Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Har en känsla av att detta "möte" kommer att bli hejdlöst intressant!
Anmäl dig du också.
Du och din insats behövs.
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing.php
Två hjältar som inte går obemärkt förbi.
Bilderna är konstverk, situationerna och känslan 100% fångade vid rätt tillfälle.
Första ögonblicket får "någon" berätta historien om.
Den andra är +80 år, still going strong.
(Klicka för hel bild)
Anmäl dig du också.
Du och din insats behövs.
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing.php
Två hjältar som inte går obemärkt förbi.
Bilderna är konstverk, situationerna och känslan 100% fångade vid rätt tillfälle.
Första ögonblicket får "någon" berätta historien om.
Den andra är +80 år, still going strong.
(Klicka för hel bild)
- Attachments
-
- En.hjältes.vardag.jpg (98.91 KiB) Viewed 5874 times
-
- En.idol.jpg (110.85 KiB) Viewed 5875 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Hmm den där bilden väcker känslor - Lycka till alla nu och hoppas på bra väder och rekord i deltagare ( och varv-tider..!)En.hjältes.vardag.jpg (98.91 KiB) Visad 10 gånger
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Anmäld!
I ämnet hjältar på Knutstorp postar jag två knutstorpbilder från 70-talet på den enda hjälten vi haft i Sverige...
I ämnet hjältar på Knutstorp postar jag två knutstorpbilder från 70-talet på den enda hjälten vi haft i Sverige...
- Attachments
-
- Ronnie Depå Knutstorp.jpg (31.11 KiB) Viewed 5861 times
-
- Ronnie Pole Knutstorp.jpg (88.67 KiB) Viewed 5861 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Då var man anmäld
Någon som har insikt i hur tidsprogrammet kommer se ut (1 race lördag och 1 race söndag gissar jag men när går kvalet och kommer det finnas tid för fri träning)?
/Andreas K
Någon som har insikt i hur tidsprogrammet kommer se ut (1 race lördag och 1 race söndag gissar jag men när går kvalet och kommer det finnas tid för fri träning)?
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
I dom 2 500:- skulle det ingå träning på fredagen har jag fattat det som.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Coola bilder och manliga bilarAnmäld!
I ämnet hjältar på Knutstorp postar jag två knutstorpbilder från 70-talet på den enda hjälten vi haft i Sverige...
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
På den tiden då det inte fanns ABS, sprut, tractioncontroll, datasimuleringar etc etc. Då kunde man skaffa en Cosworth V8, jaga spons och snickra ihop en formel 1-bil för rimliga pengar.
Edit: Sorry för OT...
Edit: Sorry för OT...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Det var värst vad Miatorna var heta på gröten med anmälngarna
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing_anmalda.php
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing_anmalda.php
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Detta kommer bli fantastiskt kul!!!Niklas Falk wrote:Det var värst vad Miatorna var heta på gröten med anmälngarna
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing_anmalda.php
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Undrar om det blir något nytt banrekord bland miatorna i C på Kullen i år.Fredrik Henriksson wrote:Detta kommer bli fantastiskt kul!!!Niklas Falk wrote:Det var värst vad Miatorna var heta på gröten med anmälngarna
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing_anmalda.php
Har någon varit nere på 1,09 tider?
Fredrik? (Ja, jag vet att du kommer sätta 1,08 eller nåt )
Vi vet ju alla att du mörkade en segstart i början på säsongen för att ge oss andra en sportslig chans precis som förra året, hehehe...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Ser man till officiella tävlingsresultat så har MSCC hygglig koll på Roadsport C resultaten på Knutstorp genom åren. På SSM förra året fick jag direkt efter Race.2 meddelandet av en funktionär att jag slagit banrekordet för Roadsport C då jag kört 1.10.50. Josens tid som var 4 hundradelar snabbare (snacka jämnt då det är inom felmarginalen) räknade dom inte då han körde utom tävlan. Jag fick leva i den tron i någon minut tills en annan funktionär ropade "öhh det är nån som kört ännu snabbare!" Det visade sig att Westin hade kört 1.10.2 med sin Elise...ephas wrote: Undrar om det blir något nytt banrekord bland miatorna i C på Kullen i år.
Har någon varit nere på 1,09 tider?
Sen säger djungeltrumman att en ny orginal mx-5:a med r-däck skall ha rullat runt Knutan på 1.09tider 2002, men men, det är giltiga tävlingstider som gäller så än så länge har jag Miatarekordet på Knutan...
hahaha, nä du! Så lätt skjuter du inte över favoritskapet på mig! Tar jag med den formen jag hade på Kullen så finns det ett antal MX-5:or i år som slår mig utan problem. För att vinna måste både förare och bil vara på topp. I år finns det bilar som väger mindre med samma eller mer effekt vilket inte var fallet förra året. Vart jag själv står rent mentalt och hur mkt ringrost jag skakat av mig till SSM får vi se. Men visst, jag har inte gett upp, jag tänker försöka ge er en match!...ephas wrote: Fredrik? (Ja, jag vet att du kommer sätta 1,08 eller nåt )
Vi vet ju alla att du mörkade en segstart i början på säsongen för att ge oss andra en sportslig chans precis som förra året, hehehe...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Tror det blir svårt att nå dessa tider i år - förra året
+ Ny asfalt från helgen innan/STCC
+ Nytt STCC gummi i banan - gick som på räls
+ Stekhet --> grepp
Tror alla nästan ban-rekord slogs förra året ?
Men nu kör ju 944:or på kanon tider, Eddie kör 1.11.xx tider Något har hänt helt klart
Men kör STCC innan/bra bana varmt/grepp så är 1.09 möjliga - jag satte min tid på ett av det få fria varven jag hade Fanns mera att hämta helt klart
+ Ny asfalt från helgen innan/STCC
+ Nytt STCC gummi i banan - gick som på räls
+ Stekhet --> grepp
Tror alla nästan ban-rekord slogs förra året ?
Men nu kör ju 944:or på kanon tider, Eddie kör 1.11.xx tider Något har hänt helt klart
Men kör STCC innan/bra bana varmt/grepp så är 1.09 möjliga - jag satte min tid på ett av det få fria varven jag hade Fanns mera att hämta helt klart
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Det kommer bli sjukt spännande oavsett.
Det finns juh en hel del förare som fått lite rutin och det finns en hel del bilar som ligger nära klassgränsen på olika sätt, det är skoj och det kommer nog pressa tiderna en del.
De aspekter du skriver Josen har säkert gjort en stor inverkan på tider. Även om förhållandena inte blir optimala så har ju förare och bilar blivit snabbare i år. I och med Fredriks tider (och Josens) tider 2009 så blir jag inte jätteschockad om någon tar sig ner under 1:10 vid rätt förhållanden.
Själv blev jag förvånad att jag på Kullen vägde 1005 (minimi 963) efter målgång. Då hade jag iofs 2/5 tank kvar och en Hardtop på 20kg men ändå. Hardtopen skall lättas men jag måste dessvärre förstärka karossen en hel del eftersom man med blotta ögat ser hur den viker sig när man tex lyfter med domkraft under suben eller när man pallar upp den i framkant. Skrämmande. 28k mil gör väl sitt för karossen men jag har hört att Opel nyligen börjat med "Flexride" chassin, kan det vara så att Mazda introducerade detta redan 1990?
Med en lättad hardtop och lite förstärkningar kommer jag ligga strax över 1000kg men jag tror att de extra kg som jag "förlorar" i vikt "tjänar" jag nog in i väghållningen. Får väl plocka fram vinkelslipen igen och leta saker att kapa bort. Jag har ju inte hunnit med all lättning än (OEM fläkt etc). Det gick åt en hel del tid i vinter att bygga om två bilar, hehehe.
Fredrik, Tror du att 4.44 fungerar bättre på Knutan än Kullen? Vad har du kört på Knutan förut? (Om man får fråga)
Det finns juh en hel del förare som fått lite rutin och det finns en hel del bilar som ligger nära klassgränsen på olika sätt, det är skoj och det kommer nog pressa tiderna en del.
De aspekter du skriver Josen har säkert gjort en stor inverkan på tider. Även om förhållandena inte blir optimala så har ju förare och bilar blivit snabbare i år. I och med Fredriks tider (och Josens) tider 2009 så blir jag inte jätteschockad om någon tar sig ner under 1:10 vid rätt förhållanden.
Själv blev jag förvånad att jag på Kullen vägde 1005 (minimi 963) efter målgång. Då hade jag iofs 2/5 tank kvar och en Hardtop på 20kg men ändå. Hardtopen skall lättas men jag måste dessvärre förstärka karossen en hel del eftersom man med blotta ögat ser hur den viker sig när man tex lyfter med domkraft under suben eller när man pallar upp den i framkant. Skrämmande. 28k mil gör väl sitt för karossen men jag har hört att Opel nyligen börjat med "Flexride" chassin, kan det vara så att Mazda introducerade detta redan 1990?
Med en lättad hardtop och lite förstärkningar kommer jag ligga strax över 1000kg men jag tror att de extra kg som jag "förlorar" i vikt "tjänar" jag nog in i väghållningen. Får väl plocka fram vinkelslipen igen och leta saker att kapa bort. Jag har ju inte hunnit med all lättning än (OEM fläkt etc). Det gick åt en hel del tid i vinter att bygga om två bilar, hehehe.
Fredrik, Tror du att 4.44 fungerar bättre på Knutan än Kullen? Vad har du kört på Knutan förut? (Om man får fråga)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Kinnekulles våg måste ha vägt lite i underkant denna vår.ephas wrote:Själv blev jag förvånad att jag på Kullen vägde 1005 (minimi 963) efter målgång. Då hade jag iofs 2/5 tank kvar och en Hardtop på 20kg men ändå.
Jämfört med cornerweighten så vägde jag 10kg mer med samma innehåll i tanken. Så tung är inte den nya hjälmen
Räkna inte med att Knutstorps våg visar fel åt samma håll (den visade 20kg för lite nåt år).
Vad visar Mumms vågar (för du kör väl inte ovägt )
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Jag hoppas att utväxlingen skall stämma bättre på Knutan.ephas wrote: Fredrik, Tror du att 4.44 fungerar bättre på Knutan än Kullen? Vad har du kört på Knutan förut? (Om man får fråga)
4.1 har alltid funkat bra på Kullen (förutom sista kurvan ut på rakan) men varit på mellis på Knutan i flera partier (ut från Ronnie P, över NGK, upp mot idioten, ut på start och mål), så förhoppningsvis stämmer det bättre på Knutan. Är dock osäker om det ger nåt då jag hängde på en 4.44 utväxling förra året, tappade iofs lite ut men tog igen in i kurvorna så det är svårt att gissa nånting egentligen...
Man får fråga vad det gäller varvtider men det enklaste är att läsa i signaturen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Det blir 4an över krönet, sen är det väl endast idioten som kan behöva 2an. Annars ingen skillnad kan jag se, 4,875 behöver ju inte 5an och ger inga knäppa växlingspunkter iaf (det är bara Kinnekulle som är knäpp för mig, men det blir kanske bättre om man kör lite fortare).Fredrik Henriksson wrote:Jag hoppas att utväxlingen skall stämma bättre på Knutan.
Men jag tror att du ska öka varvtalet lite vid den stående starten (så man hinner förbi)
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Inga startnerver i år inte...Niklas Falk wrote:
Men jag tror att du ska öka varvtalet lite vid den stående starten (så man hinner förbi)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Är det nu jag ska skriva att jag hoppas på regn? heheheheFredrik Henriksson wrote:Inga startnerver i år inte...Niklas Falk wrote:
Men jag tror att du ska öka varvtalet lite vid den stående starten (så man hinner förbi)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Självklart kör jag inte övägt men vi gjorde en setup innan jag monterade dit brace och med halvtank, så det är oväsentligt egentligen. Eftersom bracen är "symmetrisk" gjorde vi setup utan denna då tiden var knapp helt enkelt.Niklas Falk wrote:Vad visar Mumms vågar (för du kör väl inte ovägt )
Jag frågade inte om varvtider, jag undrade om vilken diff du användeFredrik Henriksson wrote:Jag hoppas att utväxlingen skall stämma bättre på Knutan.
4.1 har alltid funkat bra på Kullen (förutom sista kurvan ut på rakan) men varit på mellis på Knutan i flera partier (ut från Ronnie P, över NGK, upp mot idioten, ut på start och mål), så förhoppningsvis stämmer det bättre på Knutan. Är dock osäker om det ger nåt då jag hängde på en 4.44 utväxling förra året, tappade iofs lite ut men tog igen in i kurvorna så det är svårt att gissa nånting egentligen...
Man får fråga vad det gäller varvtider men det enklaste är att läsa i signaturen...
Har NB 1,6 "alltid" en 4,3 diff? Jag har nämligen lyckats komma över en sådan (givetvis utan diffbroms eftersom diffbroms stjäl effekt) men vet ej utväxling. Det enda jag vet är att den kommer från en importerad 1,6 NB.
Det enda jag saknar för ett swap är en drivaxel.
Jag har ju 4,1 (OEM 1,8 NA) och tyckte det fungerade bra på Kullen. På Knutan är det lite jobbigt på några ställen och jag har funderat på om 4,3 hade fungerat bättre. Hur stor skillnad blir det egentligen på 4,1 resp 4,3?
Hejhopp
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Ups,jag fattade fel...ephas wrote:
Jag frågade inte om varvtider, jag undrade om vilken diff du använde
Jag har nog en drivaxel till Visco då det satt det på långloppan jag har.ephas wrote: Det enda jag saknar för ett swap är en drivaxel.
Jag har ju 4,1 (OEM 1,8 NA) och tyckte det fungerade bra på Kullen. På Knutan är det lite jobbigt på några ställen och jag har funderat på om 4,3 hade fungerat bättre. Hur stor skillnad blir det egentligen på 4,1 resp 4,3?
4.3 skall det vara på alla NA 1.6 vad jag fattat för men Sandström eller Niklas Fyller nog i om det finns någon specialare så man ej kan säga att det gäller generellt.
Jag vet inte skillnaden mer än matematiskt men Hans Drangel vet då han bytt från 4.1 till 4.3, så fråga honom...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Det vore kanon om ni som planerar att köra men ännu inte anmält er till SSM gör det. Även om löften om egna heat finns så är det bara att inse att man måste ligga på. Att 100% säkerställa egna heat blir lättare om vi har de 15 bilar vi måste ha för att uppfylla vår del av avtalet. Det blir dock svårt att komma i sista sekunden om alla väntar med anmälan.
/Fredrik
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Nä ni skall inte ha gräddfiler med egna heat skall vara rättvist. Varför skall jag plöja B-bilar framför mig år efter år och inte ni Fram för B-bilar som stökar till det , speciellt grönaAtt 100% säkerställa egna heat blir lättare om vi har de 15 bilar vi måste ha för att uppfylla vår del av avtalet
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Vi var ju några som plöjde. Men i år vill vi inte vara bönder, att plöja blåa brittiska plastbilar blir nog tillfällen till ändå framöver.Josen wrote:Nä ni skall inte ha gräddfiler med egna heat skall vara rättvist. Varför skall jag plöja B-bilar framför mig år efter år och inte ni Fram för B-bilar som stökar till det , speciellt grönaAtt 100% säkerställa egna heat blir lättare om vi har de 15 bilar vi måste ha för att uppfylla vår del av avtalet
Nä, skämt åsido, grönt är inte alltid skönt...
Last edited by Fredrik Henriksson on Mon 31 May 2010, 23:34, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Vem blir hjälte och anmäler sig som nr 15?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.
Undrar om jag lyckats med nånting till slut Hjälte för en dag vore inte dumt
De e mycke nu...