Har nu tagit beslutet att 15" som är både aningen ovala och alldeles för tunga (över 7kg st) ska bytas ut. Har nu velat omkring hela helgen, men har väl kommit fram till att utseendet är nedprioriterat mot viktbesparing.
ATS DTC superlight är ju en som ligger högt på listan och den går att få i 8" bredd vilket känns macho Men frågan om det finns någon egentlig fördel med så pass bred fälg? Blir ju tyngre och mer än 205 är väl frågan om det finns behov av... inte p.g.a effekt iaf.
OZ Superleggera tillsammans med lite i Sverige ovanligare SSR Type-C och Volk TE-37 är väl bland det lättare som går att få tag på? http://www.importmodifications.com/wheelweights.html#S
Andra tips på prisvärda och lätta 15"-are?? Brinner ju lite i knutarna oxå när nya däck förhoppningsvis anländer i veckan och nästa träff två veckor bort... kanske väl optimistiskt?!?
7 eller 8" breda fälgar?
7 eller 8" breda fälgar?
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Är den lilla viktskillnaden äns märkbar? 8" är väl bättre om man vill få på just 225or senare om däcken går varma?
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Det som talar för 7" fälg är väl däckspriser, hjulvikter, acceleration och rullmotstånd. Om det går fortare på 225:or vet jag faktiskt inte men vissa kör ju på det i USA i alla fall. Men tänk på att det är väldigt effektsvaga bilar som vi kör och att minimera vikter och motstånd är inte försummligt.
Testa att söka på miata.net eller fråga databasen N.Falk.
Testa att söka på miata.net eller fråga databasen N.Falk.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Sök på "6UL" eller läs lite på 949racing.com.Cyberoid wrote:Testa att söka på miata.net eller fråga databasen N.Falk.
Empiriskt så går det tydligen snabbare med 225or på allt utom de snabbaste rakaste banorna. I Sverige skulle man kanske förlora lite på Anderstorp men vinna på alla andra banor med 225or och orginaleffekt.
Men 15x7" och 205/50-15 är så mycket enklare att hantera (fler fälgar och däck att välja på viket ger möjlighet att handla på erbjudanden).
Men jag skulle nog försöka maximera prestandan på det billigare alternativet innan jag skulle testa 225or. Det går ju tydligen att köra svinfort även med okända dämpare, godtyckliga fjädrar samt utan (av misstag fram) krängare...