Frågan kanske ska ställas annorlunda.
Kan nuvarande ägaren få någon vinning i att INTE skicka in den pappersbiten resp vilka blir följderna för dig som köpare om lappen inte kommer in till DVLA?
Om köpet genomförts korrekt, med handskrivet kvitto, signaturer och legitimering, så lär det endast vara säljaren som har något att förlora. Man kan även följa med säljaren till brevlådan när detta postas.ephas wrote:Den första är det engelska registreringsbeviset kallat V5C. Du ska ha med dig nästan hela det pappret, men saxen måste fram. Sektion 11, Notification of Permanent Export, ska klippas ut och skickas in med posten. Denna del ska skickas till DVLA (engelska vägverket typ). Kan man räkna med att den nuvarande ägaren skickar in denna del eller ska man se till att göra det själv?
Frågan kanske ska ställas annorlunda.
Kan nuvarande ägaren få någon vinning i att INTE skicka in den pappersbiten resp vilka blir följderna för dig som köpare om lappen inte kommer in till DVLA?
En Engelsksåld MX-5 utan ABS, utan Servo
Det enda problemet som jag upplevt är att det inte finns bilar som har servo, men saknar ABS.Josen wrote:En Engelsksåld MX-5 utan ABS, utan Servo
Skulle nog satsa på en med Servo och plocka servo -> ger den snabbare styrväxelen som behövs vid driftandet
Jag skulle ha klarat mig på under 30 dagar om den inte gått på tre cylindrar i kylan (det är ju inte byrokratins fel). Mazdas intyg kom snabbare än ursprungskontrollen.Lejban wrote:Dock tog den svenska byråkratin lång tid, ca 40dagar att få den svensk från att den kom till Sverige.
Med diverse NB-lampor i garaget och byte till projektorlampor från 01 på tävlingsbilen, så blev det ett par till Roadstern.Myran wrote:Någon som importat en NB och fått tag på lysen eller byggt om dom för vänstertrafik till ett vettigt pris?
Är bilen från Japan så finns det inga vikter eller effektangivelser i några papper. Att skriva in det du påstår är de inte så pigga på (och att påstå att den är nästan samma som ett annat chassinummer är ju samma sak).glitch wrote:- Intyg från Mazda tror jag inte behövs. Modellen finns ju
Tror inte min Eunos behövde några intyg, det står Mazda MX-5 i alla papper. sen om dom gjorde rätt är en annan sak.Niklas Falk wrote:Är bilen från Japan så finns det inga vikter eller effektangivelser i några papper. Att skriva in det du påstår är de inte så pigga på (och att påstå att den är nästan samma som ett annat chassinummer är ju samma sak).glitch wrote:- Intyg från Mazda tror jag inte behövs. Modellen finns ju
Att fixa intyget tar lite tid, så det kan ju vara bra att ha om man vill få allt gjort enligt plan (men det är ju 2000kr det kostar).
Jag fick backning för detta och var tvungen att betala 2000 kr för ett jäkla papper där vikt, HK och tankvolym bla stod.Lejban wrote:Tror inte min Eunos behövde några intyg, det står Mazda MX-5 i alla papper. sen om dom gjorde rätt är en annan sak.Niklas Falk wrote:Är bilen från Japan så finns det inga vikter eller effektangivelser i några papper. Att skriva in det du påstår är de inte så pigga på (och att påstå att den är nästan samma som ett annat chassinummer är ju samma sak).glitch wrote:- Intyg från Mazda tror jag inte behövs. Modellen finns ju
Att fixa intyget tar lite tid, så det kan ju vara bra att ha om man vill få allt gjort enligt plan (men det är ju 2000kr det kostar).
(ifrån komsumenteuropa.se)Bil godkänd i EES-land
Det går också att importera bilar som inte har Europatypgodkännande. Om det finns registreringsbevis i original från något EES-land är bilen godkänd för hela EU och kan registreras i Sverige. En förutsättning är att bilen inte är ombyggd eller trimmad