Diffras på gång?
Diffras på gång?
Inför banmötet på Kullen den 23:e så har jag gjort en översyn av Miatan idag och passade på även att byta diffolja, den gamla var "svart som synden" påminde mer om molyfett i färgen fast mer lättflytande förstås, men det värsta var att hängde en metallbit på den magnetiska avtappningspluggen förutom en del metallspån. Nu vet jag inte hur mycket spån det blir i diff med spärr men större lösa metallbitar ska ju inte finnas.
Kan jag förvänta mig ett praktras i diffen? jag har inte hört något onormalt än från diffen, och har även kört en banträff tidigare i år, bilen den har gått ungefär 5000mil, lite tidigt för ett diffras tycker jag men oväntade saker händer med bilar tyvärr.
Var hittar man begagnade diffar eller ska man köpa nytt? Bilen är 6-växlad, passar en diff med spärr från en 5-växlad Miata?, och är bytet komplicerat och är det något speciellt man ska tänka på?
Körningen på Kullen får läggas åt sidan. vågar inte ha ett diffras vid inspirerande körning, typiskt nu när det klaffade med mitt jobb för engångs skull.
Kan jag förvänta mig ett praktras i diffen? jag har inte hört något onormalt än från diffen, och har även kört en banträff tidigare i år, bilen den har gått ungefär 5000mil, lite tidigt för ett diffras tycker jag men oväntade saker händer med bilar tyvärr.
Var hittar man begagnade diffar eller ska man köpa nytt? Bilen är 6-växlad, passar en diff med spärr från en 5-växlad Miata?, och är bytet komplicerat och är det något speciellt man ska tänka på?
Körningen på Kullen får läggas åt sidan. vågar inte ha ett diffras vid inspirerande körning, typiskt nu när det klaffade med mitt jobb för engångs skull.
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Diffras på gång?
Tänk på att du har Togishi Fuji och inte en Torsen, det kan de lite andra delar som lossnar.
Annars passar alla 7" (dvs från 94 till 05). De med insticksaxlar som du redan har är lättare att byta till.
Du behöver ju bara främre delen så en diff med avslaget öra funkar det med.
Hörs det nåt eller känner du nåt när du finkänsligt känner efter?
Annars passar alla 7" (dvs från 94 till 05). De med insticksaxlar som du redan har är lättare att byta till.
Du behöver ju bara främre delen så en diff med avslaget öra funkar det med.
Hörs det nåt eller känner du nåt när du finkänsligt känner efter?
Re: Diffras på gång?
Har kört med bilen idag, jag hade ett svagt väsande ljud som kom bakifrån annars ingenting ovanligt, minns faktiskt att jag hade ett likadant ljud fast starkare innan oljebytet till RedLine. Anliggningen på bromsarna var kollade när jag bytte belägg innan mitt förra deltagande på Kullen, så bromsljud är uteslutet.
Jag tycker att det borde låta mycket mer från diffen efter att ha sett både storleken på metallbiten och utseendet, den har defenitivt blivit klämd i diffen. Har förstått att TF-diffen inte är lika robust och hållbar som en Torsen, så kan man bulta i en Torsen och inte behöva byta någonting mer? och det finns troligtvis fler begagnade av dem också.
Jag tycker att det borde låta mycket mer från diffen efter att ha sett både storleken på metallbiten och utseendet, den har defenitivt blivit klämd i diffen. Har förstått att TF-diffen inte är lika robust och hållbar som en Torsen, så kan man bulta i en Torsen och inte behöva byta någonting mer? och det finns troligtvis fler begagnade av dem också.
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Diffras på gång?
Visst går det att swappa rätt enkelt.jafo wrote: Har förstått att TF-diffen inte är lika robust och hållbar som en Torsen, så kan man bulta i en Torsen och inte behöva byta någonting mer? och det finns troligtvis fler begagnade av dem också.
Re: Diffras på gång?
Låter bra. ja, då får jag börja leta....www.bilsdelsbasen.se till att börja med
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Diffras på gång?
Då har arbetet påbörjats med borttagning av diffen, drivaxlarna gick lätt att få av efter att ha läst Sandströms verision av hur man gör jobbet, d.v.s tag bort den övre bulten som håller ihop hjulspindeln med den övre bärarmen och vrid hjulspindeln med ett ryck utåt och drivaxeln "ploppar" ut ur diffen. Varianten som beskrivs i Mazda:s Workshop manual som jag hittade och prövade först den funkade dock inte så lätt som jag trodde och gör det onödigt komplicerat.
Men nu har det kärvat ihop sig, nu när PPF:en ska lossas från diffen! Det sitter två stycken bultar som håller diffen ihop med PPF:en och den som sitter närmast diff-klumpen har gått att lossa med muttermaskin, men den andra....den sitter den!, den vill inte lossna inte ens med min nya mutterdragare. vad göra?
Men nu har det kärvat ihop sig, nu när PPF:en ska lossas från diffen! Det sitter två stycken bultar som håller diffen ihop med PPF:en och den som sitter närmast diff-klumpen har gått att lossa med muttermaskin, men den andra....den sitter den!, den vill inte lossna inte ens med min nya mutterdragare. vad göra?
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Diffras på gång?
Gängorna till dom två långa bultarna, som går igenom PPF:en och håller ihop diffklump med PPF:en, finns i styrningarna (två välvda "brickor") längst upp på PPF:en. Om du sprutar 5:56 i gänghålet ovanifrån och väntar en stund kanske det går lättare.
PS. Dessa styrningar måste sen bort för att du skall få bort diffen...
PS. Dessa styrningar måste sen bort för att du skall få bort diffen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Diffras på gång?
Att de är metall-spån och även lite metall-bit innebär inte att diffen är
slut. Ganska vanligt - bytt olja och kör. Du märker ganska snart om det blir
värre. Även en vinade diff brukar gå länge Diffar är stöddiga prylar
Om du vill ta loss tips
Plocka ner diffen med PPF - lossa den vid lådan.
Lättare att pula med den på bänk och få loss det.
slut. Ganska vanligt - bytt olja och kör. Du märker ganska snart om det blir
värre. Även en vinade diff brukar gå länge Diffar är stöddiga prylar
Om du vill ta loss tips
Plocka ner diffen med PPF - lossa den vid lådan.
Lättare att pula med den på bänk och få loss det.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Diffras på gång?
Angående diffen på min bil, så det är en Tochigi Fuji Super LSD, vad jag har funnit ut så ersatte den Torsen-diffen på Miatorna år 2003, och vad som framkom på Miata.net så verkar den inte alls lika robust som Torsen. Tydligen inget ovanligt att den spottar ut metalldelar tidigt på sin livsstig, Storleken på metallbiten jag fann är ungefär 10x7mm, men som jag nämt tidigare så låter det inget ovanligt i bilen, men jag litar inte på diffen.
När jag fått ned den så ska se om det finns skador på pinjong och kronhjul, om dessa har klarat sig, kanske kan man då kasta ut Tochigi Fuji och ersätta den med en Quaife....?
Nu i kväll har sprutats kylande rostlösare i massor, men PPF:en leder matchen nu med 2-0 efter alla försök.
Efter att ha sett den första bulten som lossnade, den var korroderad där den löper igenom "ståldistansen" i underdelen, fast i toppdelen innan gängorna där löper den utan anliggning genom ett större hål, och därför ingen korrosion på den delen av bulten.
Trubbelbulten den verkar ha olika diameter på längden, varvid det är snäv passning där den löper igenom samma "ståldistans" och har därför korroderat fast, ja då sitter den fast extra hårt. Fattar inte att tillverkarna smörjer in saker som löper mot varandra i förebyggande syfte det skulle spar mycket problem senare.
Jag gör ett nytt försök imorgon och hoppas att rostlösaren har verkat mer till dess, annars blir det Josens lösning på problemet. Misstänker att man måste värma på delarna för att det ska lossna, men räcker det med en gasolbrännare eller måste det vara en gassvets för att uppnå rätt effekt? Eller kanske räcker det med en elektrisk värmapistol?
När jag fått ned den så ska se om det finns skador på pinjong och kronhjul, om dessa har klarat sig, kanske kan man då kasta ut Tochigi Fuji och ersätta den med en Quaife....?
Nu i kväll har sprutats kylande rostlösare i massor, men PPF:en leder matchen nu med 2-0 efter alla försök.
Efter att ha sett den första bulten som lossnade, den var korroderad där den löper igenom "ståldistansen" i underdelen, fast i toppdelen innan gängorna där löper den utan anliggning genom ett större hål, och därför ingen korrosion på den delen av bulten.
Trubbelbulten den verkar ha olika diameter på längden, varvid det är snäv passning där den löper igenom samma "ståldistans" och har därför korroderat fast, ja då sitter den fast extra hårt. Fattar inte att tillverkarna smörjer in saker som löper mot varandra i förebyggande syfte det skulle spar mycket problem senare.
Jag gör ett nytt försök imorgon och hoppas att rostlösaren har verkat mer till dess, annars blir det Josens lösning på problemet. Misstänker att man måste värma på delarna för att det ska lossna, men räcker det med en gasolbrännare eller måste det vara en gassvets för att uppnå rätt effekt? Eller kanske räcker det med en elektrisk värmapistol?
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Diffras på gång?
Eller så köper du min klump från NB jag har liggandes
Utan diffbroms (vad jag tror) men jag har hört att man kan köra fort utan diffbroms
Utan diffbroms (vad jag tror) men jag har hört att man kan köra fort utan diffbroms
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Diffras på gång?
Nä, nä köra fort utan diffspärr nä nää.. Har hittat en Torsen som gått ungefär 8300mil, har idag inhandlat en gasbrännare för att lossa bulten med. (förhoppningsvis) och en brandsläckare (2kg) för säkerhets skull, den kan monteras i bilen senare.
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Diffras på gång?
Mera våld...bra hyslor... Har du otur måste du fixa en ny PPF men brukar gå om man är tillräckligt våldsamMisstänker att man måste värma på delarna för att det ska lossna, men räcker det med en gasolbrännare eller måste det vara en gassvets för att uppnå rätt effekt? Eller kanske räcker det med en elektrisk värmapistol?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Diffras på gång?
Nu har jag fått ned diffen utan att förstöra något på PPF:n, anamma vad bulten satt fast, men värma upp med gasbrännare gjorde susen. Jag var först tvungen att montera ned diffen med PPF:en det gick lättare att jobba med den på golvet. Sen har "klumpen" förskönats med hjälp av stålborstning och målning med Hammarlack samt byte av alla bultar som håller diffkåpan på plats + 3st nya axeltätningar. Passade på att även fylla med Silikongummi i gummibussningarna för att styva upp dessa, vet ej vad det har för verkan i praktiken men man får passa på när grejorna ändå är nere, det lär inte försämra något ialla fall.
Angående bultarna till kåpan, korroderade som bara den där de har löpt igenom stålgodset i själva diffen men helt oskadade gängor som tur var. Mycket fett blev applicerat vid monterigen av de nya bultarna, ska det rivas vid nått senare tillfälle ska det gå lätt att demontera sakerna.
3 av 4 bultar till ABS-sensorerna gick av när drivaxlarna skulle demonteras, orsaken var korroderade bultar, det blev urborrning av stumparna och omgängning av hålen. Bromssköldarna var också lite i vägen vid nämda arbete, vad göra riv ut eländet blev lösningen
Imorgon är tanken, att återmonteringen ska påbörjas...
Angående bultarna till kåpan, korroderade som bara den där de har löpt igenom stålgodset i själva diffen men helt oskadade gängor som tur var. Mycket fett blev applicerat vid monterigen av de nya bultarna, ska det rivas vid nått senare tillfälle ska det gå lätt att demontera sakerna.
3 av 4 bultar till ABS-sensorerna gick av när drivaxlarna skulle demonteras, orsaken var korroderade bultar, det blev urborrning av stumparna och omgängning av hålen. Bromssköldarna var också lite i vägen vid nämda arbete, vad göra riv ut eländet blev lösningen
Imorgon är tanken, att återmonteringen ska påbörjas...
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Diffras på gång?
http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/14186.aspx
http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/19726.aspx
Kanske en förklaring till problemet.
http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/19726.aspx
Kanske en förklaring till problemet.
Christian Olsson
Re: Diffras på gång?
Jajjamän! Som på bilderna i ovanstående länkar såg biten ut som kom ut med oljan i min diff!
Innan jag skulle ta ned diffen så tömde jag den på oljan, uj,uj vad mycket spån och skit som kom ut igen! Förvånad att diffen inte lät något vid körning, ska bli mycket intressant att öppna den i vinter och se om det finns några skador på pinjong och kronhjul.
Innan jag skulle ta ned diffen så tömde jag den på oljan, uj,uj vad mycket spån och skit som kom ut igen! Förvånad att diffen inte lät något vid körning, ska bli mycket intressant att öppna den i vinter och se om det finns några skador på pinjong och kronhjul.
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...