2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Jag får väl med avlägga rapport ifrån helgen
Åkte upp i Fredags till Kinnekulle då SVKG hade sin bandag med tillhörande staffet körning Perfekt dag för träning. Fick justerat in bilen så den kändes bra, lagom överstyrd och lättkörd. satte ett par tider på 1,04.6 under passen vilket det kändes som var gränsen, en sekund snabbare än förra året skit nöjd. Kvalet inför starten på 60minutes tävlingen stod på tur vilket innebar ett ut varv tre tidtagna varv och ett in varv.
Första varvet blev 1,05.1 jaja det var bara första varvet tänkte jag, andra varvet blev 1,05.1 vafaan jag har ju varit snabbare hela dagen allt eller inget så full koncentration för att sätta spåren... 1,04.0 stannade laptimern på Jaaa där satt den. tiden räckte till en andra plats i roadsport C så jag fick en fin silver pokal med mig hem :king: i lag tävlingen så lyckades jag fortsätta sätta bra tider med den snabbaste på 1,03.8 och så kom vårat lag 2a så där blev det en silver plakett med
Lördagen var lugn då ercup körde hela dagen så man fick sitta och dricka kaffe och kika på långloppor vilket var helt ok. Hanns med en träning på eftermiddagen vilket kändes bra. Sedan var det besiktning av bilen och utrustning. Fick nedslag på att jag tog insugsluft ifrån högtrycks zonen nedanför rutan då det kan slå baktändnings flammor den vägen och in via kupe fläkten, långsökt men odiskuterbart. Fick ta bort detta och ta luft ifrån motorrummet istället.
Söndagen... den stora rejs dagen. Körde warmup på morgonen och bilen kändes bra men var inte lika snabb. Tiderna låg runt 1,05 och en bästa på 1,04.799. kan det vart insugs luften eller att däcken nu var långt ifrån nya, kanske en kombination av de två? Fick även vägt mig och rejs vikt på 1112Kg vilket var 12Kg tillgodo till klassgränsen, toppen.
Kval. Jag körde på men många bilar ville sätta sina varv, svårt att få luckor, lyckades få ett helt galet spår över molins i samband med en omkörning så jag hakade i innerhjulet innanför bankanten så nåt drog snett ut på rakan och ratten var alldeles sned... Glapp i en övre kulled och en nedre. Den nedre gick och spänna upp men den övre får bytas när jag kommer hem, bara gilla läget och kämpa med det man har. kvaltiden blev 1,04.958... fick starta 2a av klass två samt 12a totalt av 21.
MX5CUP race 1. Rullande start, fick till en riktig rökarstart tog två placeringar redan innan bron , Niklas drog om rätt snart så rejset var mellan mig och en till klass 2 bil MagnusO, klarade att hålla undan i ca 7 varv när bilen började understyra mer och mer och jag fick ta ut svängarna mer och mer då blev jag omkörd av Magnussom var tvåa i klass 2, fick snällt ligga bakom hela vägen in i mål. Blev en 2 plats i MX5CUP klass 2 10a i roadsport C.En fantastisk start av säsongen pallplats första rejset JIPPI.
MX5CUP race 2. placering i rejs 2 avgörs av bästa tiden i rejs 1 1,04.769 räcker till mitten av fältet igen, blev slagen av klass2 vinnaren som hade 1,04.714 tajtare rejs får man leta efter Fick starta bakom Niklas igen men denna gången var han med och drog iväg med bra fart, tre bilar på bredd in under bron, alla vill bevaka sitt innerspår genom kvarn, Niklas plogade en väg utanför alla andra vilket visade sig ett genidrag då jag hakade på och tog nog tre placeringar genom kvarn. Resterande klunga blev ju nu långsammare då dom fick köra defensivt så jag fick lite andrum då bilen nu understyrde nåt kopiöst mycket, greppet var totalt borta fyrhjuls släpp under bron i 160 varv efter varv kändes sådär spännande. 3 varv kvar... 2varv kvar... någon börjar dyka upp i backspegeln när det raknar ut... 1varv kvar... in i kvarn och bilen hostar till!!! soppatorsk!!!! Faan snål med soppan... hoppar igång efter kurvan igen för att vidare till nästa kurva hosta till igen. närmare och närmare kommer bakomvarande... bara jag tar mig i mål och tar poäng. I kurvan ut på rakan så har bakomvarande kommit ikapp och jag insett att det är en klass1 bil men stolthet är stolthet... har även kommit ifatt ev varvning så jag tar ett tajt spår på insidan ut på rakan bilen hostar som aldrig förr men kommer efter mycket vrål inne i bilen igång och jag lyckas hålla min placering in i mål Lyckas även ett varv till runt och in i parcfermé . 1a i klass 2 och 9a i roadsportC Helt underbart!!! Racing är inget för folk med dåligt hjärta
Jag älskar Racing!!!!
Grattis till alla som placerade sig eller förbättrade sig på något sätt längtar till nästa gång redan!
Åkte upp i Fredags till Kinnekulle då SVKG hade sin bandag med tillhörande staffet körning Perfekt dag för träning. Fick justerat in bilen så den kändes bra, lagom överstyrd och lättkörd. satte ett par tider på 1,04.6 under passen vilket det kändes som var gränsen, en sekund snabbare än förra året skit nöjd. Kvalet inför starten på 60minutes tävlingen stod på tur vilket innebar ett ut varv tre tidtagna varv och ett in varv.
Första varvet blev 1,05.1 jaja det var bara första varvet tänkte jag, andra varvet blev 1,05.1 vafaan jag har ju varit snabbare hela dagen allt eller inget så full koncentration för att sätta spåren... 1,04.0 stannade laptimern på Jaaa där satt den. tiden räckte till en andra plats i roadsport C så jag fick en fin silver pokal med mig hem :king: i lag tävlingen så lyckades jag fortsätta sätta bra tider med den snabbaste på 1,03.8 och så kom vårat lag 2a så där blev det en silver plakett med
Lördagen var lugn då ercup körde hela dagen så man fick sitta och dricka kaffe och kika på långloppor vilket var helt ok. Hanns med en träning på eftermiddagen vilket kändes bra. Sedan var det besiktning av bilen och utrustning. Fick nedslag på att jag tog insugsluft ifrån högtrycks zonen nedanför rutan då det kan slå baktändnings flammor den vägen och in via kupe fläkten, långsökt men odiskuterbart. Fick ta bort detta och ta luft ifrån motorrummet istället.
Söndagen... den stora rejs dagen. Körde warmup på morgonen och bilen kändes bra men var inte lika snabb. Tiderna låg runt 1,05 och en bästa på 1,04.799. kan det vart insugs luften eller att däcken nu var långt ifrån nya, kanske en kombination av de två? Fick även vägt mig och rejs vikt på 1112Kg vilket var 12Kg tillgodo till klassgränsen, toppen.
Kval. Jag körde på men många bilar ville sätta sina varv, svårt att få luckor, lyckades få ett helt galet spår över molins i samband med en omkörning så jag hakade i innerhjulet innanför bankanten så nåt drog snett ut på rakan och ratten var alldeles sned... Glapp i en övre kulled och en nedre. Den nedre gick och spänna upp men den övre får bytas när jag kommer hem, bara gilla läget och kämpa med det man har. kvaltiden blev 1,04.958... fick starta 2a av klass två samt 12a totalt av 21.
MX5CUP race 1. Rullande start, fick till en riktig rökarstart tog två placeringar redan innan bron , Niklas drog om rätt snart så rejset var mellan mig och en till klass 2 bil MagnusO, klarade att hålla undan i ca 7 varv när bilen började understyra mer och mer och jag fick ta ut svängarna mer och mer då blev jag omkörd av Magnussom var tvåa i klass 2, fick snällt ligga bakom hela vägen in i mål. Blev en 2 plats i MX5CUP klass 2 10a i roadsport C.En fantastisk start av säsongen pallplats första rejset JIPPI.
MX5CUP race 2. placering i rejs 2 avgörs av bästa tiden i rejs 1 1,04.769 räcker till mitten av fältet igen, blev slagen av klass2 vinnaren som hade 1,04.714 tajtare rejs får man leta efter Fick starta bakom Niklas igen men denna gången var han med och drog iväg med bra fart, tre bilar på bredd in under bron, alla vill bevaka sitt innerspår genom kvarn, Niklas plogade en väg utanför alla andra vilket visade sig ett genidrag då jag hakade på och tog nog tre placeringar genom kvarn. Resterande klunga blev ju nu långsammare då dom fick köra defensivt så jag fick lite andrum då bilen nu understyrde nåt kopiöst mycket, greppet var totalt borta fyrhjuls släpp under bron i 160 varv efter varv kändes sådär spännande. 3 varv kvar... 2varv kvar... någon börjar dyka upp i backspegeln när det raknar ut... 1varv kvar... in i kvarn och bilen hostar till!!! soppatorsk!!!! Faan snål med soppan... hoppar igång efter kurvan igen för att vidare till nästa kurva hosta till igen. närmare och närmare kommer bakomvarande... bara jag tar mig i mål och tar poäng. I kurvan ut på rakan så har bakomvarande kommit ikapp och jag insett att det är en klass1 bil men stolthet är stolthet... har även kommit ifatt ev varvning så jag tar ett tajt spår på insidan ut på rakan bilen hostar som aldrig förr men kommer efter mycket vrål inne i bilen igång och jag lyckas hålla min placering in i mål Lyckas även ett varv till runt och in i parcfermé . 1a i klass 2 och 9a i roadsportC Helt underbart!!! Racing är inget för folk med dåligt hjärta
Jag älskar Racing!!!!
Grattis till alla som placerade sig eller förbättrade sig på något sätt längtar till nästa gång redan!
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Härlig rapport Waern!!
En bonusgrej med att vi är så många nu blir ju att man får läsa så många rejsrapporter!!
En bonusgrej med att vi är så många nu blir ju att man får läsa så många rejsrapporter!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Tack, Tack!Josen wrote: Massa bra tips
Ska jobba på det
http://www.mx5racingclub.se/galleri/alb ... 45-low.jpg
Fantastisk bild Per!
Jimmy Visshed
#97
#97
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Efter alla dessa SUPER rapporter kommer här ett trevande försök:)
Vill först skriva att det är jätteroligt att läsa alla positiva och snälla kommentarer ni ger lilla mig.
.........tack.
Fredagen:
Ok, detta är en racerapport, men racehelgen började för mig på Svkg´s fredags körning.
HÄR SKA LABBAS!!!!
Henriksson (...som är karl nog att förstå att man ger och tar här i livet.) gav mig ett förslag på en förbättring, när han var manuell tidtagare på falkenberg & Svkg vårrus.
Samma förslag har Osbech gett mig utan att jag lyssnat.. Nu när två snabba räsers sagt lika, måste jag testa.
Har förlängt länkarmarna fram, för att på Nb orginal kan man knappt få 1 grad camber där.
Detta har gjort Mattafaran 2010 till ombytta världen. Nu är greppet borta bak...förut hade jag inget fram. SUCK.
Det första som utfördes vid ankomst till kullen:Muta in Mx-5 racingclub i depån
Skyndade att slänga ut däck o dyligt, men likt för....t lyckades 2 sjuor hermelina sig in. Knaske lyckas bättre nästa gång.
Innan Ssm kanske man ska snacka med Hyllingeklubben, om depåuppdelningen?
Mjukare fjädrar fixades på bilen till denna dag.
Ut och sladda.....trodde jag.
1,035 första stinten på fredagen!
Detta gjorde susen för känslan i bilen.
skulle lyssnat på Josen 2009 redan.
Fredrik fick mig att "släppa" till 2010:) Tack till er båda.
Där skulle jag stannat med moddningen, men nej då try to fix what´s not broken!
Ändrade inställningar mellan varje stint. Bara för att bli långsammare och långsammare.
Innan 60 minutes mjukade jag bilen rejält bak, ett plogande blev effekten.
För att verkligen ställa till det, tittade jag på flaggvakterna istället för banan innan tv krönet...dumt var det.
Kom med h framhjul utanför bankanten, sen gick det fort.
Mattafaran slutade i grusfållan efter 360grader snurrning, shit vad läskigt! åkte baklänges och kände abs´en jobba.
Det är ju inte förens bilen är bredvid banan, man fattar hur fort det egentligen går.
Min karriärs första bärgning, och the walk of shame när man återvänder med en gruslastbilmiata till depån.
Alla väntar på att få köra, och det är ditt fel att ingen kan köra.
Pinsamt.
Nu vet jag vad alla formelbilförare känner varje körning.
Sista körningen låg Mattafaran på 1,06-1,07 tider.
Körde ett pass i timmen. För att inte slöa till i depån testade jag även Per Oleskogs "klass 2" Nb -98, samma årsmodell som Mattafaran.
KAN MAN INTE TRO NÄR MAN SER LYSTERN I HANS LACK!!!!!!!! HAHAHAHAHHAAHA!
Precis som Bertil Thorssons Nb, så går deras bilar snabbare och Pers bil har underbara bromsar, vet inte om det beror på min camber fram, men Per bromsar ifrån min Nb som ingenting. Men vad det kränger! ,hade glömt hur det är att köra med orginalkrängare fram. Saknar det inte.
Sen kom den andra av helgens största händelser, jag fick äntligen köra en Porsche Gt3
Först Pers bil och nu detta
En Club sport -07, tänk någon lånar ut en 1 miljon+bil till en hårfönbilracingförare , ägaren ville dock inte åka med...? -Ja visst är det obegripligt½!!
Vilket tryck! man slungas fram på rakorna OCH bilen svänger, efter att fått lite ställ efter/under bron, i kvarn, och på tv krönet blev det att lugna ner sig, det kändes inte som att det var så farligt, men bilen är ju inte min o då tar jag inga risker.
Har hört att när det väl släpper så går man runt. Det svåraste var motorbromsen, man kan inte bara släppa upp gasen hursomhelst.
Här är bilen, från 1,50: http://www.youtube.com/watch?v=xoCl9RMP ... re=channel
Lördagen.
Regn.
Kollar på ER cups start.
Lallar i depån, tiden går fort när man snackar race hela tiden. Köper en iphone hållare med sugpropp:)
...hrm detta kan bli dyrt, vill gärna testa en gps laptimer. Min vanliga laptimer funkar lite som den behagar.
Har gjort en rätt stor förändring, viktigt som skam att jag får tider. Tjatar på Spvm Jan och på ssk att vi behöver tidtagning.
-vi behöver testa våra transponders, -många har nya så man vet att de funkar...
Ut på träningen, bilar överallt, sugproppen sitter kvar i framrutan även över curbs
"Vanliga" laptimer funkar varannat varv som vanligt (ställer jag ut min egen beacon så funkar den klockrent..slö:)
Ser att iphone appen verkar ta tiderna fint...i´m in for a surprise!
Bilen går precis där jag vill, men brett. Som vanligt är detta super roligt, tyvärr ineffektivt.
Passet avslutas och panik infinner sig.
Inga tider!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Transpondern gav mig 3 varv med 3-5 minuters hopp, appen visar bara en graf hur jag kört!
Varvtiderna försökte 5 personer att få fram. Vet fortfarande inte hur...!
Grafen säger ingenting. Appen var gratis, den girige får skylla sig själv som vanligt;)
Vanliga laptimern är dum i huvet! ...för att jag är lat..!
Waern är en klippa som vanligt, hann knappt blinka så hade han flyttat om transponder åt mig.
TACK IGEN CHRISTOFFER!!!!::))
Följande körningar så funkade alla transponder tider.
Söndagen.
Efter förarsammanträdet har Miata gänget en liten träff.
Stämningen är laddad och positiv. Vilket skönt gäng detta är!!!!
Tur att det är en warm up.
Pratade med Per Oleskog, han är ju ny i detta så han kanske har en annan view på mina tankar.
Oavsett vad jag babblade på om i tankar och ideer om set up, så tittade han på mig och mina tidigare tider.
Skakade på huvudet och sa: -Du kör ju bara långsammare med dina ändringar.
Ledsnar på all modderi och ställer bilen som första fredag set upén.
...nästan...
Körningen funkar ok.
Osbech har nu anlänt till kullen.
Måste sluta skylla på bilen.
Han har rätt.
Har hittills haft 4 nya Kumho sulor liggandes i depån, yokohama däcken som sitter på är ju inte slut men...
Kör även kvalet på yokohaman.
Tiden 1,043 ger 8e startplats. Har Jonas framför mig, försöker peppa allt och alla inför racet.
Jonas är inte riktigt nöjd med sin startposition...
------det är ju bara hans första tävling liksom
Kul!...farlig snubbe det där...
Innan detta race fick Mattafaran 2 nya Kumho bak.
Starten går.
Kommer fram i trafiken rätt bra, ligger 5a, jagar Jimmy och Serwanski. Har inte en chans mot dom.
-Oj vad gummi jag plockat upp, går tankarna på fjärde varvet. På femte ska det ske!.
Tror en punktering är ett faktum, men flaggvakterna tittar inte åt mitt håll när ekipaget passerar, en punka borde väll synas?
Går in i depån. Där står redan Per Oleskog, va f.n?
Springer runt bilen för att kolla, ingen punktering. Kollar med nån ssk snubbe om det är ok att åka ut igen?
-Bara kör, säger han. Måste ju skava bort JÄTTEGUMMIT som tydligen sitter någonstans.
Mattafaran ber om nåd, shit vad det låter illa.
In i depån igen.
Frågar Per vad som hänt? -Bilen låter konstigt från däcken.
Jag tvingar ut honom igen så att han kan skava bort resterna, han är ju mer än ödmjuk när han passeras.
Samlar rejält gummi på kanterna, speciellt nu när han börjar få upp tempot i körningen, 14" blir nog ordentligt varma.
Mitt första avbrutna race, hoppas det blir sista.
Kul att se hur fort alla Miator går. Få bromsar innan bron.
GÅR JU JÄTTE FORT!
PALJETTERNA FLYGER NÄSTA AV BLUE OYSTER BAR BILARNA!!!!!!!!HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAAHHA...
...vad duktiga ni är allihop...!
Race 2
Kände en tendens till understyrning i race 1, hade det med den fina cambern som blir när däcket inte sitter fast eller...?
Styvar upp bilen rejält bak innan race 2 ifall att...tänkker att detta får jag nog ångra, det med.
Modda är roligt.
Bra är det också.
Speciellt bra för mina medtävlare,eftersom jag skruvar bort mig konstant:)
När vi kommer upp till depån står Jimmy långt bak och hans "kval" tid från race ett är nästan 1.5 sek långsammare än min. = fel.
Ssk har velat med transpondrar i flera klasser, vinkar in folk titt som tätt pga dåliga signaler.
Hörde att ER cup dagen innan hade också problem + när Jimmy och jag körde träningen Ssk hade, så funkade transpondrarna dåligt då med.
SÅ VISST ÄR DET TRANSPONDRARNAS MONTERING OCH TRANSPONDRARNA SOM ÄR PROBLEMET, FÖR ALLA DOM HÄR PROBLEMEN FINNS JU PÅ ANDRA BANOR OCKSÅ...........ELLER HUR SSK, SÄKERT INGET PROBLEM MED TIDLOOPEN!
Jimmy var ju inte så nöjd med sin startplats, Jimmy körde snabbare än mig i race 1, han och Serwanski körde ifrån mig hela tiden. (har bara med mitt lösa hjul att göra )...
Frågade jimmy om han behövde hjälp med sin "protest", Jimmy och jag gick upp i tornet för att snacka.
Där satt dom och handjagade tider tyckte jag det såg ut som.
((måste iof imponeras att dom kan hålla ordning, sitta ta tider och placeringar på någon här och där i 15 varv med 20 bilar. DET är inget att vara avundsjuk på))
Tornet hänvisade till tävlingsledaren, tävlingsledaren frågade vad vi skulle ta för tid då?.
Föreslog att han kunde få starta efter kval tiden en gång till.
Tävlingsledaren sa -Fråga de andra som nu står bakom Jimmy.
Sagt o gjort, ALLA tyckte det var ok. VILKA hjältar det är bland oss!!!!!!!
Mycket sportsligt!
Damen som linar upp tyckte att det var bra att startordningen ändrades, en snabbare bil är inte bra långt bak i fältet.
(((...Henriksson? HI HI)))
Starten går, kommer om Serwanski och nästan upp jämsides med Porschen.
Efter kvarn matar dom iväg Porschen och Henrik, vad mycket kraft dom har.
Vilka utgångar Niklas
Serwanski är överallt i min bakspegel, då känner jag det igen.
Understyrningen. När det väl börjar blir det bara mer, de nya däcken bak lyfter nästan fronten känns det som.
Glad att jag satte krängaren hårt bak, annars hade det varit helt omöjligt att svänga under acceleration.
Skam den som ger sig, bestämmer mig för att släppa Robert, han är inte bara snabbare.
Han kanske kan komma ikapp dom framför om jag inte sabbar hans framfart.
Släpper om innan startrakan. Han hoppar iväg på bredsladd och redan i kvarn har han dragit rejält.
Hej Jimmy.
Nu är mattafaran inte ensam, Jimmy tappar på rakan. Bara på rakan.
Han är snabbare än mig överallt annars, funderar på att släppa även honom.
Om jag släpper är det förmodligen så att det han vinner på baksidan, kör jag ikapp rakt fram.
Svårt...blir jag inte av med folk brukar jag släppa för att ta rygg.
Låter Jimmy ta initiativet, gör han ett seriöst omkörningsförsök kommer jag inte att krångla.
Några ggr är det öppnade luckor, men attacken kommer inte.
Tycker det är ett kul race och Jimmy är en konsekvent förare, inga misstag där inte.
Mer än vad jag kan säga om mina egna val, skäms lite där framför en av de tre yngsta,
(snabba Jimmy, helgalna Robert och k..v Torkel. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!)
försöker köra avslappnat och inte stressa upp mig...omöjligt.
En av de saker jag förmodligen aldrig kommer glömma från denna helg.
(förutom alla supermachosnygga miata räsers)))))))))))))
Skrev någonstans i en tråd, tror det var i Jimmys, att de skulle bli coolt ligga bredvid honom eftersom hans bil är högerstyrd, sitter väldigt nära((neej Torkel, inte så!!!)).
När vi gått över mållinjen blev det min första higfive på räserbanan.
Små saker som ger kraft i livet.
Tack Jimmy för fighten.
Lite tankar.
Klass 2 är suveränt.
Bra jobbat Henriksson, Waern och Per.
När Hdzon kommer till banan då vet man att allt är som det ska vara.
Kul att du är med Hans.
Thomas Pihl är med och fixar, gnabbas och jagar sin bror. Som vanligt. Vill så gärna se hans varvtider med hans NB. Har tänkvärda ideer. När Tpr är hungrig ska man hålla sig undan
Att fler och fler har hangarounds och familjemedlemmar med sig är bra och kul. Delad glädje.
(och Kullman fick en cykel kompis:))
SSK imponera inte.
Redan i inskrivningen känner iaf jag att man stör.
-El?
-nej tack.
-Vi kommer kolla er!
osv.
Meka på gräset är farligt.
Gula Porschar ska man se upp med.
Torkel ljuger om sin ålder OAVSETT OM HAN VILL ELLER INTE...SÄGER HAN...MEN JAG VET VAD HAN VILL MEST!
-GE ER ALLA KORV!!!!!!
Kommer att blanda sig i ordentligt snart.
Sympatisk -ung- man.
Har sett Hammarsjö UTAN en cigg
Du måste hjälpa oss, mer NB to the crowd.
Kullman drabbades av karma: Filma Dennis, så löser det sig ska du se.
Tur att du valde trailer denna tävlingen. Snabbaste 1,6a föraren i världen.
Per Oleskog är entusiastisk efter körningen, han är även sugen på uppgraderingar inför Ssm.
Allmänbildning imponerar på mig, tack för historia lektionen vid Husaby kyrka.
Anders Träff hade ALDRIG tidigare kört på bana. STARKT Anders.
Husbilen, släpet och Miatan....vilket ekipage du har.
Andreas Karlsson fick fightas äntligen, hörde snack om att handla krängare. GOTT!
En tillgång i klubben. Tack för prisutdelningen. Ett i mörkret.
Pettsson din bil är sk.tsnygg. Du ger mig en känsla av att det kanske blir en annan pallplats nästa gång.
Coolast på pallen. Du gör förmodligen inget utan....KNIVEN
Henriksson kommer ur sin svacka till Ssm. Det kommer att ske var så säker. Hann till starten iår.
Hans stora fråga är: Huvudet eller bilen?.
Magnus Ohlssons "ärvda" bil börjar funka rejält. Klass 1 eller 2 var lutar det tro?. Lyste på pallen. BRA!
Leker med barnen i depån och äter godis. Gott att se Husbil är the grej.
Bertil Thorsson och Bertil 2 släpper om för snällt. Titta inte bakåt Bertil. Har det snyggaste bygget.
(vilken av Bertilarna...?) Bilen går som ett spjut! Denna förare kommer blanda sig i sakta men säkert.
Christoffer Waern är förmodligen tillsammans med Drangel en av våra starkaste förare, bilen är helt insta(bil)
Det ska inte gå att köra så fort med en miata som inte sitter ihop för 5 öre! men det gör du.
När man talar om trollen. Hans drangel sladdar och driftar, men kör aldrig av eller ritar långa okontrollerade svarta streck. Går alltid i mål och kan lyssna på radion om han vill när han passerar mållinjen.
Så säger iaf sägen.
Det lös om Magnus Claesson. Äntligen med. Varje gång jag låg bakom den: "Halv svarta ankan" kördes bilen lite fortare, lite tryggare. Har viljan, nu med bucklor. Förmodligen sömnlös innan Ssm krig mot klass 2orna.
Ronnie Hofberg har kommit för att stanna tror jag. Rätt bil, (fel färg...) har en rätt stadig förbättringskurs.
Intresserad och med från början sas. Valde klass 1 utan att fundera värst länge.
En Farmville kompis till Hdzon i depån ingår. Och buckliga bilar.
Martin Wahlberg är cupens egna greve Kommer inte spara på krutet till Ssm. Tycker man ser på Martin(svårt namn...) att han kommer blixtra till. Har rätt grejer. -Vänta bara! är hans mellan namn.
Henrik Pihl är en mycket snabb och duktig pilot. Henriksson/Elise (2009) är överlägsen snabb. Vinnaren 2010. I tävlingarna. Sann glädje på pallen. Jobbat hårt. Erbjöd sig låna ut sitt tält, det var snällt Henrik tack.
Niklas Falk kan allt. En kunskapskälla som är enorm. Tvekar aldrig på en fråga, PANG! så sitter svaret där.
Btw Riktigt snygg hjälm Niklas, glömde säga det. Niklas en sanslös förmåga att ta sig fram när det är trafik, se bara starten på Falkenberg 2009, själv hade jag mosat bilen framför Inte Niklas inte, han glider förbi och börjar plocka framför istället. Lyckas du komma före, räcker det inte med lika snabb. Då är man rökt.
Jimmy Visshed får nu ge sig! Denna förare förbättrar sig för mycket, för fort. DET ÄR INGET KUL LÄNGRE!!!
Inte bara tar han åt sig ett tips/förslag...han förbättrar det också! Mekandet talar för sig själv. Den Ev respekt som funnits för de "äldre" finns numera inte. Och varför då förresten?. Han ÄR ju snabbare än de flesta.
Jonas Bernhardt vår egen tdl. Förväntningarna Jonas har på sig iom förvaltandet av "Josens" bil, VAR nog inte lätt att axla. Det sköna med hans intelligenta val av material, är ju att så länge han inte prickar bilens historia, så kan han släppa bilens ev svagheter. Jonas och HANS bil blir giftiga på Ssm. Lustgas beroende
Robert Serwanski känns som han är färdig redan. Han kör fort och publikfriande, han är trevlig, han hjälper till i depån. Och fattat grejen liksom. NÄSTAN yngre än Torkel:) En tillgång för trivseln och racingen. Synd bara att han kör så fort. Nu står det 1 lika Robert. Du vet vad jag menar... din bredsladdande vilde.
Ovanstående är skrivet under påverkan av: race abstinens.
Har jag glömt någon/något..., inget personligt bara författaren som är dum i huvudet.
En minnesbild från helgens depåstämning...
Vill först skriva att det är jätteroligt att läsa alla positiva och snälla kommentarer ni ger lilla mig.
.........tack.
Fredagen:
Ok, detta är en racerapport, men racehelgen började för mig på Svkg´s fredags körning.
HÄR SKA LABBAS!!!!
Henriksson (...som är karl nog att förstå att man ger och tar här i livet.) gav mig ett förslag på en förbättring, när han var manuell tidtagare på falkenberg & Svkg vårrus.
Samma förslag har Osbech gett mig utan att jag lyssnat.. Nu när två snabba räsers sagt lika, måste jag testa.
Har förlängt länkarmarna fram, för att på Nb orginal kan man knappt få 1 grad camber där.
Detta har gjort Mattafaran 2010 till ombytta världen. Nu är greppet borta bak...förut hade jag inget fram. SUCK.
Det första som utfördes vid ankomst till kullen:Muta in Mx-5 racingclub i depån
Skyndade att slänga ut däck o dyligt, men likt för....t lyckades 2 sjuor hermelina sig in. Knaske lyckas bättre nästa gång.
Innan Ssm kanske man ska snacka med Hyllingeklubben, om depåuppdelningen?
Mjukare fjädrar fixades på bilen till denna dag.
Ut och sladda.....trodde jag.
1,035 första stinten på fredagen!
Detta gjorde susen för känslan i bilen.
skulle lyssnat på Josen 2009 redan.
Fredrik fick mig att "släppa" till 2010:) Tack till er båda.
Där skulle jag stannat med moddningen, men nej då try to fix what´s not broken!
Ändrade inställningar mellan varje stint. Bara för att bli långsammare och långsammare.
Innan 60 minutes mjukade jag bilen rejält bak, ett plogande blev effekten.
För att verkligen ställa till det, tittade jag på flaggvakterna istället för banan innan tv krönet...dumt var det.
Kom med h framhjul utanför bankanten, sen gick det fort.
Mattafaran slutade i grusfållan efter 360grader snurrning, shit vad läskigt! åkte baklänges och kände abs´en jobba.
Det är ju inte förens bilen är bredvid banan, man fattar hur fort det egentligen går.
Min karriärs första bärgning, och the walk of shame när man återvänder med en gruslastbilmiata till depån.
Alla väntar på att få köra, och det är ditt fel att ingen kan köra.
Pinsamt.
Nu vet jag vad alla formelbilförare känner varje körning.
Sista körningen låg Mattafaran på 1,06-1,07 tider.
Körde ett pass i timmen. För att inte slöa till i depån testade jag även Per Oleskogs "klass 2" Nb -98, samma årsmodell som Mattafaran.
KAN MAN INTE TRO NÄR MAN SER LYSTERN I HANS LACK!!!!!!!! HAHAHAHAHHAAHA!
Precis som Bertil Thorssons Nb, så går deras bilar snabbare och Pers bil har underbara bromsar, vet inte om det beror på min camber fram, men Per bromsar ifrån min Nb som ingenting. Men vad det kränger! ,hade glömt hur det är att köra med orginalkrängare fram. Saknar det inte.
Sen kom den andra av helgens största händelser, jag fick äntligen köra en Porsche Gt3
Först Pers bil och nu detta
En Club sport -07, tänk någon lånar ut en 1 miljon+bil till en hårfönbilracingförare , ägaren ville dock inte åka med...? -Ja visst är det obegripligt½!!
Vilket tryck! man slungas fram på rakorna OCH bilen svänger, efter att fått lite ställ efter/under bron, i kvarn, och på tv krönet blev det att lugna ner sig, det kändes inte som att det var så farligt, men bilen är ju inte min o då tar jag inga risker.
Har hört att när det väl släpper så går man runt. Det svåraste var motorbromsen, man kan inte bara släppa upp gasen hursomhelst.
Här är bilen, från 1,50: http://www.youtube.com/watch?v=xoCl9RMP ... re=channel
Lördagen.
Regn.
Kollar på ER cups start.
Lallar i depån, tiden går fort när man snackar race hela tiden. Köper en iphone hållare med sugpropp:)
...hrm detta kan bli dyrt, vill gärna testa en gps laptimer. Min vanliga laptimer funkar lite som den behagar.
Har gjort en rätt stor förändring, viktigt som skam att jag får tider. Tjatar på Spvm Jan och på ssk att vi behöver tidtagning.
-vi behöver testa våra transponders, -många har nya så man vet att de funkar...
Ut på träningen, bilar överallt, sugproppen sitter kvar i framrutan även över curbs
"Vanliga" laptimer funkar varannat varv som vanligt (ställer jag ut min egen beacon så funkar den klockrent..slö:)
Ser att iphone appen verkar ta tiderna fint...i´m in for a surprise!
Bilen går precis där jag vill, men brett. Som vanligt är detta super roligt, tyvärr ineffektivt.
Passet avslutas och panik infinner sig.
Inga tider!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Transpondern gav mig 3 varv med 3-5 minuters hopp, appen visar bara en graf hur jag kört!
Varvtiderna försökte 5 personer att få fram. Vet fortfarande inte hur...!
Grafen säger ingenting. Appen var gratis, den girige får skylla sig själv som vanligt;)
Vanliga laptimern är dum i huvet! ...för att jag är lat..!
Waern är en klippa som vanligt, hann knappt blinka så hade han flyttat om transponder åt mig.
TACK IGEN CHRISTOFFER!!!!::))
Följande körningar så funkade alla transponder tider.
Söndagen.
Efter förarsammanträdet har Miata gänget en liten träff.
Stämningen är laddad och positiv. Vilket skönt gäng detta är!!!!
Tur att det är en warm up.
Pratade med Per Oleskog, han är ju ny i detta så han kanske har en annan view på mina tankar.
Oavsett vad jag babblade på om i tankar och ideer om set up, så tittade han på mig och mina tidigare tider.
Skakade på huvudet och sa: -Du kör ju bara långsammare med dina ändringar.
Ledsnar på all modderi och ställer bilen som första fredag set upén.
...nästan...
Körningen funkar ok.
Osbech har nu anlänt till kullen.
Måste sluta skylla på bilen.
Han har rätt.
Har hittills haft 4 nya Kumho sulor liggandes i depån, yokohama däcken som sitter på är ju inte slut men...
Kör även kvalet på yokohaman.
Tiden 1,043 ger 8e startplats. Har Jonas framför mig, försöker peppa allt och alla inför racet.
Jonas är inte riktigt nöjd med sin startposition...
------det är ju bara hans första tävling liksom
Kul!...farlig snubbe det där...
Innan detta race fick Mattafaran 2 nya Kumho bak.
Starten går.
Kommer fram i trafiken rätt bra, ligger 5a, jagar Jimmy och Serwanski. Har inte en chans mot dom.
-Oj vad gummi jag plockat upp, går tankarna på fjärde varvet. På femte ska det ske!.
Tror en punktering är ett faktum, men flaggvakterna tittar inte åt mitt håll när ekipaget passerar, en punka borde väll synas?
Går in i depån. Där står redan Per Oleskog, va f.n?
Springer runt bilen för att kolla, ingen punktering. Kollar med nån ssk snubbe om det är ok att åka ut igen?
-Bara kör, säger han. Måste ju skava bort JÄTTEGUMMIT som tydligen sitter någonstans.
Mattafaran ber om nåd, shit vad det låter illa.
In i depån igen.
Frågar Per vad som hänt? -Bilen låter konstigt från däcken.
Jag tvingar ut honom igen så att han kan skava bort resterna, han är ju mer än ödmjuk när han passeras.
Samlar rejält gummi på kanterna, speciellt nu när han börjar få upp tempot i körningen, 14" blir nog ordentligt varma.
Mitt första avbrutna race, hoppas det blir sista.
Kul att se hur fort alla Miator går. Få bromsar innan bron.
GÅR JU JÄTTE FORT!
PALJETTERNA FLYGER NÄSTA AV BLUE OYSTER BAR BILARNA!!!!!!!!HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAAHHA...
...vad duktiga ni är allihop...!
Race 2
Kände en tendens till understyrning i race 1, hade det med den fina cambern som blir när däcket inte sitter fast eller...?
Styvar upp bilen rejält bak innan race 2 ifall att...tänkker att detta får jag nog ångra, det med.
Modda är roligt.
Bra är det också.
Speciellt bra för mina medtävlare,eftersom jag skruvar bort mig konstant:)
När vi kommer upp till depån står Jimmy långt bak och hans "kval" tid från race ett är nästan 1.5 sek långsammare än min. = fel.
Ssk har velat med transpondrar i flera klasser, vinkar in folk titt som tätt pga dåliga signaler.
Hörde att ER cup dagen innan hade också problem + när Jimmy och jag körde träningen Ssk hade, så funkade transpondrarna dåligt då med.
SÅ VISST ÄR DET TRANSPONDRARNAS MONTERING OCH TRANSPONDRARNA SOM ÄR PROBLEMET, FÖR ALLA DOM HÄR PROBLEMEN FINNS JU PÅ ANDRA BANOR OCKSÅ...........ELLER HUR SSK, SÄKERT INGET PROBLEM MED TIDLOOPEN!
Jimmy var ju inte så nöjd med sin startplats, Jimmy körde snabbare än mig i race 1, han och Serwanski körde ifrån mig hela tiden. (har bara med mitt lösa hjul att göra )...
Frågade jimmy om han behövde hjälp med sin "protest", Jimmy och jag gick upp i tornet för att snacka.
Där satt dom och handjagade tider tyckte jag det såg ut som.
((måste iof imponeras att dom kan hålla ordning, sitta ta tider och placeringar på någon här och där i 15 varv med 20 bilar. DET är inget att vara avundsjuk på))
Tornet hänvisade till tävlingsledaren, tävlingsledaren frågade vad vi skulle ta för tid då?.
Föreslog att han kunde få starta efter kval tiden en gång till.
Tävlingsledaren sa -Fråga de andra som nu står bakom Jimmy.
Sagt o gjort, ALLA tyckte det var ok. VILKA hjältar det är bland oss!!!!!!!
Mycket sportsligt!
Damen som linar upp tyckte att det var bra att startordningen ändrades, en snabbare bil är inte bra långt bak i fältet.
(((...Henriksson? HI HI)))
Starten går, kommer om Serwanski och nästan upp jämsides med Porschen.
Efter kvarn matar dom iväg Porschen och Henrik, vad mycket kraft dom har.
Vilka utgångar Niklas
Serwanski är överallt i min bakspegel, då känner jag det igen.
Understyrningen. När det väl börjar blir det bara mer, de nya däcken bak lyfter nästan fronten känns det som.
Glad att jag satte krängaren hårt bak, annars hade det varit helt omöjligt att svänga under acceleration.
Skam den som ger sig, bestämmer mig för att släppa Robert, han är inte bara snabbare.
Han kanske kan komma ikapp dom framför om jag inte sabbar hans framfart.
Släpper om innan startrakan. Han hoppar iväg på bredsladd och redan i kvarn har han dragit rejält.
Hej Jimmy.
Nu är mattafaran inte ensam, Jimmy tappar på rakan. Bara på rakan.
Han är snabbare än mig överallt annars, funderar på att släppa även honom.
Om jag släpper är det förmodligen så att det han vinner på baksidan, kör jag ikapp rakt fram.
Svårt...blir jag inte av med folk brukar jag släppa för att ta rygg.
Låter Jimmy ta initiativet, gör han ett seriöst omkörningsförsök kommer jag inte att krångla.
Några ggr är det öppnade luckor, men attacken kommer inte.
Tycker det är ett kul race och Jimmy är en konsekvent förare, inga misstag där inte.
Mer än vad jag kan säga om mina egna val, skäms lite där framför en av de tre yngsta,
(snabba Jimmy, helgalna Robert och k..v Torkel. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!)
försöker köra avslappnat och inte stressa upp mig...omöjligt.
En av de saker jag förmodligen aldrig kommer glömma från denna helg.
(förutom alla supermachosnygga miata räsers)))))))))))))
Skrev någonstans i en tråd, tror det var i Jimmys, att de skulle bli coolt ligga bredvid honom eftersom hans bil är högerstyrd, sitter väldigt nära((neej Torkel, inte så!!!)).
När vi gått över mållinjen blev det min första higfive på räserbanan.
Små saker som ger kraft i livet.
Tack Jimmy för fighten.
Lite tankar.
Klass 2 är suveränt.
Bra jobbat Henriksson, Waern och Per.
När Hdzon kommer till banan då vet man att allt är som det ska vara.
Kul att du är med Hans.
Thomas Pihl är med och fixar, gnabbas och jagar sin bror. Som vanligt. Vill så gärna se hans varvtider med hans NB. Har tänkvärda ideer. När Tpr är hungrig ska man hålla sig undan
Att fler och fler har hangarounds och familjemedlemmar med sig är bra och kul. Delad glädje.
(och Kullman fick en cykel kompis:))
SSK imponera inte.
Redan i inskrivningen känner iaf jag att man stör.
-El?
-nej tack.
-Vi kommer kolla er!
osv.
Meka på gräset är farligt.
Gula Porschar ska man se upp med.
Torkel ljuger om sin ålder OAVSETT OM HAN VILL ELLER INTE...SÄGER HAN...MEN JAG VET VAD HAN VILL MEST!
-GE ER ALLA KORV!!!!!!
Kommer att blanda sig i ordentligt snart.
Sympatisk -ung- man.
Har sett Hammarsjö UTAN en cigg
Du måste hjälpa oss, mer NB to the crowd.
Kullman drabbades av karma: Filma Dennis, så löser det sig ska du se.
Tur att du valde trailer denna tävlingen. Snabbaste 1,6a föraren i världen.
Per Oleskog är entusiastisk efter körningen, han är även sugen på uppgraderingar inför Ssm.
Allmänbildning imponerar på mig, tack för historia lektionen vid Husaby kyrka.
Anders Träff hade ALDRIG tidigare kört på bana. STARKT Anders.
Husbilen, släpet och Miatan....vilket ekipage du har.
Andreas Karlsson fick fightas äntligen, hörde snack om att handla krängare. GOTT!
En tillgång i klubben. Tack för prisutdelningen. Ett i mörkret.
Pettsson din bil är sk.tsnygg. Du ger mig en känsla av att det kanske blir en annan pallplats nästa gång.
Coolast på pallen. Du gör förmodligen inget utan....KNIVEN
Henriksson kommer ur sin svacka till Ssm. Det kommer att ske var så säker. Hann till starten iår.
Hans stora fråga är: Huvudet eller bilen?.
Magnus Ohlssons "ärvda" bil börjar funka rejält. Klass 1 eller 2 var lutar det tro?. Lyste på pallen. BRA!
Leker med barnen i depån och äter godis. Gott att se Husbil är the grej.
Bertil Thorsson och Bertil 2 släpper om för snällt. Titta inte bakåt Bertil. Har det snyggaste bygget.
(vilken av Bertilarna...?) Bilen går som ett spjut! Denna förare kommer blanda sig i sakta men säkert.
Christoffer Waern är förmodligen tillsammans med Drangel en av våra starkaste förare, bilen är helt insta(bil)
Det ska inte gå att köra så fort med en miata som inte sitter ihop för 5 öre! men det gör du.
När man talar om trollen. Hans drangel sladdar och driftar, men kör aldrig av eller ritar långa okontrollerade svarta streck. Går alltid i mål och kan lyssna på radion om han vill när han passerar mållinjen.
Så säger iaf sägen.
Det lös om Magnus Claesson. Äntligen med. Varje gång jag låg bakom den: "Halv svarta ankan" kördes bilen lite fortare, lite tryggare. Har viljan, nu med bucklor. Förmodligen sömnlös innan Ssm krig mot klass 2orna.
Ronnie Hofberg har kommit för att stanna tror jag. Rätt bil, (fel färg...) har en rätt stadig förbättringskurs.
Intresserad och med från början sas. Valde klass 1 utan att fundera värst länge.
En Farmville kompis till Hdzon i depån ingår. Och buckliga bilar.
Martin Wahlberg är cupens egna greve Kommer inte spara på krutet till Ssm. Tycker man ser på Martin(svårt namn...) att han kommer blixtra till. Har rätt grejer. -Vänta bara! är hans mellan namn.
Henrik Pihl är en mycket snabb och duktig pilot. Henriksson/Elise (2009) är överlägsen snabb. Vinnaren 2010. I tävlingarna. Sann glädje på pallen. Jobbat hårt. Erbjöd sig låna ut sitt tält, det var snällt Henrik tack.
Niklas Falk kan allt. En kunskapskälla som är enorm. Tvekar aldrig på en fråga, PANG! så sitter svaret där.
Btw Riktigt snygg hjälm Niklas, glömde säga det. Niklas en sanslös förmåga att ta sig fram när det är trafik, se bara starten på Falkenberg 2009, själv hade jag mosat bilen framför Inte Niklas inte, han glider förbi och börjar plocka framför istället. Lyckas du komma före, räcker det inte med lika snabb. Då är man rökt.
Jimmy Visshed får nu ge sig! Denna förare förbättrar sig för mycket, för fort. DET ÄR INGET KUL LÄNGRE!!!
Inte bara tar han åt sig ett tips/förslag...han förbättrar det också! Mekandet talar för sig själv. Den Ev respekt som funnits för de "äldre" finns numera inte. Och varför då förresten?. Han ÄR ju snabbare än de flesta.
Jonas Bernhardt vår egen tdl. Förväntningarna Jonas har på sig iom förvaltandet av "Josens" bil, VAR nog inte lätt att axla. Det sköna med hans intelligenta val av material, är ju att så länge han inte prickar bilens historia, så kan han släppa bilens ev svagheter. Jonas och HANS bil blir giftiga på Ssm. Lustgas beroende
Robert Serwanski känns som han är färdig redan. Han kör fort och publikfriande, han är trevlig, han hjälper till i depån. Och fattat grejen liksom. NÄSTAN yngre än Torkel:) En tillgång för trivseln och racingen. Synd bara att han kör så fort. Nu står det 1 lika Robert. Du vet vad jag menar... din bredsladdande vilde.
Ovanstående är skrivet under påverkan av: race abstinens.
Har jag glömt någon/något..., inget personligt bara författaren som är dum i huvudet.
En minnesbild från helgens depåstämning...
- Attachments
-
- Miata.pit.life.HAHAHAHAHAHAA....jpg (62.21 KiB) Viewed 2791 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Resultaten finns nu på Mylaps
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=537952
Ni som har egen transponder kan logga in och jämföra varvtider mm mellan förare (tex, hur stort var tex avståndet mellan X och Y).
Lapchart är också et trevligt sätt att se ordningen varv efter varv.
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=537952
Ni som har egen transponder kan logga in och jämföra varvtider mm mellan förare (tex, hur stort var tex avståndet mellan X och Y).
Lapchart är också et trevligt sätt att se ordningen varv efter varv.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Kul rapport Andreas!
Tiderna ändras, kan vara kul att testa på att vara "undermotoriserad överviktig underdog" och få gnälla lite på andra för en gångs skull...
Här kommer en regndans inför SSM!!
Då får det regna isf, så jag får nytta av min ABS. Förra året hade jag lättaste bilen utav de som körde 1.8:or. I år så är jag den enda av de sex främsta i kvalet med 5% vikttillägg för ABS och väger därmed mer än de andra i toppen oavsett mina plastbitar (gissar att min kvalvikt var ca 1025kg med 3/4 tank).gokarting.nu wrote: Henriksson kommer ur sin svacka till Ssm. Det kommer att ske var så säker.
Tiderna ändras, kan vara kul att testa på att vara "undermotoriserad överviktig underdog" och få gnälla lite på andra för en gångs skull...
Här kommer en regndans inför SSM!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Imponerande Racerapportgokarting.nu wrote:Efter alla dessa SUPER rapporter kommer här ett trevande försök:)
Robert Serwanski känns som han är färdig redan. Han kör fort och publikfriande, han är trevlig, han hjälper till i depån. Och fattat grejen liksom. NÄSTAN yngre än Torkel:) En tillgång för trivseln och racingen. Synd bara att han kör så fort. Nu står det 1 lika Robert. Du vet vad jag menar... din bredsladdande vilde.
Det står 1 lika , visst gör det.
Du anar inte som jag började skratta när jag kände/såg det, hehehehe. Det förgyllde final 2 för mig alla fall.
Det känns också bra på något sätt eftersom vi numera är kvitt och det inte kan gnidas in något mer, tack
Tack för de varma orden
Ha det gott.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Tack Andreas för din rapporter och för att du är dig själv och utrycker väl dig på ditt sätt och att du håller medelåldern stången inte är gammal, självgod och bitter.
Tror du är mycket uppskattad i depån och tillför massa till klubben
Sen kommer Mattafaran bli blix-snabb tro mig bara att kämpa på
I have no idols. I admire hard work, commitment and competence - Ayrton Senna
Blev det inga filmer från Kullen ?
Men varför är det så få anmälda till Mantrop ? 4 st såg jag i C ? Skulle inte Fredrik köra två bilar i år t.o.m
Rejs vinns inte på pallbocken ( nu kastar jag visst sten i glashuset ....)
/Joachim
Tror du är mycket uppskattad i depån och tillför massa till klubben
Sen kommer Mattafaran bli blix-snabb tro mig bara att kämpa på
I have no idols. I admire hard work, commitment and competence - Ayrton Senna
Blev det inga filmer från Kullen ?
Men varför är det så få anmälda till Mantrop ? 4 st såg jag i C ? Skulle inte Fredrik köra två bilar i år t.o.m
Rejs vinns inte på pallbocken ( nu kastar jag visst sten i glashuset ....)
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Toppen-tips även för en annan som är långt bak i fältet.Josen wrote: ...
Detaljer
Håll bilen längre ut innan kvarn ( vänster hjul på extra plattan )
Försök gå mjukare in i kvarn så du kan ta med dig mera fart utgången
Gas-släpp istället för broms innan Molin ( i höjd med bro-pelare ), rulla upp i Molin med stödgas--> fullt
Våga låta bilen gå längre fram efter molin -> runda svängen mera efter molin-kullen mera fart fram till TV
Tror inte du behöver ta så mycket höjd för kurvan efter TV --> gå rakare och snabbare över TV krönet
...
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Josen wrote: Men varför är det så få anmälda till Mantrop ? 4 st såg jag i C ?
Förklaringen ligger nog i att Mantorp inte ingår i MX-5Cupen.
Josen wrote: Skulle inte Fredrik köra två bilar i år t.o.m
Rejs vinns inte på pallbocken ( nu kastar jag visst sten i glashuset ....)
Helt rätt! I vinter var det kallt och det sista har jag haft en del strul så jag har inte haft tid att lägga någon kärlek på den röda. Vad gäller den svarta så måste oljeläcka tätas (drog i tråget nåt jävulskt på kullen vid avåkning), sen ska den besiktigas och nya däck måste inhandlas mm. Det blir mkt pengar (inkl startavgift) och fix på kort tid men jag har mailat SPVM och sagt att jag ev gör en sen anmälan. Funderar på att lägga pengarna på träningskvällar istället...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Topphastigheten som står att läsa längst ut till höger, hur får dom fram den? Kan transpondern läsa av en momentan hastighet eller är det framräknat på något annat vis?Niklas Falk wrote:Resultaten finns nu på Mylaps
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=537952
Ni som har egen transponder kan logga in och jämföra varvtider mm mellan förare (tex, hur stort var tex avståndet mellan X och Y).
Lapchart är också et trevligt sätt att se ordningen varv efter varv.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Banans längd/varvtiden, dvs medelhastighet för det bästa varvet.Fredrik Henriksson wrote:Topphastigheten som står att läsa längst ut till höger, hur får dom fram den? Kan transpondern läsa av en momentan hastighet eller är det framräknat på något annat vis?Niklas Falk wrote:Resultaten finns nu på Mylaps
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=537952
Ni som har egen transponder kan logga in och jämföra varvtider mm mellan förare (tex, hur stort var tex avståndet mellan X och Y).
Lapchart är också et trevligt sätt att se ordningen varv efter varv.
Systemet får ju bara absoluttiden när din transponder passerade slingan, inget annat.
Mitt Vmax ligger på ca 160 (enligt GPS) innan jag bromsar innan Kvarn, det finns de som borde ha mer.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Jo, formulerade mig nog lite knasigt, det är naturligtvis inte topphastigheten, men jag var lite nyfiken på hur dom får fram hastigheten och vilka möjligheter transpondersystemet har, men då är det bara varvtid och snitthastighet man kan få fram...
Tophastighet hade varit intressant annars, ska nog plocka av min "luftbroms" om det blir Mantorp...
Tophastighet hade varit intressant annars, ska nog plocka av min "luftbroms" om det blir Mantorp...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Nokia 5230 + Qstartz BT-Q818X + Racechrono... (totalkostnad under 2)Fredrik Henriksson wrote:Tophastighet hade varit intressant annars, ska nog plocka av min "luftbroms" om det blir Mantorp...
Det går att ringa med telefonen också, om man vill ha det till lite annat också
Pekskärmen ska tydligen fungera med handskarna på.
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
- Vad får du för tider vs transponder ?Det går att ringa med telefonen också, om man vill ha det till lite annat också
Pekskärmen ska tydligen fungera med handskarna på.
- Finns det något PC hack för att se kruvor osv ?
- Du hade en äldre nokia om jag fattar det rätt ?
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Jag kör med en 5320, ingen pekskärm men S60 (Racechrono listar ju en massa modeller mer än bara S60).Josen wrote:- Vad får du för tider vs transponder ?Det går att ringa med telefonen också, om man vill ha det till lite annat också
Pekskärmen ska tydligen fungera med handskarna på.
- Finns det något PC hack för att se kruvor osv ?
- Du hade en äldre nokia om jag fattar det rätt ?
Du kan exportera till P/Dbox format och analysera i den mjukvaran om du vill. Men jag nöjer mig hittils med att peta i mobilen (den finns ju alltid med så man kan vara varvtidsnörd när som helst).
Tiderna skiljer nån hundradel, men om det beror på precisionen eller bara på att start/mål är svår att få på exakt samma ställe är svårt att veta.
Den gamla laptimern (T100 med Beacon) är såld om jag säger så...
Racelogger.com är nästa fundering (om den blir klar för försäljning nån gång).
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Hade SSK uppdaterat banan i år ? Jag såg från åskådarplatser inga nyheter såg ni några från förar-sidan ?
http://www4.idrottonline.se/templates/N ... ?id=479535
http://www4.idrottonline.se/templates/N ... ?id=479535
SSK fortsätter sitt gedigna arbete med att förbättra Kinnekulle Ring som racingarena. Säkerhetsarbetet har fortgått i samarbete med SBF, Svenska Bilsportförbundet och banans sträckning har begåvats med fler och bredare avåkningszoner.
-Våra funktionärer lägger ner ett enormt arbete på förbättringar och snart är vi i samma nivå som övriga svenska racingbanor, menar ”Laban” Eriksson som tog över ordförandeklubban vid senaste årsmötet.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Nä, var det ett eller två år sen de breddade över Mohlins? Jag vet att du och Pihl var snabba på att testa sandfållan där iafJosen wrote:Hade SSK uppdaterat banan i år ? Jag såg från åskådarplatser inga nyheter såg ni några från förar-sidan ?
Det pratas en del om ändringar (förändrad kvarn tex) men jag tror inte det kommer att bli några.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1
Såg att det komit upp en del bilder på SPVMs hemsida från Kinnekulle. (Kanske bara jag som missat)
En del bilar blev riktigt riktigt bra på bild...
En del bilar blev riktigt riktigt bra på bild...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5