Tips på billig och bra bilplåtslagare i Västerås?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Tips på billig och bra bilplåtslagare i Västerås?

Post by Andreas E »

Behöver fixa till fram och bakskärm på bilen efter incident på sista varvet i race 2 och undrar om någon kan tipsa om en billig och duktig bilplåtslagare (gärna kombinerat med lackerare) i Västerås som man kan anlita.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Per Hammarsjö

Re: Tips på billig och bra bilplåtslagare i Västerås?

Post by Per Hammarsjö »

Har du kollat om det finns någon skrotig bil på en skrot att plocka ifrån? Har inte Henriksson ett gäng originalplåtar m tanke på att han plockat av en hel del råmaterial från sin? ;)

link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=167&pc1=111&vc[0]=167122100&vcx1=3267&vcx2=2155&pc[0]=111107100&pos[111107100]=00000000000000011000]http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=167&pc
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Sökte en del igår och skärm för vänster bak verkar det inte finnas. Vänster fram finns men eftersom skadorna på den är begränsade bör det gå att banka ut utan större beskymmer. Skärmen bak är i lite värre skick men enligt plåtslagare som var i depån skulle det gå att få bra. Denna skärm måste dock lackas om i så fall eftersom den har ordentliga skrapmärke.

Det viktigaste på kort sikt är dörren och den verkar vara under kontroll (köpen en från Fredrik Hs lagershop). Här blir lite lackjobb igen eftersom hans dörr har fel färg (svart).

/Andreas K
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:Sökte en del igår och skärm för vänster bak verkar det inte finnas.
Bakskärmen är en del av hela "bakkvarten" från tröskel och hela vägen till baklucka och bakljus (inklusive tanklocksgrop, bakljus och cabfästeskant). Den finns att köpa från Mazda, kolla pris och glöm inte klubbrabatten på 20%.
Tex: NA0-0801 (detta verkar vara en reparationsdel som inte täcker hela överkanten med tanklocksgrop eller bak till bakljuset)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/858 (komplett del)

Jag tog exempel från IL och MX5Parts för att påvisa att detaljen finns, men lagerstatus på Europalagret i Belgien vet jag inget om (men Mazdaverkstad kan kolla upp det).
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:
Andreas K wrote:Sökte en del igår och skärm för vänster bak verkar det inte finnas.
Bakskärmen är en del av hela "bakkvarten" från tröskel och hela vägen till baklucka och bakljus (inklusive tanklocksgrop, bakljus och cabfästeskant). Den finns att köpa från Mazda, kolla pris och glöm inte klubbrabatten på 20%.
Tex: NA0-0801 (detta verkar vara en reparationsdel som inte täcker hela överkanten med tanklocksgrop eller bak till bakljuset)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/858 (komplett del)

Jag tog exempel från IL och MX5Parts för att påvisa att detaljen finns, men lagerstatus på Europalagret i Belgien vet jag inget om (men Mazdaverkstad kan kolla upp det).
Tack för infon Niklas. Om det inte går/blir för dyrt att anlita plåtslagare för att få till bakflygeln är det ju ett alternativ att köpa en ny.

/Andreas K
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:Tack för infon Niklas. Om det inte går/blir för dyrt att anlita plåtslagare för att få till bakflygeln är det ju ett alternativ att köpa en ny.
Du behöver en bilplåtslagare oavsett för att byta till ny plåt (puktsvetsarna skall tas upp, det skall passas in osv).

Ännu ett alternativ är att besöka en skrot med vinkelslipen i högsta hugg (dvs kapa till sig den bit plåt man behöver).
Men det dräller ju inte av NA-karosser på skrotarna.
Per Hammarsjö

Post by Per Hammarsjö »

Hej Andreas,

På Mekonomen kostar bakskärmar 795 kronor till min bil. Lär inte var dyrare till din kan man tänka. Och det är som Niklas säger. Från tröskeln och upp över tanklock. En stor bit.

Jag har en kompis som är smed. Samla på dig grejorna. Kom till Mörkö där jag har mitt garage så tar vi bort den gamla och svetsar på den nya. Jag har även proffslackutrustning som jag hanterar relativt väl. Det blir kanske inte utställningsnivå men kan garantera att det inte blir några rinningar. :) Så lackar vi framskärm, dörr och bakskärm!

// Per
Magnus Pettson

Post by Magnus Pettson »

Var hos Tony Arbeus idag, han känner en massa custom & rod-folk, men hitta inte riktigt rätt. Om du vill så sök rätt på Peter Sandberg medlem i Go Getters (alla vet va?) han känner alla customsnubbar, och några är riktigt duktiga på dylika jobb. Mer uppgifter än så hade Tony inte, tyvärr. Långsökt :?: kanske :?
De e mycke nu...
Miatamannen
Spanjoren

Post by Miatamannen »

Andreas K wrote:Behöver fixa till fram och bakskärm på bilen efter incident på sista varvet i race 2 och undrar om någon kan tipsa om en billig och duktig bilplåtslagare (gärna kombinerat med lackerare) i Västerås som man kan anlita.

/Andreas K
Jag skulle utan att blinka rekommendera Damms på Tunbytorp
Duktiga med bra rykte.
Jag hade in min bil där för några år sedan när ett rådjur "hoppade" in i fronten på min bil
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Post Reply