brukar sluta nånstans mellan 2-3k).

Men det är lite knöligt att hämta den (en bit från Birmingham).
Fredrik Henriksson

Jag slängde in ett chansbud. En plugg att bygga NB plast på och en massa godis som lär gå åt framledes. :) fast oddsen att få den är små. Jag lär inte haka på högt upp i budandet...
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Niklas Falk wrote:Men det är lite knöligt att hämta den (en bit från Birmingham).
Nja, enligt Google 45 minuter från Birminghams Flygplats. Så det går nog att bli hämtad och sen göra affär, tanka och styra mot Sverige :)
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

En bil att fresta dig med Fredrik (södra England vilket är bra):
http://cgi.ebay.co.uk/Mazda-MX5-/180591 ... 2a0c116d04

Tar du hem den köper jag motor, växellåda och diff för 15000 (20000 om du erbjuder mekhjälp i Bollebygden...)

/Andreas K
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:En bil att fresta dig med Fredrik (södra England vilket är bra):
http://cgi.ebay.co.uk/Mazda-MX5-/180591 ... 2a0c116d04

Tar du hem den köper jag motor, växellåda och diff för 15000 (20000 om du erbjuder mekhjälp i Bollebygden...
Mekobjektet är tillbaka:
http://cgi.ebay.co.uk/Mazda-MX5-1-8-V-S ... 0496687373

En mycket vacker bil för väldigt lite mer pengar (och bara 10,5k mil) :
http://cgi.ebay.co.uk/MAZDA-MX5-1-8-RS- ... 0614187516

Men kolla tempen i UK i helgen...:shock: Undrar om 12 timmar räcker för 85 mil (Glasgow-Ramsgate)...
Fredrik Henriksson

Inte annat än att man blir frestad! 8) Men som sagt, 6 bilar på tomten håller mig sysselsatt ett tag... :mrgreen:
Post Reply