
Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Grattis till vinst i det årliga lotteriet!! 

Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5

- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Det känns som om det är dags för en dödsdom varje år, detta var femte året i rad med väldigt snälla bedömingar. Att jag fick ombes när vänster övre spindelled var lös i bärarmen är ju bara bra.Fredrik Henriksson wrote:Grattis till vinst i det årliga lotteriet!!
Jag byter inte station iaf

Men jag hade fixat instrumentbelysningen den här gången (en liten bygel bara), men summern till "ljus på utan motorn igång" satte jag ingen säkring i. Snart kanske man ska återmontera elhissar

Det är ju det trevliga med NB, man måste inte kasta ut alla bekvämligheter för att nå viktgränsen (även om en lättare bil med samma däck och vikt/effekt alltid har en fördel, men en sekund ska det inte va...).
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!
Andreas fel!
(förklaras av sista inlägget föregående sida....)
Andreas fel!
(förklaras av sista inlägget föregående sida....)
- Attachments
-
- andreas.fel....jpg (82.53 KiB) Viewed 14123 times
Last edited by gokarting.nu on Thu 09 Sep 2010, 09:52, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Nästa update för racebilen Niklas! Snacka om smidigt sätt att ta sig till banan.
Bara bygga på så har man en liten husvagn också.
Bara bygga på så har man en liten husvagn också.
- Attachments
-
- 15x8_6UL_ trailer.jpg (143.57 KiB) Viewed 13947 times
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Jag har en hitch (dragkrok) liggande i garaget, men att få köra med släp kräver mer pyssel med omreggning än det är värt (jag behöver inte ha samma tur två gånger).Per Hammarsjö wrote:Nästa update för racebilen Niklas! Snacka om smidigt sätt att ta sig till banan.
Bara bygga på så har man en liten husvagn också.
Tydligen skall montering av en hitch stabilisera upp bakvagnen lite och vikten är ganska bra placerad...

TireTail som jag har liggandes är ju en lösning (inte släp, mera cyckelhållare för däck), men takräcket fungerar ju så länge som jag inte har nån HT (men det regnar in ganska bra, blöta kalsonger i 40 mil är mysigt

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Jag hade ju dragkrok och släp (precis som på bilden) i USA. Det var grymt praktiskt! Såklart försökte jag få dragkroken genom regbesiktningen då jag och bilen flyttade hem. Jag var till och med så ambitiös att jag fick Mazda i Goldsboro, NC att skriva ett intyg innan jag flyttade, där de beskrev att hitchen var korrekt installerad, fick dra si och så mycket etc. Det var helt kört. "Vi låtsas att du inte sa det där, så slipper du skruva loss skiten"Niklas Falk wrote:Jag har en hitch (dragkrok) liggande i garaget, men att få köra med släp kräver mer pyssel med omreggning än det är värt (jag behöver inte ha samma tur två gånger).

/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Vad kan max. släpvagnsvikt på B-kort bli tro..
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Men ett flygplan har ju lyftkraft, så det där kan inte väga mycketMartin Wahlberg wrote:Vad kan max. släpvagnsvikt på B-kort bli tro..

Jag kör ju med ca 60kg taklast på "takräcket", det står det heller inget om i specarna...

- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Hoppsan,
Vintersäsongen började 19:01 igår när jag flaggat av Falkenbergsträningen, uj va skönt för stressnivån...
Nackdelen är att det försvann 5 papp på kontot under förmiddagen efter till webshoppande, moms tillkommer på en del saker...
Hälften av sakerna är slitagedelar (framnav HF och XP12or), den andra hälften behöver mycket jobb innan det blir "användbart" (mina referensramar är ju iofs att ett hjulbyte är jobbigt
).
Vintersäsongen började 19:01 igår när jag flaggat av Falkenbergsträningen, uj va skönt för stressnivån...
Nackdelen är att det försvann 5 papp på kontot under förmiddagen efter till webshoppande, moms tillkommer på en del saker...
Hälften av sakerna är slitagedelar (framnav HF och XP12or), den andra hälften behöver mycket jobb innan det blir "användbart" (mina referensramar är ju iofs att ett hjulbyte är jobbigt

Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Hur gick höstrusket? Utan problem och lika soligt som alltd?Niklas Falk wrote:Vintersäsongen började 19:01 igår när jag flaggat av Falkenbergsträningen, uj va skönt för stressnivån...
Nackdelen är att det försvann 5 papp på kontot under förmiddagen efter till webshoppande, moms tillkommer på en del saker...
Hälften av sakerna är slitagedelar (framnav HF och XP12or), den andra hälften behöver mycket jobb innan det blir "användbart" (mina referensramar är ju iofs att ett hjulbyte är jobbigt).
Själv köpte jag i veckan ett par värsting-skridskor för ungefär samma pengar. NHL, here I come! Då förstår du var mina prioriteringar ligger... Och jag kan alltså inte ens åka skridskor. Länge leve vintern! Det är den som gör att man längtar till våren.
Jonas Bernhardt
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Svalt och lite moln vid exakt rätt tid (när solen skulle stått rakt i ögonen över krönet).Bernie wrote:Hur gick höstrusket? Utan problem och lika soligt som alltd?
Förhållandevis smärtfritt och det blev nog en 6-7 varv med Caddyn

Man ska ju anta utmaningar för att komma nånvartBernie wrote:Själv köpte jag i veckan ett par värsting-skridskor för ungefär samma pengar. NHL, here I come! Då förstår du var mina prioriteringar ligger... Och jag kan alltså inte ens åka skridskor. Länge leve vintern! Det är den som gör att man längtar till våren.
Så länge ingan annan blir lidande om man bara kommer halvvägs så är det ju bara utvecklande.

- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Besiktade med blankt papper i morse
Det var lite kallt men torr och osaltad väg mellan garage och Bilprovningen. Bara lite hög HC (98 av 100), annars var alla värden perfekta.
Det är lite skönt att kunna ploppa ur MSen och sätta tillbaka MazdaECUn (DIYPNP använder orignalECUkontakten) utan att göra nåt annat (när det är så enkelt är det ingen idé att tuna MSen så den klarar bes, latmasken segrar igen
).
Nästa år blir det startnummer 55, det ligger en 01-motor, spjäll och ventiler och väntar, det ska "bara" plockas ihop
Vi får väl se om varvtiderna blir nåt bättre med lite mer effekt, men det blir mer att pilla på (som om jag orkat optimera det som redan går att pilla på
).
Körträning blir det nog lika mycket nästa år som i år, kanske tre pass förutom tävlingshelgerna, så med lite tur kommer det att gå lika fort som tidigare.
190 beräkningshästar och 1037kg som minvikt blir det med 7500rpm som varvstopp. Med bara ventiler och spjäll kommer man inte dit, men förhoppningsvis en bit på vägen (kam och ökat komp kan man fixa senare).

Det var lite kallt men torr och osaltad väg mellan garage och Bilprovningen. Bara lite hög HC (98 av 100), annars var alla värden perfekta.
Det är lite skönt att kunna ploppa ur MSen och sätta tillbaka MazdaECUn (DIYPNP använder orignalECUkontakten) utan att göra nåt annat (när det är så enkelt är det ingen idé att tuna MSen så den klarar bes, latmasken segrar igen

Nästa år blir det startnummer 55, det ligger en 01-motor, spjäll och ventiler och väntar, det ska "bara" plockas ihop

Vi får väl se om varvtiderna blir nåt bättre med lite mer effekt, men det blir mer att pilla på (som om jag orkat optimera det som redan går att pilla på

Körträning blir det nog lika mycket nästa år som i år, kanske tre pass förutom tävlingshelgerna, så med lite tur kommer det att gå lika fort som tidigare.
190 beräkningshästar och 1037kg som minvikt blir det med 7500rpm som varvstopp. Med bara ventiler och spjäll kommer man inte dit, men förhoppningsvis en bit på vägen (kam och ökat komp kan man fixa senare).
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Njaa, kul för FalkTPR wrote:Kul!![]()



Coola bilder på bygget är ett krav för att slippa total utmobbning under 2011.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Jag kanske ska göra en bildserie när jag drar av startnumret (55 finns därunder sen 2006), det är ju den enklaste moddenTorkel k wrote:Coola bilder på bygget är ett krav för att slippa total utmobbning under 2011.

- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Bildserien har börjat...

Nästa bild kan ta hur lång tid som helst...
Men att få upp den på pallbockar och dra av ett par nummerlappar är ju ingen större bedrift 
Nästa bild kan ta hur lång tid som helst...

- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
är det en hardtop jag ser månne?...
Ja de är det! Visste inte att du hade en "plugg"!

Ja de är det! Visste inte att du hade en "plugg"!

Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5

- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
HTn och de hjulen (torra gamla Re720) används bara vid besiktning. Att det är mörkt i kupén gör att en massa saker inte märks...Fredrik Henriksson wrote:är det en hardtop jag ser månne?...![]()
Ja de är det! Visste inte att du hade en "plugg"!
Det är den Brandskadade HTn som Fridholm köpte från Frykmalms 2004 (en 01a som haft motorbrand).
För att göra en fastback så behövs det bara ett "framskal" för att bygga en riktig plugg, normal HTform har du väl kvar?
Men det blir att köra öppet nästa år också, motorjoxet är mer än nog för min del.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Jo jag vet vad som behövs för plugg...
Mina "pluggar" är lite för mjuka då de inte är byggda låg vikt för ögonen inte pluggsyfte. Att gjuta en stabil för pluggändamål känns ju onödigt om det finns en stabil några mil bort.
Vad är det för lack/färg på den? Är det enkomponent?


Mina "pluggar" är lite för mjuka då de inte är byggda låg vikt för ögonen inte pluggsyfte. Att gjuta en stabil för pluggändamål känns ju onödigt om det finns en stabil några mil bort.

Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5

- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Bränd originallackFredrik Henriksson wrote:Vad är det för lack/färg på den? Är det enkomponent?

Den är rostad runt dörröppningarna, men eftersom den är svart så syns det inte så tydligt på håll (mer än att den är matt).
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Aha, lite jobb att få den högblank mao...Niklas Falk wrote:Bränd originallackFredrik Henriksson wrote:Vad är det för lack/färg på den? Är det enkomponent?
Den är rostad runt dörröppningarna, men eftersom den är svart så syns det inte så tydligt på håll (mer än att den är matt).

Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5

- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
ehm lite jobb ja...
I kanterna är den bränd ner till glasfibern (så armeringen är lite framme), så det räcker inte att slipa och lacka, det behövs en del spackeljobb (kanske tom tätande med epoxy i kanterna).
I kanterna är den bränd ner till glasfibern (så armeringen är lite framme), så det räcker inte att slipa och lacka, det behövs en del spackeljobb (kanske tom tätande med epoxy i kanterna).
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Lättare att gjuta plugg. Fördelen när den inte skall vara lätt utan snarare tvärtom är ju att det går fort, bara kladda på med polyester...Niklas Falk wrote:ehm lite jobb ja...
I kanterna är den bränd ner till glasfibern (så armeringen är lite framme), så det räcker inte att slipa och lacka, det behövs en del spackeljobb (kanske tom tätande med epoxy i kanterna).


Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5

- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
Nästa bild, lite rensad motor (från el och manifoldrar). Jag lossade även på ventilkåpan och gluttade lite. Ser ok ut med lite inslitage på kamnockarna (11k mil).
)
Inget har suttit fast eller gått sönder än (peppar peppar).
Tack Waern för bultar
Spjällen har inte riktigt passats in (det är lite mer pyssel än att bara lägga dem på ventilkåpan 
Inget har suttit fast eller gått sönder än (peppar peppar).
Tack Waern för bultar

- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Niklas Falk, MX5 Trophy 1999
IRTB kommer bli nice!! 

Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
