Eftersnack: Malmby 2010-05-23

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
Miatamannen
Spanjoren

Eftersnack: Malmby 2010-05-23

Post by Miatamannen »

Dår var ännu en banträff avverkad.
Stort tack till Andreas och C-G? som lagt banan. (vart tog C-G vägen förresten?)
Mycket bättre med konorna i år så jag körde inte fel.....
Synd att regnet och blåsten satte stopp för lite snabba tider i konbanan efter lunch bara.

Väntar nu ivrigt på att resultatet ska komma upp på hemsidan.
Tror att jag gjorde en ganska bra tid :think2:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Eftersnack: Malmby 2010-05-23

Post by Andreas E »

Då var man hemma efter en trevlig förmiddag och förbenat blöt & blåsig eftermiddag.
Tack alla som dök upp trots den lite tråkiga väderprognosen och som vanligt körde snabbt och säkert.
Speciellt tack till CG som hjälpte till att sätta upp banan och till Jimmy V som visade oss sina färdigheter i balett (det var länge sedan jag sett någon göra så många piruetter...).

Då eftermiddagens pissväder gjorde att inte alla fick chansen att köra i konbanan beslutade vi att inte räkna in denna deltävling i MX-5 Sprint Cup (det gick inte att få rättvisa förhållande när konerna inte stod still i blåsten). Sorry Nille och Janne som satte så bra tider i gatdäcksklassen (ni får trösta er med att ni var snabbast).

Alla tider som klockades kommer läggas upp inom kort, tills dess får ni hålla tillgoda med ett par filmer med dåligt ljud :wink: :

Provade att filma med kameran riktad bakåt, lite sjösjukevarning blir det men denna vinkel i konbana:
http://www.youtube.com/watch?v=J8cc2wr6yzw

Och här är en film med kameran riktad "rätt":
http://www.youtube.com/watch?v=uvN1qsNDnqY

Tack än en gång till alla er som var med, vi ses på banträffar igen hoppas jag.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Miatamannen
Spanjoren

Post by Miatamannen »

Andreas K wrote:Speciellt tack till CG som hjälpte till att sätta upp banan och till Jimmy V som visade oss sina färdigheter i balett (det var länge sedan jag sett någon göra så många piruetter...).
Jag som trodde att R-däck innebär bättre fäste :mrgreen:
Kommer nog att fortsätta köra i gatdäcksklassen, R-däck verkar ju ha ju sämre fäste....
Jimmy var i alla fall lite imponerad av effekten i min bil när han åkte med mig i rundbanan.
Andreas K wrote:Då eftermiddagens pissväder gjorde att inte alla fick chansen att köra i konbanan beslutade vi att inte räkna in denna deltävling i MX-5 Sprint Cup (det gick inte att få rättvisa förhållande när konerna inte stod still i blåsten). Sorry Nille och Janne som satte så bra tider i gatdäcksklassen (ni får trösta er med att ni var snabbast).
Jo det var ju en tröst.... :think2:
Förstår beslutet i alla fall, det var inte rättvisa förhållanden.
Men jag vet ju att jag var snabbast :roll:

Andreas K wrote:Tack än en gång till alla er som var med, vi ses på banträffar igen hoppas jag.
/Andreas K
Tack själv Andreas !
Vi ses snart igen, det vet du.......

Nille
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Nille »

Andreas K wrote:Då eftermiddagens pissväder gjorde att inte alla fick chansen att köra i konbanan beslutade vi att inte räkna in denna deltävling i MX-5 Sprint Cup (det gick inte att få rättvisa förhållande när konerna inte stod still i blåsten). Sorry Nille och Janne som satte så bra tider i gatdäcksklassen (ni får trösta er med att ni var snabbast).
/Andreas K
Men ALLA körde väl iaf 2st "ostörda" tävlingsrundor innan rengnet och blåsten kom eller?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Nille wrote: ...
Men ALLA körde väl iaf 2st "ostörda" tävlingsrundor innan rengnet och blåsten kom eller?
Dessvärre inte. Det var 5 som bara hann med en repa och bara 5 som hann med alla tre körningarna (9 som bara hann med två). Känns inte rättvist att låta poängen för denna förarövning ingå i sprintcupen då inte alla fick chansen att köra.
Till träffen i Västerås bör förutsättningarna vara bättre även om vädret är kasst (lånar större koner från stället vi hyr av som tål ordentlig blåst) så där sla vi se till att få resultat som gäller i sprint-cupen.

/Andreas K
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Nille
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Nille »

Andreas K wrote:
Dessvärre inte. Det var 5 som bara hann med en repa och bara 5 som hann med alla tre körningarna (9 som bara hann med två). Känns inte rättvist att låta poängen för denna förarövning ingå i sprintcupen då inte alla fick chansen att köra.
Till träffen i Västerås bör förutsättningarna vara bättre även om vädret är kasst (lånar större koner från stället vi hyr av som tål ordentlig blåst) så där sla vi se till att få resultat som gäller i sprint-cupen.

/Andreas K
Varför började vi köra tredje rundan när alla inte hade kört sin andra runda? :think2:

Jag skiter nog att köra resten av sprint cupen tyvärr :down:
Victor
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Victor »

Nu är jag också hemma efter 56 mil :) Trafiken var inte så illa som befarat så det flöt på fint.
Trots vädret (som dessutom var väldigt lokalt dåligt, nästan hela hemresan företogs i sol på torra vägar) var det en trevlig tillställning :up:

Jag gjorde ny rekordnotering i oljetemp, 130 grader efter c:a 15 minuter i rundbanan. Vad är max lämplig temperatur egentligen? Har hört något om att man inte ska ligga över 120 grader kontinuerligt men jag kan minnas fel.

Däckstrycket var nog lagom för jag har slitit precis till där slitbanan tar slut och däcksidan tar vid och mina EBC Greenstuff fungerar fortfarande fint till den här sortens användning :)

Angående sprint cupen kan jag tillägga att förhållandena inte var lika ens för första rundan. Banan var fortfarande blöt/fuktig när de första bilarna körde och betydligt torrare mot slutet av startfältet.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Nille
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Nille »

Victor wrote: Angående sprint cupen kan jag tillägga att förhållandena inte var lika ens för första rundan. Banan var fortfarande blöt/fuktig när de första bilarna körde och betydligt torrare mot slutet av startfältet.
Jag instämmer för jag körde som första bil då det var blötast.....Men det är svårt att det ska vara 100% lika om tävlingen körs utomhus :roll:
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Nille wrote:
Victor wrote: Angående sprint cupen kan jag tillägga att förhållandena inte var lika ens för första rundan. Banan var fortfarande blöt/fuktig när de första bilarna körde och betydligt torrare mot slutet av startfältet.
Jag instämmer för jag körde som första bil då det var blötast.....Men det är svårt att det ska vara 100% lika om tävlingen körs utomhus :roll:
Helt rättvist blir det aldrig även om vädret är bra. Lyckligtvis är det inte ofta det är regn på våra träffar :)
Varför började vi köra tredje rundan när alla inte hade kört sin andra runda? :think2:
...
Med facit i hand skulle vi börjat köra andra och tredje körningen tidigare på dagen och jag skulle varit striktare med ordningen som man körde i. Men väderprognosen pekade ju på bättre väder under eftermiddage och det är lätt att vara efterklok.

Jag skiter nog att köra resten av sprint cupen tyvärr :down:
Kom igen och visa vart skåpet ska stå på de två Västeråsträffarna. Vinner du där så kammar du hem seger i sprint-cupen även i år.

/Andreas K
Miatamannen
Spanjoren

Post by Miatamannen »

Klart att Nille kommer att fortsätta åka Cupen även i år och jag vill ju ha lite motstånd innan jag slutligen tar hem bucklan för 2010. :banana:

Striktare ordning kan nog vara bra, återinför nummerlappar som vi hade förut.
Jag kommer ihåg att jag frågade efter dom på Malmby. :think2:
En annan sak är ju att när cupen körs så känns det lite fel att bil av annan modell än Miata kör. :shock:

Nille
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Nille »

Miatamannen wrote:Klart att Nille kommer att fortsätta åka Cupen även i år
Jag skulle inte tro det :doh: Du kommer INTE att se mig på Hässlö iaf.....

Lycka till med jakten på bucklan Janne!
Jimmy

Post by Jimmy »

Miatamannen wrote: Kommer nog att fortsätta köra i gatdäcksklassen, R-däck verkar ju ha ju sämre fäste....
Jimmy var i alla fall lite imponerad av effekten i min bil när han åkte med mig i rundbanan.
hehe, jaaaa, jag vet inte hur det är med gatdäck vs r-däck i regn, har kanske lite med mönsterdjup och såna saker att göra med, eller avsaknad av det. :mrgreen:

Tänk om alla miator kom med kompressor och strax under 200 hk försten, hade vart perfekt ju! :bow:

Jättekul träff hur som helst, trots vädret. :)

Har klippt ihop lite av det som fastnade på kameran som satt iskruvad största delen av dagen, tyvärr vart det aldrig nånting filmat utanför mitt lilla förarutrymme, den satt ju som sagt fast där hela dagen. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=03xBON09Xgk
Jimmy Visshed
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Jimmy, du kör mycket inspirerande!!! :banana: :banana:

Har du servot kvar?

Visst du snurrar en del, men du vet ju hur bilen känns när det drar iväg på banorna sen.
Tror att ligga och leka som du gör är mycket utvecklande.

Kul att se.

Förtida grattis till pokalerna på SSM :bow: !!!!!!!!!!!!!!
(klicka för full bild)
Attachments
Jimmy.favvo.bok.awesome_takes_practice.jpg
Jimmy.favvo.bok.awesome_takes_practice.jpg (69.51 KiB) Viewed 1832 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Torkel k

Post by Torkel k »

Såg riktigt kul ut! :up:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Jimmy

Post by Jimmy »

gokarting.nu wrote:Jimmy, du kör mycket inspirerande!!! :banana: :banana:

Har du servot kvar?

Visst du snurrar en del, men du vet ju hur bilen känns när det drar iväg på banorna sen.
Tror att ligga och leka som du gör är mycket utvecklande.

Kul att se.

Förtida grattis till pokalerna på SSM :bow: !!!!!!!!!!!!!!
(klicka för full bild)
Nepp, inget servo kvar. :burnout:
Men har sett att går bra för dig att sladda utan det, så helt omöjligt borde det inte vara.

Ska bli kul på SSM, men du får ju inte ha så höga förväntningar på mig nu :mrgreen:
Som man kan se på snurr-filmen så har nog nybörjarturen börja släppa och då kan bilen gå åt vilket håll som helst!! :o lite som att singla slant på höger och vänster, man vet aldrig riktigt vad som kommer hända!
Jimmy Visshed
Post Reply