Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Kolla detta: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/473
Är säkert basera på ett valigt 3" alurör som går att förlänga utan problem.
Är säkert basera på ett valigt 3" alurör som går att förlänga utan problem.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Det är inte så skoj att läsa dina mekarresor Andreas
Angående kall insugsluft, med original luftbox så kan du ta hål i nedre delen och dra ett rör fram vid bogseröglan (dvs gå runt kylaren fram till "munnen").
Men det kostar bara tid (och lite flexrör/tejp), och syns inte när man öppnar huven.
Angående kall insugsluft, med original luftbox så kan du ta hål i nedre delen och dra ett rör fram vid bogseröglan (dvs gå runt kylaren fram till "munnen").
Men det kostar bara tid (och lite flexrör/tejp), och syns inte när man öppnar huven.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Andreas har drabbats av ett datavirus som heter "Närmanjävlasmedsinaanställdafårmanigen", så hans lösenord till detta eminenta forum har bytts ut och han kan därmed inte logga in och skriva. Det nya lösenordet som "Viruset" skaffat fungerar inte och därför ber vi till forumguden Per H att ett nytt lösenord tillses genom ett mail till Andreas...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Fredrik Henriksson wrote:Andreas har drabbats av ett datavirus som heter "Närmanjävlasmedsinaanställdafårmanigen", så hans lösenord till detta eminenta forum har bytts ut och han kan därmed inte logga in och skriva. Det nya lösenordet som "Viruset" skaffat fungerar inte och därför ber vi till forumguden Per H att ett nytt lösenord tillses genom ett mail till Andreas...
Och Per har levererat!
Tack!
För er som inte vet historian så har det "kapats" lite facebook och forums profiler lite fram och tillbaka på mitt jobb.
...har själv bara gjort små och söta "kapningar", KAPNINGARNA SOM "DE..." UTSATT MIG FÖR LIKNAR INGET SKÅDAT I MANNAMINNE!!!!!!!!
Nu senast byttes mitt lösenord ut av dessa s.in till: -jag gillar k.k!
AAAAAAAAARRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bokstav för bokstav, kommatecken för kommatecken!!!!
HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAAHA!!!!!!! MATTAFARANS HÄMND BLIR:
-Om någon har ett bra hämndscenario skulle det behövas lite hjälp, börjar sina på ideer tyvärr.
Har dock inte vilat medan ni har myst här i parken.
Detta plitades ihop bara för att...började på ett svar till Torkels korvinbjudan...., men har spamat nog där redan.
Skojar i min egen tråd istället.
Sen flöt texten bara på, ni som inte är nämnda OCH ni som är nämnda, detta är menat som en skojtext bara.
ta inte illa upp.
Det mesta är inbördes beundranskämt ändå.
"Torkel k skrev:
Att gilla korv, öl och läder är ju som bekant en vanlig bieffekt av att ha varit bosatt ett par år i Tyskland, vilker jag ju har... Men jag tror ändå denna minst sagt freudiansk tolkning av mitt inlägg säger mer om dig än om mig, Andreas.
För övrigt är jag egentligen med i klubben för att hitta en fin pojkvän.
Svar:
Skönt att miatastämpeln håller fanan högt så att säga.
Synd bara att strömmen i depån är så dyr, annars skulle det säker vara intressant för 5an, att göra en:
PARADISE PIT(T) såpa av Mx-5 cupen, MOTORMÄNNEN skulle säkert sponsra
Niklas tält skulle vara fyllt med röda små lampor, och inga "cross the line"" skrupler där inte.
K.ullman skulle köra sin Zeb macahan look i depån, på sin cykel i solnedgången med gipsade armar. igen.
Pihls skulle STÅ för brödraskapet och den danska synden tillsamans med Friis. Deras språk är obegripligt, men sensuellt.
Hdzon skulle flytta runt våra pallbockar och våra domkraftshantag som vore lindade med röd sammet.
Henriksson skulle stå för kläpokern. Har inte fattat att plasten platsar inte bland läder & lack.
Du skulle stå för korven, som vanligt!
Drangel skulle vara den snälla, som blixtrar till när man minst anar det, kanske en kyss på vänster kinden innan han dyker in i närmaste chikan.
Osbeck skulle vara busen, den oberäknerliga som alla vet kan leverera sin soppa in i målet.
Men hur rak är vägen dit? och framförallt: Hur ser man själv ut efteråt? Var det värt priset?
Wahlberg vore playern, med sportläder som extrautrustning. Lite grevé ost kanske?
Andreas skulle få problem, precis som Waern. Först med bilen och sen detta ständigt bil delande med andra.
Waern skulle dessutom få fixa en större husbil, eller ta med sitt armetält. Så det täcker upp hans morgon ...d.
Hammarsjö skulle använda "bristfälligt" material, skriva noveller.
Och ta en cigg efteråt. Då med!
Serwanski skulle köra på för fort, och därmed ur spår, blårök av all friktion.
Bertil och Bertil skulle ha materialet. Erfarenheten OCH kunskapen.
Magnus skulle vilja ut/in på banan. Kanske nästa säsong?
Pettsson skulle ha flest verktyg, och vara Mr handyman med sin toolbox.
Jimmy har för smalt gummi. 185 duger inte här.
Jonas kommer kolla hur Osbech gör, och ha det som role modell.
-Alla kan inte lära sig sick sack rutinen!, tänker han, och har det som hemligt vapen.
JOnas kommer vilja vara med, men kommer förmodligen stå bredvid. Prioriterar annat med sina lakan.
Orion racing kommer vilja sälja Yokohama som enhets gummi.
C G kommer vara dominant.
Magnus O, kommer vara pimpen, med skön stajl.
Per O, kommer bara köra "i" den nya klassen.
Anders Träff är mest aktiv med bakaxeln.
Mattafaran kommer vilja vara med, men kommer få stå...bredvid, är för udda.
- Attachments
-
- Enklast.är.att.bara.ta.till.vänster mot.....jpg (26.1 KiB) Viewed 4705 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
HAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!
..är där igen nu!
Har lämnat in Mattafaran för att få ett "smalare" kyl.
Fixa "cold air intake" till NB är typ omöjligt.
Il motorsport hade, men inte längre. Kommer ev med ett nytt till slutet av sommaren.
Kn insug finns högt och lågt, men har hört att man ska undvika motorrums luften.
Kn jobbar mest där.
Av div löst folk fick jag på förslag att fixa kylen, och helt enkelt vinkla och dra ner ett tratt filter i "munnen".
Nu har jag gjort det.
Innan detta ingrepp, gjordes några axtest, 2 500 rpm till 6 500 tog då 7,4 - 7,6 sek i tid ca.
Nu är det en ny kyl på plats + ett nytt insug som är minst 1 meter kortare väg för luften.
Nu ikväll testades den nya installationen.
Känner ingen skillnad alls.
Kan vara lite vid sista 500 varven.
Mazda vet hur man bygger bilar.
Visst låter den lite insugigt skön i depån, men det gjorde den även med "snorkeln".
Snorkeln får jag inte använda i race, för torpedväggen skall vara intakt sade dom nu senast på kullen.
Tiden då tänker ni?
:7,5 sek, gång efter annan.
Har kastat pengar i sjön igen, iaf såsom "jag" byggt.
Nåja, inta bara gnälla!!
Har monterat ett lättare och mindre batteri.
Det blev bra:)
..är där igen nu!
Har lämnat in Mattafaran för att få ett "smalare" kyl.
Fixa "cold air intake" till NB är typ omöjligt.
Il motorsport hade, men inte längre. Kommer ev med ett nytt till slutet av sommaren.
Kn insug finns högt och lågt, men har hört att man ska undvika motorrums luften.
Kn jobbar mest där.
Av div löst folk fick jag på förslag att fixa kylen, och helt enkelt vinkla och dra ner ett tratt filter i "munnen".
Nu har jag gjort det.
Innan detta ingrepp, gjordes några axtest, 2 500 rpm till 6 500 tog då 7,4 - 7,6 sek i tid ca.
Nu är det en ny kyl på plats + ett nytt insug som är minst 1 meter kortare väg för luften.
Nu ikväll testades den nya installationen.
Känner ingen skillnad alls.
Kan vara lite vid sista 500 varven.
Mazda vet hur man bygger bilar.
Visst låter den lite insugigt skön i depån, men det gjorde den även med "snorkeln".
Snorkeln får jag inte använda i race, för torpedväggen skall vara intakt sade dom nu senast på kullen.
Tiden då tänker ni?
:7,5 sek, gång efter annan.
Har kastat pengar i sjön igen, iaf såsom "jag" byggt.
Nåja, inta bara gnälla!!
Har monterat ett lättare och mindre batteri.
Det blev bra:)
- Attachments
-
- gamla.insuget.nya.kylarn.jpg (46.96 KiB) Viewed 4666 times
-
- nya.batteriet.jpg (46.64 KiB) Viewed 4666 times
-
- nya.insuget.igen..jpg (39.04 KiB) Viewed 4666 times
-
- nya,insuget.jpg (64.95 KiB) Viewed 4666 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Prova att göra samma test en 35gradig sommardag när motorrummet värmts upp av en sjutusenvarvs riskoksbrännare under ett antal varv på bana...
Motorn är en luftpump i grund och botten. Luftmolekylerna rör sig mer/snabbare ju högre temperaturen är och därför pumpas färre bensin och luft-molekyler per varv genom motorn när inluften är hetare lägre effekt...
Motorn är en luftpump i grund och botten. Luftmolekylerna rör sig mer/snabbare ju högre temperaturen är och därför pumpas färre bensin och luft-molekyler per varv genom motorn när inluften är hetare lägre effekt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Du har inte gjort nån cornerweight, va?.....gokarting.nu wrote:Nåja, inta bara gnälla!!
Har monterat ett lättare och mindre batteri.
Det blev bra:)
Eftersom det inte är köer så ofta på banan så rör sig luften rätt bra i motorrumet så tempskillnaderna blir inte så stora.
Är man nördig köper man några Max/Min termometerar och sätter sensorerna på det man vill mäta och gör några hårda rundor (på bana naturligtvis, på vägen finns ju inga avkörningszoner, som verkar behövas )
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Du har inte gjort nån cornerweight, va?.....Niklas Falk wrote:gokarting.nu wrote:Nåja, inta bara gnälla!!
Har monterat ett lättare och mindre batteri.
Det blev bra:)
Bra Niklas!
Det har jag ju inte tänkt på,blir att fixa.
Hoppas du har rätt Fredrik, tror ändå att man tjänar på att lägga sina stålar på annat.
Nu slipper fler göra "mitt" misstag...för så upplever jag det, som ett misstag.
Samma vad gäller servostyrningen, med facit i hand skulle jag inte tagit bort den.
More NB to the people!!!!! (med det mesta orginal:)
Cornerweight var det ja!
- Attachments
-
- ok...hellre.kalluftinsug.jpg (21.18 KiB) Viewed 4642 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Väldigt få av moddarna jag har gjort har upplevts som omvälvande. Jag lättade svänghjulet och märkte inget, jag bytte till extraktor och racekat och märkte inget, jag satte dit friskluft och märkte inget, jag bytte bussningar och märkte inget, Tiill och med när jag byte från koni med FM-fjädrar till Tein var jag osäker på om jag förbättrat bilen då bilen kändes ruggigt stabil på banan med förre ägarens setup och med Tein kändes det bara hårt och lågt. När man pysslar med marginalprylar så blir det ingen WOW-upplevelse. Jag har egentligen bara upplevt skillnad vid fem tillfällen.gokarting.nu wrote: Hoppas du har rätt Fredrik, tror ändå att man tjänar på att lägga sina stålar på annat.
Nu slipper fler göra "mitt" misstag...för så upplever jag det, som ett misstag.
1. Byte från Koni till Tein sommaren 2008: Oj, vad hårt och lågt det blev!
2. Byte från orginalbromsbelägg till Carbotech på MX-5Racingclubs Bankalas 2008: Oj, jag kan bromsa 50 meter senare!
3. Lättade bilen från 1080kg till 1030kg hösten 2008 inför KM5 på Knutan: Oj, Jag fick helt plötsligt den snabbaste varvtiden i race.1. Gick från 1.13 tider till 1.11 tider och gick snabbare än de gamla "MX-5rävarna"!
4. Satte i fullbur inför 2009: Oj, ett helt annat chassi, allt blev stumt och man kände sig ett med denna nya vibratormaskin!
5. Bytte utväxling i bakaxeln: Oj, vad jag slår i varvstop på baksidan av Kullen alternativt får växla som en galning! (inget bra so far)
När det gäller friskluften så är det varmare i motorutrymmet i de flesta bilar pga av att motorn värmer och all värme avleds inte momentant då det finns en tröghet för luften att försvinna. Låt säga att det är 20grader varmt ute och 35grader i motorrummet. Luftens densitet är vid 20 grader ca 1.21 kg/m3 och vid 35 grader ca 1.15 kg/m3. Skillnaden i mängden luftmollekyler som pumpas genom motorn var minut blir ganska stor bara på 15 graders skillnad. Så en varm dag vågar jag ta gift på att det gör skillnad...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Hoppas du har rätt Fredrik.
Det är ju först på banan man upplever ev ändringar.
Kanske blir ett annorlunda "raktfram" på banan när det är varmt som du säger.
Tack Jimmy, hoppades det skulle kännas som det såg ut.
Det är ju först på banan man upplever ev ändringar.
Kanske blir ett annorlunda "raktfram" på banan när det är varmt som du säger.
Tack Jimmy, hoppades det skulle kännas som det såg ut.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Instämmer även om den ser lite 'slak' ut Lite mera stimulans och det blir puff i rotorn kanskeJimmy wrote:Fränt insugsrörsbygge!
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Förstår inte hur du menar...ska den inte vara så?Josen wrote:Instämmer även om den ser lite 'slak' ut Lite mera stimulans och det blir puff i rotorn kanskeJimmy wrote:Fränt insugsrörsbygge!
Ska alltså rotorn vara aktiv...
Jaha!
Det förklarar lite "vardagsproblem"
Förresten har bilderna från Kinnekulle framkallats.
Här är en som fångar ett ögonblick i depån.
(skrattade så jag grät:)
- Attachments
-
- Kinnekulle.2010.stämningshöjare.i.depån...jpg (38.8 KiB) Viewed 4575 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Spamar i egen tråd!!:)
Först: Neej, inte full:)
Sen: Vad tidigt det är
Har funderat nu lite på morgonen, innan dagens drabbningar på Knutstorp.
Skojar ju en del om att vårt bilval är inte har den starkaste testeron kopplingen .
Detta är ju naturligtvis med glimten i ögat, för er som inte fattat det.
Så kom tanken när jag kollade en skojbild jag postade.
Och Robert´s uppriktiga fråga på Kinnekulle: -Varför släppte du om mig?
Kan det vara: Tornerspel.
Ok, kanske inte på liv och död.....för vissa...
Men ändå någon slags styrkemätning.
Vi samlas på en arena för att göra upp sas.
Det tragiska i kvinnornas totala avsaknad i vår cup, so far, har inte med min fundering att göra.
Utan bara grunläggande, varför gör man detta?
Först: Neej, inte full:)
Sen: Vad tidigt det är
Har funderat nu lite på morgonen, innan dagens drabbningar på Knutstorp.
Skojar ju en del om att vårt bilval är inte har den starkaste testeron kopplingen .
Detta är ju naturligtvis med glimten i ögat, för er som inte fattat det.
Så kom tanken när jag kollade en skojbild jag postade.
Och Robert´s uppriktiga fråga på Kinnekulle: -Varför släppte du om mig?
Kan det vara: Tornerspel.
Ok, kanske inte på liv och död.....för vissa...
Men ändå någon slags styrkemätning.
Vi samlas på en arena för att göra upp sas.
Det tragiska i kvinnornas totala avsaknad i vår cup, so far, har inte med min fundering att göra.
Utan bara grunläggande, varför gör man detta?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
En bra fråga tycker jag Har försökt hitta på nåt annat men... Adrenalin tror jag är en del av svaret.
De e mycke nu...
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Därför att ett amatörrejs med ett gäng gamla mazdor får offpist snowboarding i alperna och fullkontakts karate att kännas som ålderdomshemmet Fossilen söndagsbingo.gokarting.nu wrote:Utan bara grunläggande, varför gör man detta?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Men här händer ju inte mycket, får nog komma förbi imorgon(söndag), dricka öl och kolla på när du skruvar lite i största allmänhet
//Peter Antonsson
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
OJ!!!!!!!!!!petercab wrote:Men här händer ju inte mycket, får nog komma förbi imorgon(söndag), dricka öl och kolla på när du skruvar lite i största allmänhet
FINBESÖK!!!
För er som inte vet vem detta är...
Detta är Miata Peter, ni vet han med V8 Miatan!
Detta är en effekt knarkare han har försäkerhetsskull två enorma turboagg som kan snabbmonteras om andan faller på.
För 400 + hästar räcker tydligen inte
Peter lät lilla mig testa denna bil nu i veckan.
FUCK OFF FORT GÅR DET.
När Peter sitter vid ratten driftas det REJÄLT, detta är hans grej.
Där ligger vi alla i lä.
Om allt flyter så kommer ni kunna se detta monster till bil på Ssm.
Monster förresten, den är så välbyggd så det känns helt odramatiskt även när det går fort.
Inget amazon trimmbyggefeeling alls.
Vidare Peter:
Måste jobba idag(sön)
Men tack så jättemycket.(...lite pinsamt att skruva med ett sånt proffs bredvid iof...)
Ungefär som att k....a bredvid Peter North
- Attachments
-
- peter_north.makes.andreas.wonder...why.him.not.me...HAHAHAHA.jpg (8.92 KiB) Viewed 4431 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Jobba och jobba, bara skylla ifrån sig
Fast jag borde kanske också åka till jobbet eller så får det bli imorgon, om inte vädret är för fint
Bara att gapa till om du behöver hjälp eller så
Fast jag borde kanske också åka till jobbet eller så får det bli imorgon, om inte vädret är för fint
Bara att gapa till om du behöver hjälp eller så
//Peter Antonsson
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Tack för öl trevlig Elise-Miata-mek-kväll
Här är CW sifforna vi fick till efter justerandet - kan nog inte bli bättre - du får lätta 7 kg till
Bilen kommer nog gå mycket bra på Knutan
Andreas Miata 2010-07-01 inför SSM 2010
Här är Lotusen utan mig i - snacka om fin OEM viktfördelningen med förare i ( icke justerbara dämpare )
Joachims Elise S2 111s 2010-07-01
Här är CW sifforna vi fick till efter justerandet - kan nog inte bli bättre - du får lätta 7 kg till
Bilen kommer nog gå mycket bra på Knutan
Andreas Miata 2010-07-01 inför SSM 2010
Code: Select all
Left Front Right Front
Actual Weight Actual Weight
301,0 277,0
Ideal Weight Ideal Weight
302,0 276,0
Adjusted Weight Adjusted Weight
-0,26 0,26
Ride Hight Ride Hight
RAISE LOWER
Total Weight:
Car : Lbs. 1 087,0
Left Side:Lbs. Front:Lbs. Rear:Lbs. Right Side:Lbs.
568,0 578,0 509,0 519,0
Lt.side % Front % : Rear % : Rt. side %
52,3% 53% 47% 47,7%
Cross-Weight
RR X LF:Lbs. LR X RF:Lbs.
543,0 544,0
RR X LF: % Adjusted :Lbs. LR X RF: %
50,0% -1,03 50,0%
Left Rear Right Rear
Actual Weight Actual Weight
267,0 242,0
Ideal Weight Ideal Weight
266,0 243,0
Adjusted Weight Adjusted Weight
0,26 -0,26
Ride Hight Ride Hight
LOWER RAISE
Joachims Elise S2 111s 2010-07-01
Code: Select all
Left Front Right Front
Actual Weight Actual Weight
170,0 186,0
Ideal Weight Ideal Weight
170,9 185,1
Adjusted Weight Adjusted Weight
-0,22 0,22
Ride Hight Ride Hight
RAISE LOWER
Total Weight:
Car : Lbs. 898,0
Left Side:Lbs. Front:Lbs. Rear:Lbs. Right Side:Lbs.
431,0 356,0 542,0 467,0
Lt.side % Front % : Rear % : Rt. side %
48,0% 40% 60% 52,0%
Cross-Weight
RR X LF:Lbs. LR X RF:Lbs.
451,0 447,0
RR X LF: % Adjusted :Lbs. LR X RF: %
50,2% -0,86 49,8%
Left Rear Right Rear
Actual Weight Actual Weight
261,0 281,0
Ideal Weight Ideal Weight
260,1 281,9
Adjusted Weight Adjusted Weight
0,22 -0,22
Ride Hight Ride Hight
LOWER RAISE
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Lite snabb update inför Ssm.
Per Oleskogs bil har fått D2 dämpare. Track racing.
12/7,5.
Även en H&R krängare fram.
Fast Transponder.
Ny laptimer.
Kumho 205 medium.
Och nya hjulvinklar.
Hans bil provkörde jag igår på Anderstorp.
Idag fixades ännu nyare hjulvinklar
Nu är han lite mer racingbil.
Apropå racingbil.
Miata Peter LÅNADE UT sin superbil Miata v8, till MIG!!!!
Vågade knappt åka ut med den..................VILKET AS ATT GÅ FORT
Miata Peter själv är (...vem är jag att döma...) en stark stark förare.
Att lyckas åka lika med en Porsche Gt3a på Anderstorp
Detta lyckades denne pilot med......försöker hela tiden att övertala denna Peter...kom och lek med oss
Han fick inte vara med att publik köra nu på Ssm, pratade med Mscc, men det gick inte.
För er som ska till gatebil på Mantorp nu till helgen, tror jag att han ska köra det på lördag.
FEEEEET drifting blir det, jag är livrädd när han står på!!!???
Men det är de värt
Mattafaran har fått sig ett racing beat grenrör.
Det har den alltid velat ha, och nu när en ansiktslyftning inte har prioritet
Så var det bara att ge efter.
SKÖNT LJUD
Känns som nya bilen med den sången som kom med röret.
Tändningen har fått sig en översyn, och vattenpumpen gick sönder i förrgår. Hel nu.
Nya hjulviklar och köpt cornerweight vågar
Osbech VÅGADE sig hit idag och fixade snabbt och enkelt med min cornerweight.
JÖSSES, vad den mannen kan!
( eller så blåser han arslet av mig )
Nu är jag redo för bingen.
Syns imorgon kära kollegor!
Per Oleskogs bil har fått D2 dämpare. Track racing.
12/7,5.
Även en H&R krängare fram.
Fast Transponder.
Ny laptimer.
Kumho 205 medium.
Och nya hjulvinklar.
Hans bil provkörde jag igår på Anderstorp.
Idag fixades ännu nyare hjulvinklar
Nu är han lite mer racingbil.
Apropå racingbil.
Miata Peter LÅNADE UT sin superbil Miata v8, till MIG!!!!
Vågade knappt åka ut med den..................VILKET AS ATT GÅ FORT
Miata Peter själv är (...vem är jag att döma...) en stark stark förare.
Att lyckas åka lika med en Porsche Gt3a på Anderstorp
Detta lyckades denne pilot med......försöker hela tiden att övertala denna Peter...kom och lek med oss
Han fick inte vara med att publik köra nu på Ssm, pratade med Mscc, men det gick inte.
För er som ska till gatebil på Mantorp nu till helgen, tror jag att han ska köra det på lördag.
FEEEEET drifting blir det, jag är livrädd när han står på!!!???
Men det är de värt
Mattafaran har fått sig ett racing beat grenrör.
Det har den alltid velat ha, och nu när en ansiktslyftning inte har prioritet
Så var det bara att ge efter.
SKÖNT LJUD
Känns som nya bilen med den sången som kom med röret.
Tändningen har fått sig en översyn, och vattenpumpen gick sönder i förrgår. Hel nu.
Nya hjulviklar och köpt cornerweight vågar
Osbech VÅGADE sig hit idag och fixade snabbt och enkelt med min cornerweight.
JÖSSES, vad den mannen kan!
( eller så blåser han arslet av mig )
Nu är jag redo för bingen.
Syns imorgon kära kollegor!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
På Ssm kändes bilen mycket balanserad.
Kan berott på cornerweighten kanske? Tack Niklas för påminnandet.
Hade lovat mäster Osbech att inte modda , svårt att motstå var det.
Men det fanns ju andra bilar i depån
Såhär i efterhand vet jag ju iof inte vad tiderna kunde blivit,utan får vara nöjd med det som blev.
Lite avslappnande faktiskt.
Efter lördagens tävling satt jag på hotellrummet och kollade på dagen film, då låter det lite knepigt när jag växlar, detta märkte jag inte under körning.
Men filmens ljud är tydligt.
Mattafaran slirar på kopplingen.
Publik körningen på söndagen gjorde den inte friskare, och efter halva racet på söndagen släppte ett stag till avgasröret, som efterlämnade ett hål på några cm.
Ny lamell sitter i och avgasröret är klirrat.
Då var det dags att besiktiga.
När krängaren bak sitter i sina infästningar, men inte är monterad.
Då mina vänner får man tvåa.
Det vet jag nu.
Urkopplade lampor kan också vara en ide att koppla in INNAN besiktning.
Ett litet tipps bara...
Efterkontroll kostar 200:-
Mattafaran rullar ett år till besiktigad.
Skönt.
Kan berott på cornerweighten kanske? Tack Niklas för påminnandet.
Hade lovat mäster Osbech att inte modda , svårt att motstå var det.
Men det fanns ju andra bilar i depån
Såhär i efterhand vet jag ju iof inte vad tiderna kunde blivit,utan får vara nöjd med det som blev.
Lite avslappnande faktiskt.
Efter lördagens tävling satt jag på hotellrummet och kollade på dagen film, då låter det lite knepigt när jag växlar, detta märkte jag inte under körning.
Men filmens ljud är tydligt.
Mattafaran slirar på kopplingen.
Publik körningen på söndagen gjorde den inte friskare, och efter halva racet på söndagen släppte ett stag till avgasröret, som efterlämnade ett hål på några cm.
Ny lamell sitter i och avgasröret är klirrat.
Då var det dags att besiktiga.
När krängaren bak sitter i sina infästningar, men inte är monterad.
Då mina vänner får man tvåa.
Det vet jag nu.
Urkopplade lampor kan också vara en ide att koppla in INNAN besiktning.
Ett litet tipps bara...
Efterkontroll kostar 200:-
Mattafaran rullar ett år till besiktigad.
Skönt.
Last edited by gokarting.nu on Sat 17 Jul 2010, 17:49, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Nejdå, man får en "bra att veta: k-hämmare bakre, infästning glapp.gokarting.nu wrote:Då var det dags att besiktiga.
När krängaren bak sitter i sina infästningar, men inte är monterad.
Då mina vänner får man två.
Det vet jag nu.
Been there, done that. Underbart med statliga likabedömmande monopol
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Vad din bil svänger nu Andreas Grymt att se dig äta en Elise i rondellerna och vilken car-control och vilken drifting Måste preppa upp Elisen och träna på detta....
Gott ändå att jag kunde acca ifrån dig men din bil går bra även rakt fram nu - kul att ut och bus-köra en kväll i Götet med Elisen och race-Miata
Intressant att i lätt nedför hängde du med bra i acc från stillastående men rak väg hängde du inte med - dvs vikten i Elisen verkar göra allt.
Gott ändå att jag kunde acca ifrån dig men din bil går bra även rakt fram nu - kul att ut och bus-köra en kväll i Götet med Elisen och race-Miata
Intressant att i lätt nedför hängde du med bra i acc från stillastående men rak väg hängde du inte med - dvs vikten i Elisen verkar göra allt.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team