Var köpa ventiler m m till topplocket?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Var köpa ventiler m m till topplocket?
Ventiler är ruskigt dyrt hos Mazda Sverige! 251 kr + moms /st
Kan man köpa dem någon annanstans?
MX5parts m fl har tätningar men inga ventiler...
Förresten... hur är det med vår (MX-5 CUP) rabatt?
Kan man köpa dem någon annanstans?
MX5parts m fl har tätningar men inga ventiler...
Förresten... hur är det med vår (MX-5 CUP) rabatt?
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Tjenare Dennis,
Jag har en 1,6 Motor till salu, se min annons här på forumet.
(kan ju vara bra att ha reservdelar)
MVH Robert
ps. Motorn säljes ej i delar.
Jag har en 1,6 Motor till salu, se min annons här på forumet.
(kan ju vara bra att ha reservdelar)
MVH Robert
ps. Motorn säljes ej i delar.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Hej! Jag såg din annons, men jag behöver lite fräschare delar.ephas wrote:Tjenare Dennis,
Jag har en 1,6 Motor till salu, se min annons här på forumet.
(kan ju vara bra att ha reservdelar)
Antingen blir det nya ventiler m m eller en bättre beg. motor från tyskland (7000 mil).
I vilket fall som helst verkar det bli dyrare än jag hade hoppats på...
För inte så länge sedan hade jag en reservtopp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Hur är det med den toppen som din reservtopp ersatteDennis Kullman wrote:För inte så länge sedan hade jag en reservtopp
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Vet inte. Vet bara att min gamla reservtopp nu sitter på en motor som bytt ägare igen.Niklas Falk wrote:Hur är det med den toppen som din reservtopp ersatteDennis Kullman wrote:För inte så länge sedan hade jag en reservtopp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Sist jag såg den så satt den i en bil ca 3m bredvid sitt förra motorrum. I samma garage förekommer det nån topp eller två på hyllorna (vet inte om det var nån B6topp iofs), kanske är nån av ventilerna vettiga nog att fungera. Fråga går ju alltid.Dennis Kullman wrote:Vet inte. Vet bara att min gamla reservtopp nu sitter på en motor som bytt ägare igen.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Man ska inte sälja reservdelar, I learned it the hard way!Dennis Kullman wrote:ephas wrote:
Antingen blir det nya ventiler m m eller en bättre beg. motor från tyskland (7000 mil).
I vilket fall som helst verkar det bli dyrare än jag hade hoppats på...
För inte så länge sedan hade jag en reservtopp
Sett i backspegeln skulle jag satsa på en bättre begagnad motor. Motordelar kostar multum. Bara bultarna till toppen (som måste köpas nya då de sträcks) landar på 1200:-! lägg till ventiler, tätningar, planing, packningsats och allt joxande och ett motorbyte framstår som ett ganska enkelt alternativ. Tyvärr är det inte enkelt att få tag på en bra motor på några veckors varsel. Kanske är det lättare att hitta en 1.6:a under 20 000 mil?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Som jag skrev till dig i mailet så har jag en del delar liggandes om du behöver något begagnat.
Annars ska vi ha 10-20% hos Mazda genom klubben som jag fattat det. Men Mazda Gbg visste inte om det tyvärr.
Annars ska vi ha 10-20% hos Mazda genom klubben som jag fattat det. Men Mazda Gbg visste inte om det tyvärr.
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
På BMW/Audi använder man dessa ca 10 ggr ( även om manualen säger byt ) innan det är någon fara - Mazda motorn borde ta några ggr på bultarna också tror jagBara bultarna till toppen (som måste köpas nya då de sträcks) landar på 1200:-!
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Vid mätning var bultarna så pass utdragna att dom var rökta, så det är byte av bult som gäller på MX-5:or...Josen wrote:På BMW/Audi använder man dessa ca 10 ggr ( även om manualen säger byt ) innan det är någon fara - Mazda motorn borde ta några ggr på bultarna också tror jagBara bultarna till toppen (som måste köpas nya då de sträcks) landar på 1200:-!
/Joachim
Edit: Vet iofs inte om det kan ha att göra med att min motor blivit kraftigt överhettad (troligtvis Mantorp 2008), bultarna satt jättelöst...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Enligt manualen behöver de inte bytas (som standardåtgärd...).Fredrik Henriksson wrote:Vid mätning var bultarna så pass utdragna att dom var rökta, så det är byte av bult som gäller på MX-5:or...Josen wrote:På BMW/Audi använder man dessa ca 10 ggr ( även om manualen säger byt ) innan det är någon fara - Mazda motorn borde ta några ggr på bultarna också tror jagBara bultarna till toppen (som måste köpas nya då de sträcks) landar på 1200:-!
/Joachim
Edit: Vet iofs inte om det kan ha att göra med att min motor blivit kraftigt överhettad (troligtvis Mantorp 2008), bultarna satt jättelöst...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Nu har jag varit hos en lokal kille som har gott rykte när det gäller motorbygge och inte minst toppar.
Det står helt klart att "byta det som är trasigt och låta resten va" inte är vägen fram...
Antingen blir det helrenovering med alltigenom nya delar, bättre beg. topp, eller bättre beg. motor.
Jag har hittat en 1,6a med 7000 mil i tyskland och den kan hitta hit för ca 9 kkr inkl. frakt...
Andra tips mottages tacksamt.
Just nu är mitt andra alternativ att hoppa över säsongen 2010 helt.
Det står helt klart att "byta det som är trasigt och låta resten va" inte är vägen fram...
Antingen blir det helrenovering med alltigenom nya delar, bättre beg. topp, eller bättre beg. motor.
Jag har hittat en 1,6a med 7000 mil i tyskland och den kan hitta hit för ca 9 kkr inkl. frakt...
Andra tips mottages tacksamt.
Just nu är mitt andra alternativ att hoppa över säsongen 2010 helt.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Tveka inte nu Dennis.
Så många är du kört med den motorn, vet inte hur långt den gått när du började rejsa med den.
Men nu börjar du om på 7 000 mil, helt sanslöst att du ens funnit en motor med så få mil.
Din upgrade för 2010.
Beställ nu, tänk om den inte finns kvar nästa timme.
Inte snällt av dig om vi inte ska ha en fight på Ssm iår igen.
Du passar inte in i publikträsket, det vet du ju själv.
Kolla på kinnekulle, du drog ju iväg på cykeln omedelbart av publikångest!
Handla nu!
Så många är du kört med den motorn, vet inte hur långt den gått när du började rejsa med den.
Men nu börjar du om på 7 000 mil, helt sanslöst att du ens funnit en motor med så få mil.
Din upgrade för 2010.
Beställ nu, tänk om den inte finns kvar nästa timme.
Inte snällt av dig om vi inte ska ha en fight på Ssm iår igen.
Du passar inte in i publikträsket, det vet du ju själv.
Kolla på kinnekulle, du drog ju iväg på cykeln omedelbart av publikångest!
Handla nu!
- Attachments
-
- Vänta.inte.inte.då.kommer.andra.problem.jpg (28.82 KiB) Viewed 1457 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Var köpa ventiler m m till topplocket?
Dennis, du kanske vill åka med på en ölhelg till england och packa en betydligt billigare motor i en skåpbil?
Måste ju hitta en själv och NB motorer är det ännu värre med än NA.
Måste ju hitta en själv och NB motorer är det ännu värre med än NA.