Kul att så många hade en kalas-dag trots (eller kanske tack vare) vädret.
Själv är jag mest nöjd med att bilen höll ihop och inte har mer än kosmetiska men efter påkörningen på SSM.
Jag var inställd på torr asfalt på bankalaset så jag kunde försöka göra något åt min bils understyrning. Men efter lite mental omställning det gick fint att istället försöka träna upp förmågan att köra i regn.
Under mina första varv (precis när det började regna) fick jag svart på vitt att det inte var smart att montera den bakre krängningshämmaren från Jackson Racing på bilen med nuvarande set-up. Bilen blev väldigt överstyrd och så fort det var ojämnt så hoppade baken ut.
Så det vara bara att "göra en Halbig" och lyfta upp bilen på pallbockar och byta JR mot original bak (tack team Hofberg för lån av bockar och domkraft). När det var riktigt blött visade det sig fungera ganska bra med grov krängare fram och original bak (lätt att få bort understyrningen med hjälp av gasen) men så fort det torkade upp så var den plågsamma understyrningen där igen
Temporär lösning nu blir att sätta tillbaka originalkrängaren fram. Ska klura på om jag ska köpa hårdare fjädrar i höst som passar bättre med grova krängare. Eller så är sanningen den att grov krängare fram och drivning bak av en svag 1,6 inte är bästa lösningen?
Kul att så många fick till så bra tider efter att det torkade upp på eftermiddagen. Imponerad av Fredrik (som låg och sov större delen av dagen) att klämma till med 1,02.40
Förstod att även Ronnie och Jonas B putsade sina personbästa ordentligt.
Intressant att se Pettsons kapning från 1.06 till 1.04.1 efter byte av motor från 1,6 till 1,8 liter. Jag som också ligger precis vid 1,06-strecken blir lite sugen på motorbyte när det ser ut att kunna göra 2 sekunders skillnad i varvtid. Men så länge det finns fler bilar i MX-5 Cup som ligger på ungeför samma varvtider som jag (så man har några att fightas med) så får lilla motorn sitta kvar tror jag
Även roligt att se Halbig drifta runt banan, imponerande kontroll
Försökte själv på lite drifting med mycket pinsamt resultat - onboard film när jag åker ut i sandfållan i kvarnkurvan kommer så småningom
Får även tacka för hjälpen när det lät som lagerhaveri från min motor
Som tur var det bara skruven som justerar generatorns läge som lossnat vilket fick generatorremmen och slacka ordentligt. Med andra ord lätt åtgärdat.
Slutligen, lider ordentligt med dig Jimmy. Max otur, hoppas det löser sig på bästa sätt.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.