Om det fanns en säck pengar att ösa ur...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Om det fanns en säck pengar att ösa ur...
så skulle jag inte säga nej till hardtoppen och dörrarna från denna firman...
http://www.axispowerracing.com/miatapar ... a_Exterior
Orginaldörrar och hardtopp väger ju en del...
http://www.axispowerracing.com/miatapar ... a_Exterior
Orginaldörrar och hardtopp väger ju en del...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ibland e man trög, inte säker på att jag hänger med...Niklas Falk wrote:Det är billigare att köra med en modell som redan är viktad rätt (dvs inget behov av att lätta)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Niklas menar att om du väljer en bil som redan från början ligger på gränsen mellan i vårt fall Roadsport C och B, så får/behöver du inte lätta - för då hamnar du på fel sida gränsen, d v s i B.Fredrik Henriksson wrote:Ibland e man trög, inte säker på att jag hänger med...Niklas Falk wrote:Det är billigare att köra med en modell som redan är viktad rätt (dvs inget behov av att lätta)
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Aha, får skylla kolan i roten på att jag svarade sent igår kväll.Dennis Kullman wrote:Niklas menar att om du väljer en bil som redan från början ligger på gränsen mellan i vårt fall Roadsport C och B, så får/behöver du inte lätta - för då hamnar du på fel sida gränsen, d v s i B.Fredrik Henriksson wrote:Ibland e man trög, inte säker på att jag hänger med...Niklas Falk wrote:Det är billigare att köra med en modell som redan är viktad rätt (dvs inget behov av att lätta)
Men då får man ju gå ifrån miatan, den väger ju, beroende på årsmodell och tillbehör, ca 200kg från gränsen orginal om man inte lättar.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
En 99a med ABS har gränsen vid 1080kg, inte alls svårt att nå (jag är under med tom tank och då väger min bur lite mer än en båge).Fredrik Henriksson wrote:Aha, får skylla kolan i roten på att jag svarade sent igår kväll.
Men då får man ju gå ifrån miatan, den väger ju, beroende på årsmodell och tillbehör, ca 200kg från gränsen orginal om man inte lättar.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ger ABS så stort tillägg, 100kg? Gränsen är väl 7kg/hk dvs:Niklas Falk wrote:En 99a med ABS har gränsen vid 1080kg, inte alls svårt att nå (jag är under med tom tank och då väger min bur lite mer än en båge).Fredrik Henriksson wrote:Aha, får skylla kolan i roten på att jag svarade sent igår kväll.
Men då får man ju gå ifrån miatan, den väger ju, beroende på årsmodell och tillbehör, ca 200kg från gränsen orginal om man inte lättar.
NA 1.6: 116hk*7= viktgräns 812kg utan ev tillägg.
NA 1.8: 131hk*7= viktgräns 917kg utan ev tillägg.
NB 1.8: 140hk*7= viktgräns 980kg utan ev tillägg.
Eller har jag fel? Lite förbryllande reglemente.
Läste också att man inte får använda kolfiberbromsar (högst upp sida 6, SBF regler). Menar dom bromsbackar? Isf är väl inte Pean beläggen ok?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
I see, dessa tillägg...Niklas Falk wrote:140+5%(datorsprut är programmerbart) ger 147hk. 7kg/hk ger 1029kg. 5% tillägg för ABS ger 1080kg.
Det bli enklare om man separerar tilläggen i effektillägg och vikttillägg, även om de får samma effekt oavsett.
Kör du med programmerbart sprut? MS?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Är det för att de går att programera om? Konstigt isf att få tillägg för att man kan ändra något. Motorn är ju också "trimmbar" men den får man ju inte hk-tillägg för bara för att det går att ändra effekt. Isf blir ju det givet att pilla med motorstyrning om man redan är "straffad" för det, eller är jag fel ute?Dennis Kullman wrote:Det gör vi allihop (original betraktas som programmerbart...)Fredrik Henriksson wrote:Kör du med programmerbart sprut?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Du håller på att lära dig hitta i snårskogen, att var förvirrad är normaltillståndetFredrik Henriksson wrote:Är det för att de går att programera om? Konstigt isf att få tillägg för att man kan ändra något. Motorn är ju också "trimmbar" men den får man ju inte hk-tillägg för bara för att det går att ändra effekt. Isf blir ju det givet att pilla med motorstyrning om man redan är "straffad" för det, eller är jag fel ute?Dennis Kullman wrote:Det gör vi allihop (original betraktas som programmerbart...)Fredrik Henriksson wrote:Kör du med programmerbart sprut?
Normal fysisk trimning går alldeles utmärkt att kontrollera med skjutmått mm, elektronisk trimning är stört omöjlig att kontrollera. Detta är en av anledningar att alla insprutningssystem som är datorstyrda får 5% tillägg för möjligheten till omprogrammering.
90-97 finns det ju chip till (men inga bra eftersom du behöver tuna individuellt för att få ut nåt). Sök lite på BaktusBror så kan du få lite tips hur man kan modda för att kunna köra med flera olika mappar etc (minns inte vilka årsmodeller hans trix fungerar till).
99+ är inte lika "enkelt" eftersom minnet ligger i samma krets som processorn. Men det finns en teoretisk möjlighet (även om man behöver support av Mazda för att lyckas).