Inkörning av broms efter byte av bromsskivor?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Inkörning av broms efter byte av bromsskivor?

Post by Andreas E »

I samband med byte av krängningshämmare fram passade jag på att ge mig på byte bromsskivorna fram (har haft nya skivor liggande i snart ett år utan att få tummarna ur :oops:). Hann med byte av krängare och en skiva ikväll och ska ta nästa skiva imorgon. Undrar om man behöver tänka på något speciellt efter att ha monterat de nya skivorna? När jag satte på Carbotech beläggen skulle de ju köra in på ett speciellt sätt. Med tanke på att ytan på de nya skivorna ser mycket annorlunda ut jämfört med de gamla kanske man måste köra i de nya skivorna lite fint?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Inkörning av broms efter byte av bromsskivor?

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:... Med tanke på att ytan på de nya skivorna ser mycket annorlunda ut jämfört med de gamla kanske man måste köra i de nya skivorna lite fint?
Ska du köra in dem för att gifta material mellan belägg/skiva så är det inte "lite fint" :D.
För gatköra behövs det inte, men när du ska till att fixa maxprestanda så blir det "bedding" som vanligt (kallbromsande till vardags slipar bort den inkörda ytan på skivan).
Post Reply