Racerapport Mattafaran.
Två dagar innan Ssm gick vattenpumpen sönder.
TUR!
..att det hände just innan.
Led under helgen med Petsson, låg bakom när han gick in i depån.
Hoppades att han skulle komma ut igen, men så blev det ju inte.
Trots proffs hjälp.
Civinco hade min bil som test mappnings NB.
Funkade tydligen inte då heller riktigt.
Ssm är ju "the race" anser jag eftersom det är så stort.
Folk är glada, en del är lite festklädda, arrangörerna är sympatiska
Coola bilar högt och lågt:)
Detta är MIL ifrån Ssk arrangemang.
Ringer Serwanski på vägen ner till Knutstorp, ber honom muta in lite depåspace, förra året blev det lite hipp som haver med någon miata här och där.
Har hjälpt Mr Oleskog med sin klass 2 NB, så han hade en helt okänd bana OCH bil att testa ut under helgen.
Kan tänka att lite fjärilar kanske flög runt i hans mage???!!!
Vi står bredvid klassens "depå stolthet" Anders Träff, maken till glänsande grejer runt den mannen.
Allt ser nytt ut, lite skäms iaf jag när man parkerar Mattafaran i detta sällskap.
Denna Anders körde nu för ANDRA gången i sitt liv på bana
Iskallt Anders
Ut på lineup. Det är så varmt så varmt.
Mattafaran och Mr Oleskog ska leka följa john, tar det lugnt ut ur depån så vi inte ska hamna i trafik.
Glöm det!
Bilar överallt, tänker att kvalet på fredagen blir spännande:) iom alla dessa bilar.
Visar lite spår för Per O, förmodligen fel spår
men försöker hjälpa så gott jag kan.
Andreas (åååå vilklet snyggt namn!!!) Karlsson sa i depån efteråt att han hade också kollat.
Kul!, hoppas att man kan förmedla nått positivt också.
Efter några varv så ökar tempot lite och backspegeln blir tom.
Då kommer Pihl ut framför, ut ur depån.
Sanningens stund
.
Framför mig ligger ledaren av vår race serie, vinnaren 2008 och den ena av de två starkaste bilarna i klassen, som jag ser det..
(den andra anser jag är Bertils
)
Det som rullar runt i huvudet nu är valen, testa dom svängar och spårval som jag har svårt med.
Eller leka katt och råtta?
Funderade i ca: 0.01 sekund på svaret.
Jag är i racingen för att ha kul
Henriks bil matar på ordentligt, men skillnaden till Mattafaran kraftmässigt är mindre nu.
Rejält mindre.
Kan det vara utgångarna kanske?
Jag var katt i de följande varven, mycket rolig körning var det, och spår träningen funkade ok den med.
Av dom som hade sina transpondrar igång, blev mattafaran snabbast i c. På 1,11,71.
...Men...Robert Serwanski körde på sin hemmabana utan transponder, men hans laptimer var igång...
När vi efter träningen likt små barn jämförde våra ..n, nej, menar varvtider, visar det sig att vi har identiska bästa varvtider!!!
COOOOOLT!
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=559800
Sen dyker Kumho Martin upp (wheelbase) han har med sig sulor till Jonas, Kumho hårda.
Passar som handsken vid denna värme.
Mattafaran, Jonas och Porsche Henrik använder oss av raceskolans erbjudande om "hjälp" med att kränga däck.
Flöt på fint och vi gav varsitt "bidrag" till skolan.
Depån börjar koka av folk, stämningen är precis som man förväntar sig:
-Skön.
Waern´s bil behöver väghållnings kärlek.
Även andra frågar mig om råd
Känns vuxet och kul. Visade sig att de som satte tipsen i verket, blev snabbare på lördagen sen.
Beror förmodligen på något annat iof.
Waerns bekymmer är understyrning.
Osbech (josen..)hotline är igång sen länge, Waern bestämmer sig vad han vill göra med några olika alternativ.
Några timmar senare är han klar, kände mig lat...stod och tittade på mest...sorry Waern.
Men du skruvar ju som en kung Christoffer! Pinsamt att stå och stamma bredvid
Lördag.
Nu börjar cirkusen på riktigt::)
Skräckslagen redan vid uppvaknandet.
Hejdlöst kul ska det bli!
Nervös? JA!
Mattafaran får besök.
Min far kommer upp från Tyskland, startade klockan 3 på natten för att hinna till kvalet(...autobahn racing
)
Min morbror som varit med tidigare, har blivit förgiftad av detta med racingen nu. Pratar nästan mer än vad jag gör om setup nu
Han har dessutom med sig gokarting.nu märken, som ska monteras på några kollegors bilar:)
Pettson kommer inte igång,
Tragiskt!
Kvalet:
Funderar stenhårt på hur kvalet ska funka med alla dessa räsers, kommer det finnas utrymme för fria varv?
Hade en liten plan när banan skulle äntras, sket sig rejält...
-ja ja, det blir som det blir.
Kommer ut på banan...är nästan ensam med en gång.
Har å andra sidan ingen draghjälp, men lyckas komma ihåg en sväng eller två ändå.
Kan inte sluta tänka vad för moddning Mattafaran skulle behöva nu, men har lovat Osbech att inte skruva mer nu.
SVÅRT! Men måste lyda teamchefen
Syns på banan att förarna är laddade, inte ett rökmoln under heatet utan flera.
En hel del sladdande och snurrande.
Får en klump i magen när jag ser Bertils bil stå med nosen där den inte ska vara.
Direkt efter heatet åkte jag till tornet för att fråga hur det gick med honom.
No problems.
SKÖNT!
Serwanski fixar sig eftemiddagens poleposition: 1:10.721
Mattafaran lyckas få sig näst bästa tiden
1:11.063
Oj då!
Hoppades på detta, men att det skulle gå in...oj oj oj
Uppe i depån står Bertil och Bertil jobbandes med bilen.
Min morbror, Robert, Drangel mfl gör vad dom kan för att hjälpa till.
SÅ HÄR SKA DET VARA!!!! YES!!!'
HATTEN AV FÖR ER SOM HJÄLPTE TILL!
Tog inte ens en timme så var Bertil ute och provkörde sin raket.
Resultatet: Fit for fight!
Pratade med Waern om resultatet från mekandet.
0,5 sek, men bilen tryggare. Sen blev det en liten modd till för honom inför publikåkningen.
Min morbror plockade med fjädrar till Anders bakdämpare.
Så nu dök Anders in i dimman.
Andreas (ooohhh! detta namn
) Karlsson hade problem med bilens uppträdande, mattafarans förslag blandat med hotline Osbech tankar.
Satte Andreas till verket också:)
Torkel och Andreas skruvade ikapp såg det ut som
Båda hade nästan samma bekymmer...kanske något som smittade i just den delen av depån...?
Min mutterdragare fick gå så den bad om nåd.
Bra att leksakerna kan komma till glädje och användning.
Torkel gick dock bet. Bilen verkar ha en egen vilja och bestämt sig att inte samarbeta.
Publiktaxin är helt suveränt, kul med folks reaktioner.
Och för undertecknad känns det som man verkligen förmedlar en stark känsla. Karusell? Liseberg on wheels!?
Anders Träffs Annica ville känna på Knutstorp.
Efteråt verkade hon nöjd, och förhoppningsvis med en än mer positiv bild av racingen.
Lördagens publikåkning hade mer bilar än kunder...bra att så många Miator ställde upp!
(...och framför allt fick "gratis" bantid
)
Kul med NC, och bra jobbat av er som roddade med den Hdzon, Per mfl.
Men förra året var det tvärt om båda dagarna.
Mycket folk som vill åka, inga bilar.
Känner mig trygg med Mattafaran, bilen går ok.
(...fåååår inte modda.....))
Tänker igen vad coolt det hade varit om vår klass krävde en passagerare under racen!
Det skulle man lätt kunna dra in stålars på.
Och delad glädje är dubbel.
Mina vänner Hans och Stefan kommer för att se race 1.
Kul med folk på läktarna.
Inför race 1 börjar mitt j.vla nervös hostande.
Ju mer hostande, ju mer nervositet.
Skadat beteende för bövelen
Waern är illa ute, han har problem med värmen.
Ser på honom att han inte mår bra.
Hoppas han lyckas komma till start!
Pettson får inte igång kärran, skit också!
I lineup sätter jag igång kameran, den stänger av sig själv om man inte satt igång inspelningen inom några minuter.
Nån bärgning drar ut på tiden, sitter och försöker lugna ner mig, var ju liksom nervös redan i januari för detta känns det som
Vi släpps ut på banan.
Spänner fast mig.
Greppar fjärren till kameran....
...skiten är......DÖD!!!
OK, detta vill jag ha med!!!!!! när jag är fastspänd kommer jag inte åt power reglaget. Hoppas ingen ser, kopplar loss mig kör samtidigt som jag måste vända mig för att nå...!
Årets race, och vad f..n håller jag på med????!!!
Sista krånglandet är färdigt vid bäcken, Puh!
Första lampan tänds, när kör vi?
Blackout!
Tur jag startar tvåa
Tittar på Robert, hoppas han kommer ihåg!?
Börjar le innanför hjälmen, allt är ju som vanligt faktiskt
Starten går, någon har glömt att värma sina däck för att kameran var viktigare.
Någon var...just det ni gissar rätt: Ferdinand
Henriksson ligger på min insida, har lovat mig själv att undvika kontakt till varje pris, tycker det är lite dåligt med asfalt i kurva ett. Eller så gled jag ut av mig själv bara....
Utanför banan är ett faktum. Kurbsen är jobbiga här, slår som f..n.
Pihl går också om, ja ja två bilar är väl ingen katatstrof.
Kunde ju kört fast. Pihl kör snyggt, bilen glider fram verkligen.
Precis som på Hyllinges race slås jag av vad underhållande det är att bevittna denna kamp, från den bästa stolen på Knutstorp
.
Pihl missar en växel, jag, hinner svänga om på hans vänstra sida.
Börjar ta på Henriksson och Robban.
Gör något skit över bäcken nästan varje varv, så utgångarna på rakan blir inte bra.
Resten av racet låter jag er se på filmen som kommer någon gång.
Blev trea.
Gjorde EN doughnut i svackan innan NGK, Publiken och flaggvakterna applåderade
...alla utom en flaggvakt.
Fick stå still i depån efteråt, party poper
Ett höjt finger, -gör inte så igen... och några flin senare är iaf jag
kompis med cheferna igen.
Kvällen är fantastisk, alla är på strålande humör. Mina kompisar går på upptäcksfärd i depån.
Har aldrig varit på racing tävlingar innan. Dom uppskattar stämningen säger dom.
De finner två killar som dragit en bira eller fler...
Det visar sig, flaggisarna åker runt och festar på kvällarna sen flaggar dom på dagarna som dras "grej" liksom.
Mer sånt folk behövs
Men det slutar inte där, mina kompisar berättar anledningen dom är på Knutstorp.
-Jaha Miata gänget säger du, där har vi en favvo. -99an som gjorde en doughnut!
Sen var snacket igång:)
Flaggvakten som anmälde mig (..som tydligen inte uppskattades,för det
) är tydligen svågern till banägaren.
Fick lite tips av dom hur jag skulle göra för att dom skulle få sin dos gummistreck på söndagen också...
Utan följder.
Sköna snubbar!
Kvällen spenderas på taket till restaurangen.
Solsken i blick, en svensk sommarkväll när den är som bäst.
Denna kväll är livet ödmjukt.
Tack Far, Morbror, Hans, Stefan och Jonas(B) för en underbar stund och kväll.
Söndag.
Denna publik körning blev lite speciell, en kille som hade åkt med flera bilar igår.
Hoppade in bredvid mig, han ville helst åka med miatorna.
Han sa att Ferrarin inte var alls lika rolig som våra leksaker. Detta var hans 4e åkning och när vi körde om Ferrarin sade han detta.
Sen lekte Jimmy, Martin(greven
) och mattafaran ute på banan.
Vi körde om varann dök lite och skojade, MED REJÄLA FELMARGINALER NATURLIGTVIS!
En av mina passagerare skrek: -Nu tar vi den j....n!!!!
VA SKÖNA FOLK ÄR!
Båda mina kompisar åkte med, samtals ämnet i depån efteråt var därmed spikat!
Hade kollat på filmen från gårdagen, verkade som mattafaran slirar på lamellerna.
När publik körningen började gå mot sitt slut slirade kopplingen rejält!
Var detta början till slutet denna helg?
Rejs 2.
Går och äter, när vi sitter där börjar jag bli konstig i kroppen.
Hostar dock inte, så det är inte nerverna som spökar. Publik körningen blev för mycket för mesen... går upp i depån för att coola ner mig lite, mår bara sämre och sämre.
Waern berättade att dagen innan när han blev kass, gick han och duschade.
Sagt och gjort, där inne möter jag just Waern!!! och killen med Renaulten i roadsport c.
Vi verkade lida av värmen alla tre.
I lineup kommer problemet med värmen igen.
Som tur är står Spvm Kjell där och hjälper mig med vatten.
1,5 liter vatten senare rullar bilen OCH kameran igång samtidigt.
Går på sladd igenom idioten, nu ska det inte spinna i starten!
Innan första röda tänds, tittar jag bakåt en gång.
SHIT! VAD MÅNGA BILAR
OCH HÄR STÅR JAG I POLE
Startljusen har jag nu koll på, ingen blackout denna gång.
Starten blir perfekt, kan iof bero på mina lameller.
Skit samma, är först i kurva ett. Bilen gör jobbet, ser var Robert som ligger tvåa, tar in på Mattafaran.
Ingen Panik. På rakan både hör och känner jag att lamellerna funkar inte bra.
Köra längst fram är supertråkigt normalt sett.
Denna gång var det annorlunda, när jag ser Serwanski närma sig så försöker jag öka lite, utan att bränna däcken. Lamellerna ökar spänningen också, håller det?
Varvskyltarna faller en efter en.
Efter Ngk känner jag att någonting händer mekaniskt med mattafaran.
Upp mot idioten brölar bilen rejält, något är fel med avgasröret.
Ok, kör jag in för att undvika en eventuell: slå sönder bilen situation?
eller tar jag risken och försöker gå i mål?
Hade detta varit race 1, skulle depån besökts med 90% säkerhet.
För att inte riskera race 2.
Men nu är det bara några varv kvar. Stannar kvar i hetluften!
Börjar få bakspegeln full av en viss röd bil. Robert ångar på.
Första varvningen, ingen blåflagga!
Per Oleskog har full koll, och håller sitt spår med öppen dörr för passering.
På rakan känns det som jag tappar kraft.
Ut på sista varvet. Närmar oss en klunga på 4 bilar. Spännande!!!!
Nu gäller det att inte fastna bakom någon.
Nu kommer blåflaggan ut i sista sekund till Andreas K vid svängen efter idioten.
Flaggan kommer dock ut otroligt sent.
Andreas lägger sig efter vita strecket till höger, innan nästa höger sväng.
Jag kör inte nog fort för att komma fram till högersvängen innan Karlsson.
Mattafaran tar höjd för att gå om honom på höger sida (innern) ner mot lito, jag tror han kommer åka vänster spår ner själv.
Andreas K svänger direkt höger för att lämna plats som jag ser det.
Ok, då lägger jag mig vänster innan backen till lito.
I detta läge har jag ingen aning om var Robert är. Varvningen har all min uppmärksamhet.
Sen smäller det.
Roberts vänster framhjul fyller min höger framruta och vinklar in backspegeln.
Mattafaran sladdar åt vänster, får räta upp lite.
Blir orolig hur detta slutat, så när jag svänger nere i lito tittar jag upp till höger mot toppen.
Där står en bil kvar, men på rätt köl som tur är
Och i backspegeln ser jag Roberts bil, linkande in över mållinjen.
Skönt då är han hel iallafall verkar det som.
Mattafaran segrade
En av dagens höjdpunkter händer nu.
Om några arrangörer läser detta så ta det inte negativt.
Vad jag gör efter racen, vet jag är inte riktigt ...korrekt...det är för publikens skull och flaggisarna.
Fram tills ssm... har alla flaggisar applåderat mattafaran doughnuts.
(...ok en på Hyllinge och Spvm Kjell skrattar inte ihjäl sig kanske...
)
Bilen väger 1080 kg och har 140 hk som driver runt mönstrade däck.
Asfalten märker knappt att den är där.
Kollar alltid bakåt så det inte kan hända något innan snurren.
Nåväl, när jag kommer i höjd med flagg postering ...ni vet golaren
Elhissas rutan ner(roadsportracing!!!)
Och jag ger dom som står där en tumme upp och tutar lite så att dom verkligen ser mig
Sen, UTAN ATT STANNA, märk väl:UTAN ATT STANNA
(..tips från ..... tack för det!) Så råkar Mattafaran snurra TVÅ okontrollerade varv
Publiken applåderar och leva och låta leva flaggisarna med.
Mattafaran vinkar och tackar för sig.
Som en räddare i nöden står Spvm Kjell med vatten i depån. TACK SÅ JÄTTEMYCKET KJELL!
I O U 1! Kjell.
Trots vattnet, måste jag sätta mig utanför bilen för yrseln slog till hårt vid detta tillfället.
Nästa gång ska jag vara mer förberedd.
Tänk om man blivit mer yr än vanligt ute på banan. Farligt Farligt
När Mattafaran äntrade depån fick jag reda på att Andreas bil fått smäll.
Tråkigt att det blev så.
Övrigt:
Extra cred till:
Mattafaran fixarna: Joachim Osbeck, Miata Peter, Fredrik på Autotrim.
Mscc som fixar denna underbart suveräna racehelg.
Anders Träff som fixat sponsor stuff.
Hdzon som trailade NC
Miataklubbens alla Pellar som alltid sprider positivitet
Hammarsjö för sitt goda humör.
Andreas med flickvän som trots skadan på bilen, kostade på sig leenden. Fler skulle leva som ni, bättre för alla.
Robert Serwanski som fick på tok för mycket skit, men höll sig lugn.
Team Hofberg som är fett på g. Glada trots motgångar, men framför allt: Teamet ger monarkin ett ansikte.
Porsche Henrik som inte revirpinkar, utan hänger på bara av sig själv.
Thomas pihl som proffs speaker, rätt man på rätt plats. Prata kan han ju:)
Greven som står ut med att jag kallar honom Jimmy hela j.vla tiden, Sorry.
Andreas Mattafaran.