Fasta ljus på NA

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Fasta ljus på NA

Post by Svederud »

Går det att besikta en NA med fasta ljus istället för flipp-flopp ljusen?
Eller blir det att montera i och ur varje år?

Fredrik Henriksson, kommer du besikta med fasta ljus? (såg att du hade monterat fasta)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Yepp, jag kommer besiktiga med fasta ljusen. P Sandström har gjort det i flera år. Har tom för mig att han bytt plats på hel och halvljus men har ändå fått igenom den. Så d bör inte vara några problem. :) Men man vet ju aldrig med SBP... :/
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

coolt, då kan det vara värt besväret,
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:Yepp, jag kommer besiktiga med fasta ljusen. P Sandström har gjort det i flera år. Har tom för mig att han bytt plats på hel och halvljus men har ändå fått igenom den. Så d bör inte vara några problem. :) Men man vet ju aldrig med SBP... :/
Så länge insaterna är E-märkta/godkända och monterade enl VV:s krav vad det gäller monteringshöjd, ljusbild, osv är det inga problem. Mina är som sagt lite felaktigt monterade iom att halvljusena sitter fel sida om helljusena, men det har funkat varenda år...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Svederud wrote:coolt, då kan det vara värt besväret,
Ska ge mig på att klabba lite med glasbiber framöver. Tänkte ge mig på ljusgrunkan innan jag går fullt ut på hardtpoppen. Har du inte brådis kanske du kan få mitt testresultat för självkostnadspris. Det dyra blir de 4 90mm hella ljusena, dryga 3000:- :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Fredrik Henriksson wrote:
Svederud wrote:coolt, då kan det vara värt besväret,
Ska ge mig på att klabba lite med glasbiber framöver. Tänkte ge mig på ljusgrunkan innan jag går fullt ut på hardtpoppen. Har du inte brådis kanske du kan få mitt testresultat för självkostnadspris. Det dyra blir de 4 90mm hella ljusena, dryga 3000:- :shock:
Låter intrssant, jag har ingen panik,
min byggsäsong börjar inte före till hösten,
försöker ha bilen rullandes hela vår/sommar
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:
Svederud wrote:coolt, då kan det vara värt besväret,
Ska ge mig på att klabba lite med glasbiber framöver. Tänkte ge mig på ljusgrunkan innan jag går fullt ut på hardtpoppen. Har du inte brådis kanske du kan få mitt testresultat för självkostnadspris.
Jag sätter upp mig på listan. :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Svederud wrote:coolt, då kan det vara värt besväret,
Ska ge mig på att klabba lite med glasbiber framöver. Tänkte ge mig på ljusgrunkan innan jag går fullt ut på hardtpoppen. Har du inte brådis kanske du kan få mitt testresultat för självkostnadspris.
Jag sätter upp mig på listan. :wink:
Får se om jag har nån talang för d här med glasfiber först. :wink: Teorin verkar enkel men praktik kan vara en annan femma... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Svederud wrote:coolt, då kan det vara värt besväret,
Ska ge mig på att klabba lite med glasbiber framöver. Tänkte ge mig på ljusgrunkan innan jag går fullt ut på hardtpoppen. Har du inte brådis kanske du kan få mitt testresultat för självkostnadspris.
Jag sätter upp mig på listan. :wink:
Får se om jag har nån talang för d här med glasfiber först. :wink: Teorin verkar enkel men praktik kan vara en annan femma... :roll:
Jag vågar ta på mig att plasta av dina insatser om du vill.
Men förstår om du inte vill låna ut dina insatser du har ju ändå betalat en slant för dem. Skall vi ju inte snylta på dig - eller har jag fattat det fel ?

När vi har formen kan vi ju göra snygga kolfiber varianter - kan bli grymt snygga och lätta 8)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Ska ge mig på att klabba lite med glasbiber framöver. Tänkte ge mig på ljusgrunkan innan jag går fullt ut på hardtpoppen. Har du inte brådis kanske du kan få mitt testresultat för självkostnadspris.
Jag sätter upp mig på listan. :wink:
Får se om jag har nån talang för d här med glasfiber först. :wink: Teorin verkar enkel men praktik kan vara en annan femma... :roll:
Jag vågar ta på mig att plasta av dina insatser om du vill.
Men förstår om du inte vill låna ut dina insatser du har ju ändå betalat en slant för dem. Skall vi ju inte snylta på dig - eller har jag fattat det fel ?

När vi har formen kan vi ju göra snygga kolfiber varianter - kan bli grymt snygga och lätta 8)
Nja, om jag plockar isär alltihop så e d för att lacka dom riktigt(sprayburk nu), och då tänkte jag passa på att öva mig lite i glasfibergjutning, inte fel att ha en form om jag vill ha kitet på min andra bil heller. :) D jobbiga är att man måste köpa ny monteringsats för ljusena då plastplupparna som håller fast ljusena skavs sönder när man plockar bort lamporna. :(

Är inte riktigt "keep it to myself" sorten, men gör jag en gjutning så vill jag göra den själv. Om nåt mot förmodan går åt skogen så vill jag bara ha mig själv att skylla. Men får jag till det kan jag väl gjuta en å annan insats... :)

Visst vore d kanonläckert med kolfiber. 8) Men dessa små glasfiberinsatserna väger inte mer än några hekto, så viktminskningen med kolfiber kan man nog tjäna in genom att skippa pizzan kvällen innan racedagen. :wink: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Är inte riktigt "keep it to myself" sorten, men gör jag en gjutning så vill jag göra den själv. Om nåt mot förmodan går åt skogen så vill jag bara ha mig själv att skylla. Men får jag till det kan jag väl gjuta en å annan insats...
OK men du tänker plasta av de du lackade svart ? Eller hur är planen ?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Är inte riktigt "keep it to myself" sorten, men gör jag en gjutning så vill jag göra den själv. Om nåt mot förmodan går åt skogen så vill jag bara ha mig själv att skylla. Men får jag till det kan jag väl gjuta en å annan insats...
OK men du tänker plasta av de du lackade svart ? Eller hur är planen ?
Jo, d e japs-kitet jag plastar isf... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

En här i Västeås som också är intresserad av snyggare lysen....... :lol:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Ujdå, d verkar vara många som vill lätta bilen... :lol:

Blir nog inget glasfiberkladdande innan hösten iaf, om man nu inte får ett infall på semestern...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Fredrik Henriksson wrote: Blir nog inget glasfiberkladdande innan hösten iaf, om man nu inte får ett infall på semestern...
Nääär har du semester Fredrik, snart.......... :wink:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Crazy Ivan wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Blir nog inget glasfiberkladdande innan hösten iaf, om man nu inte får ett infall på semestern...
Nääär har du semester Fredrik, snart.......... :wink:
:lol: Den närmar sig iaf... 8) :wink:

Besiktigade idag med mittljuskit utan problem. Lite fel ljusinställning, men besiktningsgubben konstaterade att det var så lätt att fixa på dessa lysena att han gjorde det åt mig. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply