Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Shit vad najs att det går framåt för dig!
Blir det toppen från "min" spis och botten från din egna?
Hur såg motorn ut invändigt förresten?
Ha det gott.
Blir det toppen från "min" spis och botten från din egna?
Hur såg motorn ut invändigt förresten?
Ha det gott.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Så blir det. Min motor ser fin ut invändigt; detsamma kan man väl inte riktigt säga om 28000-milamotorn.ephas wrote:Shit vad najs att det går framåt för dig!
Blir det toppen från "min" spis och botten från din egna?
Hur såg motorn ut invändigt förresten?
Ha det gott.
Toppen tog en stund att få ren, men nu ser det fint ut. Kammar och lyftare tar jag från min topp.
Ha det!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Idag kom toppen på plats. Lyftarna tog jag från min "gamla" motor, men några av dem är så mjuka när man trycker på dem att jag funderar på att byta dem mot de hårdaste från 28000-milamotorn - om nu mjuk/hård har något med skicket att göra?
Efter lite sömn nu är det dags att bestämma sig för jag vill starta upp motorn idag.
Sen blir det pyssel med dörrar och luckor.
Efter lite sömn nu är det dags att bestämma sig för jag vill starta upp motorn idag.
Sen blir det pyssel med dörrar och luckor.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Hård eller mjuk beror på om det är olja eller inte kvar i lyftarn. Bra eller inte
De e mycke nu...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Alla har legat lika länge och var rena och fina när jag tog ut dem.Magnus Pettson wrote:Hård eller mjuk beror på om det är olja eller inte kvar i lyftarn. Bra eller inte
Nu hittade jag faktiskt svaret i verkstadshandboken (i ett annat kapitel...): om det går att trycka ihop en lyftare - byt!
Nu var det ingen option för mig idag, så jag hoppas att det ska gå hyfsat ändå (de funkade ju innan...).
Nu sitter kammarna i och kamremmen är på.
För säkerhets skull har jag fotobevis på att remmen sitter rätt - om det skumma "16-grader-fel-problemet" skulle kvarstå.
Nä - ut i garaget igen...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
It's alive!
Det var lite nervöst innan oljetrycket kom... (körde utan stift en stund).
När stiften kommit på plats startade motorn lika snabbt som den alltid gjort.
Det skumma tändningsproblemet är kvar... med CAS i ytterläge (max förtändning) får jag inte ens 10 grader...
Nåja, imorgon blir det en provtur.
Det var lite nervöst innan oljetrycket kom... (körde utan stift en stund).
När stiften kommit på plats startade motorn lika snabbt som den alltid gjort.
Det skumma tändningsproblemet är kvar... med CAS i ytterläge (max förtändning) får jag inte ens 10 grader...
Nåja, imorgon blir det en provtur.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Gott Dennis!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Härligt Dennis!! Gott om tid kvar dessutom.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Ja... nu ska jag bara besiktiga... försöker hitta en tidigare tid än den jag har (onsdag kl 07.20), men det ser svårt ut.Magnus Pettson wrote:Va bra och gott om tid är det ont om annars
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Har åxo problem med bes. Det kom in en snubbe och upplyste mej om att det blir körförbud på dragbilen fr,o.m 1 juli Så det gäller att ta sej ner innan då
De e mycke nu...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
På dragbilen är obes bara böter (om man blir påkommen), försäkringen gäller ändå, på tävlingsbilen blir det utom tävlan.Magnus Pettson wrote:Har åxo problem med bes. Det kom in en snubbe och upplyste mej om att det blir körförbud på dragbilen fr,o.m 1 juli Så det gäller att ta sej ner innan då
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Såg nu att Falkenberg har drop-in (inte bara för ombesiktning alltså)
Så det blir en tidig morgon imorgon...
Så det blir en tidig morgon imorgon...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
För att göra en lång och stressfull historia kort (resten tar vi i helgen) så är bilen nu godkänd av SBP.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det är väl en tillräckligt lång historiaDennis Kullman wrote:För att göra en lång och stressfull historia kort (resten tar vi i helgen) så är bilen nu godkänd av SBP.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Ditt laptimerbeaconbatteri står på laddning och jag hoppas verkligen att det (och beaconen) kommer med i packningen (som börjar om nån timme).
Det är nära nu...
Det är nära nu...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Perfekt - glöm det INTE!Niklas Falk wrote:Ditt laptimerbeaconbatteri står på laddning och jag hoppas verkligen att det (och beaconen) kommer med i packningen (som börjar om nån timme).
Det är nära nu...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Bilen och jag tog oss (nåja, nästan...) helskinnade genom SSM .
Lite tejp för att hindra luft att passera förbi istället för genom kylaren löste problem med överhettning (nära kokning). Motorn som sattes ihop några dagar tidigare höll trots ohämmat (över)varvande.
Bilen vägde in på 899 kg utan sufflett (men med mig i förstås).
Resultatmässigt blev det två 6:e-platser i MX-5 CUP's deltävling (och 7:e-platser i SPVM), vilket jag m h t mina problem innan tävlingen är hyfsat nöjd med, men i framtiden får det bli skärpning.
Just nu verkar det som att däcken är avgörande, men jag är inte heller säker på att min motor har alla hästarna hemma...
Nu står bilen i garaget och väntar på att skärm och dörr ska rätas ut efter att jag blivit påkörd av en stor och tung Renault.
Motorn går illa på låga varv; får ta en koll på det med...
Nästa tävling/körning blir nog inte förrän på Falkenberg.
Ska försöka få tillfälle att ladda in lite bilder här (underlättar om jag kommer ihåg att byta från RAW till jpeg redan i kameran...).
Lite tejp för att hindra luft att passera förbi istället för genom kylaren löste problem med överhettning (nära kokning). Motorn som sattes ihop några dagar tidigare höll trots ohämmat (över)varvande.
Bilen vägde in på 899 kg utan sufflett (men med mig i förstås).
Resultatmässigt blev det två 6:e-platser i MX-5 CUP's deltävling (och 7:e-platser i SPVM), vilket jag m h t mina problem innan tävlingen är hyfsat nöjd med, men i framtiden får det bli skärpning.
Just nu verkar det som att däcken är avgörande, men jag är inte heller säker på att min motor har alla hästarna hemma...
Nu står bilen i garaget och väntar på att skärm och dörr ska rätas ut efter att jag blivit påkörd av en stor och tung Renault.
Motorn går illa på låga varv; får ta en koll på det med...
Nästa tävling/körning blir nog inte förrän på Falkenberg.
Ska försöka få tillfälle att ladda in lite bilder här (underlättar om jag kommer ihåg att byta från RAW till jpeg redan i kameran...).
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
HAi Dennis
KM4 MSCC
Kan man fresta med lite backtävling i Minnesberg??
ca 25 bilar anmälda, ser ut att bli "lagom" väder, pris 400kr för medlem
Om inte hoppas jag att vi ses på Falkenberg och ev KM5 på Knutstorp
/ Bengt Metz
KM4 MSCC
Kan man fresta med lite backtävling i Minnesberg??
ca 25 bilar anmälda, ser ut att bli "lagom" väder, pris 400kr för medlem
Om inte hoppas jag att vi ses på Falkenberg och ev KM5 på Knutstorp
/ Bengt Metz
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Hej Bengt,bemeco wrote:HAi Dennis
KM4 MSCC
Kan man fresta med lite backtävling i Minnesberg??
ca 25 bilar anmälda, ser ut att bli "lagom" väder, pris 400kr för medlem
Om inte hoppas jag att vi ses på Falkenberg och ev KM5 på Knutstorp
/ Bengt Metz
det blir tyvärr inget Minnesberg för mig, men Falkenberg och KM5 hoppas jag kunna köra.
/Dennis
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Dags för en liten uppdatering...
Bilen har stått still sedan SSM.
I helgen som gick tog jag ut den och konstaterade att den gick uselt på tomgång.
Mitt gamla tändningsproblem hade blivit värre; nu stod tändningen på 6 grader BTDC...
Detta alltså med CAS i extremläge som bör vara ca 26 grader!
Jag tog då den CAS som satt på motorn jag köpte av Robert och slipade upp hålet så att jag kunde vrida CAS ytterligare några grader.
Startade motorn som genast gick bättre, dock med lite hög tomgång... och med ett knäppande som återkom med några sekunders intervall...
Kollade tändningen igen, men hittade inte märket... förrän jag lyfte blicken lite och såg märket en bra bit utanför skalan (typ 30 grader BTDC)! Vred snabbt CAS till originalläge och fick... 10 grader!
Alltså... den enda komponent jag inte bytt (i tron att CAS antingen funkar eller inte alls) är trots allt boven i dramat.
Sensmoral: lita inte på allt ni läser i forum...
Igår tog jag isär min gamla (nåja, original) CAS. Det gick inte att känna något glapp, men till slut hittade jag tecken på att något hänt. Den inre rotorns infästning mot axeln har en skada som antagligen förskjutit den inre rotorn mot den yttre (som sitter i kammen).
Kan det vara övervarvning som orsakat detta tro?
Nåja, ett mysterium mindre.
Bilen har stått still sedan SSM.
I helgen som gick tog jag ut den och konstaterade att den gick uselt på tomgång.
Mitt gamla tändningsproblem hade blivit värre; nu stod tändningen på 6 grader BTDC...
Detta alltså med CAS i extremläge som bör vara ca 26 grader!
Jag tog då den CAS som satt på motorn jag köpte av Robert och slipade upp hålet så att jag kunde vrida CAS ytterligare några grader.
Startade motorn som genast gick bättre, dock med lite hög tomgång... och med ett knäppande som återkom med några sekunders intervall...
Kollade tändningen igen, men hittade inte märket... förrän jag lyfte blicken lite och såg märket en bra bit utanför skalan (typ 30 grader BTDC)! Vred snabbt CAS till originalläge och fick... 10 grader!
Alltså... den enda komponent jag inte bytt (i tron att CAS antingen funkar eller inte alls) är trots allt boven i dramat.
Sensmoral: lita inte på allt ni läser i forum...
Igår tog jag isär min gamla (nåja, original) CAS. Det gick inte att känna något glapp, men till slut hittade jag tecken på att något hänt. Den inre rotorns infästning mot axeln har en skada som antagligen förskjutit den inre rotorn mot den yttre (som sitter i kammen).
Kan det vara övervarvning som orsakat detta tro?
Nåja, ett mysterium mindre.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Hmm, hur mycket snabbare blir du nu på Falkenberg då?
Skönt att hitta fel som går att lösa (men kämpigt att kunnat löst det för flera år sen).
Skönt att hitta fel som går att lösa (men kämpigt att kunnat löst det för flera år sen).
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det kan man undra.Niklas Falk wrote:Hmm, hur mycket snabbare blir du nu på Falkenberg då?
Antagligen gör det väl lite eller ingen skillnad under tävling, men man kan ju alltid hoppas.
Ja, det har irriterat mig en del genom åren och det var inte så länge sedan jag funderade på att flytta kamremmen en kugg...Niklas Falk wrote:Skönt att hitta fel som går att lösa (men kämpigt att kunnat löst det för flera år sen).
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Nu får vi inte veta hur snabb jag är på Falkenberg med rättjusterad tändning, för det blir ingen tävling för mig, men jag kan i alla fall konstatera att det inte var till någon nackdel på Knutan.
Får väl skärpa mig och lägga in lite bilder här under vintern...
Får väl skärpa mig och lägga in lite bilder här under vintern...
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Trist! Vad är din ursäkt / motivering / anledning / krypande bön om förlåtelse för att du inte kommer till Falkenberg och gör upp med oss andra?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.